Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Фінанси, грошовий обіг і кредит


Чайка Володимир Миколайович. Управління формуванням неподаткових доходів місцевого бюджету : дис... канд. екон. наук: 08.04.01 / Дніпропетровський держ. аграрний ун-т. - Д., 2005.



Анотація до роботи:

Чайка В.М. Управління формуванням неподаткових доходів місцевого бюджету. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.04.01 – фінанси, грошовий обіг і кредит. – Дніпропетровський державний аграрний університет, Дніпропетровськ, 2005.

Дисертація містить теоретичне обґрунтування та методичні рекомендації щодо удосконалення управління формуванням неподатковими доходами місцевого бюджету та розробку напрямів зміцнення ресурсної бази органів місцевого самоврядування. У роботі розглянута сутність та складники системи управління формуванням доходів місцевих бюджетів. Проаналізовано динаміку надходження неподаткових платежів до Державного бюджету та виявлена роль неподаткових платежів у формуванні фінансових ресурсів органів місцевого самоврядування. Визначена сутність і місце фінансового планування та державного контролю в системі управління формуванням неподатковими доходами місцевих бюджетів. Проаналізовано етапи розвитку системи державного фінансового контролю в Україні, подано теоретичне обґрунтування об’єктивної трансформації функцій державного фінансового контролю в умовах ринкової економіки. За результатами аналізу основних показників діяльності Державної контрольно-ревізійної служби України визначено критерії та показники оцінки ефективності державного фінансового контролю. Запропоновано методичний підхід до планування неподаткових надходжень, на основі якого з використанням ЕОМ визначено прогнозні дані неподаткових доходів територіального бюджету м. Дніпродзержинська; визначено напрямки удосконалення контрольної діяльності щодо зміцнення ресурсної бази місцевих бюджетів.

1. З огляду на актуальність основна мета державного управління полягає в забезпеченні економіки достатнім обсягом фінансових ресурсів. Основними складовими елементами управління формуванням неподаткових доходів місцевого бюджету є фінансове планування й державний фінансовий контроль.

2. Проблема нестачі фінансових ресурсів органів місцевого самоврядування та нестабільність їх дохідних джерел обумовлює пошук чинників стабілізації економічної ситуації та ефективного формування місцевих фінансів з метою перетворення територіальних громад з дотаційних на суб'єктів, які самостійно, за рахунок власних доходів, спроможні вирішувати будь-які соціально-економічні проблеми.

3. На місцевому рівні важливо правильно визначити обсяг фінансових ресурсів, достатніх для забезпечення повноцінної діяльності органів місцевого самоврядування. Дослідження показало, що вирішальне значення для забезпечення матеріальної й фінансової основи місцевого самоврядування в більшості випадків мають доходи місцевих бюджетів. Проте нестабільність дохідної бази місцевих бюджетів перешкоджає проведенню перспективного бюджетного планування, створенню стабільних умов функціонування економіки.

4. Система оподаткування місцевими податками й зборами в Україні не відповідає загальновизнаним світовою практикою критеріям самодостатності й економічної доцільності. Усе це обумовлює необхідність удосконалення управління формуванням доходів місцевих бюджетів з метою реалізації функції забезпечення фінансової бази місцевого самоврядування, що є однією з найважливіших умов ефективної діяльності територіальних громад та утворених ними органів місцевого самоврядування.

5. Аналіз динаміки надходження неподаткових платежів до Державного бюджету показав, що вони складають близько 30% усіх доходів. Вагомість цієї статті доходів в умовах обмеженої податкоспроможності господарюючих суб’єктів обумовлює пошук ефективних шляхів управління їх формуванням та використанням. Неподаткові надходження становлять важливе джерело формування фінансових ресурсів також і місцевого самоврядування. Залежно від обсягу неподаткових надходжень визначаються можливості території щодо управління економікою, підтримання виробничої, соціальної та фінансової інфраструктури в робочому стані, виконання соціальних програм.

6. В основу методичного підходу до планування неподаткових надходжень покладена матрична модель, яка дозволила: сформувати базові підходи до прогнозування суми неподаткових надходжень таким чином, щоб урахувати фактори впливу на величину неподаткових надходжень; розробити методику прогнозування суми неподаткових надходжень таким чином, щоб вона мала блоковий характер, а це, у свою чергу, дало можливість швидко вносити зміни як у базу даних, яка використовується для прогнозування, так і в проміжні результати; визначити вплив основних факторів на обсяги неподаткових надходжень та природні тенденції розвитку економіки регіону загалом та за окремими видами економічної діяльності на прогнозні суми неподаткових надходжень; урахувати динаміку надходжень у часі за періодами й усередині періоду.

7. За результатами узагальнення поглядів науковців на трансформацію функцій державного фінансового контролю в роботі сформульовані функції з урахуванням особливостей сучасного стану розвитку вітчизняної економіки, а саме: функція щодо здійснення постійного контролю у сфері фінансів; регулювання потоків фінансових ресурсів з метою забезпечення економіки достатнім їх обсягом; вплив на фінансову безпеку держави через попередження фінансових порушень, ефективне наповнення дохідної частини бюджетів у державних цільових фондах, раціональне витрачання бюджетних коштів; функція попередження неефективного витрачання бюджетних коштів та пошук резервів і можливостей ефективного використання наявних обмежених державних ресурсів.

8. Виходячи із загального поняття управлінської ефективності та аналізу існуючих підходів щодо оцінки ефективності фінансового контролю запропоновано використання у звітності органів Державної контрольно-ревізійної служби таких коефіцієнтів: повернення коштів до бюджету (у відсотках), донарахування неподаткових платежів (у відсотках), повернення до бюджету коштів у розрахунку на 1 ревізора.

9. За результатами проведеного дослідження сформовано основні напрямки зміцнення ресурсної бази місцевих бюджетів, а саме: надання обґрунтованих пільг щодо сплати місцевих податків і зборів, здійснення прогнозування показників бюджету та визначення повноважень органів, причетних до процесу планування та справляння місцевих зборів, виявлення інших резервів зростання надходжень до бюджетів за рахунок неподаткових платежів тощо.

Публікації автора:

За результатами проведеного дисертаційного дослідження опубліковано 8 статей і 5 тез доповідей загальним обсягом 3,34 друк. арк.

1. Чайка В.М. Вплив фінансового контролю на зміцнення соціально-економічної бази регіону та місце ДКРС в цьому процесі // Економіка: проблеми теорії та практики: Зб. наук. пр. – Дн.: ДНУ, 2002. – Вип.120. – С.106-113.

2. Чайка В.М. Фінансовий контроль як один із факторів впливовості на стан соціально-економічного розвитку як регіону так і держави в цілому // Економіка: проблеми теорії та практики: Зб. наук. пр. – Дн.: ДНУ, 2002.- Вип.155. – С.111-117.

3. Чайка В.М. Проблеми бюджетного процесу в Україні: наповнення бюджету неподатковими платежами // Економіка: проблеми теорії та практики: Зб. наук. пр. – Дн.: ДНУ, 2002. – Вип.192. – С.184-193.

4. Чайка В.М., Иващенко Л.А. Направления развития государственного аудита // Материалы международной научно-практ. конференции “Образование и наука без границ”. Т.5 “Экономика”. – Белгород - Дн.: Наука и образование, 2004. – С.86 – 88.

Особистий внесок: визначено економічний контроль як складник системи управління суспільними процесами.

5. Чайка В.М. Проблеми формування бюджету України // Економіка: проблеми теорії та практики: Зб. наук. пр. – Дн.: ДНУ, 2004. – Вип.197. Т.І. – С.236-241.

6. Чайка В.М. Проблеми наповнення бюджету в Україні // Матеріали першої міжнародної науково-практ. конференції “Науковий потенціал світу 2004”. – Дн.: Наука і освіта, 2004. – Т.27. – С.58-59.

7. Чайка В.М. Аналіз основних показників роботи контрольно-ревізійної служби України // Матеріали першої всеукраїнської науково-практичної конференції “Сучасні проблеми фінансово-господарського контролю”. - Кривий Ріг, 2005. – С.351-352.

8. Чайка В.М. Заліз у борг - не забудь повернути (Про стан повернення кредитів, узятих під гарантію уряду) // Фінансовий контроль. – 2004. - №2. - С.11 -13.

9. Чайка В.М. Відстежити бюджетні потоки – не значить поповнити бюджет // Фінансовий контроль. – 2003. - №1. - С.21 - 22.

10. Каламбет С.В., Чайка В.М. Неподаткові платежі як додаткові джерела наповнення бюджету // Культура народов Причерноморья. – 2004. - №56. - Т.2. – С.71-73.

Особистий внесок: виявлені причини втрат бюджетних ресурсів як при плануванні, так і при виконанні дохідних частин місцевих бюджетів.

11. Чайка В.М. Дослідження ефективності роботи контрольно-ревізійної служби України // Тези 65 Міжнародної науково-практичної конференції “Проблеми та перспективи розвитку залізничного транспорту”. – Дн.: ДІІТ, 2005. - С.333-334.

12. Чайка В.М. Методологія аудиту фінансової та господарської діяльності бюджетних установ // Матеріали науково-практичної конференції “Аудит фінансової та господарської діяльності бюджетних установ: проблеми та шляхи запровадження”. – К.: Піраміда, 2005. - С.60-63.

13. Чайка В.М. Методичні підходи до прогнозування неподаткових надходжень до місцевих бюджетів // Держава та регіони. Серія: Економіка та підприємництво. – 2005. - №3. – С.234-237.