Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Державне управління / Механізми державного управління


Дзяна Галина Олексіївна. Удосконалення механізмів реалізації державної політики у сфері енергозбереження України (соціально-екологічний аспект) : Дис... канд. наук: 25.00.02 - 2009.



Анотація до роботи:

Дзяна Г. О. Удосконалення механізмів реалізації державної політики у сфері енергозбереження України (соціально-екологічний аспект). – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата наук з державного управління за спеціальністю 25.00.02 – механізми державного управління. – Львівський регіональний інститут державного управління Національної академії державного управління при Президентові України. – Львів, 2008.

У дисертації на основі аналізу наукових положень у сфері державного управління енергозбереженням, нормативно-правових актів та статистичних даних викладено теоретичне обґрунтування і нове вирішення наукового завдання, яке полягає в узагальненні теоретико-методологічних основ державної політики у сфері енергозбереження та обґрунтуванні шляхів удосконалення механізмів її реалізації на засадах усвідомленого вибору.

Проаналізовано науково-методологічні та практичні напрацювання і визначено основні напрями досліджень у сфері державного управління енергозбереженням, уточнено та доповнено понятійно-категорійний апарат, проаналізовано нормативно-правову базу, узагальнено напрями забезпечення енергетичної безпеки України та позитивний досвід політики енергозбереження країн ЄС, досліджено функціонування інституційного механізму реалізації державної політики в сфері енергозбереження, визначено основні тенденції процесу реалізації цієї політики та обґрунтовано чинники впливу на її розвиток, розкрито соціально-екологічну складову енергозбереження.

Розроблено модель процесу формування пріоритетності цілей державної політики у сфері енергозбереження, обґрунтовано напрями удосконалення інституційного і фінансового механізмів та шляхи посилення інформаційного забезпечення державної політики в досліджуваній сфері, удосконалено методику визначення економічної ефективності заходів з енергозбереження з урахуванням соціально-екологічної складової.

У дисертації викладено теоретичне обґрунтування і нове вирішення наукового завдання, яке полягає в узагальненні теоретико-методологічних основ державної політики у сфері енергозбереження та обґрунтуванні шляхів удосконалення механізмів її реалізації на засадах усвідомленого вибору. Отримані у процесі дослідження результати і практичні рекомендації свідчать про досягнення визначеної мети, виконання поставлених завдань і підтверджують гіпотезу. За результатами дослідження сформульовано такі висновки:

1. Аналіз науково-методологічних і практичних джерел інформації про стан і тенденції розвитку державної політики у сфері енергозбереження України засвідчив, що дослідження даної проблематики розпочалося порівняно недавно, а тому в публікаціях вона висвітлена недостатньо. Побіжно досліджувалися соціально-екологічні аспекти енергозбереження, для вирішення яких необхідні відповідні структурні зміни в державному управлінні означеною сферою, що послужило основним аргументом при виборі теми, дало можливість окреслити основні напрями наукового дослідження.

2. Уточнено та доповнено понятійно-категорійний апарат державної політики у сфері енергозбереження. За допомогою аналізу змістового наповнення термінів чітко розмежовано значення понять енергозбереження та енергоефективність, що дає підстави стверджувати таке: за умов ринкової економіки до виконання кількісного завдання економії ПЕР потрібно йти шляхом їх ефективного використання, що вимагає істотних змін у світогляді кожної людини. Уточнено визначення таких понять, як державна політика у сфері енергозбереження, енергетична безпека держави, екологізація енергетики, потенціал енергозбереження, механізм державного управління енергозбереженням.

Понятійно-категорійний апарат політики у сфері енергозбереження доповнено новим терміном соціально-екологічний потенціал енергозбереження, який визначено як економію ПЕР, якої можна досягнути за рахунок зміни принципів поведінки людини відповідно до концепції сталого розвитку та формування енергозберігаючого типу суспільної свідомості.

3. Запропоновано поділ процесу формування і розвитку нормативно-правової бази у сфері енергозбереження на чотири етапи, залежно від стану і динаміки розвитку економіки, соціально-політичних показників рівня життя держави, провадження державної політики у сфері енергозбереження:

1-й етап (1994-1997 рр.) – становлення та формування державної політики у сфері енергозбереження;

2-й етап (1998-2001 рр.) – упровадження державної політики у сфері енергозбереження;

3-й етап (2002-2004 рр.) – використання інноваційних перетворень;

4-й етап (2005-до цього часу) – проведення структурних трансформацій.

Відповідно до виявлених закономірностей розвитку нормативно-правової бази у сфері енергозбереження висвітлено змістове наповнення та виділено найважливіші особливості кожного етапу. Доведено, що умовами успішного провадження державної політики в означеній сфері є прийняття нових і внесення змін та доповнень до чинних законів і нормативних актів, зокрема щодо питання стимулювання та фінансового забезпечення заходів з енергозбереження. Адаптація законодавчої бази України у сфері енергозбереження до вимог ЄС полягає у використанні в процесі реалізації державної політики у сфері енергозбереження таких механізмів, як становлення та підтримка ефективної ринкової структури, зацікавлення споживачів в енергоощадних заходах, поширення інформації про переваги енергозбереження. Встановлено, що для України основними механізмами державного управління, виходячи із напрямів забезпечення енергетичної безпеки, повинні бути формування диверсифікованої структури енергоспоживання разом із диверсифікацією джерел постачання та підвищення ефективності використання енергоресурсів економікою і населенням.

4. На основі аналізу у діяльності ЦОВВ в галузі енергозбереження виявлено такі недоліки: діяльність Державного комітету України з енергозбереження базувалася на витратному механізмі; Комітет не розглядав енергозбереження як ресурс, а лише як кількісне зменшення використання енергоресурсів; діяльність Комітету не була спрямована на формування ринкових механізмів управління енергозбереженням. Спеціальний статус НАЕР надає агентству більше повноважень, що допоможе налагодити співпрацю з місцевими органами виконавчої влади та вдосконалити механізми реалізації державної політики у сфері енергозбереження з метою забезпечення стратегічного державного управління у цій сфері. Встановлено, що зміна ЦОВВ в галузі енергозбереження зумовлена невідповідністю організаційної структури державного управління енергозбереженням сучасним умовам і потребам ринкової економіки.

5. Виявлено позитивні і негативні тенденції процесу реалізації державної політики у сфері енергозбереження. Серед негативних тенденцій, характерних здебільшого для періоду становлення державної політики енергозбереження, виокремлено такі: продовження використання морально та фізично застарілих основних фондів в енергетичній галузі; поглиблення залежності вітчизняної енергетики від імпортованих енергоносіїв; повільні темпи зниження енергоємності економіки та інші. До позитивних тенденцій, характерних для періоду розвитку довгострокової політики у сфері енергозбереження та ефективного енерговикористання, належать: структурні зміни у виробництві та споживанні енергоносіїв і зниження енергоємності ВВП; орієнтацію на видобуток і використання власних енергетичних ресурсів, зростання частки використання НВДЕ; залучення потенціалу енергозбереження, впровадження високоефективних технологій та обладнання; адаптація законодавства України в галузі енергозбереження до норм і стандартів ЄС. Систематизація тенденцій, що спостерігаються в процесі становлення і розвитку політики енергозбереження, підтверджує тісний зв’язок проблеми енергозбереження з проблемами окремих галузей, економіки держави та проблемами суспільства загалом.

6. Для визначення найважливіших чинників, які впливають на розвиток політики у сфері енергозбереження, застосовано метод експертних оцінок, за допомогою якого виокремлено такі чинники: фінансове забезпечення державної політики у сфері енергозбереження (50,8 %), застосування сучасних енергоефективних технологій виробництва (45,9 %), наявність та виконання законодавчих актів і програм енергозбереження (32,8 %), енергоємність галузей економіки та ВВП (31,1 %), підвищення ефективності використання енергоресурсів (29,5 %). Встановлено, що КДПЕ і Програма енергозбереження Львівської області виконувались не в повному обсязі. Фінансування програм енергозбереження є недостатнім, а основні кошти надходили від підприємств та іноземних інвестицій. Енергоємність ВВП як основний показник ефективності споживання енергоресурсів у суспільному виробництві демонструє тенденцію до зменшення, хоча динаміка зниження енергоємності ВВП є незначною і відстає від прогнозованих показників.

7. Підтверджено, що однією з основних причин еколого-економічної кризи в Україні є надмірне споживання енергоресурсів і незадовільне використання такого потужного резерву як енергозбереження. Енергетичний потенціал України як енергодефіцитної країни є незначним, натомість потенціал енергозбереження та потенціал НВДЕ досить вагомий, що дасть змогу значно зменшити рівень енергоспоживання як на державному, так і на регіональному рівнях. За Енергетичною стратегією України на період до 2030 року загальний потенціал енергозбереження становить 318,4 млн т у. п., що майже у 1,5 рази перевищує існуючий рівень споживання первинної енергії. Згідно з Програмою енергозбереження Львівської області на період до 2010 року, потенціал енергозбереження регіону становить 397,07 тис. т у. п.

Прогнозований рівень розвитку НВДЕ забезпечить значний ефект скорочення використання традиційних джерел енергії. На рівні 2030 року розвиток НВДЕ забезпечить заміщення 57,73 млн т у. п., що становить 19 % сумарного рівня споживання первинної енергії. Потенційні можливості Львівської області щодо використання НВДЕ становлять близько 50 %.

Україна володіє значним потенціалом щодо ефективного скорочення викидів парникових газів. Відповідно до Кіотського протоколу, за Україною закріплена квота на викиди ПГ у розмірі 854,1 млн т в еквіваленті СО2, що відповідає базовому рівню 1990 року. Максимальна частка квоти, якою Україна володіла станом на 2000 рік, становила 40 % базового рівня, або 335,5 млн т в еквіваленті СО2. З розвитком економіки викиди ПГ збільшуватимуться, а квота на викиди ПГ відповідно зменшуватиметься. Отже, наявний потенціал не можна реалізувати без політичної волі на це уряду країни, без активної політики у сфері енергозбереження, без залучення дієвих ринкових механізмів і соціально-політичної підтримки громадськості.

8. Встановлено, що з метою ефективного використання енергетичних ресурсів, розвиток державної політики у сфері енергозбереження доцільно розглядати з точки зору екологічних і соціальних вигод. Доведено необхідність використання енергоощадних технологій та ефективного енергоспоживання для утвердження нових ціннісних орієнтирів у суспільстві, що дасть змогу подолати екодеструктивний та сформувати енергозберігаючий тип суспільної свідомості і використовувати енергозбереження як ресурс соціального розвитку і формування ефективного енергоринку.

Запропоновано схему життєвого циклу перетворення енергетичного ресурсу, на основі якої розроблено та обґрунтовано модель процесу формування пріоритетності цілей державної політики у сфері енергозбереження, яка включає дві складові: систему державного управління та пріоритети розвитку суспільства (виробництво, споживання, викиди, здоров’я). Ця модель є динамічною, життєздатною і дає змогу визначити пріоритети державної політики у сфері енергозбереження на кожному з етапів розвитку суспільства.

9. Запропоновано, відповідно до визначеного статусу ЦОВВ у сфері енергозбереження, організаційну структуру системи державного управління енергозбереженням України, що дає можливість сформувати управлінську вертикаль, спростити та удосконалити процес реалізації державної політики в означеній сфері.

Обґрунтовано необхідність залучення “гнучких механізмів” Кіотського протоколу до фінансування заходів з енергозбереження. Запропоновано розширити спектр джерел надходжень коштів до Державного фонду енергозбереження за рахунок коштів, отриманих від сплати штрафів за забруднення атмосфери стаціонарними джерелами, а також частини коштів, отриманих від продажу квот на викиди ПГ, як на сформованих внутрішніх, так і на міжнародних ринках. Удосконалено схему механізму фінансового забезпечення заходів з енергозбереження із залученням структур Міністерства охорони навколишнього природного середовища.

10. Доведено необхідність спрямування зусиль органів державного управління на формування позитивного іміджу держави і регіонів у галузі енергозбереження, а також необхідність безпосереднього залучення через пропаганду та інформаційно-аналітичне забезпечення населення до взаємопогоджених дій в напрямі подолання екодеструктивного мислення і формування енергозберігаючого типу суспільної свідомості. Формування у широкого загалу інтересу до переваг енергоефективного продукту рекомендовано здійснювати через діяльність імідж-центрів, підтримання зв’язку із ЗМІ, організацію заходів подієвого характеру (енерго-тайтмент), спеціалізовані виставки та ярмарки, енерго-спонсорінг, інтернет.

11. Встановлено, що методики визначення економічної ефективності заходів з енергозбереження, запропоновані у КДПЕ та Сумським регіональним “Центром енергоефективності”, не дають можливості одночасно оцінити економічну, технологічну, соціальну та екологічну ефективність заходів з енергозбереження, а тому потребують удосконалення. Запропоновано вдосконалену методику комплексної оцінки ефективності інвестування в енергозбереження з використанням показника інтегрального енергозберігаючого ефекту ЕІЕЕ, який включає еколого-економічний ефект Емекол-екон та запропонований соціально-екологічний ефект Емсоц-екол.. Для характеристики соціально-екологічного ефекту запропоновано використовувати коефіцієнт кратності перетворення енергетичного ресурсу kкп, який показує, скільки разів отримано енергозберігаючий ефект по відношенню до кількості інвестицій. Такий підхід дає змогу отримати максимально широку інтегральну оцінку ефективності енергоощадних заходів при реалізації програм державного і місцевого рівнів.

Публікації автора:

Статті у наукових фахових виданнях

1. Дзяна Г. О. Енергозбереження – необхідна умова сталого розвитку регіону [Текст] / Г. О. Дзяна // Ефективність державного управління : зб. наук. пр. — Вип. 3 / за заг. ред. А. О. Чемериса. — Львів : ЛРІДУ УАДУ, 2003 — С. 178—185.

2. Дзяна Г. О. Базові тенденції становлення та розвитку ринку енергозбереження (державно-управлінський аспект) [Текст] / Г. О. Дзяна // Ефективність державного управління : зб. наук. пр. — Вип. 6/7 / за заг. ред. А. О. Чемериса. — Львів : ЛРІДУ НАДУ, 2004/2005. — С. 247—258.

3. Дзяна Г. О. Енергозбереження як складова національної безпеки України [Текст] / Г. О. Дзяна // Ефективність державного управління : зб. наук. пр. — Вип. 9 / за заг. ред. А. О. Чемериса. — Львів : ЛРІДУ НАДУ, 2005 — С. 245—252.

4. Дзяна Г. О. Адаптація державної політики України в галузі енергозбереження до вимог Європейського Союзу [Текст] / Г. О. Дзяна // Ефективність державного управління : зб. наук. пр. — Вип. 11 / за заг. ред. А. О. Чемериса. — Львів : ЛРІДУ НАДУ, 2006. — С. 35—43.

5. Дзяна Г. О. Нормативно-правові аспекти державного регулювання енергозбереження в Україні [Текст] / Г. О. Дзяна, Р. Б. Дзяний // Ефективність державного управління : зб. наук. пр. — Вип. 13 / за заг. ред. В. С. Загорського. — Львів : ЛРІДУ НАДУ, 2007. — С. 61—71, (автора 0,36 друк. арк..).

Статті в інших виданнях, тези доповідей

6. Дзяна Г. О. Державне управління транскордонним регіональним співробітництвом відповідно до Кіотського протоколу [Текст] / Г. О. Дзяна, Р. Б. Дзяний // Актуальні проблеми державного управління процесами європейської та євроатлантичної інтеграції : зб. наук. пр. — Вип. 15 / за заг. ред. В. П. Горбуліна. — К.: ДП „НВЦ “Євроатлантикінформ”, 2005. — С. 58—68, (автора 0,36 друк. арк..).

7. Дзяна Г. О. Громадські організації в системі розбудови екомережі України [Текст] / Г. О. Дзяна, Р. Б. Дзяний // Українське державотворення: уроки, проблеми, перспективи : матер. наук.-практ. конф. (22 січня 2001р., м. Львів). : у 2-х ч. Ч. 2 — Львів : ЛФ УАДУ, 2001. — С. 117—120, (автора 0,15 друк. арк.).

8. Дзяна Г. О. Збереження довкілля – критерій ефективності державного управління [Текст] / Г. О. Дзяна, Р. Б. Дзяний // Ефективність державного управління в контексті становлення громадянського суспільства : матер. щорічн. наук.-практ. конф. (22 січня 2002р., м. Львів). — Львів : ЛРІДУ УАДУ, 2002. — С. 39—42, (автора 0,15 друк. арк.).

9. Дзяна Г. О. Техногенно-природна безпека – один з базисних векторів геополітики регіону [Текст] / Г. О. Дзяна, Р. Б. Дзяний // Громадянське суспільство і політика органів місцевого самоврядування : матер. наук.-практ. українсько-польської конф. (16 березня 2003р., м. Львів). — Львів : Наукове Товариство ім. Шевченка, 2003. — С. 401—403, (автора 0,15 друк. арк.).

10. Дзяна Г. О. Методологія прийняття управлінських рішень в галузі енергозбереження [Текст] / Г. О. Дзяна // Ефективність державного управління в контексті Європейської інтеграції : матер. щорічн. наук.-практ. конф. (23 січня 2004р., м. Львів). : у 2-х ч. Ч. 2 — Львів : ЛРІДУ НАДУ, 2004. — С. 91—95.

11. Дзяна Г. О. Соціально-екологічні аспекти енергозбереження регіону в контексті Європейської інтеграції [Текст] / Г. О. Дзяна // Ефективність державного управління в контексті Європейської інтеграції : матер. щорічн. наук.-практ. конф. (23 січня 2004 р., м. Львів). : у 2-х ч. Ч. 2 — Львів : ЛРІДУ НАДУ, 2004. — С. 53—56.

12. Дзяна Г. О. Маркетинг послуг енергозбереження – один із чинників формування ефективного менеджменту [Текст] / Г. О. Дзяна // Менеджмент у ХХІ столітті: розвиток організацій та управління персоналом : матер. щорічн. наук.-практ. конф. (16 квітня 2004 р., м. Львів). : у 2-х ч. Ч. 2 — Львів : ЛРІДУ НАДУ, 2004. — С. 30—32.

13. Дзяна Г. О. Енергозбереження – рушійний фактор формування енергетичної безпеки України [Текст] / Г. О. Дзяна // Внутрішня політика держави: сутність, принципи, методологія : матер. щорічн. наук.-практ. конф. за міжнар. уч.. (27 січня 2005 р., м. Львів). : у 2-х ч. Ч. 1 — Львів : ЛРІДУ НАДУ, 2005. — С.86—89.

14. Дзяна Г. О. Енергозбереження як основа інноваційної моделі розвитку [Текст] / Г. О. Дзяна // Актуальні проблеми реформування державного управління в Україні : матер. міжнар. наук.-практ. конф. (20 січня 2006р., м. Львів). : у 2-х ч. Ч. 1 — Львів : ЛРІДУ НАДУ, 2006. — С. 93—97.

15. Дзяна Г. О. Інституційна трансформація державного управління енергозбереженням в Україні [Текст] / Г. О. Дзяна, Р. Б. Дзяний // Демократичні стандарти професійного навчання та діяльності публічних службовців: теорія, практика : матер. наук.-практ. конф. (22 березня 2007 р., м. Львів). : у 2-х ч. Ч. 1 — Львів : ЛРІДУ НАДУ, 2007. — С. 37—41, (автора 0,15 друк. арк.).

16. Дзяна Г. О. Домінанта енергозбереження в інноваційно-інвестиційній моделі розвитку національної економіки [Текст] / Г. О. Дзяна // Стратегія реформування системи державного управління на засадах демократичного врядування : матер. наук.-практ. конф. за міжнар. уч. (31 травня 2007 р., м. Київ). — К. : НАДУ, 2007. — С. 131—134.

17. Дзяна Г. О. Співпраця та інтеграція України і Європейського Cоюзу в галузі енергозбереження [Текст] / Г. О. Дзяна // Стратегія регіонального розвитку: формування та механізми реалізації : матер. щорічн. міжнар. наук.-практ. конф. : (30 жовтня 2007р., м. Одеса). у 2-х т. Т. 2 — Одеса : ОРІДУ НАДУ, 2007. — С. 189—191.

18. Дзяна Г. О. Модель пріоритетності цілей політики енергозбереження України [Текст] / Г. О. Дзяна, Р. Б. Дзяний // Демократичні стандарти врядування й публічного адміністрування : матер. наук.-практ. конф. (4 квітня 2008 р., м. Львів). у 2-х ч. Ч. 2 — Львів : ЛРІДУ НАДУ, 2008. — С. 57—60, (автора 0,15 друк. арк.).