У дисертації теоретично узагальнено, обґрунтовано і вирішено наукову проблему – побудовано цілісну модель підготовки спеціаліста з інформаційного забезпечення системи управління невиробничою сферою. Концепція наукового дослідження підготовки спеціалістів з інформаційного забезпечення управління базується на науковому обґрунтуванні змісту професійної освіти інформаційних фахівців, зумовленому процесами інформатизації суспільства, якісним перетворенням всієї інформаційної сфери життя, розвитком комп’ютерних інформаційних систем, гуманістичним підходом до процесів інформатизації, який передбачає, перш за все, розв’язання завдань суттєвого підвищення інтелектуального рівня суспільства. 1. Сучасний стан освіти в галузі інформаційної діяльності є результатом прояву загальних закономірностей її становлення та існування у конкретних соціально-економічних умовах в Україні, пов’язаний із підготовкою спеціалістів для традиційно сформованих організаційно-інформаційних систем державної інформаційної інфраструктури (бібліотечної системи, архівних установ, бібліографічних служб). Ґрунтовні дослідження бібліотечної професії, виконані в Україні, є основою її розвитку, модифікації і трансформації у змінюваних умовах. Разом з тим, модернізація бібліотечної освіти не в змозі розв’язати все коло проблем, пов’язане з підготовкою спеціаліста з організації інформаційного забезпечення системи управління невиробничою сферою. Перехід інформаційної діяльності в системі управління на новий якісний рівень, широке впровадження автоматизованих інформаційних систем в практику діяльності підприємств і організацій, зміна інформаційних потреб працівників, інтелектуалізація їх діяльності, а також активне включення підприємств і організацій до системи віртуальних комунікацій дає поштовх утворенню відповідних структур з організаційно-аналітичного забезпечення різних рівнів системи управління і впливає на структуру професійної групи працівників в галузі організації інформаційного забезпечення, що потребує побудови моделі спеціаліста в галузі інформаційного забезпечення системи управління. В Україні професійну освіту в галузі інформаційної діяльності здобувають у межах спеціальності “Документознавство та інформаційна діяльність”, яка введена у середині 90-х років XX ст. внаслідок формування нових потреб суспільної практики у здійсненні документно-інформаційних комунікацій, організації інформаційної діяльності та задоволенні інформаційних потреб споживачів. Даний напрям підготовки дістав широкого поширення у ВНЗ України як гуманітарного, так і технічного профілю. Відсутність науково обґрунтованих моделей фахівця, інтуїтивно-суб’єктивне наповнення змістом навчальних планів призвели до досить широкого тлумачення змісту професійної діяльності і підготовки фахівців за даною спеціальністю, що зумовлює емпіричний підхід до реалізації навчально-виховного процесу і впливає на ступінь актуалізації професійної освіти інформаційного профілю. 2. Розроблено концепцію підготовки фахівця, яка включає освітньо-кваліфікаційні характеристики (модель діяльності) та освітньо-професійну програму (модель підготовки). Основні дидактичні закономірності й принципи підготовки спеціаліста з інформаційного забезпечення управління поєднуються й взаємоузгоджуються на основі таких концептів у структурі цілей, змісту, форм і методів навчально-виховного процесу, як роль інформації в суспільному розвитку, інформаційні системи як засіб створення автоматизованої інформаційної інфраструктури суспільства, функціональний підхід теорії управління і гуманістичні моделі управління працею, інформаційна культура фахівця. Модель висвітлює структуру професійних знань спеціаліста, яка включає теоретичний, методологічний, управлінський, технологічний рівні підготовки до професійної діяльності. Освітньо-професійна програма, зміст професійно-орієнтованих дисциплін спеціаліста з інформаційного забезпечення управління невиробничою сферою побудовано, виходячи з рівнів рефлексії професійної діяльності: об’єктно-орієнованого (документно-інформаційні ресурси, інформаційна система), суб’єктно-орієнтованого (кінцеві користувачі інформації) і продукто-орієнтованого (технології створення інформаційних продуктів: баз даних, мультимедійних і гіпертекстових продуктів, пошук у мережі Інтернет). Зміст освіти фахівця з інформаційної діяльності орієнтований на професійну мобільність і попит на ринку праці та освітніх послуг, відповідає структурі й характеру сучасної професійної діяльності, що зумовило поєднання інформаційно-аналітичної, інформаційно-управлінської та інформаційно-технологічної складової в змісті підготовки спеціаліста з інформаційної діяльності. 3. Доведено, що зміст професійної діяльності інформаційного спеціаліста в сучасних умовах характеризується поліструктурністю, посиленням інформаційно-аналітичної складової, урізноманітненням інформаційних потреб споживачів у системі управління і широким впровадженням і використанням комп’ютерних і телекомунікаційних систем і мереж. Основні професійні функції фахівця з інформаційного забезпечення управління в умовах інформатизації суспільства в містяться в межах комплексів функціональної спеціалізації: документно-інформаційні ресурси, інформаційні технології, управління інформаційною діяльністю, комунікації, відповідно до яких розроблено освітньо-кваліфікаційні характеристики і побудовано модель діяльності спеціаліста з інформаційного забезпечення управління. Загальній структурі підготовки фахівців іммантентно притаманний компонент, пов’язаний із формуванням культури суб’єктів інформаційної діяльності, який визначає важливі соціальні функції спеціаліста з інформаційної діяльності у забезпеченні якості інформаційних взаємовідносин суб’єктів соціальних комунікацій, усунення виникнення і розповсюдження неперевірених даних, дезінформації тощо. 4. Педагогічні умови підготовки спеціалістів з інформаційного забезпечення системи управління невиробничою сферою передбачають: інтелектуальну й інформаційну підтримку організації освітнього інформаційного простору шляхом широкого застосування бібліотек у змістовому, організаційному, функціональному, комунікативному аспектах навчання і виховання спеціаліста; забезпечення проблемності навчання, широке застосування професійно-орієнтованих форм навчання, зокрема таких, що стосуються інформаційно-аналітичної складової професійної діяльності спеціаліста з інформаційного забезпечення управління і продукто-орієнтованої складової, пов’язаної зі створенням інформаційних продуктів та використанням відповідних програмних засобів; впровадження особистісно зорієнтованого навчання, забезпечення високого ступеню інформатизації навчального процесу, його інноваційності, використання інформаційних ресурсів дистанційного навчання. Розроблені діяльнісний та особистісно зорієнтований методичні підходи до вивчення сучасних технологій опрацювання даних базуються на розвитку творчих якостей майбутнього спеціаліста та їх здатності до самостійних дій. Вони реалізуються шляхом застосування заходів, спрямованих на самостійну творчу роботу студентів, відпрацювання і демонстрації практичних навичок роботи майбутнього спеціаліста зі створення кінцевого інформаційного продукту з використанням комп’ютерних технологій (бази даних, гіпертекстові мультимедійні продукти), на запровадженні проблемно-орієнтованих форм професійного навчання, зближенні аудиторного навчання з практикою професійної діяльності. 5. Експериментально доведено педагогічну ефективність розроблених підходів і виявлено рівень готовності спеціаліста та його відповідність сформульованим освітньо-кваліфікаційним вимогам. Проведений формуючий експеримент показав, що досягнутий продуктивний рівень готовності студента мотиваційної, змістової і процесуальної компонент у всіх досліджуваних складових майбутньої професійної діяльності (у інформаційно-технологічній складовій - продуктивний рівень змістової та процесуальної компонент відповідно 55% і 50%; у документально-комунікаційній складовій - продуктивний рівень змістової та процесуальної компонент відповідно 44% і 42%; у інформаційно-аналітичній складовій - 24% і 41%, у інформаційно-управлінській - 34% і 31%), знаходиться у межах рівня знань і умінь, які можна визнати необхідними і достатніми для здійснення даного роду діяльності. Розроблена модель підготовки значною мірою актуалізує мотиваційну компоненту як системоутворюючий чинник готовності до професійної діяльності. 6. За результатами дослідження розроблені навчальні плани підготовки спеціалістів з інформаційного забезпечення управління з переліком відповідних професійно-орієнтованих дисциплін, а також програма наскрізної виробничої практики студентів як засіб професійної адаптації майбутніх спеціалістів. Відповідно до запропонованої освітньо-професійної програми підготовки спеціалістів з інформаційного забезпечення системи управління розроблені навчальні посібники із специфічних питань використання автоматизованих документально-інформаційних систем. Основні результати дослідження доведено до рівня створення освітньо-кваліфікаційних характеристик та освітньо-професійної програми підготовки фахівців,, а також видано навчальні посібники “Менеджмент офісних інформаційних систем”, „Основи інформаційного менеджменту, “Представлення інформації в автоматизованих документально-інформаційних системах”, „Практичний курс з комп’ютерної підготовки даних” для студентів зі спеціальностей “Менеджмент організацій”, “Документознавство та інформаційна діяльність” і “Бібліотекознавство та бібліографія”, яким надано гриф “Рекомендовано Міністерством освіти і науки України”. 7. Перспективи диверсифікації поля професійної діяльності зі створення інформаційного середовища і інформаційного забезпечення споживачів свідчать, що розвиток системи підготовки буде відбуватись з розвитком комп’ютерно-інформаційних систем і мереж у напрямі диференціації спеціалізацій спеціальностей, ґрунтуючись на соціальному замовленні щодо підготовки спеціалістів відповідної кваліфікації. Розвиток телекомунікаційних засобів, інформаційного середовища, інформаційного ринку, потреба в інформаційному забезпеченні окремих соціальних, професійних, вікових, дозвіллєвих груп дозволяє прогнозувати потребу в спеціалістах в галузі інформаційного посередництва, інформаційного бізнесу, інформаційного консультування та ін. Виконане дослідження теорії і практики підготовки спеціаліста з інформаційного забезпечення системи управління невиробничою сферою і науково обґрунтована модель підготовки фахівця дають можливість спрямувати подальшу дослідну роботу на розв’язання проблем розробки моделей спеціалістів з інформаційного забезпечення системи управління для конкретних сфер діяльності. Перспективними напрямами подальшої розробки проблеми є вдосконалення освітньо-професійних програм підготовки спеціалістів, уточнення змісту освіти з розвитком комп’ютерних технологій та вдосконалення форм і методів підготовки фахівців сфери інформаційної діяльності. |