Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка та управління народним господарством


Набок Інна Іванівна. Ціноутворення на інноваційний продукт машинобудівного виробництва : Дис... канд. наук: 08.00.04 - 2008.



Анотація до роботи:

Набок І. І. Ціноутворення на інноваційний продукт машинобудівного виробництва. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – економіка та управління підприємствами. – Класичний приватний університет, Запоріжжя, 2008.

Дисертаційну роботу присвячено дослідженню проблеми ціноутворення на інноваційну продукцію машинобудівних підприємств, обґрунтуванню методичного підходу до формування ціни на інноваційний продукт машинобудівного виробництва в умовах вітчизняного ринку та розробці рекомендацій щодо підвищення ефективності процесу ціноутворення на підприємствах авіадвигунобудування.

При дослідженні теоретичних основ ціноутворення на інноваційний продукт уточнено його сутність та особливості класифікації. Обґрунтовано механізм формування ціни на інноваційну продукцію машинобудівного підприємства та розглянуто особливості цього процесу в умовах ринкової економіки.

У процесі аналізу стану та проблеми ціноутворення на продукцію авіадвигунобудівного виробництва проведено дослідження вітчизняного ринку інноваційної продукції. Визначено перспективу формування сегмента ринку інноваційної продукції вітчизняного підприємства ВАТ “Мотор Січ”. З урахуванням цього проаналізовано систему ціноутворення за основними видами авіаційних двигунів серії З-А, що використовується на даному підприємстві. При цьому враховувався ціновий аспект у процесі реалізації цих двигунів та подальшої їх експлуатації споживачами.

Обґрунтовано рекомендації щодо вдосконалення процесу ціноутворення на інноваційний продукт машинобудівного виробництва з урахуванням дисконтованої величини витрат з його експлуатації та ремонту, а також особливостей вітчизняного ринку. На прикладі авіадвигунобудівної продукції доведено доцільність використання ціни споживання в процесі оцінювання економічної ефективності інноваційного продукту.

У дисертаційній роботі здійснено теоретичне узагальнення та запропоновано вирішення наукового завдання щодо вдосконалення процесу ціноутворення на інноваційний продукт машинобудівного виробництва. Результати проведеного дослідження дають змогу зробити такі висновки:

1. Проведене теоретичне дослідження, що базувалося на аналізі існуючих в економічній літературі підходів до сутності та класифікацій інновацій, дало підстави сформулювати власне визначення інноваційного продукту як матеріалізованого результату, який отриманий від вкладення капіталу в нову технологію виробництва чи техніку на підприємстві з метою комерційного використання та створення суспільної корисності. Запропонована класифікація інноваційних продуктів дає можливість конкретизувати напрями інноваційного процесу у вітчизняній економіці та сформувати економічні механізми управління інноваційною діяльністю.

2. Метод ціноутворення повинен забезпечувати рівновагу в системі інноваційної діяльності підприємства з урахуванням, з одного боку, бажаного рівня рентабельності для розробників інновацій та виробників інноваційної продукції, а з іншого – потреб споживачів. Встановлено, що цим вимогам найбільшою мірою відповідає ціннісний підхід до формування ціни на інноваційний продукт, рівень якої повинен визначатися відповідно до корисності та конкурентоспроможності продукції. При цьому враховувати рівні витрат виробника та споживача даного продукту.

3. Доведено, що процес ціноутворення на інноваційний продукт повинен враховувати особливості стадій життєвого циклу технічного об’єкту, якими є розробка, серійне виробництво, експлуатація, капітально-відновлювальний ремонт, зберігання та утилізація. Особливості формування інноваційного продукту на різних стадіях інноваційного процесу зумовлюють застосування відповідних підходів до формування повних витрат у процесі виробництва, реалізації та експлуатації продукції машинобудівних підприємств. При цьому слід передбачати диференційований підхід до визначення рівня ціни на інноваційний продукт.

4. Аналіз вітчизняного ринку інноваційної продукції машинобудівних підприємств дав змогу зробити висновок про те, що інноваційна активність вітчизняних підприємств все ще є низькою. Про це свідчать існуючі тенденції впровадження науково-технологічної продукції у виробничий процес. Стосовно авіадвигунобудівного виробництва слід відзначити, що на сьогодні вдосконалення та ускладнення авіаційних двигунів призводить до того, що разом з підвищенням технічної ефективності суттєво зростають трудомісткість і вартість їх виготовлення, а також витрати на технічну експлуатацію.

5. Установлено, що ціноутворення на інноваційний продукт підприємств авіадвигунобудівної галузі має базуватися на продуманій ціновій стратегії та ефективному використанні наявних ресурсів. Велику увагу при цьому слід приділяти освоєнню виробництва перспективних авіаційних двигунів і подальшому підвищенню ефективності виробництва вже виготовлених шляхом створення більш економічних та надійних їх модифікацій.

6. З’ясовано, що проблема визначення рівня ціни на інноваційну продукцію з урахуванням її споживчих властивостей на сьогодні повністю не вирішена. У зв’язку із цим запропоновано методичний підхід ціноутворення з використанням функції залежності ціни інноваційного продукту від його конкурентних параметрів порівняно з групою товарів-аналогів.

7. На прикладі продукції ВАТ “Мотор Січ” проведено вартісне оцінювання інноваційної продукції за стадіями її життєвого циклу. При цьому враховувалися витрати не тільки на виробництво та реалізацію, а й повзані з використанням інноваційного продукту та його обслуговуванням. Установлено, що діюча система цін на авіаційні двигуни нового покоління недостатньо враховує цю особливість. Це відповідним чином впливає на конкурентоспроможність інноваційної продукції та рівень попиту на неї.

8. Запропоновано методичний підхід щодо формування системи східчастих цін на інноваційний продукт з урахуванням особливостей життєвого циклу та відповідних стимулюючих знижок. Використання зазначених знижок сприятиме підвищенню гнучкості й оперативності здійснюваної підприємствами маркетингової політики ціноутворення. Слід мати на увазі, що цей методичний підхід може успішно використовуватися як на стадії проектування інноваційного продукту, так і при його реалізації та використанні.

9. Відсутність підходів до оцінювання впливу вартості послуг сервісного обслуговування після придбання споживачем інноваційного продукту певною мірою обмежує стимулюючий вплив ціни на рівень попиту. Розроблено систему оцінки післяпродажного обслуговування інноваційного продукту та її впливу на рівень ціни. Пропонується формувати ціну з урахуванням результатів цієї оцінки, що в умовах вітчизняного ринку забезпечить зростання конкурентоспроможності інноваційної продукції та попиту на неї.

10. На прикладі авіадвигунобудівного виробництва обґрутовано доцільність використання вартісних показників при ціноутворенні на інноваційний продукт, що враховують особливості його експлуатації споживачами. Маються на увазі інтегральний показник “чиста приведена вартість” та дисконтований грошовий потік при експлуатації авіаційного двигуна. Доведено, що цей методичний підхід може успішно використовуватися при формуванні ціни на інноваційні продукти різних галузей машинобудівної промисловості.

Публікації автора:

Публікації у наукових фахових виданнях

1. Чалникова І. І. Інноваційні аспекти екологізації суспільства / І. І. Чалникова // Економіка природокористування і охорони довкілля : зб. наук. праць НАН України. – К., 2004. – С. 210-217.

  1. Чалникова І. І. Вплив інноваційних чинників на формування інвестиційної політики в умовах глобалізації / І. І. Чалникова // Проблеми системного підходу в економіці : зб. наук. праць. – К., 2005. – Вип. 14. –
    С. 169-174.

  2. Чалникова І. І. Фактори формування ціни на інноваційний продукт / І. І. Чалникова // Держава та регіони. Серія : Економіка та підприємництво. – Запоріжжя, 2006. – № 4. – С. 387-391.

  3. Чалникова І. І. Вибір цінової стратегії на інноваційні продукти / І. І. Чалникова // Проблеми системного підходу в економіці : зб. наук. праць. – К., 2007. – Вип. 21. – С. 121-126.

  4. Набок І. І. Модель ціни на інноваційну продукцію на основі генетичного алгоритму / І. І. Набок // Економіка: проблеми теорії та практики : зб. наук. праць. – Дніпропетровськ, 2006. – Вип. 221 : в 3 т. – Т. І. – С. 163-172.

  5. Набок І. І. Парадигми формування цін на інноваційну продукцію в умовах вітчизняної економіки / І. І. Набок // Економіка: проблеми теорії та практики : зб. наук. праць. – Дніпропетровськ, 2007. – Вип. 230 : в 3 т. – Т. ІІІ. – С. 824-831.

  6. Набок І. І. Механізм стимулювання цінами інноваційних процесів на машинобудівних підприємствах / І. І. Набок // Держава та регіони. Серія : Економіка та підприємництво. – Запоріжжя, 2007. – № 6. – С. 121-126.

  7. Набок І. І. Механізм ціноутворення на інноваційну продукцію машинобудівного виробництва з врахуванням її життєвого циклу / І. І. Набок // Держава та регіони. Серія : Економіка та підприємництво. – Запоріжжя, 2008. – № 2. – С. 160-163.

Публікації в інших виданнях

9. Чалникова І. І. Європейський досвід створення інноваційного продукту в Україні на прикладі діяльності польських підприємств / І. І. Чалникова // Європейські інтеграційні процеси і транскордонне співробітництво : міжнар. наук.-практ. конф., 2006 р. : тези доп. – Луцьк, 2006. – С. 252-254.

10. Набок І. І. Методологія визначення ціни на інноваційний продукт у машинобудівній галузі / І. І. Набок // Научная индустрия європейского континента – 2006 : міжнар. наук.-практ. конф., 2006 р. : тези доп. – Дніпропетровськ, 2006. – С. 38-40.

11. Набок І. І. Проблеми формування ціни на інноваційні товари / І. І. Набок // Дни науки – 2007 : III междунар. науч.-практ. конф., 2007 р. : тези доп. – Днепропетровск, 2007. – С. 50-52.

12. Набок І. І. Особливості визначення ціни на інноваційні продукти з урахуванням життєвого циклу / І. І. Набок // Управлінські аспекти підвищення національної конкурентоспроможності : міжнар. наук.-практ. конф., 2007 р. : тези доп. – Сімферополь, 2007. – С. 187-189.

13. Набок І. І. Напрями удосконалення ціноутворення на інноваційну продукцію в галузі авіаційного машинобудування / І. І. Набок // Дні науки : наук.-практ. конф., 2007 р. : тези доп. – Запоріжжя, 2007. – С. 97-99.