Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Державне управління / Механізми державного управління


Костерін Володимир Олександрович. Управління економічним комплексом великого міста: Дис... канд. наук з держ. управління: 25.00.05 / Українська Академія держ. управління при Президентові України. - К., 2002. - 202арк. - Бібліогр.: арк. 189-202.



Анотація до роботи:

Костерін В. О. Управління економічним комплексом великого міста. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата наук з державного управління за спеціальністю 25.00.05 - галузеве управління. - Українська Академія державного управління при Президентові України. - Київ, 2002.

У дисертації досліджуються теоретико-методологічні підстави управління економічним комплексом великого міста. Висвітлюються актуальні проблеми управління великим містом в умовах трансформації економіки України. Аналізується економічна сутність великих міст, діалектика їх розвитку в історичному ракурсі, дія законів суспільного розвитку в процесі урбанізації і формування промислових мегаполісів. На основі методики системного підходу досліджуються особливості управління містами в сучасних умовах, вплив при цьому загальноекономічних і синергетичних факторів економічного спаду на початку перехідного періоду, фінансовий механізм регулювання розвитку й використання виробничого потенціалу. Визначено стратегічні підходи до управління економічним комплексом великого міста з урахуванням інтересів суб’єктів економіки, інвестиційної підтримки довгострокових програм розвитку міста й шляхи формування механізму муніципального господарювання ринкового типу. Запропоновано систему показників оцінки стану соціально-економічного розвитку міста, інтегральний коефіцієнт визначення статусу певного міста при їх ранжуванні в Україні. Для успішного розгортання адміністративної реформи потрібна розробка "Муніципального кодексу України".

Проведене дослідження, узагальнення його результатів підтверджують гіпотезу й дають підстави для висновків

1. Управління економічним комплексом великого міста в умовах трансформації України до правової цивілізованої держави з ринковими відносинами є проблемою великої складності. Це пояснюється, з одного боку, не розробленістю науково-методичної бази управління процесами перебудови, з другого - великим впливом факторів загальнодержавного рівня. Останні локалізуються на регіональному рівні й стають місцевими проблемами.

2. Міста історично виникли в результаті дії об'єктивних законів суспільного розвитку, таких як поділ і кооперування праці, спеціалізація і комбінування виробництва. Процес концентрації та інтеграції різних видів людської діяльності характерний для міст усіх суспільно-економічних формацій. У ринкових умовах місто стає економічною категорією як певна організація продуктивних сил і виробничих відносин, обігу промислового капіталу, інфраструктури життєдіяльності населення й умов її забезпечення

3. Сучасні міста є головним джерелом національного доходу, доходів консолідованого бюджету України. Тому модернізація системи місцевого самоврядування в містах повинна стати невід'ємним елементом нової регіональної і муніципальної політики.

4. Велике місто є складною ієрархічною стохастичною соціально-економічною системою. Управління економічним комплексом міста слід здійснювати шляхом впливу на його синергетику. Синергетичні фактори перетворюють великі міста в гігантські урбанізовані зони, що отримали назву мегаполісів. Для сучасних умов ключовим напрямом є використання факторів довгострокової дії, а саме: інноваційної складової виробничого потенціалу та людського капіталу міста, як синергетичних чинників його розвитку. Збереження та реструктуризація виробничого потенціалу великих міст є важливим фактором стабілізації та економічного росту. Пошук шляхів вирішення проблеми необхідно здійснювати у поєднанні з процесами децентралізації управління. Такий підхід обіцяє подвійний ефект: поширення децентралізації управління економікою і підвищення ресурсного забезпечення органів виконавчої влади і місцевого самоврядування.

5. У період трансформації економіки країни містам потрібні нові критерії оцінки соціально-економічного стану їх розвитку, на відміну від існуючих, що зменшились із часів колишнього Союзу. Тому необхідно ввести ранжування міст України залежно від стану соціально-економічного розвитку кожного з них. Критерієм такої оцінки може стати інтегральний показник, що визначає питому вагу відрахувань податків до державного бюджету економічним комплексом міста. Відповідно до соціально-економічного статусу міста встановити розміри посадових окладів державним службовцям.

6. В управлінні економічним комплексом міста найбільш привабливим є ресурсний підхід. Оптимізацію використання ресурсів міста можна здійснити за допомогою економіко-математичної моделі у вигляді матриці лінійних алгебраїчних рівнянь.

7. В економічному комплексі м. Києва за останні роки спостерігаються зміни ресурсного забезпечення. У структурі джерел фінансування капітальних вкладень скоротилася частка бюджетних асигнувань і зросла питома вага інвестицій нерезидентів і приватних фірм. На фінансову підтримку інноваційних процесів у промисловості витрат у бюджеті міста не передбачається. Виявлено тенденції, які надалі можуть негативно позначитися на розвитку міської економіки: вповільнення темпів зростання капітальних вкладень; обмеженість ресурсів на рахунок традиційних джерел, при недостатньому використанні банківських кредитів, коштів не резидентами; зменшення темпів капітальних вкладень у приоритетній галузі економіки – промисловість, транспорт та зв‘язок, сфера обігу; недостатність інвестицій в оновлення і модернізацію активної частини основних виробничих фондів. У разі збереження цих тенденцій, основні фонди і технології у провідних галузях економіки міста відновленими не будуть.

8. Рівень життя населення м. Києва в середньому подолав межу офіційного прожиткового мінімуму. Витрати й заощадження в розрахунку на душу населення значно перевищують із року в рік офіційні грошові доходи. Це свідчить про зростання тіньового сектора в економічному комплексі міста. Разом із тим спостерігається значний рівень безробіття й плинності робочої сили. Рівень доходів населення у місті Києві вище, ніж у середньому по Україні. Проте, як фактор зворотного зв‘язку і впливу соціальних факторів на економіку та стимулювання попиту залишається недостатнім і не спрацьовує.

9. Зміни, що відбулися в економічному комплексі м. Києва в останні роки, роблять можливим і необхідним розробку стратегічних програм соціально-економічного розвитку міста, де провідна роль належить інвестиційній складовій. Слід переглянути існуючі принципи здійснення інвестиції в основний капітал, враховувати регіональні й державні інтереси в поточній діяльності органів влади.

10. Здійснення адміністративної реформи на рівні міста передбачає одночасне реформування місцевих органів державної влади й цілеспрямоване розширення меж відповідальності місцевих громад і перерозподіл повноважень на користь органів самоврядування. Ключовою проблемою є створення організаційно-економічного механізму для здійснення функцій місцевого самоврядування і їх фінансового забезпечення.

11. Подальше вдосконалення системи управління великими містами вимагає нормативно-правового забезпечення проведення адміністративної реформи й розвитку його соціально-економічного комплексу. Найкращою правовою нормою законодавчого забезпечення реформ була б розробка "Муніципального кодексу України", який би охопив основні функції управління містом.

Публікації автора:

  1. Костерін В.О. Стратегічні підходи до ефективного використання трудового потенціалу міста // Зб. наук. пр. УАДУ. – К.: Вид-во УАДУ, 2000. - Вип.1. - С. 262-272.

  2. Костерін В.О. Ресурсний потенціал територіальної громади міста // Управління сучасним містом. - К. – 2001. - № 10-11(4). – С. 132-135.

  3. Костерін В. Кадрове забезпечення соціально-економічних перетворень у регіонах України // Зб. наук. пр. УАДУ. – К.: Вид-во УАДУ, 2001. - Вип.3. - С. 310-313.

  4. Костерін В.О. Формування механізму муніципального господарювання в крупному місті // Зб. наук. пр. УАДУ. – К.: Вид-во УАДУ, 2002. - № 1. - С. 128-131.

  5. Костерін В.О. Синергетичний ефект крупних міст // Економіка. Фінанси. Право. – К., 2000. - Вип. 4. – С. 11 – 13.

  6. Костерін В.О. Аналіз соціально-економічних наслідків управління трансформаційними процесами у великому місті: Матеріали наук.-прак. конф. – Черкаси: Вид-во ЧІТІ. - 2000. - С. 68 - 69.

  7. Костерін В.О. Інвестиційна підтримка стратегічних програм розвитку промисловості крупного міста: Матеріали ІІІ-ї Міжнар. наук.-прак. конф. “Дослідження і оптимізація економічних процесів (Оптимум-2001)”- Х.: Вид-во НТУ “ХПІ”, 2001. - С.153 – 154.