Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук зі спеціальності 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. – Південноукраїнський державний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського. – Одеса, 2009.
У дисертації вперше обґрунтовано теоретико-методичні концептуальні засади формування інформатичних компетентностей у вищому навчальному закладі; науково обґрунтовано сутність і структуру феномена «інформатичні компетентності майбутнього вчителя початкових класів». Визначено організаційно-педагогічні умови, критерії оцінювання (об’єм знань, практичні вміння, сформованість мотивації, рефлексія), компоненти (мотиваційний, змістовий, процесуально-діяльнісний, рефлексивний) інформатичних компетентностей майбутніх учителів початкових класів та рівні їх сформованості (ознайомлювальний, базовий, стандартизований, репродуктивно-пошуковий, продуктивний), а також різновиди інформатичних компетентностей (інформатично-збиральна, інформатично-перетворювальна, інформатично-зберігаюча, інформатично-презентувальна, інформатично-мережна).
Запропонованонову дидактичну модель формування інформатичних компетентностей на матеріалі курсу «Історія педагогіки» на основі інтеграції традиційних та інформаційно-комунікаційних форм і методів навчання. Вперше розроблений програмний продукт «Web-мультимедіа енциклопедія «Історія педагогіки» (авторське свідоцтво № 26160 від 21.10.08 р.), доступ до ресурсу: ), який був апробований під час проведення циклу лекційних, семінарських занять і самостійної роботи студентів за підтримки Wi-Fi технології, що забезпечила вільний доступ до мережі Інтернет.
У дисертації здійснено нове розв’язання проблеми формування інформатичних компетентностей, що виявляється у визначенні інформаційно-комунікаційного педагогічного середовища та теоретичному обґрунтуванні й експериментальній перевірці дидактичної моделі формування означеного особистісного феномена майбутнього вчителя початкових класів на основі сучасної освітньої парадигми.
Вивчення відповідних наукових літературних джерел та узагальнення практики роботи вищої школи переконує, що традиційна організація навчання не забезпечує ефективного формування інформатичних компетентностей майбутніх учителів, оскільки спрямована переважно на подолання певних труднощів: прогалини в раніше отриманих знаннях; недостатня інформаційна культура; невміння обрати правильний режим праці й відпочинку; відсутність навичок самостійно працювати над матеріалом; відсутність навичок контролювати свої знання і вміння; відсутність належного систематичного контролю за діяльністю; неадекватна самооцінка своїх можливостей; недостатня кількість консультацій, що відводяться на кожну з дисциплін педагогічного циклу; недостатній розвиток дослідницьких умінь; низький рівень розвитку абстрактного й аналітичного мислення та творчих здібностей студентів тощо.
Удосконалення процесу інформатичної підготовки у вищому навчальному закладі засобами інформаційно-комунікаційних технологій детермінується суперечністю між новою парадигмою освіти та недостатньою розробленістю необхідних теоретичних положень, наявною потребою практики вищої школи в науковому, навчальному і методичному забезпеченні комп’ютерної системи побудови індивідуальної траєкторії навчання. Своєчасність такого дослідження обумовлена, з одного боку, постійно зростаючим обсягом наукових знань, що генеруються людством, а, з іншого – неспроможністю традиційної педагогічної системи забезпечити їх адекватне представлення у відповідних навчальних курсах.
Інформатичну компетентність розуміємо як здатність до реалізації системного обсягу знань, умінь і навичок набуття та трансформації інформації у різних галузях людської діяльності для якісного виконання професійних функцій та усвідомленого передбачення наслідків своєї діяльності. Доведено, що інформатична компетентність є відкритою системою, на розвиток і функціонування якої впливає комплекс зовнішніх і внутрішніх чинників. Інформатична компетентність фахівця є динамічною системою, що самоорганізується. Для її розвитку, згідно із законами синергетики, дію позитивних чинників необхідно підсилювати і залучати всі ресурси особистої самоорганізації (ціннісні настановки, загальнокультурний і фаховий рівень підготовки, його особистісні потреби, інтереси, якості і т. ін.) особистості. Інформаційно-комунікаційне педагогічне середовище – це сукупність знанієвих, технологічних і ментальних сутностей, які в синхронній інтеграції забезпечують якісне оволодіння системою відповідних знань. Інформаційно-комунікаційне педагогічне середовище виступає третім повноправним суб’єктом сучасної дидактичної моделі навчання, що дозволяє ввести термін «трисуб’єктна дидактика». Трисуб’єктна дидактика – це один із напрямів педагогічної науки про найбільш загальні закономірності, принципи та засоби організації навчання, який забезпечує свідоме та міцне засвоєння системи знань, умінь і навичок у межах рівноправних взаємин учня (студента), вчителя (викладача) та інформаційно-комунікаційного педагогічного середовища. Інформаційно-комунікаційне педагогічне середовищерозуміється як здатна до саморозвитку системно організована сукупність засобів передачі даних, інформаційних ресурсів, протоколів взаємодії, апаратно-програмного та організаційно-методичного забезпечення, орієнтована на задоволення освітніх потреб користувачів, що містить дидактичні, методичні матеріали, творчі завдання для студентів, елементи автоматизації управління навчальним процесом і обов’язкового надання можливості роботи з ресурсами глобальної мережі Інтернет.
У дисертації обґрунтовано структуру інформатичних компетентностей, у якій принциповим є виділення фундаментальних сутностей, що формуються переважно під впливом зовнішніх факторів (знання, навички, вміння, цінності, мотивація) і сутностей, які базуються на здібностях і задатках особистості та формуються переважно під впливом внутрішніх факторів (мотивація, комунікабельність, здатність до синергетичних проявів, адаптації, масштабування та інтерпретації, саморозвитку, інтеграції, перенесення знань із однієї галузі в іншу).
5. Критеріями оцінювання інформатичних компетентностей виступили: оволодіння знаннями в галузі інформаційно-комунікаційних технологій, сформованість умінь роботи з найпоширенішими офісними додатками та комп’ютерною мережею, здатність використовувати інформаційно-комунікаційні технології у професійній діяльності, сформованість мотивації до використання інформаційно-комунікаційних технологій для подальшої самоосвіти та у професійній діяльності, зокрема в навчальному процесі, розвиток рефлексії. Було визначено рівні (ознайомлювальний, базовий, репродуктивно-пошуковий, продуктивний, стандартизований) сформованості інформатичних компетентностей майбутніх учителів початкових класів.
6. У дисертації розроблено дидактичну модель, яка включає цілепокладання, змістово-процесуальний блок, інформаційно-комунікаційне педагогічне середовище, фактори, а також механізми зворотного зв’язку. Змістово-процесуальний блок моделі передбачає три етапи реалізації (підготовчий, діяльнісно-розвивальний, рефлексивно-оцінювальний). Перший етап спрямований на вирішення завдань діагностики рівня сформованості знань, умінь і навичок у галузі інформаційно-комунікаційних технологій. Метою другого є, власне, організація самого процесу опанування необхідним об'єктом змістового матеріалу, формування здатності до адекватного сприймання, розуміння і оцінки педагогічних програмних засобів, уміння співвідносити можливості програмного засобу з можливими ситуаціями його доцільного використання, знаходити зв’язки між можливостями інформаційно-комунікаційних технологій і матеріалом з різних дисциплін, сформувати потребу в удосконаленні навичок пошукової роботи та використання мережних технологій. Третій, рефлексивно-оцінювальний, етап спрямований на опанування системи знань, умінь і навичок з інформаційно-комунікаційних технологій, розвиток здатності до визначення доцільності використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчальному процесі, формування потреби у освоєнні засобів інформаційно-комунікаційних технологій. Блок зворотного зв’язку виконує функції діагностування, прогнозування, проектування, організації відстеження і корекції результатів перебігу навчально-виховного процесу.
7. Стрижнем запровадженої в експериментальних групах дидактичної моделі навчання був розроблений інструментарій – комп’ютерна програма «Web-мультимедіа енциклопедія «Історія педагогіки» (авторське свідоцтво № 26160 від 21.10.08 р., доступ до ресурсу: ). Механізм її функціонування включав: виконання державного освітнього стандарту навчання; поглиблення і розширення теоретичної бази курсу; урахування теорії, технології, техніки; використання систем віддаленого доступу до структурованої навчальної інформації для студентів і викладачів як у синхронному, так і в асинхронному режимах; можливість виділення навчальних одиниць; використання комп’ютерно-орієнтованих програм навчального і професійного призначення під час вивчення курсів педагогічного циклу; підвищення практичної значущості результатів навчання; створення умов для максимально повного розкриття здібностей студентів, формування необхідного рівня мотивації навчальної діяльності.
8. Організаційно-педагогічними умовами, які відповідають вимогам сучасної освітньої парадигми в межах реалізації трисуб’єктної дидактичної моделі і ґрунтуються на принципах особистісно орієнтованого навчання, виступили: адаптація змісту професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи відповідно до сучасних вимог; раціональне поєднання традиційних і комп’ютерних технологій навчання та активізація навчально-пізнавальної діяльності студентів; посилення мотивації та інтересу студентів до набуття знань; формування професійних умінь та навичок і розвитку творчого педагогічного мислення студентів; залучення їх до продуктивної науково-дослідної роботи; використання засобів гіпертекстових, мультимедійних і дистанційних технологій як платформи побудови сучасної комп’ютерно-орієнтованої педагогічної системи навчання; врахування особливостей і прагнень студентів, орієнтованих на індивідуальні освітні програми; систематичний і оперативний контроль і корекція результатів навчальної діяльності студентів; запровадження навчального курсу «Історія педагогіки»; виконання таких груп вимог: загальних, специфічних, контролю якості та спеціальних (предметних).
9. За результатами формувального етапу експерименту продуктивний рівень сформованості інформатичних компетентностей засвідчили 21,9 % студентів експериментальних і лише 8,2 % - контрольних груп; репродуктивно-пошуковий – 48,3 % експериментальних і 40,8 % – контрольних; базовий – 27,7 % і 43,6 % відповідно; 2,1 % та 7,4 % залишилися на ознайомлювальному рівні.
Результати дослідження є певним внеском у розвиток теорії навчання дисциплін педагогічного циклу, відкривають нові перспективи в наукових розвідках означеного спрямування. Подальшого вивчення потребують проблеми забезпечення персоніфікованого доступу до освітніх ресурсів студентів і практикуючих учителів; розробки гнучкої системи індивідуальних траєкторій організації пізнавальної діяльності студентів з ефективною системою зворотних зв’язків; обґрунтування умов інтеграції у загальні оболонки дистанційних форм навчання різнорівневих навчальних модулів за рахунок відкритості комп’ютерних середовищ.
Публікації автора:
Монографії:
Петухова Л.Є. Теоретичні основи підготовки вчителів початкових класів в умовах інформаційно-комунікаційного педагогічного середовища: Монографія /Л.Є.Петухова. – Херсон: Айлант, 2007. – 200 с.: іл.
Петухова Л.Є. Історія педагогіки: Програма педагогічних вузів [для студентів спеціальності 7.010102 «Початкове навчання] /Л.Є.Петухова – Херсон, 2000. – 12 с.
Петухова Л.Є. Методичні рекомендації та плани семінарських і практичних занять з курсу «Історія педагогіки» /Л.Є.Петухова. – Херсон, 2000. – 27 с.
Петухова Л.Є. Методичні рекомендації до самостійної роботи студентів з курсу «Історія педагогіки» /Л.Є.Петухова. – Херсон: Видавництво ХДУ, 2002. – 22 с.
Петухова Л.Є. Методичні рекомендації до написання курсових робіт для студентів з базовою спеціальністю «Початкове навчання» /Л.Є.Петухова, Л.А. Сухіна, В.І.Грицина та ін. – Херсон: Видавництво ХДУ, 2003. – 32 с. – (авторські – 3 стор).
Дипломна робота (підготовка, оформлення, захист) для студентів з базовою спеціальністю «Початкове навчання» /Л.Є.Петухова, В.І.Грицина, С.А.Коростельова, В.В.Денисенко. – Херсон: Видавництво ХДУ, 2003. – 44 с. – (авторські – 11 стор).
Петухова Л.Є. Практикум з історії педагогіки. Кредитно-модульний аспект. 2-е вид. Перероблене і доповнене /Л.Є.Петухова. – Херсон, Айлант, 2006.– 120 с.
Петухова Л.Є. Практикум з історії педагогіки. Кредитно-модульний аспект. 3-е вид. Перероблене і доповнене /Л.Є.Петухова. – Херсон: Айлант, 2007.– 160 с.
Активний словник базових психолого-педагогічних термінів майбутнього вчителя початкових класів /Л.Є.Петухова, Б.М.Андрієвський, І.В.Гриценко, В.В.Денисенко та ін. – Херсон: Айлант, 2007. – 176 с. – (авторські – 25 стор).
Петухова Л.Є. Методичні рекомендації з підготовки та складання комплексного кваліфікаційного державного екзамену /Л.Є.Петухова. – Херсон: Айлант, 2007. – 60 с.
Петухова Л.Є. Книга тестових завдань [для студентів напряму підготовки 6.010100 Дошкільна освіта] Навч. посіб. /Л.Є.Петухова, С.А.Сухіна. – Херсон: Айлант, 2007. – 278 с. – (авторські – 139 стор).
Петухова Л.Є. Книга тестових завдань [для студентів напряму підготовки 6.010102 Початкова освіта]. Книга перша Навч. посіб. /Л.Є.Петухова, С.А.Сухіна. – Херсон: Видавництво ХДУ, 2008. – 188 с. – (авторські – 94 стор).
Петухова Л.Є. Книга тестових завдань [для студентів напряму підготовки 6.010102 Початкова освіта]. Книга друга Навч. посіб. /Л.Є.Петухова, С.А.Сухіна. – Херсон: Видавництво ХДУ, 2008. – 236 с. – (авторські – 118 стор).
Петухова Л.Є. Книга тестових завдань [для студентів напряму підготовки 6.010100 Дошкільна освіта] Навч. посіб. /Л.Є.Петухова, С.А.Сухіна. – Херсон: Айлант, 2008. – 56 с. – (авторські – 28 стор).
Петухова Л.Є. Тестові завдання з курсу «Історія загальної та дошкільної педагогіки» [для студентів напряму підготовки 6.010101 Дошкільна освіта] та «Історія педагогіки» [для студентів напряму підготовки 6.010102 Початкова освіта]: Посібник /Л.Є.Петухова, Н.А.Воропай. – Херсон: Видавництво ХДУ, 2008. – 140 с. – (авторські – 70 стор).
Петухова Л.Є. Книга тестових завдань для поточного та підсумкового контролю з курсу «Історія загальної та дошкільної педагогіки» [для студентів напряму підготовки 6.010101 Дошкільна освіта] та «Історія педагогіки» [для студентів напряму підготовки 6.010102 Початкова освіта]: Посібник /Л.Є.Петухова, Н.А.Воропай. – Херсон: Видавництво ХДУ, 2008. – 112 с. – (авторські – 56 стор).
Статті у фахових виданнях України
Петухова Л.Є., Микитюк С.В. Проблема активізації творчих та інтелектуальних можливостей молодших школярів /Л.Є.Петухова, С.В.Микитюк. //Педагогічні науки: [зб. наук. праць] /Відп. ред. Кузьменко В.В. – Херсон: Айлант, 1998. – Випуск ІІ. – С. 107-110. – (авторські – 2 стор).
Петухова Л.Є. Практичні досягнення земських шкіл на Херсонщині /Л.Є.Петухова //Південний архів: [зб. наук. праць] /Ред. кол.: Чумаченко Г.А., Югай К.П., Бєляєв Ю.І. та ін. – Херсон, 1999. - Випуск VІІ-VІІІ. – С. 57-63.
Петухова Л.Є. Проблема використання технології творчості у навчальному процесі /Л.Є.Петухова //Педагогічні науки: [зб. наук. праць] /Відп. ред. Кузьменко В.В. – Херсон, 2000. – Випуск ХІІ. – С. 22-27.
Петухова Л.Є. Проблема діагностики інтелектуальних можливостей дитини /Л.Є.Петухова //Педагогічні науки: [зб. наук. праць] /Відп. ред. Кузьменко В.В. – Херсон, 2000. - Випуск ХVІ. – С. 60-65.
Петухова Л.Є., Петруха О.В. Розвиток державної та приватної початкової у Східній Галичині у кінці ХІХ – на початку ХХ століття /Л.Є.Петухова, О.В.Петруха //Педагогічні науки: [зб. наук. праць] /Відп. ред. Кузьменко В.В. – Херсон, 2001. – Випуск ХХ, частина І. – С. 53-60. – (авторські – 4 стор).
Петухова Л.Е. Особенности подготовки учителя начальных классов в условиях гуманизации образования /Л.Е.Петухова //Проблеми сучасної педагогічної освіти. Серія: педагогіка і психологія: [зб. статей]. – К.: Пед. преса, 2001. – Випуск 3, частина 1. – С. 195-201.
Петухова Л.Є. Значення та механізми продукування мови та мовлення у становленні всебічно розвиненої особистості молодшого школяра /Л.Є.Петухова //Педагогічні науки: [зб. наук. праць] /Відп. ред. Кузьменко В.В. – Херсон, 2002. – Випуск ХХVІ. – С. 73-75.
Петухова Л.Є. Соціальний портрет вчителя Херсонської губернії кінця ХІХ – початку ХХ століття /Л.Є.Петухова //Педагогічні науки: [зб. наук. праць] /Відп. ред. Кузьменко В.В. – Херсон, 2002. – Випуск ХХХІІ, частина ІІ. – С. 24-28.
Петухова Л.Є., Пуляєва О.Б. Проблема соціалізації особистості в творчості К.Д.Ушинського /Л.Є.Петухова, О.Б.Пуляєва //Педагогічні науки: [зб. наук. праць] /Відп. ред. Кузьменко В.В. – Херсон: Видавництво ХДУ, 2004. – Випуск ХХХVII. – С. 40-45. – (авторські – 2 стор).
Петухова Л.Є. Новітні підходи до професійно-педагогічної підготовки студентів у період гуманізації освіти /Л.Є.Петухова //Педагогічні науки: [зб. наук. праць] /Відп. ред. Кузьменко В.В. – Херсон: Видавництво ХДУ, 2005. – Випуск ХХХVIІI. – С. 324-329.
Петухова Л.Є. Використання інформаційних технологій при вивченні дисциплін історико-педагогічного циклу /Л.Є.Петухова //Педагогічні науки: [зб. наук. праць] /Відп. ред. Кузьменко В.В. – Херсон: Видавництво ХДУ, 2005. – Випуск ХХХХ. – С. 340-343.
Петухова Л.Є., С. Хинкул. Трансформація загальнопедагогічної підготовки вчителів початкових класів на Україні протягом 20-х років ХХ століття /Л.Є.Петухова, С.Хинкул //Педагогічні науки: [зб. наук. праць] /Відп. ред. Кузьменко В.В. – Херсон: Видавництво ХДУ, 2005. – Випуск ХХХХІ. – С. 324-329. – (авторські – 3 стор).
Петухова Л.Є. Використання інформаційних технологій у вивченні предмету «Історія педагогіки» /Л.Є.Петухова //Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2007. – № 1. – С. 37-39.
Петухова Л.Є. Новітні підходи до формування професійних компетенцій майбутніх фахівців дошкільної та початкової освіти /Л.Є.Петухова //Початкова школа. – 2007. – № 3. – С. 1-3.
Петухова Л.Є. Характерні риси трансформації системи підготовки педагогічних кадрів позашкільної освіти протягом ХХ століття /Л.Є.Петухова //Педагогічні науки: [зб. наук. праць] /Відп. ред. Кузьменко В.В. – Херсон: Видавництво ХДУ, 2007. – Випуск ХХХХІV. – С. 36-41.
Петухова Л.Є., Співаковський О.В. До питання про трисуб’єктну дидактику /Л.Є.Петухова, О.В. Співаковський. //Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2007. – № 5. – С. 7-9. – (авторські – 1,5 стор).
Петухова Л.Є. Модель процесу вивчення курсу «Історія педагогіки» з використанням мультимедійної енциклопедії [Електронний ресурс] /Л.Є.Петухова //Інформаційні технології і засоби навчання. – 2007. – № 2. – Ресурс доступу до журналу: http: //www.ime.edu-ua.net/em3/content/07pleemt.htm.
Петухова Л.Є. Інформатична компетентність майбутнього фахівця як педагогічна проблема /Л.Є.Петухова //Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2008. – № 1. – С. 3-5.
Петухова Л.Є. Компаративний аналіз традиційних та інноваційних педагогічних систем у професійній підготовці вчителя початкової школи /Л.Є.Петухова //Проблеми сучасної педагогічної освіти: [зб. статей] /Ред. кол.: Глузман О.В., Ігнатенко М.Я., Корнетов Г.Б. та ін. – Ялта: РВВ КГУ, 2008. – (Серія: педагогіка і психологія). Ч. 2. – Випуск 18. – С. 3-10.
Петухова Л.Є. Вивчення курсу «Історія педагогіки» з використанням мультимедійної енциклопедії /Л.Є.Петухова //Проблеми сучасної педагогічної освіти: [зб. статей] /Ред. кол.: Глузман О.В., Ігнатенко М.Я., Корнетов Г.Б. та ін. – Ялта: РВВ КГУ, 2008. – (Серія: педагогіка і психологія). Ч. 1. – Випуск 19. – С. 3-13.
Петухова Л.Є. Тенденції у загальнопедагогічній підготовці вчителя протягом ХХ століття /Л.Є.Петухова //Проблеми сучасної педагогічної освіти: [зб. статей] /Ред. кол.: Глузман О.В., Ігнатенко М.Я., Корнетов Г.Б. та ін. – Ялта: РВВ КГУ, 2008. – (Серія: педагогіка і психологія). Ч. 1. – Випуск 20. – С. 3-12.
Петухова Л.Є. Особливості формування інформатичних компетентностей майбутніх учителів початкових класів /Л.Є.Петухова //Наука і освіта. – 2008. – № 8-9. – С. 271-274.
Петухова Л.Є. Роль історико-педагогічних знань у загальнопедагогічній підготовці вчителя /Л.Є.Петухова //Науковий вісник Південноукраїнського державного педагогічного університету ім. К.Д. Ушинського: [зб. наук. праць] /Ред. кол.: Богуш А.М., Яцій О.М. та ін. – Одеса, 2008. – Випуск 12. – С. 20-26.
Петухова Л.Є. Становлення поняття «інформатичні компетентності» та рівні їх діагностики у майбутніх вчителів початкової школи /Л.Є.Петухова //Наука і освіта. – 2008. – № 8-9. – С. 193-198.
Петухова Л.Є. Особливості імплементації ІКТ у навчально-виховний процес вищої школи [Електронний ресурс] /Л.Є.Петухова //Інформаційні технології і засоби навчання. – 2008. – № 4. – Ресурс доступу до журналу: http: //www.ime.edu-ua.net/em8/emg.html
Петухова Л.Є. Модель структури особистості сучасного вчителя початкових класів /Л.Є.Петухова //Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2008. – № 8. – С. 3-5.
Петухова Л.Є. Дидактико-процесуальне забезпечення формування інформатичних компетентностей майбутніх учителів [Електронний ресурс] /Л.Є.Петухова //Інформаційні технології і засоби навчання. – 2008. – № 3. – Ресурс доступу до журналу: http: //www.ime.edu-ua.net/em7/emg.html.
Статті в наукових збірниках і періодичних виданнях
Петухова Л.Е. К вопросу о развитии творческих возможностей младших школьников в учебно-творческой деятельности /Л.Е.Петухова //Актуальні проблеми розбудови національної освіти: [зб. наук.-метод. праць] /Бєляєв Ю.І., Мішуков О.В., Бондарчук Ю.В. та ін. – К., Херсон: Пілотні школи, 1997. – Ч. ІІІ: Проблеми підготовки вчителя. – С. 141-146.
Петухова Л.Є., Денисенко В.В. Гуманістичні засади підготовки вчителя початкових класів /Л.Є.Петухова, В.В.Денисенко //Актуальні проблеми викладання філологічних дисциплін: [зб. наук. праць]. – Херсон, 2003. – С. 34-37. – (авторські – 2 стор).
Петухова Л.Є., Воронова Н.А. Шляхи формування пізнавальної активності молодших школярів /Л.Є.Петухова, Н.А.Воронова //Актуальні проблеми дошкільної та початкової освіти у сучасних умовах: [зб. наук. праць] /Ред. кол.: Андрієвський Б.М., Петухова Л.Є., Коршун Т.В. та ін. – Херсон: Айлант, 2004. – С. 74-77. – (авторські – 2 стор).
Петухова Л.Є., Поперечнюк Н.Ю. Критерії визначення соціальної активності молодших школярів /Л.Є.Петухова, Н.Ю.Поперечнюк //Актуальні проблеми дошкільної та початкової освіти у сучасних умовах: [зб. наук. праць] /Ред. кол.: Андрієвський Б.М., Петухова Л.Є., Коршун Т.В. та ін. – Херсон: Айлант, 2004. – С. 77-81. – (авторські – 2,5 стор).
Петухова Л.Є. Новітні підходи до формування професійних компетенцій майбутніх фахівців дошкільної та початкової освіти /Л.Є.Петухова //Печатное слово. – Херсон: Видавництво ХДУ, 2007. – С.27-30.
Петухова Л.Е. Педагогические идеи А.С.Макаренко и совершенствование подготовки учителя в пединституте: Методические рекомендации кафедрам и студентам /Л.Е.Петухова, Е.И.Петухов. – Херсон: Изд. Херсонского пед. ин-та, 1988. – С. 175. – (авторські – 0,5 стор).
Петухова Л.Є. Освоєння особистісно адаптованих технологій навчання /Петухова Л.Є. //Особистість педагога: розкриття можливостей: [монографічний зб.] /Наук. ред. Бутейко Н.І. – К., 1995. – С. 31-32.
Тези та матеріали наукових конференцій
Петухова Л.Е. Формирование творческой активности личности учащегося начальной школы: материалы межвуз. науч.-практ. конф., посвященной вопросам совершенствования подготовки учителя. /Советская ассоц. педагогов-исследователей, Обл. учеб.-науч. пед. объединение. – Херсон: Изд. Херсонского пед. ин-та, 1990. – С. 255-256.
Петухова Л.Е. О формировании творческой активности студентов: материалы псих.-пед. семинара [«Вопросы научной и профессионально-педагогической подготовки учителя»] /Херсон. пед. ин-т им. Н.К. Крупской. – Херсон, 1991. – С. 163-164.
Петухова Л.Є. П.П.Блонський та проблема творчого вчителя: матеріали наук.-практ. конф. [«Використання спадщини повернутих і забутих діячів науки та культури в навчальному процесі педагогічного вузу та школи»] /М-во освіти і науки України, Ровенський держ. пед. ін-т ім. Д.В. Мануільського. – Ровно: Вид. Ровенського пед. ін-ту, 1991. – С. 74-75. – (авторські – 1 стор).
Петухова Л.Е. Диагностика и фиксация социальной активности как необходимое предварительное условие её формирования у младших школьников: материалы и тезисы научн.-практ. межвуз. конф. [«Начальная школа: проблема, опыт, решения»] (Измаил, 2-23 сентября 1992 г.). – Измаил, 1992. – С. 10-13.
Петухова Л.Е. Учителю о диагностике социальной активности младших школьников: материалы первой науч.-практ. конф. [«Опыт становления школы нового типа»] /Херсон. обл. управ. нар. образ. и др. /Петухова Л.Е. – Херсон, 1993. – С. 59-64.
Петухова Л.Є. Проблема впливу середовища на формування норм етикету учнів молодших класів: матеріали всеукр. наук.-практ. конф. [«Проблеми соціалізації молодших школярів»] (Херсон, 24-25 грудня 2003 р.) та матеріали міжнарод. наук.-практ. конф. [«Формування ціннісних орієнтацій молодших школярів у Європейському контексті»], (Херсон, 19-20 квітня 2004 р.) /Міністерство освіти і науки України, Херсонський державний університет. – Херсон: Айлант, 2004. – С. 6-9. – (авторські – 2 стор).
Петухова Л.Є. Проблема навчання грамоти на матеріалі творчості К.Д.Ушинського (логіко-історичний аспект): Всеукр. наук.-практ. читання студентів і молодих науковців, присвячені педагогічній спадщині К.Д.Ушинського (до 180 років з дня народження), В.О.Сухомлинського (до 85 років з дня народження), (Одеса, 18-19 травня 2004 р.). – Одеса, 2004. – С. 102-105. – (авторські – 2 стор).
Авторські свідоцтва
А.с. 17383 Україна, Міністерство освіти і науки України, державний департамент інтелектуальної власності. Комп’ютерна програма «Мультимедійний курс з історії педагогіки» /Л.Є. Петухова, К.В. Верещак (Україна). – заяв. № 17383 від 05.04.06, опубл. 26.07.06.
А.с. 24162 Україна, Міністерство освіти і науки України, державний департамент інтелектуальної власності. Комп’ютерна програма «Мультимедійний курс з історії педагогіки» /Л.Є. Петухова, В.П. Близнюков (Україна). – заяв. № 24162 від 30.01.08, опубл. 11.04.08.
А.с. 26160 Україна, Міністерство освіти і науки України, державний департамент інтелектуальної власності. Комп’ютерна програма «Web-мультимедіа енциклопедія «Історія педагогіки» /Л.Є. Петухова, В.П. Близнюков (Україна). – заяв. № 25921 від 07.07.08, опубл. 21.10.08.