У результаті проведеного дослідження були зроблені наступні висновки: Безробіття є наслідком соціально-економічних процесів у суспільстві й у загальноприйнятому розумінні являють собою перевищення пропозиції праці над попитом на працю. З позицій суспільної географії поняття «безробіття» розглядається в декількох аспектах: як сукупність суб'єктів, взаємозв’язаних системою суспільних відносин у процесі працевлаштування на ринку праці, а також як географічний простір, у якому взаємодіють незайняті, безробітні громадяни і роботодавці.
2. Суспільно-географічний підхід дозволів виявити територіальну структуру безробіття, яка виявляє умови та чинники виникнення данного соціально-економічного явища, що зумовлюють саме таке їхнє розташування.Територіальна структура безробіття ієрархічно супідрядна, взаємозалежна система центрів локалізації суб'єктів ринку праці, що забезпечує оптимальне сполучення попиту, що формується ними, і реалізованої пропозиції праці. 3. Порівняльний аналіз методів географічного вивчення проблем безробіття показав переваги методу зонування. Соціально-економічне зонування виступає як метод виявлення територіальних розходжень шляхом визначення інтенсивності соціально-економічного явища на тій чи іншій території. Під соціально-економічною зоною розуміється соціально-економічний територіальний комплекс, що характеризується однорідністю процесів безробіття, виділення якого базується на застосуванні методу «порогових значень». 4. Сутність методу «порогових значень» полягає у виявленні таких кількісних характеристик, що, досягаючи визначеного порога, створюють нову якість, тим самим утворюючи соціально-економічну зону. Сам поріг визначається методом кластерного аналізу, як середня величина з наявних характеристик. Розроблена структурно-графічна модель територіальної структури безробіття представлена територіальним, функціональним, компонентним і управлінським блоками. 5. У науковий обіг введено термін “соціальні амортизатори”. Соціальні амортизатори – це система захисних заходів, які застосовуються державою щодо соціально-економічної підтримки працездатного населення. До них віднесено працевлаштування, професійну орієнтацію, професійне навчання, суспільні роботи та виплати допомоги з безробіття. 6. Аналіз стану територіальної структури явища безробіття в Криму свідчить про те, що високий рівень безробіття характерний для територій з перевагою сільськогосподарського виробництва і тих галузей економіки, що піддалися найбільшому спаду в нових економічних умовах. Стримуючою силою чи врівноважуючою безробіття силою виступає неповна зайнятість на державних підприємствах, при цьому збільшуються масштаби «схованого безробіття». 7. Для виділення соціально-економічних зон використовувалися наступні показники: 1) показники, що характеризують безробіття: чисельність незайнятих, чисельність безробітних, рівень безробіття, число вивільнених і число претендентів на 1 робоче місце; 2) залучені до аналізу показники соціальних амортизаторів включали: число працевлаштованих громадян, чисельність осіб, що пройшли професійне навчання, кількість громадян, що брали участь у громадських роботах; кількість наданих профорієнтаційних послуг, кількість уведених у дію нових робочих місць, чисельність громадян, що потрібні на підприємствах, установах й організаціях. За кожним із показників безробіття і соціальних амортизаторів методом побудови кластерних дендрограм виділено чотири класи, для кожного з яких було встановлено граничне значення. 9. Відповідно до проведеного аналізу отриманих даних і зіставивши розроблені кластери, на території Криму виділено наступні соціально-економічні зони: Центральна зона, що за своїми характеристиками може оцінюватися, як благополучний тип території і характеризується низькими показниками безробіття і високими показниками соціальних амортизаторів. Зона ближньої периферії - приклад відносно благополучного типу, що визначається середніми показниками безробіття і відносно високими показниками соціальних амортизаторів. Зона далекої периферії, що відповідає відносно неблагополучному типу і характеризується середніми чи високими показниками безробіття і низькими показниками соціальних амортизаторів. Азональні території, що відповідають неблагополучному типу, і описані високими показниками безробіття і низькими показниками соціальних амортизаторів.
У Криму виділені всі типи безробіття, та установлено, що в Центральній зоні переважає фрикційне безробіття, а на рекреаційній території – сезонне, Зоні ближньої периферії – циклічне, Зоні далекої периферії – структурне, сховане і застійне. Плинне безробіття спостерігається повсюди, але найбільше виражене в Центральній зоні й у Зоні ближньої периферії. 10. В основу механізму регулювання соціального захисту населення на рівні окремих територій повинний бути покладений принцип соціально-економічного зонування – урахування територіальних особливостей зайнятості населення. Кластеризація показників соціальних амортизаторів визначила, що: у Центральній зоні недостатньо розвинуті такі напрями, як суспільні роботи і надання професійних послуг; у Зоні ближньої периферії основною проблемою є працевлаштування громадян, створення нових робочих місць і професійна підготовка незайнятих громадян; у Зоні далекої периферії проблема працевлаштування також є першочерговою, однак саме в цій зоні найкращі показники участі незайнятих громадян у суспільних роботах. Азональні території виділяються активною позицією в боротьбі з безробіттям, хоча питання працевлаштування громадян дотепер вирішити не вдалося. Для виділених соціально-економічних зон безробіття Криму пропонуються наступні заходи щодо згладжування територіальних диспропорцій безробіття. Центральна зона може стати базовою територією для проведення активної інвестиційної політики зайнятості. У Зоні ближньої периферії створення нових робочих місць можливо в транспортному комплексі, рекреації, агропромисловому комплексі; в Зоні далекої периферії - малих формах агробізнесу, у енергетичній промисловості, у виробництві товарів народного споживання й у рекреації; в азональних територіях - це розвиток нових екологічних галузей хімічної промисловості та форм агробізнесу. Встановлення меж зон і їхніх типів повинне забезпечити науково обґрунтовану і просторово диференційовану соціально-економічну регіональну політику, метою якої буде згладжування територіальних диспропорцій і ефективне використання природного і трудового потенціалу регіонів. У цьому бачиться конструктивна спрямованість соціально-економічного зонування в процесі оптимізації громадської організації території. |