Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка та управління народним господарством


Клименко Оксана Олександрівна. Удосконалення управління діяльністю гірничо-збагачувальних комбінатів на основі реорганізації сервісних підрозділів. : Дис... канд. наук: 08.00.04 - 2009.



Анотація до роботи:

Клименко О.О. Удосконалення управління діяльністю гірничо-збагачувальних комбінатів на основі реорганізації сервісних підрозділів. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – Економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності). – Національний гірничий університет, Дніпропетровськ, 2009.

Дисертація присвячена систематизованому розв’язанню теоретичних та практичних питань щодо формування та функціонування організаційно-економічного механізму підвищення ефективності діяльності ГЗК на основі реорганізації сервісних підрозділів. Цей механізм передбачає застосування модифікованої системи збалансованих показників, склад яких відображає специфіку процесу такої реорганізації (структура пропозиції послуг, інтегральний показник конкурентоспроможності, рейтинг стратегічності, імовірність безвідмовної роботи, швидкість обслуговування, індекс задоволеності працівників); при цьому базовим показником виступає економічна додана вартість, для розрахунку якої доведено доцільність використання методу середньозваженої вартості капіталу.

Обґрунтовано розгляд допоміжного виробництва як системи сервісних підрозділів, проаналізовано стан та тенденції їх розвитку на вітчизняних ГЗК, визначено концептуальні підходи до організації (самостійне виконання, підрядна форма та аутсорсинг). На основі теорії масового обслуговування встановлено, що аутсорсинг є одним із найдоцільніших способів набуття конкурентоспроможності, перехідною ланкою до якого запропоновано підрядну форму організації окремих видів робіт.

Апробація розробленої методики оцінки діяльності ГЗК на основі модифікованої системи збалансованих показників на ВАТ «Полтавський гірничо-збагачувальний комбінат» показала, що вона дозволяє надійно, ефективно та успішно вирішувати складне та актуальне питання підвищення конкурентоспроможності вітчизняних ГЗК в умовах глобалізації світової економіки.

У дисертації на базі проведених досліджень вирішено актуальну наукову задачу, яка полягає в удосконаленні управління діяльністю ГЗК на основі реорганізації сервісних підрозділів за допомогою організаційно-економічного механізму, що передбачає застосування модифікованої системи збалансованих показників, склад яких відображає специфіку процесу такої реорганізації. Науково обґрунтовано методичні підходи до вибору найбільш ефективної форми організації сервісних підрозділів, що має суттєве значення для розвитку науки економіки підприємств, практики підвищення ефективності організації виробництва вітчизняними підприємствами.

Основні наукові висновки, що отримані на основі використання наукових методів дослідження, зводяться до такого:

  1. Визначення сутності поняття «сервісні підрозділи», яке відображає комплекс господарств допоміжного виробництва на основі його аналізу за класичною класифікацією секторів економіки, з'ясування терміну «послуга» та аналізу загальних рис послуг (відсутності матеріального у «чистій» послузі, невід’ємності від джерела, неоднорідності та недовговічності), дало змогу розглядати їх за напрямками розвитку сервісних систем. У результаті проведеного дослідження виявлено, що реорганізація сервісних підрозділів сприятиме підвищенню конкурентоспроможності вітчизняних гірничорудних підприємств.

  2. Систематизація і теоретичне узагальнення існуючих методичних підходів до вибору найефективнішої форми організації системи сервісних підрозділів із урахуванням встановлених (інтенсивність потоку надходження заявок дорівнює коефіцієнту технічного використання та залежить від строку та умов експлуатації основних фондів) та існуючих залежностей характеристик систем дозволили встановити, що самостійному виконанню робіт відповідає одноканальна замкнута СМО, у випадку підрядної форми слід застосовувати багатоканальну СМО з очікуванням, виконання функцій сервісних підрозділів сторонніми організаціям відображає багатоканальна СМО з очікуванням та «рівномірною» взаємодопомогою між каналами. Доведено, що за показниками якості обслуговування (середній час очікування заявки в черзі, перебування заявки в СМО, імовірність відмови, перебування заявки в СМО, середня кількість заявок у черзі, у СМО) аутсорсинг перевершує інші розглянуті форми.

  3. У результаті вдосконалення існуючих інструментів стратегічного управління запропоновано методичний підхід до визначення проекцій системи збалансованих показників який, на відміну від існуючих, передбачає застосування проекції «Зовнішнє середовище» замість проекції «Клієнти», що дозволяє врахувати більше коло чинників зовнішнього середовища прямого впливу (споживачі, постачальники, конкуренти) та цілеспрямування проекції «Внутрішні процеси» на якість та строки виконання робіт; у проекції «Навчання та зростання», згідно з цим підходом, зроблено акцент на соціальні фактори (рівень плинності кадрів, індекс задоволеності працівників, професійний рівень персоналу) через існуючу залежність продуктивності праці від задоволеності працівників.

  4. У ході досліджень розроблено науково обґрунтовану концепцію оцінки учасників, що формують організаційну побудову системи пропозиції послуг, яка дозволила визначити умови реорганізації сервісних підрозділів ГЗК. Оцінку партнерів рекомендовано проводити за кількісними (ціна, строки виконання послуг) та якісними (якість послуг, репутація та ресурсна база постачальника) критеріями, що ранжовані за їх вагомістю та дорівнюють у загальній сумі максимальному числовому значенню – одиниці.

  5. При визначенні рейтингу підприємства з точки зору стратегічності прийнятих напрямів розвитку рекомендовано проводити його оцінку за такими критеріями як наявність системи цілевизначення, ресурсної бази, а також технології реалізації управлінських рішень. Використання уточнених складових категорії «можливості підприємства», які охоплюють поряд із матеріальними, фінансовими та інформаційними ресурсами людський капітал, дозволяє розглядати трудові ресурси як активи підприємства, які потребують інвестування для підвищення ефективності виробництва та посилення конкурентних переваг підприємства.

  6. Реорганізацію сервісних підрозділів ГЗК слід проводити відповідно до розробленого в дисертаційній роботі організаційно-економічного механізму, що передбачає застосування модифікованої системи збалансованих показників, склад яких відображає специфіку процесу такої реорганізації (структура пропозиції послуг, інтегральний показник конкурентоспроможності, рейтинг стратегічності, імовірність безвідмовної роботи, швидкість обслуговування, індекс задоволеності працівників).

  7. Реалізація розроблених наукових положень, висновків і рекомендацій у процесі їх впровадження на ВАТ «Полтавський гірничо-збагачувальний комбінат» підтвердила їх достовірність та доцільність використання. Наукові положення, висновки та розроблені на їх основі методичні рекомендації з оцінки діяльності підприємства на основі модифікованої системи збалансованих показників рекомендується до використання планово-економічними відділами та управліннями з бухгалтерського обліку та фінансів підприємств, науково-дослідними організаціями, проектними інститутами, консалтинговими компаніями.

Публікації автора:

Статті у наукових фахових виданнях

  1. Смірнов В.В. Підвищення конкурентноздатності залізорудних ГЗК шляхом вдосконалення форми організації обслуговуючих підрозділів / В.В. Смірнов, О.О. Клименко // Економічний вісник Національного гірничого університету. – Дніпропетровськ, 2006. – № 1. – С. 72 – 77.

Особистий внесок здобувача: розглянуто концептуальні підходи до організації допоміжного виробництва, подано стислий огляд стану залізорудних ГЗК України та проаналізовано перспективи їх розвитку, запропоновано можливості підвищення конкурентноздатності шляхом передачі допоміжного виробництва на аутсорсинг.

  1. Смірнов В.В. Обґрунтування застосування моделей теорії масового обслуговування щодо систем технічного обслуговування ГЗК / В.В. Смірнов, О.О. Клименко // Економічний вісник Національного гірничого університету. – Дніпропетровськ, 2006. – №4. – С. 59 – 64.

Особистий внесок здобувача: обґрунтовано можливість застосування моделей теорії масового обслуговування для систем технічного обслуговування, запропоновано моделі, що відповідають кожній із форм організації сервісних підрозділів ГЗК.

  1. Смірнов В.В. Аутсорсинг як ефективний метод набуття та посилення конкурентних переваг / В.В. Смірнов, О.О. Клименко // Економіка: проблеми теорії та практики: Збірник наукових праць. – Випуск 225: В 3 т. – Т.П. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2007. – С. 288 –297.

Особистий внесок здобувача: проаналізовано види аутсорсингу, чинників, що забезпечують успіх його застосування, виявлено можливості використання аутсорсингу як індикатора розвитку економіки та рушія її прогресу.

  1. Смірнов В.В. Система збалансованих показників як ефективний інструмент об’єктивної оцінки діяльності підприємства та успішної реалізації стратегії / В.В. Смірнов, О.О. Клименко // Академічний огляд: Економіка та підприємництво. – Дніпропетровськ, 2007.– №2. – С. 97 – 102.

Особистий внесок здобувача: обґрунтовано доцільність використання новітніх методів всебічної оцінки ефективності функціонування підприємства, шляхом порівняльного аналізу виявлено можливості вдосконалення існуючих інструментів стратегічного управління, запропоновано модифіковану систему збалансованих показників.

  1. Клименко О.О. Обґрунтування використання аутсорсингу як найефективнішої форми організації виробництва / О.О. Клименко // Українська наука: минуле, сучасне, майбутнє. – Тернопіль, 2007. – Вип. 12. – С. 117 – 124.

  2. Смірнов В.В. Визначення форми організації системи технічного обслуговування і ремонту на основі теорії масового обслуговування / В.В. Смірнов, О.О. Клименко // Економіка: проблеми теорії та практики. – Дніпропетровськ, 2007. – Вип. 231. – Т.ІІ. – С. 293 – 300.

Особистий внесок здобувача: проаналізовано характеристики ефективності функціонування трьох видів систем масового обслуговування, що відповідають формам організації сервісних підрозділів ГЗК, доведено, що за економічною ефективністю аутсорсинг перевершує інші розглянуті форми.

  1. Клименко О.О. Підвищення економічної доданої вартості вітчизняних підприємств / О.О. Клименко // Економіка: проблеми теорії та практики. – Дніпропетровськ, 2008. – Вип. 239. – Т.ІІI. – С. 515 – 520.

Матеріали наукових конференцій

  1. Клименко О.О. Визначення показників проекції «Фінанси» модифікованої BSC / О.О. Клименко // Матеріали ІІ Міжнародної науково-практичної конференції «Перспективні розробки науки та техніки». – Прземисл: Nauka i studia. – 2007. – Том 2. – С. 45 – 47.

  2. Клименко О.О. Розробка проекції «Зовнішнє середовище» модифікованої BSC / О.О. Клименко // Матеріали ІI Міжнародної науково-практичної конференції «Наукова індустрія європейського континенту». – Прага : Education and Science. – 2007. – Том 3. – С. 3 – 5.

  3. Клименко О.О. Визначення показників проекції «Трудові ресурси» модифікованої системи збалансованих показників / О.О. Клименко // Матеріали ІV Міжнародної науково-практичної конференції «Наукові дні». – Софія : Бял ГРАД-БГ. – 2008. – Том 2. – С. 72 – 74.

  4. Клименко О.О. Підвищення економічної доданої вартості вітчизняних підприємств / О.О. Клименко // ДНУ. – Дніпропетровськ, 2008. – Вип. 239. – Т.ІІI. – С.515 – 520.