Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка, організація і управління підприємствами


79. Герасимчук Наталія Андріївна. Управління формуванням підприємництва в малих підприємствах: дис... канд. екон. наук: 08.06.01 / Європейський ун-т. - К., 2005.



Анотація до роботи:

Герасимчук Н.А. “Управління формуванням підприємництва в малих підприємствах”. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.06.01 – економіка, організація і управління підприємствами. – Європейський університет, Київ, 2005.

Робота присвячена вирішенню теоретичних проблем та прикладних завдань становлення і розвитку підприємницької діяльності у малих підприємствах України.

Досліджено теоретичні засади підприємницької діяльності, її вплив на розвиток малого бізнесу, проаналізовано сутність та зміст підприємництва, його взаємозв’язок з підприємницькою діяльністю. Розглянуто характерні риси та принципи підприємницької діяльності, визначено напрями розвитку підприємництва, запропоновано напрями формування підприємництва в Україні, зокрема через агротуристичну діяльність. Висвітлено вплив державних інституцій на активізацію підприємницьких заходів у малих підприємствах.

У роботі запропоновано концепцію управління формуванням підприємництва у малих підприємствах, яка передбачає взаємозв’язок чотирьох складових процесу управління: загальнодержавних та місцевих органів влади, кластерів, малих підприємств, розроблено модель підприємницької діяльності в агротуристичній сфері, що базується на врахуванні особливостей створення та на визначеному алгоритмі вибору методу ціноутворення для агротуристичного підприємства і сприятиме максимально ефективному здійсненню підприємницької діяльності, визначено тенденції співпраці малих і великих підприємств у розвитку підприємництва та їхня роль у майбутньому економічному житті України.

У дисертації наведене теоретичне узагальнення і нове вирішення наукової задачі якісного підходу до управління формуванням підприємництвом в малих підприємствах на основі зміни та покращення регулятивної функцій держави в сфері підприємництва та кластерного підходу до подальшого розвитку підприємництва в руслі концепції кластерної економіки і подальшому розвитку та підтримці агротуристичної діяльності. За результатами дослідження проблематики управління формуванням підприємництва в малих підприємствах були досягнуті наступні висновки теоретичного, методичного та практичного спрямування:

  1. В результаті проведеного дослідження встановлено, що зміст поняття підприємництво у розрізі малого підприємства відображає процес, детермінований матеріальними і духовними можливостями членів організацій і насамперед її керівництва, внутрішньою налаштованістю їх на творчий підхід до поліпшення технології виробництва, підвищення його рентабельності, особливостями локального ринку, політичною ситуацією у країні і, що особливо важливо, рівнем наявної законодавчої бази.

  2. Досліджено малі підприємства як осередки розвитку підприємницької діяльності, особливості їхнього формування та управління ними. Концептуально обґрунтовано положення про те, що управління підприємництвом є необхідною умовою діяльності малих підприємств, а також науково доведена необхідність наповнення новим змістом сьогодні і на перспективу поняття підприємництва. Такий новий зміст поняття повинен визначатися залежно від якісного виміру підприємництва.

  3. Запропоновано механізми державної підтримки розвитку підприємництва у малих підприємствах, зокрема форми та заходи впливу держави на формування підприємництва у малих підприємствах. Відповідно до принципів побудови державної програми сприяння розвиткові підприємництва визначено напрями державної підтримки адекватні новому рівню відносин між державою та підприємцями відповідно до чинного законодавства.

  4. Проаналізовано динаміку та структуру малих підприємств за формами власності та основними видами економічної діяльності, визначено тенденцію до зростання кількості та питомої ваги малих підприємств в загальній структурі виробництва товарів та послуг по Україні. За результатами проведеного аналізу основних фінансово-економічних показників малих підприємств всіх форм власності визначено приватну форму власності як найефективнішу. В процесі аналізу діяльності малих сільськогосподарських підприємств визначено, що серед них найбільша кількість фермерських господарств, кількість яких невпинно зростає по рокам, створюючи критичну масу підприємств для розвитку підприєммництва.

  5. Виділено агротуристичну діяльність як особливу форму підприємницької діяльності, розглянуто її характерні особливості, перспективи розвитку та соціально-економічні результати її впровадження на Україні. Аргументовано можливості розвитку цієї форми діяльності на всій території України завдяки наявності об’єкта агротуристичної діяльності в усіх областях держави.

  6. Розроблена концепція управління формуванням підприємництва у малих підприємствах, яка передбачає взаємозв’язок чотирьох складових управління: загальнодержавних та місцевих органів влади, кластерів, малих підприємств. Відповідно до розробленої концепції головна роль у забезпеченні формуванні підприємництва відводиться середнім рівням – місцевим органам влади та кластерам, через які проходять найінтенсивніші інформаційні потоки, що потребують відповідної їхньої організації у рамках запропонованих напрямів співпраці.

  7. На основі дослідження діяльності малих сільськогосподарських підприємств Полтавської області встановлена необхідність класифікації і об’єднання підприємств, однакових за підприємницьким потенціалом. З цією метою удосконалений методичний підхід до формування кластерів малих сільськогосподарських підприємств для забезпечення їхнього розвитку, для реалізації спільних інтересів. Для розрахунку кластерних об’єднань оброблена статистичними методами звітність 345 сільськогосподарських підприємств, з яких були відібрані 80 підприємств, що однорідні за показниками фінансово-господарської діяльності. Такий підхід дає можливість обґрунтувати перспективні напрями співпраці малих і великих аграрних підприємств, а також показує, що при формуванні кластерного об’єднання доцільно залучати невелику кількість підприємств. Це забезпечує ефективне планування, організацію, мотивацію та контроль за новим організаційним утворенням, сприяє накопиченню позитивного досвіду та визначенню інструментів співпраці малих підприємств.

  8. Удосконалено методичний підхід до визначення рівня прибутку малого підприємства із застосуванням кореляційно-регресивного аналізу, що сприяє розробці ефективних заходів управління факторами, які впливають на чистий прибуток.

  9. Розроблена модель підприємницької діяльності в агротуристичній сфері як альтернативній формі вирішення проблеми зайнятості сільського населення. Вона базується на врахуванні особливостей створення та на визначеному алгоритмі вибору методу ціноутворення для агротуристичного підприємства і сприяє максимально ефективному здійсненню підприємницької діяльності.

Публікації автора:

  1. Герасимчук Н.А. Зміст поняття “підприємництво” в діяльності малої фірми. // Зб. наук. праць Черкаського державного технологічного ун-ту. Серія: Економічні науки. – Вип. 9, 2003. – С. 228-234. – 0,66 д.а.

  2. Герасимчук Н.А. Роль особистості підприємця у становленні та розвитку малого підприємства // Вісник Національного ун-ту “Львівська політехніка”. – № 472, Логістика. – Львів: Вид-во Національного ун-ту “Львівська політехніка”, 2003. – С.226-233. – 0,61 д.а.

  3. Ареф’єва О.В., Герасимчук Н.А. Управління формуванням підприємництва в малих підприємствах: теоретичні основи та методи: Монографія. – К. ГРОТ, 2004. – 64 с. – 3,51 д.а. Особистий внесок автора: розробка заходів формування підприємництва в малих підприємствах – 3 д.а.

  4. Герасимчук Н.А. Концепція управління підприємництвом в малих підприємствах // Націоналізація і приватизація: минуле, теперішнє, майбутнє //Вісник Харківського національного університету ім. В.Н. Каразіна. Серія: Економічна. – Вип. № 613. – Харків: ХНУ ім. В.Н.Каразіна, 2003. – С.68-74. – 0,29 д.а.

  5. Герасимчук Н.А. Малі аграрні фірми як основа агробізнесу (досвід Польщі) // Вісник Полтавської державної аграрної академії. – № 4 (23). – 2002. – С. 110-113. – 0,44 д.а.

  1. Герасимчук Н.А. Взаємодія правових і етичних норм в підприємницькій діяльності малих підприємств //Вісник Національного ун-ту “Львівська політехніка”. – № 478, Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. – Львів: Вид-во Національного ун-ту “Львівська політехніка”, 2003. – С.105-115. – 0,7 д.а.

  2. Герасимчук Н.А. Етичні норми в підприємницькій діяльності зарубіжних фірм. // Вісник Національного ун-ту “Львівська політехніка”. – № 484, Проблеми економіки та управління. – Львів: Вид-во Національного ун-ту “Львівська політехніка”, 2003. – С.231-238. – 0,65 д.а.

  3. Герасимчук Н.А. Особливості фінансового кредитування малих підприємств в аграрному секторі (досвід Польщі) // Аграрна наука і освіта – № 5. – К.: НАА, 2003. – С.112-120. – 0,78 д.а.

  4. Герасимчук Н.А. Деякі особливості підприємництва в малих підприємствах України і Польщі (порівняльний аналіз). // Вісник Національного ун-ту “Львівська політехніка”. – № 469, Логістика. – Львів: Вид-во Національного ун-ту “Львівська політехніка”, 2003. – С.355-362. – 0,63 д.а.

  5. Герасимчук Н.А. Роль малих і середніх підприємств в економічній співпраці України і Польщі в умовах глобалізації // Аграрна наука і освіта – № 1-2. – К.: НАА, 2004. – С.126-132. – 0,66 д.а.

  6. Герасимчук Н.А. Розвиток підприємництва в малих агротуристичних фірмах Польщі // Вісник Полтавської державної аграрної академії. – № 3. – 2004. – С. 154-157. – 0,54 д.а.

  7. Герасимчук Н.А. Мале підприємство – осередок формування підприємництва як однієї з рис особистості // Актуальні проблеми виховання студентів, формування їх як особистостей у вищих закладах освіти: Матеріали Міжнародної науково-методичної конференції 9-10 жовтня 2002р. – К.: НУХТ, 2002. – С. 80-82. – 0,22 д.а.

  8. Герасимчук Н.А. Філософія бізнесу // Становлення і розвиток підприємництва в Україні: Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції 28-29 квітня 1999 р. – Хмельницький, 1999. – С. 11-13. – 0,10 д.а.

  9. Герасимчук Н.А. Проблеми сільськогосподарської політики Польщі на шляху до інтеграції з Європейським Союзом //Молодий будівничий України № 13. Матеріали VII міжнародної студентської науково-практичної конференції “Державне будівництво в умовах європейського шляху розвитку України”, 18-19 травня 2002 р. – К., 2002. – С. 209-212. – 0,20 д.а.

  10. Герасимчук Н.А. Місце і роль особистості підприємця в розвитку малого підприємства // Маркетинг та логістика в системі менеджменту: Тези доповідей IV Міжнародної науково-практичної конференції (Львів, 7-9 листопада 2002 р.). – Львів: Вид-во Національного ун-ту “Львівська політехніка”, 2002. – С.67-68. – 0,14 д.а.

  11. Герасимчук Н.А. Фінансове планування в аграрному секторі Польщі // Молодь, освіта, наука, культура, національна самосвідомість: Зб. матеріалів Всеукраїнської науково-практичної конференції, Київ, 22-23 квітня 2002 р. – У 2 т. – К.: Вид-во Європейського ун-ту, 2002. – Т. 1 – С. 31-33. – 0,15 д.а.

  12. Герасимчук Н.А. Формирование предприимчивости у студентов в процессе реформирования высшей школы в Украине // Reforma szkolnictwa wyszego i redniego w krajach Europy rodkowo-Wschodniej w warunkach gospodarki rynkowej (stan i potrzeby): Materiay z krajowej konferencji naukowej zorganizowanej w dniach 19-20 wrzenia 2002 r w Rzeszowie. – Rzeszw, 2002. – S. 205-209. – 0,20 д.а.

  13. Місце і роль агротуризму в розвитку підприємництва в малих сільськогосподарських підприємствах України і Польщі //Наукові записки КУТЕП. – Вип.. 3. – К.: Тов-во “Знання України”, 2003. – С. 343-350. – 0,5 д.а.

  14. Gierasymchuk N. Agroturystyka jako jeden z czynnikw rozwoju przedsibiorczoci w Polsce i na Ukrainie // Zeszyty naukowe. – Lesko, 2003. – Zeszyt 1. – S. 141-149. – 0,41 д.а.