У дисертації теоретично узагальнено результати дослідження наукової проблеми, що полягає у виділенні й розробці теоретико-методологічних засад (сутності, структури, закономірностей, принципів, особливостей та умов розвитку) післядипломної педагогічної освіти як органічної складової неперервної педагогічної освіти, післядипломної освіти педагогічних працівників – багатофункціонального освітнього утворення, теоретичні основи якого розвивалися паралельно з практикою діяльності педагогічних навчальних закладів. Результати проведеного дослідження підтверджують гіпотезу, покладену в його основу, і дозволяють зробити висновки. 1. Післядипломна педагогічна освіта – це спеціалізоване вдосконалення педагогічної освіти та професійної підготовки педагогів шляхом поглиблення, розширення й оновлення професійно-педагогічних знань, умінь і навичок або отримання іншої спеціальності на основі здобутого раніше освітньо-кваліфікаційного рівня та практичного досвіду. У контексті розуміння родового поняття “педагогічна освіта” як процесу й результату цілеспрямованого формування загальної й методологічної культури педагога перепідготовка, спеціалізація й підвищення кваліфікації є видовими компонентами післядипломної педагогічної освіти. Стажування, курсова підготовка, методична робота, самоосвіта відповідають меті й завданням підвищення кваліфікації і, відповідно до родово-видової залежності, є видами підвищення кваліфікації. Базова педагогічна освіта забезпечує формування загальної та професійної культури педагога, а післядипломна – її збагачення, розширення й поглиблення. У цьому контексті післядипломна педагогічна освіта набуває якісної визначеності й спрямовується на професійний розвиток особистості педагогів, їх професійно-особистісне самоутвердження. З інституціонально-професійних позицій функції системи післядипломної педагогічної освіти характеризують її зв’язки з оточуючим середовищем, з системою суспільно-економічних відносин, з регіональними інституціональними підсистемами. Це такі функції: соціально-економічна, адаптивна, координаційна, пропагандистська, виробництва, обробки та накопичення інформації, соціального захисту. Відповідно до позицій особистісного підходу, функції післядипломної педагогічної освіти доцільно згрупувати за трьома критеріями: 1) програмно-цільові (компенсаторна, відтворювальна, коригуюча, прогностична); 2) процесуально-технологічні (діагностична, моделююча, організаційна, координаційна, контрольно-інформаційна); 3) соціально-психологічні (орієнтаційна, мотиваційна, маркетингова, розвитку творчої активності, стимулювання). Педагогічна культура працівника освіти органічно синтезує в собі три складових: загальнокультурну, спеціальнопрофесійну, спеціальнопредметну. На розвиток змісту післядипломної педагогічної освіти впливають зміни універсальної парадигми множинністю конкретних парадигм; розвиток педагогічної науки взагалі й підготовки педагогів зокрема; еволюція уявлень про педагога, його творчий потенціал; вивчення професійних потреб педагогів; вивчення і врахування вітчизняного та зарубіжного досвіду. За сутністю та характером вияву принципи функціонування й розвитку системи післядипломної педагогічної освіти доцільно об’єднати у дві групи: загальнометодологічні (соціальної детермінованості; системності й комплексності; наступності й перспективності; науковості; прогностичності; культуровідповідності; конкретно історичного підходу) і специфічно педагогічні (гуманізму; демократизму; іманентності розвитку; вільного розвитку індивідуальності педагога; свободи вибору). 2. Післядипломна педагогічна освіта перебуває у постійному розвитку, що зумовлено об’єктивними суспільно-політичними та соціально-економічними потребами. На цю освітню галузь впливають як зовнішні – об’єктивні (політика, економіка, соціум, цілі), так і внутрішні – суб’єктивні (мотивація діяльності, самооцінка) чинники, необхідність подолання суперечностей між соціально детермінованими вимогами до професійно-педагогічної підготовки педагогічних працівників і фактичним рівнем їхньої кваліфікації, між сучасними потребами духовного, соціального, економічного розвитку України й недостатнім рівнем професійної діяльності установ і навчальних закладів освіти. На формування системи післядипломної педагогічної освіти як соціального інституту вирішальний вплив має державна політика у цій галузі. 3. На основі ретроспективного аналізу післядипломної педагогічної освіти пропонується така періодизація її розвитку: до 1917 р. – період зародження змісту і форм післядипломної педагогічної освіти; 1917 – 1930 рр. – період становлення вітчизняної системи післядипломної педагогічної освіти; 1930 – 1991 рр. – період розвитку, масовості, уніфікації та ідеологізації післядипломної педагогічної освіти; з 1991 р. – період розвитку національної системи післядипломної педагогічної освіти. Об’єктивні реалії й закономірності дозволяють виокремити загальні тенденції та особливості розвитку системи післядипломної педагогічної освіти кожного періоду, що має важливе значення для її модернізації, зокрема: період до 1917 р. характеризується усвідомленням необхідності й важливості психолого-педагогічної підготовки вчителів; поєднанням науково-теоретичної підготовки у ВНЗ з педагогічною підготовкою на післядипломному рівні; зв’язком післядипломної педагогічної освіти з практикою роботи педагогічних навчальних закладів; практичною спрямованістю післядипломної педагогічної освіти; другий період (1917 – 1930 рр.) характеризується формуванням післядипломної педагогічної освіти як підсистеми педагогічної освіти; переходом від проведення епізодичних курсів до масової перепідготовки вчителів; диференціацією післядипломної освіти педагогів міських і сільських шкіл; забезпеченням неперервності післядипломної педагогічної освіти шляхом узаємозв’язку курсової підготовки, методичної роботи, самоосвіти; національним спрямуванням змісту; українізацією як обов’язковим елементом підвищення кваліфікації; урахуванням національних і регіональних особливостей; ідеологізацією; третій період (1930 – 1991 рр.) характеризується кількісним та інституціональним зростанням післядипломної педагогічної освіти; переорієнтацією з підвищення методичного рівня на підвищення науково-теоретичного, професійно-педагогічного рівня й загальної культури педагогічних працівників; забезпеченням узаємозв’язку ідейно-політичної, науково-теоретичної, психолого-педагогічної підготовки й розвитку загальної культури педагогів; підпорядкуванням змісту післядипломної педагогічної освіти підвищенню якості навчально-виховної роботи; вивченням, узагальненням і впровадженням передового педагогічного досвіду; створенням картотек кращого досвіду, педагогічних музеїв, проведенням педагогічних читань; уніфікацією змісту та організаційних форм післядипломної педагогічної освіти; посиленням централізації управління; національним нівелюванням, відривом від національної культури, ігноруванням національних особливостей; заідеологізованістю; четвертий період (з 1991 р.) характеризується орієнтацією післядипломної педагогічної освіти на розвиток педагога як професійної особистості, створенням можливостей вибору змісту та організаційних форм, ретрансляційним характером узаємодії з педагогічною наукою, гуманізацією, демократизацією, відходом від заполітизованості й заідеологізованості. 4. Післядипломна педагогічна освіта в розвинених зарубіжних країнах характеризується різноманіттям модифікацій конкретних форм організації, підходів до її розвитку. Увага концентрується на поліпшенні якості освіти, посиленні професіоналізму, підвищенні загальної культури педагогів. Характерні тенденції її розвитку – поєднання загальної фундаментальної підготовки у ВНЗ і цільової – на післядипломному рівні; забезпечення свободи вибору напрямів навчання відповідно до наукових і професійних інтересів; практичний зміст освіти (формування необхідного стандарту вмінь і навичок, задоволення практичних потреб педагога й навчального закладу, розвиток педагогічних колективів); перехід на інтегровані курси ознайомлення з науковими методами, концепціями різних дисциплін, програм, розроблених на основі міждисциплінарного підходу, підвищення кваліфікації педагогів у певній галузі знань (інноваційний розвиток, ознайомлення з новими інформаційними, комунікативними технологіями та ін.), інтегрування й уведення у навчальні плани нових напрямів наукових знань; запровадження гнучкої, різнорівневої та індивідуалізованої системи післядипломної педагогічної освіти з урахуванням різного рівня підготовки педагогічних кадрів; використання роботи в малих групах, відеозаписів занять, моделювання педагогічних ситуацій; індивідуалізація навчання на основі комп’ютерних технологій; функціонування консультативних центрів з нових технологій, центрів досліджень освітніх технологій, розробки навчальних програм з післядипломної освіти, критеріїв атестації педагогів та ін. За умов поліпшення матеріально-фінансового стану української післядипломної педагогічної освіти окремі елементи зарубіжного досвіду доцільно було б використати у вітчизняній практиці. 5. Найактуальнішими проблемами післядипломної педагогічної освіти, пов’язаними із суспільними трансформаціями, є організація самоосвітньої діяльності педагогів, їх інформаційне забезпечення, навчання проведення виховної роботи з учнями та творчому використанню психолого-педагогічної інноватики. На цих напрямах мають концентруватися головні зусилля закладів післядипломної педагогічної освіти. Реалізація вищеназваних функцій зумовлює необхідність діагностування, прогнозування, планування й організації цього процесу на основі оптимізації навчальних планів і програм, розкладів занять, оптимального розподілу доручень між підрозділами, удосконалення структури навчального процесу; забезпечення наукової організації нормування праці професорсько-викладацького складу і слухачів; удосконалення методів, прийомів, засобів праці тощо. В організаційно-управлінському плані виділяються чотири етапи самоосвіти: діагностико-прогностичний (виявлення суперечностей у підготовці, визначення змісту, форм, методів, засобів і термінів самоосвітньої роботи), самостійна робота (реалізація планів і прогнозів), апробація власних досягнень (проведення занять, корекція практичних умінь та ін.); підсумковий, завершальний (оформлення результатів самоосвіти, самоаналіз діяльності). Якісно вищий рівень розв’язання теоретичних і практичних завдань педагогічної діяльності забезпечують особистісно-гуманістичну орієнтацію, формування системності педагогічного мислення, діалектичну взаємодію індивідуальної педагогічної культури зі світовою, професійне самовизначення. Адаптація педагогів – явище багатокомпонентне, містить біологічні, психологічні, соціальні складові. Визначальним в адаптації є спілкування. Найпоширенішими формами спілкування є стихійногрупова й інтимно-особистісна. У практиці мають місце істотні розходження між вираженою потребою форм спілкування й реальністю. Найскладніше проходить адаптаційний період у різнопрофільних і різновікових групах. Результати дослідження підтверджують припущення щодо недостатньої підготовленості слухачів до оволодіння новими підходами у виховній діяльності. Це обґрунтовується зміною ціннісних орієнтацій, соціальних ідеалів, методів виховання, зміною життєвих, професійних стереотипів діяльності й мислення відповідно до нових педагогічних реалій. Обґрунтовано доцільність визначення основних етапів адаптації педагога: входження в нову діяльність; активізація відповідних професійно-ціннісних орієнтацій, розвиток домінуючих мотивів діяльності; утвердження. Основними умовами успішного формування соціальної відповідальності педагога є зацікавлення його у своїй праці та її результатах, наявність гуманістично орієнтованого соціального контролю й об’єктивної оцінки дій кожного суб’єкта, моральне й матеріальне стимулювання окремого педагога та педагогічних колективів. 6. Технологія навчання в системі післядипломної педагогічної освіти забезпечує більш високі результати за умов інтегрування змісту педагогічних, психологічних та інших дисциплін, інтенсифікації процесу навчання. Оновлення змісту навчання відображає нові тенденції розвитку педагогічної теорії і практики, системи діяльності викладача, побудованої на діагностико-прогностичній основі, що забезпечує особистісно-діяльнісний підхід до викладання педагогічних і психологічних дисциплін при високому рівні професіоналізму педагога. Результати дослідження підтверджують, що система післядипломної педагогічної освіти працюватиме ефективніше за умов реалізації права на свободу вибору змісту і форм освіти, відкритої атестації навчальних закладів, програм післядипломної освіти, створення нормативно-правових засад функціонування та розвитку, визначення організаційно-педагогічних заходів стимулювання зростання професійно-педагогічної компетентності педагогів. Управління післядипломною педагогічною освітою спрямовується на формування й реалізацію державної політики в цій галузі, державно-громадського оцінювання діяльності навчальних закладів, розробку правових, організаційних, фінансових засад функціонування системи. Змінюється стратегія системи післядипломної педагогічної освіти: вона має забезпечувати не стільки функціонування системи освіти, скільки її розвиток, що передбачає зміну ретрансляційних завдань на дослідницькі, участь у розробці й реалізації державних і регіональних програм розвитку освіти тощо. Основними організаційно-педагогічними умовами ефективної діяльності закладів післядипломної педагогічної освіти є наявність висококваліфікованих кадрів, розуміння й виконання ними своїх функцій, спроможність проводити науково-дослідницьку діяльність і впроваджувати її результати, здатність використовувати педагогічну інноватику, здійснювати педагогічний моніторинг і діагностування, створювати належну навчально-матеріальну базу. 7. У дисертації обґрунтовано концептуальні засади розвитку післядипломної педагогічної освіти, що дало змогу визначити стратегію її модернізації, розвитку перспективних напрямів – організацію гнучких, різнорівневих організаційних форм з орієнтацією на різні потреби педагогічних працівників, індивідуалізацію навчання на основі комп’ютерних технологій, упровадження інновацій у педагогічну практику; посилення культурологічного підходу; реалізацію ідеї фундаменталізації змісту; перехід на інтегровані курси, програми міждисциплінарного типу у формі автономних модулів, які можна довільно комбінувати; запровадження практики стажування педагогів на базі педагогічних майстерень заслужених працівників освіти, носіїв передового педагогічного досвіду; посилення теоретичної підготовки на атестаційних курсах до присвоєння чергової категорії; зміна основних акцентів післядипломної педагогічної освіти з компенсування недоліків загальної і професійної підготовки педагога на розвиток його як професійної особистості; створення науково обґрунтованої й соціально справедливої системи морального й матеріального стимулювання; організація служби науково-педагогічної інформації та ін. Необхідність розробки нових моделей післядипломної педагогічної освіти зумовлена змінами в суспільстві й у системі освіти: створенням полікультурної ситуації, формуванням демократичних цінностей, ринковими відносинами, збільшенням питомої ваги міжнародної інтеграції та ін. Післядипломна педагогічна освіта є спеціальною освітньою діяльністю педагога, метою якої є його розвиток як особистості і як професіонала, постійне збагачення його творчого потенціалу. Вона підвищує можливості педагогічної й соціальної адаптації педагогічних працівників у динамічному суспільстві. Матеріали дослідження дозволяють забезпечувати науково обґрунтовану інтерпретацію компонентів системи післядипломної педагогічної освіти, визначати шляхи її реформування. Практичне використання висновків, рекомендацій, сприятиме оптимальному функціонуванню й розвитку цієї системи. Отримані результати можуть бути використані для модернізації й удосконалення змісту, форм навчального процесу, розробки науково-методичного забезпечення післядипломної освіти педагогічних кадрів, започаткування нових науково-теоретичних напрямів фундаментальних досліджень цієї освітньої галузі. Виконане дослідження дозволяє сформулювати рекомендації Міністерству освіти і науки України щодо перегляду й уточнення спеціальностей і спеціалізацій фахової структури перепідготовки педагогів у системі післядипломної педагогічної освіти, запропонувати авторські концептуальні засади розвитку післядипломної педагогічної освіти в Україні. Дослідження теоретико-методологічних основ післядипломної педагогічної освіти як відкритої системи і надалі є актуальним. Це зумовлюється складністю об’єкта дослідження як системно-інтегративного утворення, кожна з підсистем якого, в свою чергу, є системою й об’єктом системного дослідження. Післядипломна педагогічна освіта недостатньо розроблена з точки зору її глобальності, багатоаспектності. Педагоги потребують теоретичної й методичної допомоги для адаптації в нових умовах функціонування освіти в Україні до тих трансформацій, які здійснюються в останні роки: зміни у філософії освіти, методології й методиці, перехід на дванадцятирічний термін навчання, введення дванадцятибальної системи оцінювання знань, умінь і навичок, здійснення профілізації в середній загальноосвітній школі, посилення мовної підготовки та ін. Отже, удосконалення післядипломної педагогічної освіти – міждисциплінарна комплексна наукова проблема довготривалого характеру. |