Узагальнення результатів теоретичних та практичних досліджень територіальної організації ринку туристичних послуг в регіоні дозволило автору зробити такі висновки: 1. Функціонування ринку туристичних послуг відбувається в умовах різноманітних територіальних спільностей, що накладає відбиток на структуру цього ринку, його внутрішні та зовнішні зв’язки. Територіальна сегментація виробництва і споживання туристичних послуг є основою формування регіональних ринків цих послуг. Такі ринки являють собою географічні та економічні системи, перехрещення ареалів виробничої активності туристичних підприємств та нетуристичних підприємств, соціальної активності туристів та довкілля, на основі врівноваження туристичного попиту і пропозиції. Основним товаром на ринку туристичних послуг є турпродукт. За рівнем залучення послуг у формування турпродукту їх поділяють на основні, допоміжні і супутні. Основні туристичні послуги є попередньо замовленими та оплаченими, а супутні – додатково сприяють задоволенню мети подорожі. 2. Установлено, що формування регіональних ринків турпослуг ї їх функціонування відбувається під впливом загальних і регіональних чинників. Загальні чинники визначають особливості державної політики у галузі туристичної діяльності, а регіональні – специфіку формування попиту і пропозиції турпослуг у регіоні. Доведено, що найвигіднішими для організації видами туризму у регіоні є сільський зелений, екологічний, паломницький, водний, спелеологічний, лікувально-оздоровчий та екскурсійний. Такі види здатні задовольняти потреби населення в оздоровленні та відпочинку, формуванні ринку конкурентоспроможних на міжнародному рівні туристичних послуг на основі ефективного використання наявних природних та культурно-історичних ресурсів із збереженням чистоти довкілля та забезпечення комплексного розвитку території. 3. Вивчення регіонального ринку турпослуг, як системи, запропоновано за методикою, що включає в себе: вивчення туристичної пропозиції; вивчення туристичного попиту; оцінку реальних прибутків від реалізації туристичних послуг, за рахунок врахування усіх секторів ринку турпослуг; встановлення максимально можливих обсягів доходів від туризму в конкретному регіоні внаслідок збільшення кількості туристів та визначення тих турпослуг, які відіграють у цьому процесі найбільшу роль; виявлення туристичних районів і центрів в регіоні за їх спеціалізацією; створення перспективної схеми територіальної організації ринку туристичних послуг регіону. 4. Виявлено, що регіональний ринок турпослуг складається з сукупності територіальних туристичних систем, які об’єднують виробників та споживачів спільною інфраструктурою і турпотоками. У Тернопільській області спостерігається значна територіальна диференціація ринку туристичних послуг, що зумовило виділення чотирьох туристичних районів (Північного, Центрального, Західного та Південного). Встановлено, що Північний туристичний район має частково виражену паломницьку та екскурсійну спеціалізацію, перспективними є сільський зелений туризм, лікувально-оздоровчий, сентиментальний, релігійний та екологічний. Західний туристичний район має слабо виражену спеціалізацію на екскурсійному туризмі внаслідок недостатнього забезпечення об’єктами туристичної інфраструктури. Перспективними є релігійний, сільський зелений, етнографічний та сентиментальний туризм. Південний туристичний район має чітко виражену спеціалізацію на спелеологічному та водному туризмі та частково виражену – на сільському зеленому, лікувально-оздоровчому та рекреаційному, перспективні напрямки розвитку туризму в районі: пізнавальний, подієвий, екологічний, автомобільний, історичний та науковий. Центральний туристичний район має доволі виражену спеціалізацію на паломницькому, сільському зеленому, лікувально-оздоровчому та рекреаційному, екскурсійному туризмі, перспективними для району є водний, релігійний, сентиментальний, екологічний, автомобільний види туризму. 5. Встановлено, що ринок туристичних послуг Тернопільської області обслуговує потреби внутрішніх та іноземних туристів. Проаналізовано, що туристичними послугами користується невелика частка населення, а структура туристичних потоків доволі одноманітна - складена переважно працюючою молоддю і людьми середнього віку, чи особами, що навчаються. Географія та мета в’їзних та виїзних потоків різноманітні, але переважають добре розрекламовані туристичні країни (Туреччина, Єгипет, Польща) та центри (Почаїв, Зарваниця, Збараж, Микулинці), які відвідуються з метою відпочинку чи у потребах бізнесу. 6. Доведено, що у зв’язку з багатою ресурсною базою, у всіх районах області можуть розвиватись різноманітні види туризму. Розвиток ринку туристичних послуг Тернопільської області має бути спрямований на збільшення обсягів продаж туристичних послуг за межами м. Тернополя. Необхідне додаткове рекламування та популяризація туристичних об’єктів, формування позитивного іміджу регіону на туристичному ринку держави і Європи. Значним поштовхом для розвитку туризму стане впровадження в роботу туристичних підприємств партіпісивного проектування, будівництво готелів та інших закладів короткотермінового проживання (особливо вздовж автомобільних шляхів), поширення мережі розважальних установ, покращання шляхів, реконструкція історико-культурних об’єктів, музеєфікація замкових споруд та розширення набору туристичних послуг для формування турпродукту. |