Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Історичні науки / Етнологія


Маєрчик Марія Степанівна. Українські обряди родинного циклу крізь призму моделі переходу: Дис... канд. іст. наук: 07.00.05 / НАН України; Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М.Т.Рильського. - К., 2002. - 202арк. - Бібліогр.: арк. 176-199.



Анотація до роботи:

Маєрчик М. С. Українські обряди родинного циклу крізь призму моделі переходу. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата історичних наук за спеціальністю 07.00.05. – етнологія. Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського НАН України. Київ, 2002.

У дисертації вивчаються обряди родинного циклу (весільні, родильні, поховальні) як обряди переходу. Головною метою дослідження є виявити способи моделювання фаз обрядів переходу. Ця мета досягається шляхом вивчення ритуального образу лімінальних осіб (від лат. limen – поріг), себто тих, що здійснюють перехід. Розглядаються три групи кодів: поведінкові, звукові та одягові.

Автор виділяє такі основні ознаки лімінальних осіб: нерухомість, недієздатність, сліпота, німота, глухота, андрогінність, тілесна нефункціональність, розчленованість, кокономорфність.

У роботі показано, що переходова динаміка обряду полягає в зміні початкових негативних характеристик лімінальної особи, актуальних у фазі вилучення її з соціуму, на позитивні, соціально релевантні характеристики. Вони активізуються, коли особа здобуває вищий соціальний статус і в новій якості включається в соціальні структури (за винятком похорону).

Публікації автора:

1. Маєрчик М. Ритуали родинного циклу крізь призму моделі переходу // Народознавчі Зошити (Студії з інтеґральної культурології – RITUAL). – Львів, 1999. – № 2. – С. 18 – 32.

2. Маєрчик М. Одяговий метамовний код в обрядах родинного циклу (семіотичний аналіз традиції оголення лімінальних осіб) // Народознавчі Зошити. – Львів, 2000. – № 6. – С. 1027 1037.

3. Маєрчик М. Обряди родинного циклу українців Таврії (за матеріалами експедиції в Херсонську область в листопаді 2001 року) // Народна творчість та етнографія. – Київ, 2001. – Ч. 5-6. – С. 118 – 120.

4. Маєрчик М. Шляхи трансформації символу світового дерева (спроба структурно-семіотичного підходу до явища трансформації символу космогонічного дерева) // Народознавчі Зошити. – Львів, 1995. – № 1. – С. 25 – 31.

5. Маєрчик М. Орнітоморфне уявлення про душу (генеза та семіозис) // Народознавчі Зошити (Студії з Інтегральної Культурології – THANATOS). – Львів, 1996. – С. 92 – 105.

6. Маєрчик М. Бінарна семантична опозиція “тут” і “там” в конструюванні візії потойбічного світу (фаза переходу) // Родовід. – Київ, 1996. – Ч. 13. – С. 3 – 10.

7. Mayerczyk M. Binarna opozycja semantyczna "tu" i "tam" w konstruowaniu wizji swiata pozagrobowego (faza przejscia). RegionKarpat // Konteksty (Видання Інституту мистецтв Польської Академії Наук). – Warshawa, 1996. – N 3 – 4. – S. 98 – 100.

8. Маерчик М. Мотивы андрогинизации в обрядах семейного цикла (к вопросу о мужской и женской парадигматике) // Судьба, болезнь и другие женские образы в традиционной культуре (Материалы круглого стола). – Москва: Московский государственный университет, 2000. – С. 19 22.

Анотації