Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка та управління народним господарством


Капітан Ігор Борисович. Управління інноваційною діяльністю підприємства на засадах маркетингу : Дис... канд. наук: 08.00.04 - 2009.



Анотація до роботи:

Капітан І.Б. Управління інноваційною діяльністю підприємства на засадах маркетингу. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності). – ВНЗ «Національна академія управління», м. Київ, 2009.

Управління інноваційною діяльністю на засадах маркетингу досліджено як систему виробничих відносин, яка спрямовує дії менеджменту НДДКР і виробництва на задоволення потреб споживачів шляхом формування ланцюга «виробник-споживач», що призводить до зростання цінності у кінцевого споживача. Новий підхід реалізовано шляхом відбору, групування і поєднання технологій управління в технологічну систему, яка визначає спеціалізацію, пріоритети, структуру управління, організацію процесів, що в сукупності забезпечує підприємницький успіх. Розроблено метод рейтингової оцінки інновацій шляхом ранжирування експертних оцінок за шкалами критеріїв оцінки. Запропоновано нову венчурну стратегію інноваційного розвитку виробництва шляхом створення малої підприємницької фірми великим підприємством з метою власного розвитку. Створено метод вимірювання споживчого ефекту, який дозволяє провести кількісну оцінку інновації завдяки аналізу споживчої поведінки як реакції на впровадження, провести класифікацію інновацій і забезпечити ефективну інноваційну політику. Досліджено модель автоматизації управління шляхом інтеграції корпоративної і маркетингової інформаційної систем.

У дисертації зроблено теоретичні узагальнення і запропоновано нове вирішення науково-практичної задачі удосконалення управління інноваційною діяльністю підприємств на маркетингових засадах. Здійснене дисертаційне дослідження дало змогу дійти таких загальних висновків і обґрунтувати такі пропозиції:

  1. Сучасні підходи до управління інноваційною діяльністю в умовах ринку доцільно застосовувати на маркетингових засадах, сутність яких полягає в забезпеченні управління інструментами, необхідними для формування стратегії, організації пошуку ідей, розробки, виробництва і збуту товарів-інновацій, котрі задовольняють потреби і вимоги кінцевих споживачів. При цьому маркетинговий підхід в управлінні інноваційною діяльністю визначено як систему виробничих відносин, яка спрямовує управління виробництвом на задоволення потреб споживачів і шляхом формування ланцюга «виробник-споживач» збільшує цінності у кінцевого споживача.

  2. Провідні західні фірми використовують стратегічне управління інноваційною діяльністю, засноване на засадах маркетингу, під яким розуміють цілісну систему організації та управління підприємством, що забезпечує максимальне задоволення потреб ринку і збуту продукції, досягнення активності виробничої діяльності, освоєння і розширення сегментів ринку.

  3. Обґрунтовано, що заходи з управління інноваційною діяльністю мають бути забезпечені комплексом маркетингових інструментів, зведених у групи за функціональними ознаками маркетингового менеджменту.

  4. Розроблена імітаційна маркетингова модель життєвого циклу інновацій і визначені залежності можливих обсягів продажу інноваційної продукції від зростання потреб споживачів на стадіях інноваційного циклу сприяють отриманню більших обсягів реалізації нової продукції на окремих етапах інноваційного циклу і кращих фінансових результатів.

  5. Механізм управління інноваційною діяльністю на засадах маркетингу доповнено шляхом упровадження до структури управління підприємством логістичного центру. На відміну від існуючих методів це дозволяє функціонально поєднувати внутрішнє адміністрування і зовнішній аналіз і таким чином забезпечувати швидке реагування на запити ринку і зміни вимог споживачів.

  6. Категорія «монопольно конкурентоспроможна інновація» визначається як радикальна або суттєво удосконалена (за рахунок радикальної технології) інноваційна продукція, що не має аналогів на ринку, і комплекс споживчих і вартісних властивостей якої забезпечує задоволення потреб і вимог споживачів і за рахунок цього – комерційний успіх підприємства.

  7. Сутність нової запропонованої венчурної стратегії інноваційного розвитку виробництва полягає у доповненні великих і середніх підприємств малими підприємницькими фірмами. Виходячи з неї показано, що сучасні підходи до організації пошуку і реалізації творчих задумів підприємствами вимагають залучення до сфери інноваційної діяльності великих і середніх підприємств широкого кола малих форм суб’єктів господарювання. У такому разі організацію інноваційної діяльності підприємствам легкої промисловості України доцільно проводити шляхом утворення малих венчурних підприємств на основі формування продуктових ліній, кожна з яких має підрозділ розробки інноваційної продукції.

  8. Цінністю для покупця є корисність, тобто задоволення його вимог до використання товару, співвіднесене з ціною і витратами володіння ним протягом всього терміну служби. Відтак цінність тим вище, чим більшою є різниця між корисністю і ціною покупки та споживання продукту.

  9. Методичний підхід до оцінки ринкового потенціалу інновацій полягає у ранжируванні показників індикативної оцінки радикальності інновацій у новому продукті за індексами споживчого ефекту інновацій відповідно до введених діапазонів їхньої класифікації, що дозволяє приймати оптимальні рішення щодо доцільності впровадження інновації у залежності від потреб в ній на ринку.

  10. Вимірювання споживчого ефекту як кількісної оцінки інновації слід проводити на основі аналізу споживчої поведінки у вигляді реакції на впровадження, відносити кожну інновацію до відповідної класифікаційної групи і забезпечувати ефективну інноваційну політику підприємства. Для цього удосконалено методичний підхід до рейтингової оцінки споживчої корисності нового товару і рівня впливу інновацій на споживчу корисність цього товару-інновації, в основу якого покладено ранжирування експертних оцінок і розрахунок за шкалами критеріїв оцінки індексів споживчої корисності та індексів споживчих ефектів інновацій.

  11. Розвинутий в роботі методичний підхід до визначення пріоритетності виконання маркетингових функцій дозволяє надавати рекомендації щодо порядку організації маркетингового забезпечення управління інноваційною діяльністю підприємства відповідно до стадії його життєвого циклу.

  12. Удосконалений методичний підхід до аналізу маркетингової діяльності в системі функцій управління інноваційною діяльністю підприємства поєднує діагностику потенціалу ринку і діагностику потенціалу підприємства. Це сприятиме прийняттю оптимальних управлінських рішень у сфері планування та організації інноваційного виробництва, а також маркетингових рішень у сфері інноваційної політики, пошуку ринкових ніш.

  13. Технологічну структуру маркетингового управління інноваційною діяльністю доцільно реалізувати в межах системи підтримки ухвалення рішень або комплексних інформаційних систем, в яких широко використовують бази даних і знань, експертні системи, проблемно-орієнтовані модулі. Це надало можливість обґрунтувати, що удосконалення інформаційного забезпечення управління слід реалізовувати шляхом створення комплексної системи інформаційного забезпечення маркетингового управління інноваційною діяльністю, яка має позитивні результати у вигляді зростання фізичного обсягу баз знань, генерації і відборі ідей інновацій, активізації досліджень та освоєння нових ніш ринку. При цьому доведено, що автоматизація управління інноваційною діяльністю на засадах маркетингу ефективно може бути реалізована на основі інтегрованого рішення шляхом інженерного сполучення корпоративної інформаційної системи з маркетинговою інформаційною системою.

Публікації автора:

Статті у наукових фахових виданнях:

  1. Капітан І.Б. Фінансове забезпечення маркетингу в інноваційній діяльності корпоративних підприємств / І.Б. Капітан // Вісник Української академії банківської справи. — 2006. — № 2. — С. 129—134. (0,53 д.а.)

  2. Капітан І.Б. Формування стратегічного управління інноваційною діяльністю підприємств на засадах маркетингу / І.Б. Капітан // Актуальні проблеми економіки. — 2006. — № 11. — С. 137—143. (0,47 д.а.)

  3. Капітан І.Б. Формування структури інноваційного потенціалу підприємств й управління його розвитком / І.Б. Капітан // Актуальні проблеми економіки. — 2006. — № 12. — С. 130—137. (0,54 д.а.)

  4. Капітан І.Б. Принципи і методи аналізу в управлінні інноваційною діяльністю при виведенні нових товарів на ринок / І.Б. Капітан // Актуальні проблеми економіки. — 2007. — № 7. — С. 54—62. (0,68 д.а.)

  5. Капітан І.Б. Використання інформаційних технологій у маркетинговому управлінні інноваційною діяльністю підприємств / І.Б. Капітан // Актуальні проблеми економіки. — 2007. — № 10. — С. 95—102. (0,53 д.а.)

  6. Капітан І.Б. Стратегічне маркетингове управління інноваційною діяльністю підприємств / І.Б. Капітан // Організаційно-економічні аспекти інноваційного оновлення національної економіки : монографія / [Єрмошенко М.М., Єрохін С.А., Шандра В.М., Гуменюк О.І. та інші] ; за наук. ред. д.е.н., проф. М.М. Єрмошенка і д.е.н., проф. С.А. Єрохіна. — К. : Національна академія управління, 2008. — С. 117—132. (0,96 д.а.)

В інших виданнях:

7. Капітан І.Б. Засади застосування маркетингу в управлінні інноваційним розвитком / І.Б. Капітан // Матеріали ІХ Всеукраїнської науково-практичної конференції студентів і молодих вчених «Наукові концепції і практика реалізації стратегій інноваційного розвитку України та її регіонів» (22 березня 2007 року). — В 2-х частинах. — Частина І. — Донецьк: ДЕГІ, 2007. — С. 60—61. (0,1 д.а.)