Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філософські науки / Соціальна філософія та філософія історії


Дудченко Володимир Степанович. Теорії ненасилля як предмет філософської рефлексії в контексті сучасних цивілізаційних викликів : Дис... канд. наук: 09.00.03 - 2009.



Анотація до роботи:

Дудченко В. С. Теорії ненасилля як предмет філософської рефлексії в контексті сучасних цивілізаційних викликів. Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філософських наук за спеціальністю 09.00.03 – соціальна філософія та філософія історії. – Інститут вищої освіти АПН України. – Київ, 2008.

В дисертації актуалізовано та експліковано на основі соціально-філософського аналізу теорії ненасилля як можливий концептуальний підхід для переосмислення шляхів розвитку суспільства в умовах сучасних цивілізаційних викликів. Визначено філософські основи ненасилля, спираючись на теорії ненасилля Л.Толстого, М. Ганді, А.Швейцера, що зумовило нове бачення ідеалів ненасилля та визначення можливостей їхнього застосування на практиці у ХХІ ст. Проаналізовано історико-практичні та духовно-теоретичні аспекти категорій «ненасилия» і «толерантності» як соціально-філософських понять, визначено їх ключову роль у формуванні суспільства без жорстокості та насилля. Розглянуто ненасилля як філософсько-релігійну систему і морально-етичний принцип, ціннісний орієнтир суспільства, що проголошує заборону на вчинення шкоди, страждання, а толерантність – як показник, свідчення гуманного, стриманого ставлення до усього іншого. Розкрито соціокультурні передумови можливого втілення ідей ненасильницького шляху розвитку, до яких віднесено: вкорінені в життя людства філософсько-релігійні, моральні-етичні цінності, що містять ідеали ненасилля, любові, милосердя.

У Висновках разом з окресленням окремих актуальних аспектів подальшої розробки проблеми, поглиблення, обґрунтування її теоретичного та практичного значення, підводяться підсумки проведеного дослідження, які у загальному вигляді репрезентовані елементами наукової новизни, що виносяться на захист.

1. В результаті науково-теоретичного та методологічного аналізу найбільш суттєвих підходів до проблеми формування суспільства згідно з ідеалами ненасилля і толерантності та розвитку світового та вітчизняного філософського дискурсу визначені ті з них, які сприяли постановці та розгляду проблеми гармонізації світового співтовариства у відповідності з означеними ідеалами. Аналізуючи існуючі морально-етичні дефініції ідеалів ненасилля, було показано їхню універсальну значущість і неперехідну цінність в умовах сучасних цивілізаційних викликів.

2. Філософсько-культурологічний та теоретико-методологічний аналіз теорій ненасилля дозволив автору визнати їх положення онтологічним, аксіологічним та соціокультурним принципами людського життєвпорядкування. Категорії ненасилля, толерантності актуалізують уявлення суб’єктів життєвпорядкування про діалектико-діалогічні антиподи – насилля, нетерпимість, безлад, агресивність, а також про можливу багатовимірність та інваріантність життєвих світів і гармонійність життя, про проективність і втілення гуманістичних цілей, цінностей, ідей і смислів у їх конкретно-історичних модифікаціях.

3. Осмислено соціально-філософську категорію ненасилля через філософську категорію істини. Оскільки об’єктивна істина як філософська категорія володіє параметрами абсолютності, відносності та конкретності, то й категорію ненасилля слід розглядати через призму діалектики абсолютного, відносного і конкретного. Це, у свою чергу, свідчить про втілення духовних ідеалів толерантності й теоретичних концептів у практичній площині людської діяльності і про відповідальність конкретного індивіда за конкретні насильницькі чи мирні дії.

4. Залучення до пізнання досліджуваної тематики позалогічних, нерефлексивних джерел та досвіду ірраціональних знань, почуттів, містичних переживань, дозволило показати гармонізацію життя індивіда і суспільства як специфічне ставлення і сприйняття життя, що сприяє пошуку його смислів, виявляє гармонійність організації форм, змісту буття, логос його привабливості в соціокультурному досвіду життєтворення особистості та соціуму.

5. У роботі обґрунтовано єдність суб’єктивного світу, суспільства і всього космічного прояву життя. Актуалізовано проблему відповідальності людини за збереження життя на планеті Земля у будь-якому її прояві в умовах новопосталого антропологічного імперативу. Розв’язання складного комплексу проблем передбачає формування нових ціннісно-смислових орієнтирів, екологічної моральності, політичної та соціальної відповідальності, які повинні відповідати ідеалам ненасилля, любові, принципам етики благоговіння перед життям.

6. Теорії ненасилля Л. Толстого, М. Ганді, М. Л. Кінга, А. Щвейцера розглянуто як можливий концептуальний підхід для переосмислення шляхів розвитку сучасного соціуму, визначено філософські засади ненасилля з метою створення більш досконалої моделі взаємин – постнасильницької стадії світової спільноти.

Публікації автора:

1. Дудченко В.С. Чи зможе інтеграція послуговуватись ідеалами толерантності і ненасилля? // Нова парадигма: Журнал наукових праць / Гол. Ред. В. П. Бех. – Вип. 65. – Ч.І – К.: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2007. – С. 162-168.

2. Дудченко В.С. Ненасильницький шлях розвитку людства в сучасних умовах // Актуальні філософські та культурологічні проблеми сучасності, Збірник наукових праць / Зб. наук. праць, випуск 18 / Відп. ред.: М. М. Бровко, О.Г. Шутов. – К.: Видавничий центр КНЛУ, 2007. – С. 93-98.

3. Дудченко В.С. Ідея толерантності та терпимості і контексті глобалізації (соціально-філософський аспект) // Вісник Дніпропетровського університету. ФІЛОСОФІЯ. СОЦІОЛОГІЯ. ПОЛІТОЛОГІЯ. Випуск 15. Дніпропропетровськ ДНУ. 2007. – С. 200-207.

4. Дудченко В.С. Етика ненасильства: ціннісний аспект // Науковий вісник Чернівецького університету: Збірник наукових праць. Випуск 350-351. Філософія: Рута, 2007. – С. 187-191.