1. Аналіз спеціальної науково-методичної літератури підтверджує значущість педагогічного контролю за фізичною підготовленістю школярів, як основи процесу управління фізичним вихованням, однак показує недосконалість рухових тестів, які є основою програмно-методичного забезпечення процесу фізичного виховання. Контрольні вправи із «Державної системи тестів і нормативів фізичної підготовленості населення України» не враховують вікові особливості розвитку дитячого організму, стан функціональних систем, рівень фізичного здоров’я школярів, що обумовило необхідність обґрунтування підходів до оцінки фізичної підготовленості молодших школярів з урахуванням оздоровчої спрямованості процесу фізичного виховання. 2. Теоретико-методичне обґрунтування підходів до тестування фізичної підготовленості дітей молодшого шкільного віку вимагає вивчення закономірностей вікового розвитку організму, особливостей функціонального забезпечення прояву окремих фізичних здібностей, доступності виконання пропонованих контрольних вправ молодшими школярами України з різним рівнем фізичного здоров’я й рівнем фізичної підготовленості. Результати наших досліджень свідчать, що більшість обстежених дітей мали середній рівень фізичного розвитку (61 % з 343 обстежених). Випробовуваний контингент відрізнявся низьким і нижчим за середній рівнем фізичного здоров’я (78 % з 343 обстежених) і низьким рівнем фізичної працездатності (62 % з 343 школярів), що негативно позначилося на результатах виконання тестових вправ. Значна кількість школярів (від 68 до 81 %) не змогли виконати нормативи Державної системи тестів фізичної підготовленості населення України, передбачених для їх віку і статі або виконали їх незадовільно. Це стосується таких тестів, як «біг 1000 м», «підтягування у висі», «підйом у сід за 60 с», «вис на зігнутих руках». 3. Здатність організму молодших школярів адаптуватися до навантажень, які пропонуються руховими тестами, залежить від особливостей вікового розвитку, рівня фізичного здоров’я й працездатності, що підтверджують результати поглиблених досліджень. У ході досліджень виявлена різна реакція організму дітей молодшого шкільного віку на циклічні навантаження аеробного характеру. Діти у віці 7–10 років не підтримують тривалий час швидкість, необхідну для виконання нормативів Державних тестів України в бігу на 1000 м, а діти з низьким і нижчим за середній РФЗ подолали дистанцію тільки до 500 м. У школярів із середнім і вищим за середній рівнем фізичного здоров’я спостерігалися менші значення частоти серцевих скорочень (р<0,05) і менші значення споживання кисню у стані спокою (р<0,1), і при виконанні навантаження на біговому ергометрі (р<0,05), що свідчить про більш економічну роботу, порівняно з дітьми із низьким і нижчим за середній рівнем фізичного здоров’я. У дітей з низьким і нижчим за середній рівнем фізичного здоров’я відзначені вищі значення амплітуди моди (р<0,05) та індексу напруги міокарду (р<0,05) у стані спокою, й після виконання навантаження на біговому ергометрі, порівняно з дітьми із середнім і вищим за середній рівнем фізичного здоров’я. 4. При оцінці рівня розвитку витривалості в молодших школярів варто орієнтуватися на тести, що найповніше відображають стан серцево-судинної й дихальної систем організму в процесі виконання навантаження, не вимагають межової мобілізації рухових і вегетативних функцій дитячого організму, є доступними для виконання школярами з різним рівнем фізичного здоров’я. Тому для дітей молодшого шкільного віку найбільш прийнятною для оцінки рівня розвитку витривалості й кардіореспіраторної підготовленості є проба Руф’є, результати якої мають значущі кореляційні взаємозв’язки з результатами бігу на дистанції 500 м (rs=0,652–0,871 залежно від статі та віку, р<0,05), 600 м (rs=0,697–0,843, р<0,05), 1000 м (rs =0,712–0,859, р<0,05). 5. Контроль за рівнем розвитку силових здібностей молодших школярів повинен здійснюватися за результатами рухових тестів, що виконуються у динамічному режимі роботи, а не за результатами тестів з максимальною кількістю повторень і в яких необхідно утримувати статичні пози. Тести: «кистьова динамометрія» – для визначення сили м’язів рук, «підйом у сід за 30 с» – для оцінки швидкісно-силових здібностей, «стрибок у довжину з місця» – для оцінки вибухової сили, – обґрунтовані для використання у практиці фізичного виховання молодших школярів на підставі їхньої відповідності особливостям вікового фізіологічного розвитку організму дітей 7–10 років, фізичного здоров’я, вимогам теорії тестів. 6. У практиці фізичного виховання при вирішенні оздоровчих завдань доцільно використовувати комплексний підхід для оцінки всіх форм прояву швидкості – за результатами тесту «біг 30 м», оскільки даний тест доступний для виконання, ураховує вікові особливості дитячого організму (схильність до швидких рухів), відображає рівень фізичної працездатності (на підставі наявності кореляційного взаємозв’язку між результатами тесту «біг 30 м» і проби Руф’є при rs=0,584–0,753 у різних віко-статевих групах випробовуваних, р<0,05). При характеристиці рухливості в суглобах варто орієнтуватися на оцінку рухливості кількох основних суглобів організму: плечового, тазостегнового, колінного, гомілкового та суглобів хребта. 7. З огляду на різноманітність видів координаційних здібностей і тестів для їхньої оцінки, підхід до вибору тестів повинен ґрунтуватися на урахуванні ступеня оволодіння новими видами рухів, на підставі використання тих видів рухової активності, якими більшою мірою займаються учні. Аналіз різних систем тестування фізичної підготовленості й результати наших досліджень виявили, що як тест для оцінки координаційних здібностей молодших школярів може використовуватися «човниковий біг 4х9 м» з перенесенням кубиків. 8. Обґрунтовані в роботі теоретико-методичні підходи до тестування фізичної підготовленості молодших школярів відповідають завданням фізичного виховання, віковим особливостям дітей молодшого шкільного віку, рівню їхнього фізичного здоров’я, не вимагають межової мобілізації функціональних систем організму, є доступними для використання в загальноосвітніх школах України. У наступних дослідженнях планується пошук нових підходів до оцінки ефективності різних форм організації фізкультурно-оздоровчих занять у процесі фізичного виховання дітей молодшого шкільного віку. |