Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Мистецтвознавство / Музичне мистецтво


Федорков Олег Вікторович. Український ансамбль тромбонів у контексті світового музичного мистецтва : Дис... канд. наук: 17.00.03 - 2008.



Анотація до роботи:

Федорков О.В. Український ансамбль тромбонів у контексті світового музичного мистецтва. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства за спеціальністю 17.00.03 – Музичне мистецтво. – Харківський державний університет мистецтв ім. І. П. Котляревського. – Харків, 2008.

Дисертацію присвячено вивченню специфіки історичного розвитку українського ансамблю тромбонів у контексті світового тромбонового мистецтва. Вперше в вітчизняному музикознавстві етапи 500-річної історії ансамблю тромбонів як виконавського складу та явища композиторської творчості розглянуто у єдності, як своєрідну жанрову систему.

Обґрунтовується застосування принципу історизму до вивчення тромбонового ансамблю з урахуванням специфіки інструменту та жанрово-стильового контексту.

Виокремлено жанр memoria – як різновид музики для ансамблю тромбонів другої половини ХХ ст.

Опрацьовано понад 100 творів зарубіжних і 23 твори українських композиторів, призначених для ансамблево-тромбонового складу. Охарактеризовані мовні, композиційно-драматургічні та жанрово-стильові закономірності, притаманні творам українських композиторів для ансамблю тромбонів.

1. Історичний шлях ансамблю тромбонів повторює загальні процеси розвитку камерно-інструментальних форм та жанрів західноєвропейського мистецтва: від дублювання вокальних голосів (соло або хора), через програмну мініатюру – до створення повноцінної системи концептуальних жанрів творчості: сюїти, концерту, поеми, сонати, симфонії.

У другій половині ХХ ст. завдяки взаємодії композиторської та виконавської творчої практики український ансамбль тромбонів стає своєрідною жанровою системою. Стабільним чинником цієї системи виступає квартет тромбонів (іноді квінтет, або секстет), а мобільним – додаткові інструменти-співучасники (струнні, ударні, орган, голос).

2. На сучасному етапі ансамблево-тромбоновий репертуар концентрує в собі весь історичний досвід гри на тромбоні, зважаючи як на оркестрово-симфонічну, так і на сольну традиції. Кожен митець, який звертався до цього складу, створив оригінальну художню концепцію, став співучасником процесу ствердження оригінальної темброво-образної сфери музичної виразності.

Стосовно вітчизняної культури слід відзначити, що ансамбль тромбонів бесперервно розвивається: за короткий час він пройшов етапи формування, становлення та розквіту. Але цей розвой носить дискретний характер: кожні 15-20 років ознаменовані творчими злетами, які чергувались періодами „забуття”. Аналіз художніх фактів дає можливість припустити, що на межі ІІ та ІІІ тисячоліть епоха забуття, коли муза tromboni мовчить, завершилась.

3. Проте стійким є семантичний комплекс, притаманний меморіальному жанру в ансамблево-тромбоновому втіленні. Семантика проаналізованних творів дозволяє вбачати об’єктивно закладену в них спільність, жанрову спорідненість естетичного ґатунку. Кожен з них є увиразненням „музики присвяти”. Притаманні сучасності процеси – збільшення кількості взаємодіючих суб’єктів, нестандартність ансамблевого „співвідношення сил” –розповсюджуються також і на тромбонове виконавство.

4. Суттєво, що для ансамблево-тромбонового виконавства притаманні ті ж риси, що й для камерного музикування в цілому на межі тисячоліть. Серед них: „природня реакція на гігантоманію” (Г. Рождественський), культ малих інструментальних складів та форм, авангардне оновлення музичної мови з пошуками позажанрової стилістики. Відроджуються принципи барокового концертування у синтезі з новаційними настановами сучасної музичної творчості. Друга половина ХХ ст. – це насамперед „бум” виконавського інтересу до ансамблевого музикування (сучасний французський квартет тромбонів, квартет Б. Слокара, український ансамбль тромбонів та ін.). В дисертації висвітлена роль творчої особистості в створенні нових творів для ансамблю тромбонів.

5. Стильова динаміка жанру memoria в творах для ансамблю тромбонів другої половини ХХ ст. – від „Триптиха” І. Стравинського до „Музики” В. Шмідбергса та „Елегічної музики” Ю. Фаліка – окреслює значне психологічне та інтелектуальне ускладнення семантики музичної мови, форми, авторської концепції. Розмаїття музичних пошуків особистого смислу жанрових констант свідчить про глибинність авторських прочитань меморіальної теми.

6. В контексті української культури жанрова система в музиці для ансамблю тромбонів увиразнювала духовну свободу митця. Українські композитори не запозичують європейські зразки, не копіюють їх, але активно переосмислюють з позицій сучасності. Композитори свідомо йдуть на гнучкі позажанрові визначення „музика”, намагаючись довести не стільки приорітети усталеної жанрової традиції, скільки пошук самобутньої композиторської інтерпретації. Це призводить до багатозначності в тлумаченні жанрових моделей. Наприклад, синтез концертності та симфонізму в творі В. Пацери, де ансамбль тромбонів є солістом – унікальний випадок світової практики.

Твори останніх років (Т. Хмельницька, Л. Донник та ін.) мають високу етичну навантаженність, національну спрямованність, віддзеркалюючи духовні стани сучасної України.

Враховуючи власний досвід виконання оригінальних творів, написаних для ансамблю тромбонів на початку ХХІ ст., слід зауважити, що цей творчий напрям нині є відкритим для перспективних експериментів.

Вказані в дисертації тенденції дозволяють зробити висновок про закономірність стійкого інтересу українських композиторів до створення оригінальної музики для ансамблю тромбонів. Узагальнення щодо законів історико-художнього буття ансамблю тромбонів в контексті світової та вітчизняної практики виконавства дозволяють дійти певної гіпотези щодо його майбутнього. Парадоксальність, непередбаченість, іманентно властиві історії українського ансамблю тромбонів у фазах формування і становлення, визначили логічну закономірність подальшого буття цієї жанрової системи як явища відкритого типу.

Натомість історія ансамблю тромбонів насичена парадоксальністью, яка є не тільки музичним законом, але й таїною історико-художньої логіки людської творчості.

Публікації автора:

1. Федорков О.В. Про тенденції у репертуарі для ансамблів тромбонів / О.В.Федорков // Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти: зб. наук. пр./ ХДІМ ім. І.П. Котляревського. – Харків, 2000. – Вип. 5. – С. 146 - 151.

2. Федорков О.В. О переложениях для ансамблей тромбонов / О.В. Федорков // Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти: зб. наук. пр./ ХДІМ ім. І.П. Котляревського – Харків, 2001. – Вип. 6. – С. 214-221.

3. Федорков О.В. Про репертуар ансамблів тромбонів (оригінальні твори) / О.В.Федорков // Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти: зб. наук. пр./ ХДІМ ім. І.П. Котляревського. – Київ: Науковий світ, 2001. – Вип. 7. – С. 154 – 162.

4. Федорков О.В. Традиции и новаторство в становлении крупних форм для ансамблей тромбонов / О.В.Федорков // Науковий вісник: зб. наук. пр./ НМАУ ім.П.І.Чайковського. –– Київ, 2002. – Вип. 21: Музичний твір як творчий процес. – С. 240 - 245.

5. Федорков О.В. Концерт В.Чепеленко для квартета тромбонов и ударних как художественный феномен / О.В.Федорков // Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти: зб. наук. пр./ ХДІМ ім. І.П. Котляревського. – Київ: Науковий світ, 2002.– Вип. 8. – С. 177 - 183.

6. Федорков О.В. Мемориальность как жанровое направление музики для ансамблей тромбонов второй половины ХХ века / О.В.Федорков // Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти: зб. наук. пр./ ХДІМ ім. І.П. Котляревського. – Харків, 2003. – Вип. 11. – С. 258 - 266.

7. Федорков О.В. Воплощение традиций искусства Г. Берлиоза в Сонате Р. Гольцова / О.В.Федорков // Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки і практики освіти. Г. Берліоз та світова культура: зб. наук. пр./ ХДІМ ім. І.П. Котляревського. – Харків, 2003. – Вип. 12. – С. 316 - 326.

8. Федорков О.В. Украинская сюита для ансамбля трамбонов на рубеже тысячелетий (на примере сюиты для квартета тромбонов Е. Протопоповой) / О.В.Федорков // Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти: зб. наук. пр./ ХДУМ ім. І.П. Котляревського. – Харків, 2004. – Вип. 13. – С. 298 – 308.

9. Федорков О.В. Композиторские трактовки жанра сюиты для ансамбля тромбонов в украинской музыке / О.В.Федорков // Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти: зб. наук. пр./ ХДУМ ім. І.П. Котляревського. – Харків, 2005. – Вип. 15. – С. 258 - 267.

10. Федорков О.В. Джазовые искания в „Small east suite” А. Кабаченко для квартета тромбонов / О.В. Федорков // Проблеми взаємодії мистецтва педагогіки та теорії і практики освіти. Мистецтво та освіта сьогодення: зб. наук. пр./ ХДУМ ім. І.П. Котляревського. – Харків, 2006. – Вип. 18. – С. 352 - 364.

11. Федорков О.В. Трактовка жанра в сюите Л.Донник В Слобожансько-Сковородинівському краю” для квартета тромбонов / О.В. Федорков // Проблеми взаємодії мистецтва педагогіки та теорії і практики освіти: зб. наук. пр./ ХДУМ ім. І.П. Котляревського – Харків, 2007. – Вип. 19. – С. 159 - 176.

12. Федорков О.В. О репертуаре для ансамблей тромбонов / О.В.Федорков // Проблемы взаимодействия искусства, педагогики и учебного процесса: научно-методический сборник / ХГИИ им. И.П. Котляревского. – Харьков, 1995. – С. 40-44.

13. Федорков О.В. Українська ансамблево-тромбонова культура / О.В.Федорков // Традиція і національно-культурний поступ: зб. наук. пр. / ХДУМ ім. І.П. Котляревського. – Харків, 2005 – С. 234-240.

14. Федорков О.В. Репертуар для ансамбля тромбонов // История, теория и практика исполнительства на духовых и ударных инструментах. Тезисы докладов международной научной конференции. – Ростов-на-Дону, 1997. – С. 96 – 98.

15. Федорков О.В. Про два твори для великих складів ансамблів тромбонів// Актуальні проблеми музичного і театрального мистецтва: мистецтвознавство, педагогіка та виконавство. Матеріали міжвузівської науково-методичної конференції професорсько-викладацького складу 25 – 26 грудня 2000 року. / ХДІМ ім. І.П. Котляревського. – Харків, 2000. – 2 видання. – С. 212 - 213.

16. Федорков О.В. Оригінальні твори для ансамблів тромбонів у вузівській навчальній програмі // Актуальні проблеми музичного і театрального мистецтва: мистецтвознавство, педагогіка та виконавства: збірник матеріалів науково-методичної конференції. – Харків, 2001.— Вип. 3.– С. 235 - 243.

17. Федорков О.В. Український тромбоновий ансамбль: парадокси і перспективи // Традиція і сучасне в український культурі. Тези доповідей Міжнародної науково-практичної конференції, присвяченої 125-річчю Гната Хоткевича / ХДІМ ім. І.П. Котляревського. – Харків, 2002. – С. 49 – 50.