Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка та управління народним господарством


Рибалко Наталія Василівна. Управління якістю послуг на підприємствах автосервісу : Дис... канд. наук: 08.00.04 - 2008.



Анотація до роботи:

Рибалко Н.В. Управління якістю послуг на підприємствах автосервісу. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності). – Полтавський університет споживчої кооперації України. – Полтава, 2008.

Дисертаційна робота присвячена дослідженню процесу управління якістю послуг на автосервісних підприємствах. В роботі досліджено економічну сутність та класифікацію послуг підприємств автосервісу в сучасних умовах, вивчено особливості розвитку та структуру автосервісних підприємств.

Удосконалено методику вимірювання якості послуг підприємств автосервісу на основі використання різних методів оцінки якості послуг. Проведено аналіз якісноутворюючих факторів послуг, а також запропоновано методику розрахунку ціни на одиницю послуги автосервісного підприємства.

На основі аналізу витрат на якість послуг розроблено модель управління якістю на основі формування оптимальної стратегії забезпечення якості послуг на автосервісних підприємствах. Надано рекомендації щодо побудови системи контролю якості послуг та ефективного їх управління на підприємствах автосервісу через визначення соціально-економічної ефективності.

У дисертації здійснено теоретичне узагальнення та запропоновано нове розв’язання актуального наукового та практичного завдання – розробка теоретичних і методичних основ управління якістю послуг на підприємствах автосервісу. Результати проведеного дослідження дозволяють зробити такі висновки:

1. Визначено економічну сутність послуг, яка полягає у задоволенні споживачів в якості й постійному її підвищенні. Послуги та рівень їх якості визначаються співвідношенням попиту та пропозиції в межах певного регіону. Проведений аналіз послуг дозволив визначити, що на підприємствах автосервісу вони мають матеріальну і нематеріальну складові. До перших відносяться зміни, внесені в автомобіль, що супроводжуються наданням або використанням таких матеріальних продуктів, як технологічне обладнання, запасні частини, експлуатаційні матеріали. Нематеріальна складова визначена як чисті послуги і є процесом обслуговування безпосередньо клієнта. У багатьох випадках саме нематеріальна складова визначає кінцеве задоволення клієнта від обслуговування, а у позитивному разі, підштовхне його до наступних звернень до того ж підприємства.

2. Визначено значення та економічний зміст якості послуг, а саме: доведено, що якість є передумовою існування сервісних підприємств та необхідною умовою їх довгострокового виживання, що відбувається під впливом певних факторів. Економічна сутність якості розглядається як сукупність споживчих властивостей послуг та їх відповідність запитам й потребам окремих споживачів, що допомагає формувати індивідуальну цінність такої послуги для конкретного клієнта автосервісного підприємства.

3. Проведений аналіз структури автосервісної галузі дозволив визначити наступні особливості розвитку сучасного автосервісу: безперервне зростання кількості автотранспортних засобів на дорогах країни, насамперед, за рахунок програм кредитування; реструктуризація, оновлення й поповнення парку автомобілів та постачання із-за кордону транспорту, який вже був в експлуатації; передбачена нерівномірність зміни попиту на обслуговування вітчизняних автомобілів та іномарок; поглиблення процесу інтеграції і диверсифікації в умовах загострення ринкової конкуренції; сезонна нерівномірність потоку споживачів.

4. Запропоновано систему показників якості послуг на підприємствах автосервісу, що дозволило виокремити показники проектної, потенційної, реалізованої та споживацької якості послуг, які надаються автосервісними підприємствами. Показники проектної якості враховують параметри і властивості, рівень яких максимально відображує запити споживачів; показники потенційної якості фіксують реальні умови і можливості підприємства автосервісу надавати послуги певного рівня. За результатами анкетного опитування респондентів отримано рівень реалізованої і споживацької якості послуг. Доведено, що за допомогою аналізу рівня потенційної, реалізованої і споживацької якості послуг, автосервісне підприємство визначає перспективні напрямки удосконалення якості пропонованих і проектних видів послуг.

5. Обрані методи оцінки показників якості послуг на підприємствах автосервісу, що отримані шляхом кількісного врахування показників, дозволили встановити причини незадоволеного попиту на послуги автосервісних підприємств і проаналізувати можливості їх усунення, а також оцінити рівень якості. Серед емпіричних методів оцінки показників якості пропонованих послуг найбільш припустимими для визначення коефіцієнту вагомості є методи переваг, рангів, попарного співставлення і Дельфі, використання яких можливо за наявності певних статистичних даних про господарську діяльність підприємств автосервісу.

6. Проведений аналіз якісноутворюючих факторів дозволив виявити, що на підприємствах автосервісу якість послуг формується за рахунок впливу всієї сукупності взаємопов’язаних якісноутворюючих факторів, що забезпечують соціально-економічну ефективність функціонування підприємства. Фактори були розподілені за: сферами виникнення; направленістю дій; щільністю зв’язків та належністю до параметрів ринкового механізму. Найсуттєвішим й вагомим фактором у системи якості є ціна, яка формується на послуги автосервісу у межах певного підприємства.

7. Обґрунтовано принципи контролю системи управління якістю послуг на підприємствах автосервісу, що передбачає виділення основних видів діяльності, направленої на поліпшення якості кінцевих результатів роботи автосервісу для підвищення ефективності контролю. В дослідженні виокремлено обґрунтування принципів контролю, які повинні відповідати вимогам об’єктивності, стійкості, економічності, комплексного підходу, дійсності.

8. Розроблено модель управління якістю на основі оптимальної стратегії забезпечення якості послуг на підприємствах автосервісу, яку побудовано шляхом визначення залежності ефективності заходів із забезпечення якості послуг від витрат на їх проведення на прикладі використання інтерактивної мережі обробки замовлень клієнтів.

9. Доведено, що підвищення ефективності управління якістю послуг на підприємствах автосервісу можна здійснювати за рахунок впровадження контролю у систему якості послуг через розробку механізму реалізації оптимальної стратегії підвищення якості послуг автосервісних підприємств шляхом визначення соціально-економічної ефективності на основі принципу порівняння витрат з отриманням ефекту при наданні послуг кращої якості.

Публікації автора:

Статті у наукових фахових виданнях

  1. Рибалко Н.В. Особливості та сучасний стан підприємств автосервісу як окремої галузі // Економіка: проблеми теорії та практики. Зб. наук. праць. Вип. 195. Т. 3 Дніпропетровськ: ДНУ, 2004. С.549-555.

  2. Рибалко Н.В. Функціональна структура послуг сучасного автосервісу // Економіка: проблеми теорії та практики: Зб. наук. праць. Вип. 205. Т. І. Дніпропетровськ: ДонНУ, 2005. С.230-240.

  3. Рибалко Н.В. Економічна сутність та обґрунтування якості автосервісу // Економіка: проблеми теорії та практики: Зб. наук. праць. Вип. 201. Т. V Дніпропетровськ, 2005. С. 1218-1228.

  4. Рибалко Н.В. Основні тенденції розвитку ринку автосервісних послуг // Економіка промисловості: Зб. наук.праць. / НАН України. Ін-т економіки промисловості; Редкол.: Іванов Н.І. (відп.ред.) та ін. – Донецьк, 2004. – С.181 – 192.

  5. Шелегеда Б.Г., Рибалко Н.В. Генезис формування якості послуг як об’єкта дослідження // Економіка промисловості: Зб. наук. праць. Вип. 2 / НАН України. Ін-т економіки промисловості. –Донецьк, 2005. С.443-445

  6. Рибалко Н.В. Економічний зміст якості послуг на підприємствах автосервісу // Економіка і регіон: Науковий вісник Полтавського національного університету імені Юрія Кондратюка. 2005.№3. С.119-121.

  7. Шелегеда Б.Г., Рибалко Н.В. Економічна структура якості автосервісних послуг // Прометей: Регіональний збірник наукових праць з економіки. Вип. №1 (19) / Донецький економіко-гуманітарний інститут МОН України; Інститут економіко-правових досліджень НАН України. –Донецьк: Юго-Восток, Лтд, 2006 – С. 261-286.

  8. Рибалко Н.В. Загальна характеристика факторів підвищення якості автосервісних послуг // Вісник соціально-економічних досліджень. Вип. 23 / Одес.держ.екон.ун-т., редкол.: проф. М.І.Зверяков , доц. А.І. Ковальов, проф. Б.В. Буркинський та ін. – Одеса: ОДЕУ, 2006. – С.257-263.

  9. Рибалко Н.В. Система формування якості послуг на автосервісних підприємствах // Вісник Донецького університету економіки та права. 2006. - №1. – С. 166 – 170.

  10. Рибалко Н.В. Класифікація показників якості автосервісних послуг за характерними ознаками // Економіка: проблеми теорії та практики: Зб. наук. праць. В 3 т. Дніпропетровськ: ТНУ, 2007. Т.2. -С.489-502.

  11. Рибалко Н.В. Теоретичні засади оцінки показників якості послуг // Прометей: Регіон. зб. наук. праць з економіки. Вип. 1(22) / Донецький економіко-гуманітарний інститут МОН України МОН України; ІЕПД НАН України. –– Донецьк: ,,Юго-Восток, Лтд», 2007. – Вип. 1(22). – С. 230 – 234.

  12. Рибалко Н.В. Методи оцінки якості автосервісних послуг // Вісник ХНУ. Економічні науки, №3. Т.2, 2007. – Хмельницький. – С. 205-211.

  13. Рибалко Н.В. Механізм ціноутворення на автосервісних підприємствах // Экономические инновации. Вып. 30: Локальные экономические системы в экономическом, социальном и экологическом пространстве. Сб. науч. работ. – Одесса: институт проблем рынка и экономико-экологических исследований НАН Украины, 2007. – С.334-343.

Тези доповідей та матеріали наукових конференцій

  1. Рибалко Н.В. Особливості узгодження попиту і пропозиції на ринку автопослуг // Проблемы развития предприятий и новых экономических структур в современных условиях: Материалы всеукр. науч.-практ. конф. Донецк, 20-21 мая 2004г. – Донецк, 2004. – С.99-101.

  2. Рибалко Н.В. Особливості та сучасний стан підприємств автосервісу як окремої галузі // Економіка підприємства: проблеми теорії та практики: Матеріали ІІ всеукр. наук.-практ. конф. Дніпропетровськ, 23 берез. 2004р. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2004. – Т І. – С.102-104.

  3. Рибалко Н.В. Основні тенденції розвитку ринку автосервісних послуг // Економічні проблеми промислового розвитку в Україні: Матеріали всеукр. наук.-практ. конф. Донецьк, 19 -20 трав. 2005р. – Донецьк: ІЕП НАН України, 2005. – С.128 -130.

  4. Рибалко Н.В., Суздальцев О.М. Економічна сутність та зміст послуг у виробничій інфраструктурі регіону // Wyksza cenie I nauka bez granic: Materialy II miedzynarodwej naukowe-praktycznej konferencji. - Przemyls –Praha, 19-27 grudnia 2005 r. Przemysl-Praha: Nauka I studia, 2005. - T. 11. S.102-106.

  5. Рибалко Н.В. Задоволення споживача – перший крок до забезпечення якості послуг // Методологія та практика менеджменту на порозі ХХІ століття: загальнодержавні, галузеві та регіональні аспекти: Праці ІІІ міжнар. наук.-практ. конф. Полтава, 10-12 трав. 2006р. – Полтава: ПУСК, 2006. – С.177-178.

  6. Рибалко Н.В. Економічна класифікація показників якості послуг на прикладі автосервісного обслуговування // Наукове обґрунтування процесів реформування економічних відносин в умовах глобалізації: Матеріали міжнар. наук.-практ. конф., 16 квті. 2007. – Сімферополь: Кримський інститут бізнесу, 2007. – Т.2. – С.21-22.

  7. Рибалко Н.В. Сутність економіко-математичної моделі формування оптимальної стратегії забезпечення якості автосервісних послуг // Формування механізму інноваційного розвитку сучасних соціально-економічних систем: теорія, методи, практика: Всеукр. наук.-практ. конф. Донецьк, 16 – 17 трав. 2007. – Донецьк: ДонУЕП, 2007. – С.95-97.