Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка та управління народним господарством


Малаєва Тетяна Віталіївна. Удосконалення аналітичного забезпечення стратегічного управління машинобудівних підприємств. : Дис... канд. наук: 08.00.04 - 2008.



Анотація до роботи:

Малаєва Т.В. Удосконалення аналітичного забезпечення стратегічного управління машинобудівних підприємств. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – Економіка та управління підприємствами (підприємства машинобудівної та металургійної галузей). – Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля Міністерства освіти і науки України, Луганськ, 2008.

Дисертація присвячена вдосконаленню комплексу аналітичних прийомів, які використовуються для оцінки та вибору стратегічних альтернатив машинобудівних підприємств.

Обґрунтовано висновок про актуальність удосконалення прийомів стратегічного аналізу як вихідного етапу стратегічного управління підприємством. Уточнено сутність аналітичного забезпечення стратегічного управління підприємством, удосконалено принципи його формування. Досліджено сучасний стан машинобудівних підприємств України. Доведено необхідність доповнення складу чинників, вплив яких слід ураховувати при використанні аналітичного забезпечення стратегічного управління машинобудівних підприємств; обґрунтовано, що такими чинниками є конкурентоспроможний потенціал, конкурентоспроможність та етап життєвого циклу машинобудівного підприємства. Узагальнено обмеження методичних підходів щодо формування аналітичного забезпечення стратегічного управління. Удосконалено комплекс аналітичних прийомів щодо оцінки конкурентоспроможного потенціалу, конкурентоспроможності та визначення етапу життєвого циклу підприємства, які виступають складовими моделі оцінки та вибору стратегічних альтернатив машинобудівного підприємства.

У дисертаційній роботі на основі проведеного дослідження вирішено актуальне науково-практичне завдання щодо вдосконалення комплексу аналітичних прийомів, основою яких є модель оцінки та вибору стратегічних альтернатив машинобудівних підприємств. Основні висновки та результати, одержані в ході дослідження, зводяться до такого.

1. Результати дослідження теоретичних положень стратегічного управління дозволили виявити два головних підходи, які є основою стратегічного управління сучасними підприємствами: розгляд стратегічного управління як сукупності певних етапів, з яких початковим є стратегічний аналіз, а центральним – формування стратегії підприємства; розгляд стратегічного управління як безперервного процесу пошуку стратегічних альтернатив. Проведене дослідження виконувалося з позиції першого підходу, тобто визнання ролі стратегічного аналізу як суттєвого етапу стратегічного управління. Результати дослідження особливостей використання аналітичних прийомів у стратегічному управлінні підприємством свідчать про те, що, незважаючи на багатоаспектність підходів до стратегічного аналізу, актуальним завданням залишається постійне вдосконалення комплексу аналітичних прийомів через безперервну зміну стану зовнішнього та внутрішнього середовища машинобудівних підприємств.

2. Умовою успішного використання стратегічного управління є формування його якісного аналітичного забезпечення, під яким розуміється сукупність способів і прийомів, що складають алгоритм оцінки та вибору стратегічних альтернатив підприємства. Результати дослідження системи принципів формування аналітичного забезпечення стратегічного управління свідчать про необхідність її доповнення та розширення шляхом уведення принципів динамічної рівноваги із зовнішнім середовищем, погодженості та підтримки конкурентних переваг, інтеграції та координації, резервування та здійсненності. Запропонований варіант трансформації системи принципів дозволить зробити оцінку й вибір стратегічних альтернатив більш досконалими за рахунок використання переваг якісного аналітичного забезпечення, побудованого з дотриманням названих принципів.

3. Результати дослідження сучасного стану машинобудівних підприємств України дозволили визначити особливості їх діяльності, які свідчать про наявність значного негативного впливу багатьох чинників як зовнішнього, так і внутрішнього середовища підприємств. Саме це спричиняє потребу в проведенні якісного стратегічного аналізу як вихідного етапу стратегічного управління, а також в удосконаленні аналітичних прийомів оцінки та вибору стратегічних альтернатив машинобудівних підприємств.

4. Якість аналітичного забезпечення стратегічного управління багато в чому визначається точною ідентифікацією чинників, що впливають на майбутній стан підприємства, привабливість сфери його діяльності та наявність ресурсів для реалізації стратегії. До таких чинників віднесено конкурентоспроможний потенціал, конкурентоспроможність, а також етап життєвого циклу машинобудівного підприємства.

5. Результати аналізу методичних підходів до формування аналітичного забезпечення стратегічного управління дозволили виявити їх основні обмеження. При цьому запозичення досвіду вітчизняних і зарубіжних учених в області стратегічного управління, його копіювання й адаптація до умов підприємств машинобудування для гірничодобувної промисловості буде малоефективним через галузеві особливості функціонування підприємств, що забезпечують діяльність вугільної галузі. Саме тому вдосконалення аналітичних прийомів стратегічного управління машинобудівних підприємств є актуальним завданням.

6. З метою вдосконалення комплексу аналітичних прийомів стратегічного управління машинобудівних підприємств запропоновано модель оцінки та вибору стратегічних альтернатив підприємства, яка спрямована на вдосконалення стратегічного аналізу підприємства з метою досягнення й збереження конкурентних переваг. На відміну від проаналізованих підходів до обґрунтування стратегії підприємства запропонована модель дозволяє, крім визначення “стратегічного набору” підприємства, виявити можливості його реалізації, а також простежити історію підприємства та ефективність застосування різних стратегій у минулому.

7. Удосконалено аналітичні прийоми оцінки конкурентоспроможного потенціалу та конкурентоспроможності підприємства, які базуються на положеннях векторної алгебри, а також дають можливість: по-перше, врахувати реальні досягнення підприємств – конкурентів, що дозволяє уникнути суб'єктивізму в судженнях та об'єктивно оцінити рейтинг підприємств; по-друге, сформувати динамічну рейтингову систему, що характеризує місце кожного підприємства в конкурентній боротьбі, а також оцінити стабільність становища конкурентів у визначеній зоні. Обґрунтовано доцільність застосування елементів методики дисперсійного аналізу з метою визначення меж етапів життєвого циклу підприємства. Запропонований підхід, в основу якого покладено порівняння статистичних показників, що характеризують періоди функціонування підприємства на різних етапах життєвого циклу, спрямований на обґрунтування найбільш ефективної стратегії підприємства на ринку.

8. Отримано результати використання аналітичних прийомів, основою яких є модель оцінки та вибору стратегічних альтернатив підприємств машинобудування для гірничодобувної промисловості Луганської області. Ефективність практичних рекомендацій щодо обґрунтування стратегії роботи підприємств підтверджено їх апробацією в реальних умовах.

Публікації автора:

Статті у фахових виданнях

1. Малаева Т.В. Оценка конкурентоспособности фирм (методический подход) // Бизнес-Информ. – 1998. – №17-18. – С. 115-118.

2. Малаева Т.В. Комплексная оценка конкурентного статуса фирмы // Бизнес Информ. – 2000. – №7-8. – С. 96-97.

3. Малаева Т.В. Определение границ этапов жизненного цикла предприятия (методический подход) // Бізнес Информ. – 2002. – №3-4. – С. 79-82.

4. Малаева Т.В. Анализ факторов разработки стратегии предприятия // Вісник Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля. – 2002. – №12(58). Ч. 2. – С. 148-152.

5. Малаева Т.В. Выбор стратегических альтернатив фирмы на различных этапах развития // Економіка: проблеми теорії та практики. Зб. наук. праць Дніпропетровського національного університету. Вип. 184. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2003. – С. 45-58.

6. Малаева Т.В. Организация процесса разработки и реализации стратегии предприятия // Економіка: проблеми теорії та практики. Зб. наук. праць Дніпропетровського національного університету. Вип. 176. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2003. – С. 70-76.

7. Малаева Т.В. Финансовое состояние как фактор разработки стратегии предприятия // Економіка: проблеми теорії та практики. Зб. наук. праць Дніпропетровського національного університету. Вип. 175. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2003. – С. 212-219.

8. Малаева Т.В. Формирование стратегии фирмы (методический подход) // Економіка: проблеми теорії та практики. Зб. наук. праць Дніпропетровського національного університету. Вип. 181. Т. 1. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2003. – С. 197-201.

9. Малаева Т.В. Формулирование требований к стратегическому процессу // Економіка: проблеми теорії та практики. Зб. наук. праць Дніпропетровського національного університету. Вип. 183. Т. 2. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2003. – С. 343-348.

Друковані матеріали наукових конференцій

10. Малаева Т.В. Принципы разработки стратегии предприятия в современных рыночных условиях // Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції “Україна наукова’2003”. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2003. – С. 26-28.

11. Малаева Т.В. Выбор критериев оценки инвестиционной привлекательности отраслей экономики // Матеріали IV Всеукраїнської науково-практичної конференції “Фінансово-економічні проблеми розвитку регіонів України”. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2003. – С. 131-133.

12. Малаева Т.В. Дисперсионный анализ как основа методики определения границ этапов жизненного цикла предприятия // Матеріали II Міжнародної науково-практичної конференції “Динаміка наукових досліджень’2003”. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2003. – С. 21-22.

13. Малаева Т.В. Стратегическое позиционирование фирмы // Матеріали Всеукраїнської науково-методичної конференції “Економічні проблеми адаптації та розвитку вищої школи в умовах ринку”. – Алчевськ: ДГМІ, 2003. – С. 59-60.

14. Малаева Т.В. Стратегическое управление – основа эффективной работы предприятия // Матеріали Всеукраїнської науково-методичної конференції “Сучасні проблеми економіки підприємства”. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2003. – С. 93-94.

15. Малаева Т.В. Оценка конкурентоспособности как один из важнейших аспектов стратегического анализа предприятия // Материалы научно-практической конференции “Перспективные разработки науки и техники”. – Белгород: Руснаучкнига; 2004. – С. 57-60.

16. Малаева Т.В. Подходы к определению стратегического анализа, его объекта и роли в процессе разработки стратегии предприятия // Матеріали V Всеукраїнської науково-практичної конференції “Фінансово-економічні проблеми розвитку регіонів України”. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2004. – С. 168-171.

17. Малаева Т.В. Анализ подходов к классификации стратегических решений // Матеріали Першої Міжнародної науково-практичної конференції “Науковий потенціал світу’2004”. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2004. – С. 70-73.

18. Малаева Т.В. Концепция жизненного цикла с точки зрения стратегического управления предприятием // Матеріали VIII Міжнародної науково-практичної конференції “Наука і освіта’2005”. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2005. – С. 36-38.

19. Малаева Т.В. Формирование стратегии предприятия с использованием математических методов // Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції “Дні науки’2005”. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2005. – С. 51-53.