Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка транспорту і зв’язку


Мерхеж Родріг Еліас. Удосконалення механізму управління авіакомпанією в умовах конкуренції: дисертація канд. екон. наук: 08.07.04 / Національний авіаційний ун-т. - К., 2003.



Анотація до роботи:

Р.Е. Мерхеж. Удосконалення механізму управління авіакомпанією в умовах конкуренції. - Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.07.04 – економіка транспорту і зв’язку. - Національний авіаційний університет, Київ, 2003.

Дисертація присвячена питанням удосконалення механізму управління авіакомпаніями в умовах конкуренції. В дисертації на базі світового і вітчизняного досвіду розглянуті питання адаптації сучасних методів управління до умов діяльності авіакомпаній.

Аналіз стану й тенденцій розвитку ринку авіаційних перевезень показав, що зараз відбувається тотальна зміна ринкових позицій авіакомпаніями в результаті конкуренції.

В роботі проаналізовані основні поняття і методи стратегічного управління. В контексті удосконалення системи зв’язків авіакомпанії розглянуті питання основ конкуренції та управління конкурентоспроможністю. Визначена головна мета розробки й застосування стратегій – необхідність укріплення авіакомпанією своїх ринкових позицій. Це дозволило обґрунтувати зміст та систему основних понять, механізм розробки та реалізації стратегій.

Визначено основні фактори конкурентоспроможності та встановлений характер їх взаємовпливу. Обґрунтований підхід до їх оцінки та методика розрахунків. Особливістю розробленого підходу до прогнозу діяльності є визначення характеру зіткнення інтересів авіакомпанії з конкурентами. Планування розглядається як система активних дій авіакомпанії, коли встановлюється оптимальне упорядкування початку дій авіакомпанії, спрямованих на досягнення тактичних цілей.

Результати практичного застосування розробленого підходу дозволили встановити закономірності раціонального поводження авіакомпанії на ринки. Виявлені також залежності між результатами господарчої діяльності та рівнем розробки стратегій, ринковими позиціями авіакомпаній.

Дослідження з теми дисертації дозволили прийти до наступних основних результатів і висновків:

1. У дисертації на основі узагальнення практичного досвіду і теоретичних досліджень запропоновано нове рішення проблеми ефективного функціонування авіакомпаній в умовах динамічно змінюваного зовнішнього середовища й конкуренції.

2. Вивчення основ і виявлення невирішених проблем у рамках стратегічного управління дозволили обґрунтувати власний підхід до розробки стратегій, особливості якого полягають у наступному. Визначена мета розробки стратегій – підвищення конкурентноздатності. Сформульовані основні логічно взаємообумовлені поняття і задачі, які розв'язуються на окремих етапах розробки стратегій. Застосування поняття умовної ймовірності події для виміру якісних характеристик суб'єктів зовнішнього середовища служить основою функціонування цілісного механізму розробки стратегій.

3. Відмітними рисами розробленого підходу є:

- аналіз і оцінка передбачають виявлення рівня адаптації авіакомпанії до стану зовнішнього середовища, зміни в якому можуть відбуватися в результаті її цілеспрямованих дій;

- застосування чисельних методів для виміру кількісних і якісних параметрів стану зовнішнього й внутрішнього середовища авіакомпанії дозволяє застосовувати інтегрований підхід до розробки стратегій;

- результати прогнозування відображають умови конкурентної боротьби, а планування - можливі наслідки активної поведінки авіакомпанії.

4. Формулювання конкурентноздатності як результату взаємодії ряду факторів відбиває істотні сторони діяльності авіакомпанії як відкритої системи, є основою її оцінки.

5. Розроблений підхід до прогнозування, заснований на роздільній екстраполяції попиту й продажів на цільових сегментах ринку, дозволяє передбачати характер зіткнення інтересів авіакомпанії з її конкурентами. Тому на етапі розробки прогнозу з'являється можливість формулювання ефективних тактичних цілей.

6. Розробка тактичних цілей передбачає аналіз параметрів, що характеризують зв'язки авіакомпанії з найбільш впливовими суб'єктами зовнішнього середовища. У результаті в контур керування складовою частиною входить забезпечення раціонального поводження авіакомпанії в зовнішнім середовищі.

7. Сформульована задача стратегічного планування дозволяє забезпечити підвищення ефективності господарювання за рахунок оптимального вибору часу початку дій по досягненню тактичних цілей з урахуванням обмеженості наявних ресурсів.

8. Результати практичного застосування розробленого підходу дозволили виявити закономірності, властиві характеру поводження авіакомпанії на ринку, які можуть враховуватися при розробці стратегій та прийнятті рішень щодо вибору раціональної поведінки на ринку авіаційних робіт і послуг.

9. Основними напрямками удосконалення системи управління є включення в його контур параметрів, що визначають рівень споживчих якостей надаваних послуг, стан зовнішнього середовища та ймовірні зміни в ньому. Система прийняття рішень повинна відповідати вимогам та специфічним особливостям цільових сегментів ринку. Вихід на ринок нових авіакомпаній або укріплення позицій уже діючих обумовлені певними витратами капіталу, які не можуть розглядатися об’єктами економії.

10. Актуальною задачею для цивільної авіації є ефективне впровадження в практику господарювання сучасних методів управління. Можливим варіантом її вирішення є створення відповідної структури, яка б займалася питаннями впровадження, виконанням розробок, координацією виконуваних у даному напрямку робіт. Необхідність координації діяльності підприємств в цій галузі пов’язана також з питаннями ефективного маркетингу, залученням інвестицій.

Публікації автора:

статті в фахових виданнях

1. Мерхеж Р., Тофанчук А.Т. Методика выполнения плановых расчетов в условиях рыночной экономики // Проблемы системного подхода в экономике. Выпуск 4-й. - К.: КМУГА. – 2000. - С.71-74.

2. Мерхеж Р.Э. Методика разработки стратегий активной деятельности предприятий гражданской авиации // Проблеми підвищення ефективності інфраструктури. Випуск 6. – К.: НАУ. – 2001. - С.164-167.

3. Мерхеж Р.Э. Сущность стратегий хозяйственной деятельности // Проблеми підвищення інфраструктури. Випуск 7. – К.: НАУ. – 2001. - С.148-151.

тези доповідей

4. Мерхеж Р.Э. Стратегия в предпринимательской деятельности // ІІІ Міжнародна науково-технічна конференція (24-26 квітня 2001 р.). – К.: НАУ. – 2001. - С.13.30-13.32.

5. Акопян А.А., Мерхеж Р.Э. Пути развития предпринимательства в гражданской авиации Украины / ІІІ Міжнародна науково-технічна конференція (24-26 квітня 2001 р.). – К.: НАУ. – 2001. - С.13.26-13.29.