Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка сільського господарства і апк


901. Харчишина Олена Володимирівна. Трансформація економіки галузі скотарства до ринкових умов: дис... канд. екон. наук: 08.07.02 / Державний агроекологічний ун-т. - Житомир, 2004.



Анотація до роботи:

Харчишина О. В. Трансформація економіки галузі скотарства до ринкових умов. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.07.02 – економіка сільського господарства і АПК. – Державний агроекологічний університет Міністерства аграрної політики України, м. Житомир, 2004.

В дисертації викладено результати дослідження процесу та наслідків ринкової трансформації галузі скотарства. Уточнено розуміння сутності аграрного ринку як ключової економічної категорії, систематизовано особливості функціонування галузі скотарства в період переходу до ринкових умов, проведено оцінку результативності державного регулювання галузі скотарства в Україні з точки зору ефективності регулятивних заходів.

Проведено комплексний аналіз трансформаційних процесів в економіці галузі скотарства, їх впливу на обсяги виробництва та його економічну ефективність, досліджено трансформацію каналів реалізації і споживання продукції скотарства, цінову ситуацію та показники якості. Визначені основні напрями вдосконалення економічних відносин в галузі. Запропоновано організаційний підхід до укрупнення та інтеграції особистих селянських господарств з іншими господарськими структурами з метою підвищення економічної ефективності виробництва продукції скотарства. Розроблено нормативи собівартості молока і м’яса великої рогатої худоби та розраховано мінімально можливі ціни реалізації на ці види продукції для умов Житомирської області. Внесено пропозиції щодо вдосконалення функціонування елементів галузевої ринкової інфраструктури в Житомирській області.

1. Продукція скотарства є важливим продуктом харчування населення та цінною сировиною для харчової, фармацевтичної та легкої промисловості. Такі характеристики роблять молоко і м’ясо великої рогатої худоби важливим чинником забезпечення продовольчої безпеки. Але останніми роками рівень споживання продукції скотарства є незадовільним, що спричинило зміну структури добового раціону пересічного громадянина України. Це зумовлює необхідність дослідження еволюції і наслідків трансформаційних процесів в галузі скотарства та пошуку напрямів їх корекції.

2. Ринок як економічна категорія відображає економічні відносини, які виникають в процесі купівлі-продажу. Функціонування скотарства в умовах ринку вимагає збалансування попиту та пропозиції на продукцію галузі, забезпечення її ефективної реалізації. Виконання цих вимог ускладнюється об’єктивними характеристиками продукції галузі та нестабільним ринковим положенням товаровиробників у порівнянні з постачальниками ресурсів.

3. З 1990 р. в галузі скотарства триває процес ринкової трансформації, але його ще не можна вважати завершеним. В цей період в галузі відбулись значні зміни, частина з яких носить негативний характер: зменшились обсяги виробництва та змінилась його структура, знизився рівень споживання та економічної ефективності виробництва, зросла кількість каналів реалізації продукції, що ускладнює прийняття ефективних рішень. Характерною рисою трансформаційного періоду слід вважати зосередження виробництва продукції скотарства в особистих селянських господарствах, внаслідок чого виробництво носить дрібнотоварний та натуральний характер.

4. Причинами втрати позиції сільськогосподарських виробників у виробництві продукції скотарства є скорочення поголів’я, погіршення кормової бази, збитковість виробництва та ін. Але основним чинником збитковості галузі та скорочення виробництва є зниження купівельної спроможності населення, для якого економічно обгрунтовані роздрібні ціни на молоко і м’ясо є занадто високими.

5. Трансформація економіки галузі скотарства до ринкових умов супроводжувалась значними змінами в структурі та обсягах реалізації виробленої продукції як в сільськогосподарських підприємствах, так і в особистих селянських господарствах. Проте в сільськогосподарських підприємствах ще значною залишається питома вага каналів, пов’язаних з бартерними операціями, а також має місце видача продукції в рахунок оплати праці, орендної плати за землю та майнові паї. В цьому контексті доцільним є посилення ролі товарно-грошових відносин на основі розвитку ринкової інфраструктури галузі.

6. Встановлено, що виробництво молока і яловичини в особистих селянських господарствах є рентабельним, корми використовуються ефективно, продуктивність худоби є вищою, ніж в сільськогосподарських підприємствах. Проте витрати праці є досить значними, а основна частина виробленої продукції споживається самими господарствами. Тому таку форму виробництва в незміненому вигляді не можна вважати перспективною. Але господарства, які утримуватимуть принаймні 5-7 корів та 7-10 голів великої рогатої худоби на відгодівлі, при спільному використанні сільськогосподарської техніки і обладнання домагатимуться кращих результатів виробництва і збуту своєї продукції. Укрупнення та інтеграція особистих селянських господарств з іншими організаційними структурами дозволить збільшити рівень товарності продукції та ефективно використовувати такий резерв зменшення собівартості, як випас худоби на природних кормових угіддях.

7. З метою обгрунтованого формування витрат виробникам продукції галузі слід систематично проводити облік витрат виробництва та розраховувати собівартість продукції. Нормативи собівартості молока і м’яса великої рогатої худоби, а також мінімально можливі ціни реалізації для умов Житомирської області можуть використовуватись виробниками сільськогосподарської продукції та органами виконавчої влади як орієнтовні. При визначенні мінімально можливих реалізаційних цін слід враховувати рівень рентабельності 5%, що дозволить забезпечити розширене відтворення хоча б в мінімальному розмірі.

8. Важливим чинником вдосконалення економічних відносин в процесі ринкової трансформації галузі скотарства є формування ринкової інфраструктури, до складу якої в регіоні дослідження входять товарна агропромислова біржа, агроторгові доми, оптово-продовольчі ринки, аукціони та інші утворення. Активізація діяльності агроторгових домів потребує вдосконалення чинного законодавства. Зокрема, необхідно чітко окреслити поняття, організаційно-правову форму, мету та принципи діяльності агроторгового дому, впорядкувати його взаємовідносини з біржами.

9. Одним із важливих напрямів діяльності агроторгових домів та товарної біржі в перехідний період може стати спільна організація торгів з купівлі-продажу молока. Це дає можливість сільськогосподарським виробникам ознайомитись з особливостями одержання дотацій від держави та збільшити виручку від реалізації. З метою активізації біржової торгівлі продукцією скотарства слід виділити два основних пріоритети: 1) розширення асортименту специфічних послуг (інформаційних, юридичних, консультаційних, освітніх тощо) брокерським конторам, що допоможуть їм краще орієнтуватись в ринковій ситуації і спростять процес пошуку клієнтів та укладення угод; 2) надання біржею гарантій брокерам щодо виконання укладених ними угод, що підвищить довіру їх клієнтів до біржової торгівлі.

Публікації автора:

У наукових фахових виданнях:

  1. Харчишина О. В. Виробництво і реалізація продукції галузі скотарства в Житомирській області // Регіональна економіка. – 1999. – № 2. – С. 167-172.

  2. Харчишина О. В. Аналіз тенденцій виробництва і споживання продукції скотарства в Житомирській області і в Україні // Вісн. аграр. науки. – 1999. – № 11. – С. 80-81.

  3. Харчишина О. В. Особисті підсобні господарства Житомирської області: роль у виробництві і постачанні на ринок продукції скотарства // Наук. вісн. Нац. аграр. ун-ту. – 2000. – № 23. – С. 227-231.

  1. Харчишина О. В. Напрями підвищення економічної ефективності галузі скотарства // Економіка АПК. – 2002. – № 11. – С.112-118.

  2. Харчишина О. В. Аналіз тенденцій споживання молока і м’яса населенням Житомирської області // Агроінком. – 2002. – № 10-12. – С. 58-61.

В інших виданнях:

  1. Харчишина О. В. Проблема продовольчої безпеки в контексті ринкової трансформації // Проблеми реформування колективних сільськогосподар-ських підприємств: Матеріали наук.-практ. конф. 23-25 березня 2000 р. – Житомир: ДААУ, 2001. – С.194-196.

  2. Харчишина О. В. Досвід розвитку ринку молока в Житомирській області //Проблеми ефективного функціонування АПК в умовах нових форм власності та господарювання: Кол. монографія у 2-х т. Т. 1 / За ред. П.Т. Саблука, В.Я. Амбросова, Г. Є. Мазнєва. – К.: ІАЕ, 2001. – С. 653-655.

  3. Харчишина О. В. Доцільність державної підтримки сільськогосподарського виробництва в Україні // Духовність Українства. – 1999. – Вип. 1. – С. 126-128.

  4. Харчишина О. В. Еколого-економічні проблеми виробництва і реалізації продукції скотарства в Житомирській області // Організаційно-економічні проблеми розвитку АПК. У 4-х ч. За ред. П.Т. Саблука. – Ч. 4. – К.: ДОП ІАЕ УААН, 2001. – С. 200-202.

  5. Харчишина О. В. Економічна ефективність виробництва продукції скотарства в особистих підсобних господарствах Житомирської області // Проблеми економіки агропромислового комплексу і формування його кадрового потенціалу: колективна монографія у 2-х т. Т. 2 /За ред. П.Т. Саблука, В.Я. Амбросова, Г. Є. Мазнєва. – К.: ІАЕ, 2000. – С. 514-517.

  6. Харчишина О. В. Економічна ефективність виробництва продукції скотарства в сільськогосподарських підприємствах Житомирської області //Матеріали ІІ Міжнар. наук.-практ. конф.: Молодь в умовах нової соціальної перспективи, м. Житомир, 13-14 березня 2000 р. – Житомир: ІПСТ, 2000.– С.151-153.

  7. Харчишина О. В. Цінова ситуація на ринку продукції скотарства в Житомирській області // Матеріали ювілейної наук.-практ. конф. ІПСТ, присвяченої 10-й річниці заснування вищ. навч. закл.: Зб. наук. пр. / Ред. кол. Білодід Ю.М. та ін. – Житомир: ІПСТ, 2002. – С. 152-156.