У дисертаційному дослідженні обгрунтовано комплекс питань і практичних рекомендацій з удосконалення організаційно-економічного механізму інформаційно-консультаційного забезпечення підприємств аграрного бізнесу Сумської області. По результатах дослідження можна зробити такі висновки і пропозиції. 1. Сільське господарство України має великий науково-технічний потенціал. Результати діяльності наукових установ у більшості випадків мають рівень міжнародних досягнень. Але їх упровадження у виробництво відбувається повільними темпами, тому сільськогосподарське виробництво характеризується як великозатратне, неконкурентоздатне. Сама організація науково-консультаційного та інформаційного обслуговування низових структур агропромислового виробництва потребує удосконалення на нових принципах, відповідно до ринкових умов господарювання. 2. Консультаційне обслуговування у будь-якій формі є дуже важливою ланкою, яка об'єднує науку та практику і має за основну мету доведення наукових розробок у вигляді доступної інформації до конкретних її споживачів. Консалтинг трактується нами як свідомо при посередництві засобів комунікацій надану допомогу для побудови думки та прийняття рішення тими особами, які перебувають в конкретній проблемній ситуації. 3. Аналіз сфери інформаційно-консультаційних послуг дав можливість класифікувати інформаційно-консультаційні послуги в залежності від типу самої консалтингової служби (державні, напівдержавні, приватні служби), оскільки точне визначення спектра діяльності різних видів консультаційних установ забезпечує оптимальну організацію інформаційно-консультаційного обслуговування аграрного сектора як окремих регіонів, так і країни в цілому. Так класифікуючи консультаційні послуги, ми дотримувалися принципу пріоритетного надання послуг загального характеру державними та напівдержавними установами, та спеціальних послуг - приватними службами. 4. Досить цінним і перспективним є досвід організації ІКС в аграрному секторі країн ЄС. Тут можна виділити п’ять основних форм організації ІКС: державне, напівдержавне, приватне, торгове консультування, а також служби на базі великих фірм та інститутів. Спостерігається чітка тенденція переходу консультаційної системи до комерціалізації в напрямку чистих підприємницьких дорадницьких фірм. 5. Виявлено кореляційну залежність показників економічної ефективності господарювання підприємств АПК від рівня інформаційно-консультаційного забезпечення, що стимулює подальше глибоке вивчення ринку консалтингових послуг і визначення найбільш ефективних напрямків та способів задоволення потреб в інформаційному забезпеченні підприємств аграрного бізнесу. При вивченні ринку консалтингових послуг Сумської області була використана методика секторного дослідження ринку з урахуванням специфіки інформаційно-консультаційного обслуговування. 6. Оцінюючи ситуацію з розвитком інформаційно-консультаційних послуг для підприємств АПК Сумської області, відзначено, що певна пропозиція таких послуг на регіональному ринку існує, тобто є суб’єкти, які прямо або опосередковано надають такі послуги. Значна частина цих суб’єктів (близько 80% загальної кількості суб’єктів, які займаються консалтингом) є державними структурами та бюджетними установами. Ринкова ніша розподілена серед існуючих інформаційно-консультаційних установ так: ТОВ “Агроконсалт” – 10 %, послуги державних служб і установ – 8 %, комерційних і банківських структур – 4 %, понад 72 % ніші консалтингових послуг не заповнено. 7. Моніторинг, проведений серед різноманітних категорій потенційних споживачів інформаційно-консультаційних послуг в Сумській області, показав, що, незважаючи на складну економічну ситуацію, функціонування інформаційно-консультаційних структур є економічно доцільним. Більшість респондентів (62 %) бачать основний ефект від консультацій у покращанні технологічної сфери виробництва, 56 % респондентів обирають напівдержавну форму організації консультаційних структур, 25 % - приватну і лише 15 % - державну. Щодо форми оплати, то пріоритет надається відрахуванню відсотка від прибутку (41,3 %). 8. Аналізуючи ринок інформаційно-консультаційних послуг, ми виявили проблеми, з якими стикаються функціонуючі консалтингові структури і на вирішення яких необхідно звернути увагу при формуванні системи інформаційного забезпечення регіону. Вивчення ринку консалтингових послуг для АПК Сумської області дозволило зробити такі висновки: попит на консалтингові послуги у сфері агробізнесу зростає; ринкова ніша консалтингових послуг (за пропозицією) тільки починає функціонувати, вона заповнена лише на 28 %. 9. Важливими передумовами розвитку регіональної системи консультаційних послуг є: бажання сільськогосподарських товаровиробників орієнтуватися в сучасних інформаційних потоках; зростаюча потреба, отже, підвищення попиту на дані послуги та їх різноманітність; наявність кваліфікованих наукових працівників і практиків виробництва, здатних надати товаровиробникові професійну консультаційну допомогу; забезпеченість консультаційних структур необхідними методичними, науковими та матеріально-технічними засобами; поінформованість виробників аграрного сектора економіки регіону про інформаційно-консультаційні служби, їх мету, завдання, функції та методи роботи. 10. З метою диференціації завдань і функцій за рівнями функціонування ІКС розроблена відповідна модель. На рівні області завдання служби мають освітньо-методичний характер, і лише в окремих випадках спеціалісти обласних служб можуть виступати як консультанти для спеціалістів рівнів району і підприємства, а також для товаровиробників. А завдання спеціалістів районного рівня більше зорієнтовані на вирішення конкретних проблем окремих підприємств аграрного бізнесу. Запропонована поетапна програма формування інформаційно-консультаційної системи в Сумській області, яка передбачає існування та взаємодоповнення консультаційних структур різних правових і організаційних форм. Ця програма враховує максимальне використання існуючих ресурсів і можливостей сучасної інфраструктури регіонального аграрного бізнесу і дозволяє розпочати процес формування системи консультування без значних капіталовкладень, принаймні на перших етапах. 11. Концепція організації системи інформаційно-консультаційного забезпечення АПК регіону може бути реалізована за рахунок оптимального формування та вдосконалення механізму консалтингової діяльності в агробізнесі. Вважаємо, що механізм консультаційної діяльності в інфраструктурі аграрного бізнесу становить структуру, в межах якої повинні діяти консультаційні установи та господарські одиниці агробізнесу. За допомогою відпрацьованих механізмів консалтингу можна забезпечити оптимальне і результативне функціонування консалтингових структур та їх взаємодію з товаровиробником. Напрямками подальшого розвитку регіональної системи консультаційного забезпечення є створення багатопрофільного інформаційно-консультаційного центру на базі головного управління сільського господарства і продовольства, а також організація спеціалізованих консалтингових компаній за типом “інтрапідприємництво”. |