Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка, організація і управління підприємствами


145. Калиновська Лариса Євгенівна. Управління якістю діяльності торговельного підприємства: дис... канд. екон. наук: 08.06.01 / Київський національний торговельно-економічний ун-т. - К., 2005.



Анотація до роботи:

Калиновська Л.Є. Управління якістю діяльності торговельного підприємства.Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.06.01. – економіка, організація і управління підприємствами. – Київський національний торговельно-економічний університет, Київ, 2005.

Дисертація присвячена визначенню теоретичних засад та розробці методологічних підходів до управління якістю діяльності підприємств торгівлі. В роботі розглянуто розвиток принципів та методів загального управління якістю, дана характеристика елементів системи управління якістю. Обґрунтовано методологічні підходи до забезпечення якості діяльності підприємства, здійснено оцінювання ефективності функціонування підприємства у контексті управління якістю. Проведено аналіз процесу забезпечення якості менеджменту торговельного підприємства. Аргументовано методичні підходи щодо здійснення аудиту якості діяльності торговельного підприємства. Обґрунтовано доцільність створення інтегрованої системи управління якістю, запропоновано її модель. Визначено критерії якості діяльності торговельного підприємства та надано пропозиції щодо організації моніторингу і розробки цільової програми впровадження системи управління якістю діяльності торговельного підприємства. Рекомендації щодо створення інтегрованої системи управління якістю і забезпечення її ефективного функціонування в підприємстві сприятимуть поліпшенню діяльності торговельних підприємств, задоволенню потреб споживачів.

Результатом дисертаційного дослідження є теоретичне узагальнення сутнісних характеристик та методологічних підходів до управління якістю діяльності підприємств, обґрунтування методичних підходів до оцінки менеджменту якості діяльності підприємств торгівлі та розробка рекомендацій щодо створення інтегрованої системи управління якістю діяльності в торговельному підприємстві.

Результати проведеного дослідження надають можливість зробити такі висновки:

1. Еволюція якості як суттєвого чинника ефективного менеджменту підприємства відбулася у п’ять послідовних етапів, починаючи з технічного контролю на інспекційному рівні і закінчуючи універсальним управлінням якістю.

2. Найбільшого поширення управління якістю набуло з впровадженням основоположних принципів TQM (всеохопного управління якістю), що сприяло зміні парадигми управління підприємством, її універсальності, заснованій на синергетичних принципах, що передбачають задоволення потреб споживачів, персоналу підприємства, його власників, партнерів та суспільства.

Засобом практичного втілення філософії всеохопного управління якістю стали стандарти ISO серії 9000 : 2000. Комплексність елементів процесу управління якістю досягатиметься завдяки реалізації запропонованої в роботі моделі процесу управління якістю торговельного підприємства, яка розширює функції управління, спрямовані на забезпечення якості.

3. В основу сучасних концепцій управління якістю покладені класичні методологічні підходи Е. Демінга та Дж. Джурана, які ґрунтуються на гласності і цінності організації, досконалому механізмі мотивації та стимулювання персоналу. В роботі акцентовано увагу на основних інноваційних змінах у менеджменті, наголошено на важливій ролі конкурсів з якості для забезпечення ефективної діяльності підприємств.

4. Ефективність впровадження системи управління якістю діяльності залежить від виду підприємств. Автором запропоновано варіант класифікації підприємств роздрібної торгівлі з уточненням терміна "формат" зміст якого висвітлює визначальні ознаки мережі підприємств одного виду.

Для аналізу ефективності функціонування підприємств торгівлі пропонується використовувати коефіцієнтну методику, що у поєднанні з матричним методом балів, надає можливість порівняння та ранжирування як одиничних, так і інтегрованих показників ефективності діяльності торговельних підприємств.

5. Відповідно до зміни парадигми сучасного управління, які вимагають синергетичного, креативного підходів до об’єктів - суб’єктів

системи, розроблено просторову модель безперервного розгортання робіт щодо забезпечення якості менеджменту торговельного підприємства (спіраль якості менеджменту).

6. Важливою умовою постійного поліпшення якості в торговельному підприємстві є здійснення об‘єктивної незалежної оцінки його діяльності – аудиту. Об’єктами аудиту в торговельному підприємстві можуть бути: аудит системи якості; аудит якості торговельно-технологічних процесів; аудит якості товарів. Чітке планування та проведення аудитів дозволить визначити ступінь виконання вимог щодо якості та сприятиме вдосконаленню і розвитку торговельного підприємства.

7. Сучасний підхід до створення системи управління якістю в підприємстві передбачає інтеграцію знань, цілей, процесів, ресурсів, персоналу. Модель інтегрованої системи управління якістю пропонується формувати за перспективами розвитку та ключовими факторами успіху. Для забезпечення її функціонування необхідно

визначити показники результативності діяльності та дії щодо їх вдосконалення.

8. Для оцінювання якості торговельної діяльності розроблено систему показників, диференційовану за такими критеріями, як якість та асортимент товарів, доступність послуг, умови та культура обслуговування споживачів. З метою підвищення ефективності оцінювання якості торговельних послуг запропоновано адаптовану методику ”Mystery Shopping”.

9. Для забезпечення єдиних нормативних вимог до функціонування роздрібних торговельних підприємств, підвищення ефективності їх діяльності вважаємо за доцільне внести до Державного плану стандартизації пропозиції щодо розробки системи стандартів: Торгівля. Терміни та визначення; Послуги роздрібної торгівлі. Загальні вимоги; Роздрібна торгівля: Вимоги до обслуговуючого персоналу.

10. Для впровадження системи управління якістю діяльності в торговельному підприємстві необхідно розробити цільову програму управління якістю, в якій визначити сукупність цілей, настанов, процедур, правил, інструкцій. Розробку програми системи управління якістю доцільно здійснювати в розрізі запропонованих проектних етапів, що сприятиме багатовекторному розвитку торговельних підприємств, підвищенню їх цінності для всіх зацікавлених сторін.

Публікації автора:

У фахових виданнях:

  1. Калиновська Л.Є. Аудит параметрів якості діяльності підприємства: Зб. наук. пр. молодих учених та аспірантів. – К.: КНЕУ, 2004. – 115 с.

  2. Калиновська Л.Є. Інтеграція системи управління якістю на торговельному підприємстві // Вісник Київ. нац. торг.-екон. ун-ту. 2004. - № 5. – 121 с.

  3. Калиновська Л.Є. Методологічні підходи до забезпечення якості діяльності підприємств. // Наук. вісник Чернів. торг.-екон. ін-ту Київ. нац. торг.-екон. ун-ту., 2004. . – Вип.3. – 75 с.

  4. Калиновська Л.Є. Якість як критерій ефективності сучасного менеджменту організації: Зб. наук. пр. - К.: КНТЕУ, 2004. – 149 с.

В інших виданнях:

  1. Калиновська Л.Є. Мотивація персоналу торговельного підприємства в процесі управління якістю: Матеріали Міжнар. наук.-практ. конф. 15 травня 2003 р. у Хмельницькому інституті бізнесу. – Хмельницький: НВП “Еврика” ТОВ, 2003. – 243 с.

  2. Калиновська Л.Є. Методичні засади до інтеграції системи управління якістю на торговельному підприємстві // Зб. матеріалів V Міжнародної науково-практичної конференції “Методологічні проблеми розвитку бізнес-освіти”. – Донецьк. ін-т ринк. та соц. політ., 2004. – 43 с.

  1. Калиновська Л.Є. Філософія якості сучасного менеджменту: Тез. доп. міжнар. наук. -практ. конференції 22-26 вересня 2003 р. м. Севастополь. – 2003. – 42 с.

  2. Калиновська Л.Є. Характеристика елементів процесу управління якістю: Зб. матеріалів II Міжнар. наук.-практ. конф. “Сучасні проблеми управління” 27–28 листопада 2003 р. - К.: Політехніка, 2003. – 103 с.