Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка та управління народним господарством


Грабко Наталя Олександрівна. Удосконалення маркетингової діяльності підприємств з виробництва та переробки молока : Дис... канд. наук: 08.00.04 - 2009.



Анотація до роботи:

Грабко Н.О. Удосконалення маркетингової діяльності підприємств з виробництва та переробки молока. - Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 - економіка та управління підприємствами (економіка сільського господарства і АПК). - Миколаївський державний аграрний університет, Миколаїв, 2009.

В дисертації обгрунтовані теоретико-методичні основи маркетингової діяльності та визначено основні напрями її удосконалення в підприємствах з виробництва та переробки молока Одеської області з метою підвищення економічної ефективності їх виробничо-господарської діяльності. Запропоновано методичні підходи щодо оцінки маркетингової діяльності та організаційні засади з формування єдиної маркетингової інформаційної системи, а також обгрунтовано використання елементів системи контролінгу. Вказано напрями розвитку економічних взаємозв’язків між виробниками молока та молокопереробними підприємствами в частині розподілу прибутку між учасниками вертикальної маркетингової системи. Розроблено компромісний субоптимальний план для двох рівнозначних критеріїв з розвитку молокопродуктового підкомплексу АПК Одеської області на основі вирішення блочної економіко-математичної моделі щодо оптимізації обсягів виробництва молока господарствами різних категорій, реалізації молочної продукції за різними каналами, галузевих та міжгалузевих співвідношень.

Результатом дисертаційного дослідження є теоретичне узагальнення і вирішення прикладного завдання щодо маркетингової діяльності, здійснення якої забезпечує підвищення економічної ефективності функціонування підприємств з виробництва та переробки молока.

1. У дисертаційній роботі сутність маркетингової діяльності підприємств з виробництва та переробки молока визначається як систематичний збір та аналіз потреб реальних і потенційних споживачів та їх задоволення на основі адекватних управлінських рішень щодо обсягів і асортименту молочної продукції, виробництво та ринкова реалізація якої забезпечує досягнення господарюючими субєктами стратегічних та тактичних соціально-економічних цілей.

2. Доведено, що виявлення незадоволеного попиту, дослідження ринкової конюнктури, конкретизація потреб споживачів та реалізація відповідного їм комплексу маркетингу забезпечує підприємствам з виробництва та переробки молока області продаж продукції з наперед визначеними кількісними, якісними та ціновими характеристиками, гарантуючи отримання запланованого прибутку.

3. Встановлено, що сучасна маркетингова діяльність підприємств з виробництва та переробки молока області забезпечує підвищення їх економічної ефективності функціонування, з одного боку, через відповідність виробництва існуючим ринковим вимогам, а з іншого – завдяки трансформації маркетингу в товар, що пропонується клієнтам в якості самостійної послуги. Останні, будучи продуктом інтелектуальної праці, збільшують кількість джерел грошових надходжень, розширюють можливості диверсифікації, посилюють інноваційний характер виробничо-господарської діяльності та виводять її на якісно новий, вищий за попередній рівень організації.

4. Система показників, яка оцінює маркетингову діяльність підприємств з виробництва та переробки молока області, включає показники сукупної економічної ефективності виробництва і маркетингу молочної продукції; приросту виручки завдяки маркетингу; рентабельності маркетингової діяльності; прибутку, отриманого завдяки проведенню заходів комплексу маркетингу та його окремих складових. В роботі доведено, що методичний підхід з визначення рівня рентабельності маркетингової діяльності підприємств з виробництва та переробки молока передбачає розрахунок відсоткового співвідношення отриманого завдяки маркетинговим заходам прибутку та понесених на них витрат.

5. Проведені дослідження розвитку підприємств з виробництва та переробки молока свідчать про затяжну в них соціально-економічну кризу. В сільському господарстві Одеської області молочне скотарство занепадає. Протягом останніх шести років поголів’я корів в усіх категоріях господарств скоротилось на 50,4%. Підвищення продуктивності корів дійного стада (на 13,2 %) не компенсувало кількісних втрат – загальне виробництво молока скоротилося на 30,9%. Нами виявлено, що в галузі знижується продуктивність праці, підвищується собівартість продукції, ціна не покриває понесені витрати на молоко, зумовлюючи загальну збитковість його виробництва.

6. Встановлено, що поголів’я дійного стада великої рогатої худоби переміщується в господарства населення, на долю якого приходиться понад 79% всіх корів області. Структурні зрушення поголів’я протягом всього періоду дослідження відбувалися на користь господарств населення. Нами доведено, що ефективне ведення молочного скотарства в сільськогосподарських підприємствах можливе за умови наявності в дійному стаді господарства понад 270 голів корів, середньорічному надою молока на 1 корову, що перевищує 25 ц, поточних витратах на 1 голову корови, що складають понад 2 тис. грн. Прогресивний розвиток досліджуваної галузі вимагає, з одного боку, нарощування поголів’я дійного стада, що відповідає умовам екстенсивного ведення виробництва, а з іншого - підвищення концентрації та інтенсифікації виробництва.

7. У структурі виробництва підприємств молочної промисловості найбільшу питому вагу займають молоко незбиране, масло тваринне та кисломолочні продукти, а найменшу – сири м’які та розсільні. Спектр найменувань продукції показує наявність 16 товарних позицій, які пропонувалися ринку. Нами виявлено тенденцію до розширення асортименту продукції молочних підприємств. За останні роки перелік найменувань збільшився за рахунок сирів м’яких, сирів розсільних, ряжанки неароматизованої та йогурту з наповнювачами.

8. Зовнішньоекономічна діяльність на ринку молочної продукції в досліджуваному регіоні в частині експорту суттєво (понад 92,9 %) скорочується при збільшенні (на 55,9%) імпорту. Проте позитивне зовнішньоекономічне сальдо області зберігається. У дисертаційній роботі запропоновано посилювати експортний потенціал підприємств з виробництва та переробки молока за рахунок асортиментних груп, що користуються підвищеним попитом на світовому ринку та відповідають його вимогам.

9. Доведено, що ефективний розвиток маркетингової діяльності підприємств з виробництва та переробки молока області передбачає створення вертикальної маркетингової системи за участю сільськогосподарських виробників, підприємств переробної промисловості та торгівельних організацій. Повноцінними учасниками вертикальної маркетингової системи можуть бути підприємницькі структури з матеріально-технічного постачання та кредитно-фінансові установи. Координація та узгоджене переміщення молочної продукції від виробника до споживача завдяки наявності спільного маркетингового центру забезпечує отримання як загального економічного ефекту для всієї системи молокопродуктового підкомплексу області, так і підвищення економічної ефективності виробничо-господарської діяльності кожного її учасника.

10. Удосконалення організаційної структури управління підприємств з виробництва та переробки молока області запропоновано формувати з використанням управлінської ланки, що здійснює контролінг маркетингу. У відділі контролінгу аналізуються результати прийняття та реалізації управлінських рішень, виявляються відхилення фактичних показників ринкової діяльності підприємства від запланованих, розробляють заходи щодо усунення причин відхилень. Повноцінне інформаційне забезпечення менеджменту дозволяє підвищувати економічну ефективність виробництва молока та продукції його промислової переробки і задовольняти потреби в цих товарах різномасштабних цільових груп споживачів.

11. Виробничо-господарська діяльність підприємств з виробництва та переробки молока області на основі параметрів, отриманих в результаті розвязання економіко-математичної задачі знаходження компромісної субоптимальної моделі за двома рівнозначними критеріями (за методом І. Никовського), забезпечує оптимізацію внутрішньогалузевих та міжгалузевих співвідношень. На перспективу обсяг реалізації молока господарствами всіх категорій по області зросте на 40,7%, в тому числі за рахунок сільськогосподарських підприємств - у 7,5 разів. Зростання обсягів виробництва молока та продукції його промислової переробки за оптимально збалансованого асортименту забезпечує збільшення загального прибутку підприємств молоко-продуктового підкомплексу області по відношенню до реально існуючого у 3,2 рази та повного задоволення потреб населення Одеської області у різноманітній молочній продукції.

12. Запропоновані рекомендації та основні положення щодо раціоналізації управління розвитком підприємств з виробництва та переробки молока за рахунок удосконалення їх маркетингової діяльності доцільно використовувати державними органами управління агропромислового розвитку, сільськогосподарськими та молокопереробними підприємствами Одеської та інших областей.

Публікації автора:

у наукових фахових виданнях:

1. Грабко Н.О. Сутність та доцільність впровадження маркетингових досліджень / Н.О. Грабко // Збірник матеріалів п’ятої міжвузівської науково-практичної конференції аспірантів. – Вінниця. – 2005. - С. 103-107.

2. Грабко Н.О. Дослідження молокопереробних підприємств Одеської області / Н.О. Грабко // Економіка: проблеми теорії та практики. Збірник наукових праць. – Дніпропетровськ. – ДНУ. – Випуск 215. – Том ІІІ. – 2006.- С. 832-840.

3. Грабко Н.О. Економічна оцінка виробництва, переробки і реалізації молока в Одеській області / Н.О. Грабко // Вісник аграрної науки Причорномор’я. – Миколаїв. – 2006. – Випуск 4(38). – С. 127-135.

4. Грабко Н.О. Оцінка економічної ефективності виробництва молока сільськогосподарськими підприємствами / Н.О. Грабко // Аграрний вісник Причорномор’я. Збірник наукових праць. – Одеса. –2006.–Випуск 36.- С.100-103.

5. Грабко Н.О. Маркетингові дослідження асортиментних груп молочної продукції регіону / Н.О. Грабко // Економіка: проблеми теорії та практики. Збірник наукових праць. – Дніпропетровськ. – ДНУ. – Випуск 222. – Том ІІ. – 2007. – С. 262-268.

6. Грабко Н.О. Стратегія економічного розвитку молокопродуктового підкомплексу Одеської області / Н.О. Грабко // Аграрний вісник Причорномор’я. Збірник наукових праць. – Одеса. – 2007. – Випуск 37.- С. 78-82.

7. Грабко Н.О. Інвестування молокопереробних підприємств Одеської області / Н.О. Грабко // Вісник Харківського національного технічного університету сільського господарства імені Петра Василенка. – Харків. – 2007. – Випуск 55. – 229-233.

8. Грабко Н.О. Організація маркетингових досліджень на підприємствах молокопродуктового підкомплексу Одеської області / Н.О. Грабко // Вісник ХНАУ. – 2007. - №5. – С. 102-107.

9. Грабко Н.О. Маркетингове забезпечення підприємств молочної промисловості Одеської області / Н.О. Грабко // Науковий вісник Національного аграрного університету. – Київ. – 2007. - №110. – Частина 2. – С. 332-335.

в інших виданнях:

1. Грабко Н.О. Дослідження зовнішньоекономічної діяльності на ринку молочної продукції Одеської області / Н.О. Грабко // Науковий вісник Львівської національної академії ветеринарної медицини імені С.З. Гжицького. – Львів. – 2006. – Том 8, №2 (29). – Частина 5. – С. 87-95.