Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Технічні науки / Рухомий склад залізниць та тяга поїздів


250. Дробаха Володимир Ілліч. Удосконалення обліку та нормування витрат дизельного палива на тягу поїздів: дис... канд. техн. наук: 05.22.07 / Українська держ. академія залізничного транспорту. - Х., 2004.



Анотація до роботи:

Дробаха В.І. Удосконалення обліку та нормування витрат дизельного палива на тягу поїздів. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата технічних наук за спеціальністю 05.22.07 – рухомий склад залізниць та тяга поїздів; Українська державна академія залізничного транспорту; Харків, 2004.

Дисертація присвячена питанням підвищення ефективності процесу перевезень на залізничному транспорті за рахунок удосконалення системи нормування витрати дизельного палива, а також його оперативного обліку в режимі безперервного контролю.

Розглянувши широке коло технічних і організаційних заходів, що реалізовані Укрзалізницею по економії енергоресурсів, зроблений обгрунтований висновок про те, що одним з найважливіших факторів, що забезпечують дієві результати у ресурсозбереженні є науково-обгрунтоване нормування і використання достовірного і безперервного обліку і контролю за витратою дизельного палива на тягу поїздів. Особливу значимість ці проблеми мають при експлуатації тепловозів.

Здійснено класифікацію й аналіз існуючих методів нормування витрати палива на тягу поїздів, вироблена порівняльна оцінка їх вірогідності. Дано наукове обгрунтування і теоретична розробка метода нормування, який найбільш прийнятний для практичного використання при експлуатації локомотивів.

Розроблено електронну систему обліку наявності дизельного палива в паливному баку тепловоза, яка призначена для здійснення безперервного контролю за витратою палива на всіх режимах роботи тепловоза і фіксації можливих несанкціонованих зливів палива, а також дозволяє визначати температуру палива і наявність води в паливному баці.

Дисертаційна робота містить отримані автором результати, які у сукупності вирішують наукову задачу удосконалення системи нормування витрат дизельного палива на тягу поїздів, а також його обліку і контролю, тобто поставлена мета і задачі вирішені. Виконані в дисертації дослідження дозволяють зробити наступні висновки та пропозиції.

  1. Виконаний аналіз показників роботи Укрзалізниці за час її існування показує, що зменшення обсягів перевезень, яке мало місце особливо у 1992-1996 рр. негативно вплинуло на питомі витрати дизельного палива і електроенергії. Особливо збільшилися питомі витрати дизельного палива на вимірник виконаної роботи тепловозами (в 1,1-1,2 рази). Зміна показників перевізного процесу, структури експлуатаційного парку локомотивів, їх технічного стану і умов експлуатації вимагають здійснити комплексний підхід до дослідження проблем ефективного використання енергоресурсів на тягу поїздів, у першу чергу за рахунок удосконалення методів нормування витрат енергії, а також обліку та контролю за її використанням.

  2. Сучасні методи нормування і оцінки витрат палива і електроенергії не можуть бути визнані достатньо точними, оскільки в повній мірі не враховують всіх різноманітних факторів, що впливають на економічність локомотивів, дуже рідко використовують високоточні засоби вимірювання і контролю і вимагають подальшого удосконалення.

  3. На основі проведеного аналізу вірогідності сучасних методів нормування витрат дизельного палива науково обґрунтовано метод нормування, який дозволяє враховувати усі основні експлуатаційні фактори і забезпечує методологічно точну і обґрунтовану можливість визначення кількісних характеристик кожного нормоутворюючого фактора.

  4. Розглянуто вплив найважливіших експлуатаційних факторів на витрати енергії на тягу поїздів і рекомендовані умови науково-обґрунтованого їх обліку в розробленому методі. В тому числі вперше введено коефіцієнт технічного стану Ктс, який змінюється в діапазоні 1,05-1,25 в залежності від серії тепловозу, його пробігу, особливостей експлуатації, строків проходження КР, а також коефіцієнт Ктр, котрий характеризуватиме режим руху поїзда, ступінь досконалості його управління, зміну швидкості руху.

  5. Розроблено алгоритм і програмне забезпечення, що має більшу швидкодію, які можуть застосовуватись як самостійний програмно-обчислювальний комплекс для розрахунку енергооптимальних режимних карт, так і в бортових комп’ютерних енергозберігаючих системах.

  6. В результаті проведених досліджень досягнута найбільша вірогідність використовуваного метода шляхом розширення кількості факторів, що обліковуються і встановлено надійний функціональний і статистичний зв’язок між розмірами споживання дизельного палива тепловозами і основними параметрами перевізного процесу.

  7. Обґрунтована можливість і реалізовано спосіб застосування послідовного аналізу і технології контролю за витратами палива тепловозами у процесі експлуатації.

  8. Впроваджена технології оперативного моніторингу енергетичної ефективності експлуатуємого парку тепловозів з використанням персональних ЕОМ.

  9. Результати дослідження і розробок впроваджено на всіх залізницях України (“Інструкція по технічному нормуванню витрат електричної енергії і палива локомотивами на тягу поїздів” ЦТ-0059), а також в локомотивних депо Південної, Південно-Західної залізниць (система “БІС-Р”)

  10. Впровадження системи „БІС-Р” в локомотивних депо Південної залізниці забезпечило економічний ефект, що складає 4,4-4,7% від витрат ПЕР на тягу поїздів.

Річний економічний ефект від впровадження системи „БІС-Р” складає 6,2 тис. грн. на один тепловоз.

Публікації автора:

1. Дробаха В.І. Вплив віку локомотива і його загального напрацювання на енергетичні показники // Збірн. наук. праць ХарДАЗТ, 2002.- Вип. 49.- С. 57-60.

2. Блохин Е.П., Евдомаха Г.В.,Скалозуб В.В., Дробаха В.И. Модель оптимального регулятора для управления движением пассажирских поездов // Транспорт. Збірн. наук. праць ДІІТу.- Д: Наука і освіта, 2002.- Вип.10.–С.58-65.

3. Дробаха В.І. Удосконалення системи нормування витрат електроенергії і палива локомотивами на тягу поїздів // Транспортні системи і технології. Збірн. наук. праць КУЕТТ.- К: КУЕТТ, 2003. – Вип. 1-2. – С. 51-53.

4. Сергієнко М.І., Дробаха В.І., Котов В.В. Проблеми нормування витрат енергоносіїв на тягу поїздів // Залізнич. транспорт України. 2003. -№ 2.– С.11-13.

5. Дробаха В.І., Котов В.В. Вірогідність методик нормування витрати дизельного палива на тягу поїздів // Збірн. наук. праць УкрДАЗТ, 2003.- Вип. 56. – С.16–26.

6. Скалозуб В.В., Євдомаха Г.В., Дробаха В.И. Исследование режимов ведения поездов с учетом переменных тарифов оплаты электроэнергии // Системні технології. Регіональн. міжвуз. збірн. наук. праць.- Вип. 3 (26). – Д: ДНВП, 2003. – С. 142 –150.

  1. Дробаха В.І. Шляхи зменшення витрат дизельного палива на тягу // Залізнич. транспорт України. 2004.- №1.- С. 28 –30.

Список робіт, додатково опублікованих за темою дисертації:

8. Дробаха В.И., Котов В.В. Оценка влияния некоторых особенностей эксплуатации тепловозов на удельный расход топлива / Депонирована в ЦНИИТЭИ МПС № 5516 от 15.02.1991.-5с.

9. Котов В.В., Дробаха В.И. Телиман Н.А. Оценка влияния технического состояния колесных пар локомотивов на удельный расход топлива / Депонирована в ЦНИИТЭИ МПС № 5629 от 20.09.1991.-4с.

10. Інструкція по технічному нормуванню витрат електричної енергії і палива локомотивами на тягу поїздів (ЦТ-0059) / Е.Д.Тартаковський, В.В. Котов, М.І.Сергієнко, В.І.Дробаха.- К.: Укрзалізниця, 2003.- 85 с.