Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Історичні науки / Історія України


Голик Роман Йосипович. Уявлення при надприродне в українській культурі X-XVIII ст. : дис... канд. іст. наук: 07.00.01 / НАН України; Інститут українознавства ім. Івана Крип'якевича. - Л., 2005.



Анотація до роботи:

Голик Р.Й. Уявлення про надприродне в українській культурі Х-ХVIII ст. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата історичних наук за спеціальністю 07.00.01 – Історія України. – Інститут українознавства імені Івана Крип’якевича, Національна Академія Наук України. – Львів, 2005.

У дисертації досліджено функції уявлень про надприродне у процесі розвитку української релігійної та світської культури впродовж Х-ХVIII ст. У роботі простежено шляхи і форми переосмислення цих уявлень у теології, літературі та науці, у суспільних ритуалах, мистецтві та в мовній “картині світу” цього періоду. Їх розглянуто як елементи “магічного бачення світу” і “містичної семіотики” (релігійного розуміння знаків та їхніх функцій), що у багатьох аспектах визначали характер української домодерної культури. На підставі аналізу стверджено, що уявлення про надприродне були одним із важливих чинників, що сприяли формуванню релігійних, соціально-політичних настроїв, інтелектуальних течій українського суспільства X-XVIII ст., його колективної підсвідомості. Водночас визначено наслідки еволюційних змін, яких зазнало поняття надприродного у процесі переходу від середньовічної до ранньоновітньої релігійності, вплив західних зразків на переосмислення цих категорій.

Проблема надприродного не раз ставала об’єктом богословських, історичних, етнологічних, філологічних студій як у світовій, так і в українській культурі. Наше дослідження ґрунтувалося на історико-семіотичному аналізі уявлень про надприродне (чудесне). Основою цих пошуків стало широке коло джерел – збірників “чудес”, теологічних і філософських трактатів, літописів, мемуарів, творів художньої літератури тощо. У дисертації проаналізовано трансформації у сприйнятті незвичайних явищ як знаків, що змінюють свій смисл залежно від епохи, емоційної та інтелектуальної атмосфери у суспільстві. Розповіді про чудеса розглянуто як тексти, які кожне покоління читає “по-своєму”. Такий підхід дав змогу частково реконструювати систему містичної і магічної семіотики, що є підставою середньовічної та ранньоновітньої релігійної культури, та відображає специфічне порівняно із сучасним бачення світу.

Розвиток уявлень про надприродне в українській культурі відображає світові та загальноєвропейські напрями еволюції релігійної думки, проте має й специфічні риси. Первісні погляди на взаємодію земного й потойбічного у слов’янських культурах важко піддаються однозначній реконструкції. Фрагменти примітивних уявлень про надприродне зафіксовані у християнських джерелах (зокрема, у “Повісті временних літ”), частково – у чарівних казках та локальних міфологічних переказах пізніших епох. Найпоширеніші серед них – сюжети з різноманітними перевтіленнями міфічних персонажів, речей і явищ. Від моменту запровадження християнства на території Київської Русі ця парадигма уявлень про надприродне тривалий час співіснувала з новою релігійною доктриною. Свідченням цього є літописні повідомлення про бунти, спровоковані вірою у магічні можливості волхвів. Прихильники християнства протистояли таким віруванням і намагалися сформувати у суспільній ментальності новий образ надприродного. Для цього активно поширювали запозичені з Візантії та оригінальні розповіді про монахів-чудотворців (“Києво-Печерський патерик”). Ці дива слугували підтвердженням догматичної правдивості та етичної досконалості нової релігії. На цьому фоні поганство вважалося різновидом диявольської магії (Це ,зокрема, утілювалося у характерній для давньоукраїнської (давньоруської) мови опозиції “кудесъ” і “чудесъ”. Основними чудами нової релігії стали переважно несподівані зцілення недужих, а також боротьба монахів з бісами-спокусниками. Ще одним різновидом надприродного в середньовічній уяві були різноманітні “знамення”. До них зараховували рідкісні астрономічні явища (комети, затемнення сонця), а також незвичайну поведінку тварин тощо. Їх сприймали як віщування майбутніх подій. Саме в релігійній культурі періоду Київської Русі сформувався і закріпився стереотип чуда як знаку Божого втручання. Тоді ж формуються основні уявлення про будову потойбічного світу (мандрівки у рай та пекло в апокрифах) та про “чудесні” механізми світової історії (Створення світу – Воскресіння – Страшний суд). Комплекс таких уявлень впливав на сприймання буденних та небуденних подій, таких як війни, епідемії тощо. Крізь призму чуда розглядали також культуру невідомих народів. Отже, категорія надприродного – один із ключових моментів для реконструкції української релігійної культури княжої доби.

Хоча ранньоновітня релігійність розвивалася на основі давніх візантійських і поствізантійських агіографічних зразків, проте вона піддалася суттєвому впливові західної (латинської) теологічної і риторико-стилістичної моделі. Фактором, що підвищував зацікавленість чудесами у тогочасному церковному середовищі, було намагання знайти “чудодійні знаки”, що підтверджували б присутність у церкві особливої благодаті Божої. Як наслідок – поява збірників, побудованих за зразком західних “міракул” (наприклад, “Тератургеми” А. Кальнофойського), а часто й скомпільованих на основі “латинських” джерел із додаванням місцевих сюжетів (як у випадку “Неба нового” і “Скарбниці потребної” Й. Галятовського). Використані в ранньомодерній українській літературі “дива” почали поділяти на біблійні (старо- та новозаповітні), “давні” (чудеса києво-печерських ченців періоду Київської Русі) і “нові” (українські дива XVI – XVIII cт.). Переважна частина популярних сюжетів цього періоду стосується зцілень від фізичних та психічних недуг, а також різноманітних “видінь”, у яких стирається межа між земним і потойбічним світом. Водночас “аргумент чуда” виявився одним з істотних засобів міжконфесійної боротьби – у такій функції його використовували і православні, і католицькі полемісти. Чудо розглядали як підтвердження “теологічної правоти” однієї конфесії і /або кара для іншої. “Чудеса і знамення” використовували також у військовій пропаганді цього періоду. Отже, у ранньоновітній колективній свідомості надприродне слугувало інструментом диференціації етнокультурної спільноти і сприймалося як те, що ділить людей на релігійних (політичних) союзників та ворогів. Водночас у розповідях про чудеса є також протилежний мотив соціальної інтеграції перед зовнішньою небезпекою – війною або природним катаклізмом, від якого людей рятують небесні заступники. У ранньомодерній літературі образ надприродного виконував функцію своєрідного смислового центру, довкола якого групувалися інші мікро- й макрообрази, зокрема й образ соціуму взагалі та образи конкретних його членів зокрема. Розповіді про чудеса набирали різноманітних жанрових форм – від релігійних повчань до словесних поетичних ігор, від прозових оповідань до духовних віршів та релігійних пісень. Ще одним джерелом уявлень про надприродне ставали описи подорожей у “далекі краї”, де чудесне межує з утопічним та фантастичним. Надприродне є не лише глибинною основою української ранньомодерної релігійної ментальності і богословської думки, а й аксіомою тогочасних наукових уявлень про природу та людину. Сюжетам, пов’язаним із надприродним, протистояла тема магії. Ця проблема викликала суспільний резонанс, про що свідчать численні процеси над “відьмами” в ранньоновітній Україні. Вони репрезентують офіційне ставлення до магії як до гріха, але водночас свідчать про “ритуальну атмосферу” чаклунства. Водночас в елітарній культурі раннього нового часу з’являється сприймання магії як гри. Внаслідок цього магічне стає не стільки загрозливим, скільки цікавим.

Отже, формування уявлень про надприродне в українській культурі Х – ХVIII ст. відображає як загальні тенденції розвитку середньовічної та ранньоновітньої ментальності, так і специфічні риси еволюції української культури.

Публікації автора:

  1. Голик Р. Чудо і знак: семіотичні проблеми української середньовічної і ранньоновітньої культури // Четвертий міжнародний конгрес україністів. Доповіді та повідомлення. Історія. – Одеса – Київ – Львів,1999. – Ч.1.– С.258–264.

  2. Голик Р. Чудесне і повсякденне: семіотика духовної культури Галицько-Волинського князівства // Історичні і культурологічні студії. – Львів, 2001. – Вип.2. – С.106–114.

  3. Голик Р. Чудесне, дивовижне і чарівне в ментальності українського суспільства ХІХ ст. // Україна: культурна спадщина, національна свідомість, державність. – Львів, 2001.– Вип.9: Ювілейний збірник на пошану Ф. Стеблія. – С.599–607.

  4. Голик Р. Поезія чуда: семіотика незвичайного в українській літературі та культурі (Середньовічні мотиви у творчості Б. - І. Антонича) // Україна: культурна спадщина, національна свідомість, державність. – Львів, 2004. – Вип.12: Ювілейний збірник на пошану член-кореспондента НАН України Миколи Ільницького. – С.468 – 475.

  5. Голик Р. Чудеса і конфлікти: стереотипи української середньовічної та ранньоновітньої релігійної культури // Історичні і культурологічні студії. – Львів, 2004.– Вип. 3.– С.26-32.

  6. Голик Р. «Чудо зо всhхъ дивовискъ найчоудовнийшее»: образ надприродного та незвичайного у староукраїнській мовній та літературній традиціях // Україна: культурна спадщина, національна свідомість, державність. – Львів, 2005.– Вип.14: Слово і доля: Збірник на пошану Уляни Єдлінської. – С.65-79.