Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філософські науки / Історія філософії


Котусенко Віктор Володимирович. Теорія аналогії буття у філософії Томи Аквінського : Дис... канд. наук: 09.00.05 - 2008.



Анотація до роботи:

Котусенко В. В. Теорія аналогії буття у філософії Томи Аквінського. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філософських наук за спеціальністю 09.00.05 – історія філософії. – Інститут філософії ім. Г. С. Сковороди НАН України, Київ, 2007.

Дисертацію присвячено дослідженню важливого для філософії питання про особливості і межі застосування філософської мови у випадку використання таких засадничих понять як “благо”, “суще”, “благо”, “істина”, “краса” тощо. В дисертації розглянуто вчення Томи Аквінського про аналогію буття та рецепцію його основних положень у подальшій традиції томізму. Дисертаційне дослідження розкриває складність формування методу аналогії у Аквіната під впливом традицій аристотелізму та неоплатонізму, вплив теологічної, метафізичної, етичної та логічної проблематики на його застосування. В примітках до тексту подано авторський переклад з латинської мови на українську низки текстів Томи Аквінського, в яких ідеться про аналогію буття. У дисертації доводиться, що висловлення за аналогією у Аквіната виступає універсальним методом формування судження за допомогою засадничих понять не лише у метафізиці і теології, але і в етиці і теорії пізнання. Таким чином, томістичне вчення про аналогію буття є актуальним і в сучасних дискусіях легітимність і межі застосування філософської мови.

У висновках сформульовані основні підсумки дисертаційного дослідження, вказуються перспективи для подальшої розробки окресленої проблематики.

Вчення про аналогію буття у Томи Аквінського, на нашу думку, дозволяє відповісти на деякі сучасні актуальні проблеми філософської мови та її зв’язку з онтологією. Зокрема, можна з впевненістю твердити, що ця теорія пропонує нам своєрідний філософський метод, за допомогою якого в принципі можуть бути адекватно висловлені особливі засадничі поняття, які в середньовічній традиції називалися трансценденталіями, та які є найфундаментальнішими поняттями і філософії загалом, і окремих систем. Поняття “буття”, “сущого”, “істини”, “блага” тощо пронизують філософський дискурс, проте, на жаль, філософи дуже рідко доходять до серйозного аналізу самих засобів філософської мови, які уможливлюють не просто висловлення таких понять, а й саме групування навколо них філософського дослідження з відповідним утворенням філософських дисциплін, наприклад, метафізики чи етики. Тобто питання про застосування аналогії буття є питанням про можливість існування метафізики чи етики як таких.

Тим більше стає очевидною цінність проаналізованого вчення Томи Аквінського про аналогію буття для сучасних дискусій стосовно характеристик філософської мови, які, на жаль, проходять майже без звернення до тих унікальних можливостей, які пропонуть середньовічні теорії аналогії, серед яких доктрина Аквіната і його практика застосування цієї структури займають найголовніше місце. Сучасне обґрунтування легітимності використання філософської мови перебуває під впливом уявлення про те, що існують лише унівокативний та еквівокативний вжиток понять, і між ними немає нічого третього. Натомість томістичне вчення про аналогію буття чітко демонструє, що цей посередній між унівокативністю та еквівокативністю шлях, аналогічність, є не лише цілком реальним, а й дуже плідним з філософської точки зору. Саме він уможливлює в рамках теолого-філософської традиції певні позитивні висловолення про Абсолют, регулює співвідношення між трансцендентальним та трансцендентним вимірами блага, присутнього в речах і т. д.

Наведені у дисертації філософські міркування Томи Аквінського та інших філософів Середньовіччя і методично, і структурно співвідносяться з аналітичною традицією XX століття, і можуть представляти для неї органічні засоби розв’язань дуже подібних термінологічних і системних проблем, таких як питання про значення термінів “буття”, “суще”, “благо”, “відношення”, “референт”, “спосіб позначення” тощо.

Проаналізувавши у тексті дисертації уривки з творів Томи Аквінського, в яких застосовується вчення про аналогію буття, блага, та інших трансценденталій, а також розглянувши історико-філософські особливості появи самого вчення про аналогію, можна сформулювати низку висновків, які мають історико-філософське значення.

По-перше, існує особлива семантична структура, що пронизує теорію аналогії буття у Томи Аквінського. Вона природним чином має своє відображення і на суто лінгвістичному рівні, де аналогія, у значно точніший спосіб, ніж споріднена з нею метафора, ілюструє здатність філософської мови до вжитку засадничих понять у суттєво відмінних контекстах без втрати значимості. Аналогія у томістичному значенні співвідноситься з унікальним лінгвістичним явищем, поширеним у всіх формах значущої комунікації, завдяки якому мова отримує здатність до постійних змін і пристосувань до концептуальних потреб.

По-друге, головним призначенням вчення про аналогію буття у Томи Аквінського є збереження різноманітності на всіх рівнях – різноманітності проявів сущого, значень відповідних понять та наслідків відповідних суджень. При цьому аналогія уможливлює відносну поняттєву єдність при повазі до онтологічного факту множинності.

По-третє, надзвичайно різноманітне застосування теорії аналогії буття у філософії Томи Аквінського демонструє те, що саме поняття аналогії він вважає таким, що висловлене за аналогією. Подібно до того, як у випадку будь-якої предикації за аналогією можна виділити більш і менш властивий вжиток терміна, у випадку вживання самого поняття “аналогія” теж можна виділити більш властивий його вжиток стосовно поняття буття, котре застосовано відносно субстанції та акцидентів; стосовно відношення між Богом та світом тощо) та менш властивий (численні приклади яких було наведено у цій праці). Проте “менш властивий” в жодному разі не означає менш важливий. Адже, як було показано, застосування аналогії в етичній теорії дозволяє Томі прояснити співвідношення між значеннями таких засадничих понять етики, як благо, дія, чеснота тощо. Проте робить він це у унікальний спосіб у кожному з випадків, що демонструє нам те, що його уявлення є дуже актуальними для аналізу навіть і сучасних філософських проблем.

Публікації автора:

1. Котусенко В.В. Аналогія і складність розвитку метафізичного методу // Маґістеріум. Вип. 13. Історико-філософські студії. – К.: Вид. дім “КМ Академія”, 2004. – С. 10-14.

2. Котусенко В.В. Етичний вимір томістичної аналогії // Маґістеріум. Вип. 23. Історико-філософські студії. – К.: Вид. дім “КМ Академія”, 2006. – С. 8-13.

3. Котусенко В.В. Томістичне вчення про аналогію буття як теологічний та метафізичний метод // Мультиверсум. Філософський альманах. – К.: Центр духовної культури, – 2007. – № 63. – С. 159-170.

4. Котусенко В.В. Тома Аквінський і його філософія. Передмова // Тома Аквінський. Коментарі до Аристотелевої “Політики”. – К.: Основи, 2000. – С. 5-25.

5. Котусенко В.В. Проблема аналогії буття у томістичній філософії // Маґістеріум. Вип. 3. Історико-філософські студії. – К.: КП ВД “Педагогіка”, 2000. – С. 4-12. [На матеріалах виступу на 5-ій Щорічній науковій конференції “Україна – людина, суспільство, природа” в рамках Днів науки НаУКМА (1–5. 02. 1999)].

6. Котусенко В.В. Метафізичне уявлення про аналогію: спроба уточнення понять // Маґістеріум. Вип. 9. Історико-філософські студії. – К.: Стилос, 2002. – С. 79-88. [На матеріалах виступу на на 7-й Щорічній науковій конференції “Україна: людина, суспільство, природа” в рамках Днів науки НаУКМА у м. Києві (22–26. 01. 2001)].

7. Котусенко В.В. Томізм і його рецепція у філософії професорів Києво-Могилянської академії // Релігійно-філософська думка в Києво-Могилянській академії: європейський контекст / Редкол.: Горський В. С (голова) та ін. – К.: Вид. дім “КМ Академія”, 2002. – С. 117-150. [На матеріалах виступу на 8-й Щорічній науковій конференції “Україна: людина, суспільство, природа” в рамках Днів науки НаУКМА у м. Києві (28.01-1.02. 2002)].

8. Котусенко В.В. Викладання філософії в єзуїтських колегіумах XVI-XVII століть та Києво-Могилянській академії // Україна XVII століття: суспільство, філософія, культура: Зб. наук. пр. на пошану пам’яті проф. Валерії Михайлівни Нічик / Ред.-упоряд.: Л. Довга, Н. Яковенко. – К: Критика, 2005. – С. 83-107. [На матеріалах виступу на Міжнародній науковій конференції “Україна XVII ст.: суспільство, філософія, культура” (м. Київ, 6-9. 10. 2003)].