Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка, організація і управління підприємствами


Малихіна Тетяна Іванівна. Управління конкурентоспроможністю підприємств машинобудування : дис... канд. екон. наук: 08.06.01 / Гуманітарний ун-т "Запорізький ін-т держ. та муніципального управління". — Запоріжжя, 2006. — 228арк. : рис., табл. — Бібліогр.: арк. 178-191.



Анотація до роботи:

Малихіна Т.І. Управління конкурентоспроможністю підприємств машинобудування. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.06.01 – економіка, організація і управління підприємствами. – Гуманітарний університет "Запорізький інститут державного та муніципального управління", Запоріжжя, 2006.

Дисертацію присвячено розробці науково-теоретичного обґрунтування системи управління конкурентоспроможністю підприємств в умовах розвитку ринкових відносин. У дисертації визначено сутність конкурентоспроможності підприємств та факторів, що її зумовлюють. Узагальнено сучасні теоретичні підходи до оцінки конкурентоспроможності підприємств на основі аналізу досягнень українських і зарубіжних учених. Визначено вплив соціально-економічних чинників на стан конкурентоспроможності підприємств машинобудування. Розроблено нові методичні підходи до оцінки конкурентоспроможності підприємств. Удосконалено оцінку системи управління конкурентоспроможністю підприємств, засновану на використанні SWOT-аналізу. Обґрунтовано систему моніторингу параметрів конкурентоспроможності.

У дисертації на основі проведених досліджень здійснені теоретичні обґрунтування, методичні й практичні рекомендації щодо вдосконалення системи управління конкурентоспроможністю підприємств машинобудування. Основні висновки зводяться до такого.

1. На основі аналізу наукової літератури українських і зарубіжних учених визначено, що підвищення конкурентоспроможності підприємств є основою їх виживання в ринкових умовах. Сутність конкурентоспроможності підприємства полягає в його реальній і потенційній здатності у сучасних умовах проектувати, виробляти і збувати продукцію, що за ціновими і неціновими характеристиками є більш привабливою для споживачів, ніж продукція його конкурентів.

2. В процесі дослідження встановлено, що рівень конкурентоспроможності підприємств визначається рівнем конкурентоспроможності продукції, яку вони випускають. Під конкурентоспроможністю продукції, у свою чергу, слід розуміти рівень її привабливості для споживача, який здійснює реальну купівлю в даний момент часу і на даному ринку. Позицію підприємств на ринку визначають конкурентні переваги.

3. Фактори, що визначають конкурентоспроможність підприємств машинобудування доцільно поділити таким чином: у внутрішньому середовищі – потенціал виробництва, потенціал розвитку, інвестиційний потенціал; у зовнішньому середовищі – конкуренти, споживачі, контактні аудиторії, постачальники, науково-технічне середовище, політичне середовище, економічне середовище, природне середовище, культурне середовище, територіальне розташування.

4. Визначено, що прийняття управлінських рішень на підставі оцінки конкурентоспроможності підприємств слід здійснювати на трьох рівнях: на рівні підприємства для визначення пріоритетних напрямів інвестування та організації системи безперервного процесу управління; на рівні банківської системи для визначення фінансового стану та ефективності діяльності; на регіональному рівні для подальшого формування ефективних заходів щодо подолання кризового стану.

5. Встановлено, що тривале зниження капіталовкладень в економіку Запорізької області в 1990-ті рр. призвело до того, що для підприємств машинобудування нині характерним є випуск значної частки морально застарілої продукції. Відсутність стабільності у фінансуванні наукових досліджень не дає змоги проводити роботи зі створення конкурентоспроможної наукоємної продукції, стримує інвестиційну активність підприємств машинобудування і є гальмом для зростання їх конкурентоспроможності. Аналіз діяльності ВАТ "Завод "Запоріжавтоматика" та ВАТ "Радіоприлад" свідчить, що потужності підприємств завантажені тільки на 38%. Головною причиною такої ситуації є недооцінка конкурентоспроможності продукції, орієнтація в основному на внутрішній ринок, втрата висококваліфікованих кадрів, що негативно позначається на якості продукції (30 % браку відбувається з вини працівників).

6. У результаті досліджень запропоновано методичні підходи до оцінки конкурентоспроможності підприємств, які враховують набір параметрів з характеристиками конкурентних переваг виробника й урахуванням їх значення для споживача. Переваги таких підходів полягають у можливості визначення факторів, що стримують підвищення конкурентоспроможності продукції та в оцінці факторів зовнішнього середовища для розробки конкурентної стратегії підприємства. Це дає змогу аналізувати й в оперативному режимі адаптувати внутрішньосистемні фактори конкурентоспроможності до динаміки змін зовнішнього ринкового середовища.

7. Для оцінки системи управління конкурентоспроможністю підприємства розроблено метод, заснований на використанні SWOT-аналізу, за допомогою інтегрального показника. Абсолютне його значення за спеціально розробленою шкалою визначає рівень управління конкурентоспроможністю. На ВАТ "Завод "Запоріжавтоматика" значення показника – -1,75, на ВАТ "Радіоприлад" – -2,05, свідчать про незадовільний рівень управління конкурентоспроможністю. В подальшому на підприємствах необхідно визначити "вузькі місця" в управлінні і розробити комплекс заходів, спрямованих на підвищення конкурентоспроможності.

8. В роботі запропоновано систему моніторингу параметрів конкурентоспроможності (аналіз, оцінку і прогноз часового запасу конкурентоспроможності; рівня конкурентоспроможних цін; можливого обсягу продажів) на кожному з етапів управління: прийняття пропозицій щодо зміни конкурентоспроможності товару, техніко-економічного обґрунтування, створення дослідного зразка, реалізації на ринку. Така система дає можливість поліпшити основні показники діяльності підприємства в результаті зміни рівня конкурентоспроможності.

9. В результаті проведеного моніторингу параметрів конкурентоспроможності визначено, що завантаження виробничих потужностей, приведення майнового комплексу у відповідність із параметрами виробничої програми, зниження рівня накладних витрат підприємств сприятиме зменшенню порога рентабельності і збільшенню запасу їх фінансової міцності. Збільшення значень інтегрального показника конкурентоспроможності в результаті запропонованих заходів на ВАТ "Завод "Запоріжавтоматика" до -1,23 та ВАТ "Радіоприлад" до -1,5 підтверджує зазначені тенденції.

Публікації автора:

1. Посвятенко Т.І. Взаємозв'язок конкурентних переваг і конкурентних стратегій підприємства // Держава та регіони. Серія: Економіка та підприємництво. – 2006. – № 1. – С. 214-219.

2. Посвятенко Т.І. Конкурентоспроможність в умовах сучасного ринку // Держава та регіони. Серія: Економіка та підприємництво. – 2004. – № 6. –
С. 211-215.

3. Посвятенко Т.І. Концептуальні основи управління конкурентними перевагами підприємства // Держава та регіони. Серія: Економіка та підприємництво. – 2004. – № 2. – С. 169-172.

4. Посвятенко Т.І. Оцінювання та аналіз конкурентоспроможності підприємства // Держава та регіони. Серія: Економіка та підприємництво. – 2004. – № 4. – С. 191-195.

5. Посвятенко Т.І. Розвиток теорії конкурентних переваг // Держава та регіони. Серія: Економіка та підприємництво. – 2005. – № 6. – С. 260-264.

6. Посвятенко Т.І. Розробка технології управління конкурентними перевагами підприємства машинобудування // Держава та регіони. Серія: Економіка та підприємництво. – 2005. – № 1. – С. 213-216.

7. Посвятенко Т.І. Стратегічний контроль у системі управління підприємством // Держава та регіони. Серія: Економіка та підприємництво. – 2004. – № 3. – С. 159-162.

8. Посвятенко Т.І. Умови формування конкурентного середовища // Держава та регіони. Серія: Економіка та підприємництво. – 2006. – № 2. – С. 320-324.

9. Посвятенко Т.І. Управління конкурентоспроможністю підприємства // Держава та регіони. Серія: Економіка та підприємництво. – 2004. – № 5. – С. 173-179.

10. Посвятенко Т.І. Фактори конкурентоспроможності суб'єктів на товарних ринках // Держава та регіони. Серія: Економіка та підприємництво. – 2005. – № 4. – С. 202-206.

11. Посвятенко Т.І. Впровадження інструментарію управління конкурентними перевагами на промислових підприємствах // Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції "Сучасний стан та проблеми розвитку підприємництва в регіоні". – Т. 6. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2005. – С. 46.

12. Посвятенко Т.І. Обґрунтування ефективності управлінських рішень // Дні науки: Зб. тез доп.: В 3 т. / Гуманітарний університет "ЗІДМУ", 28-29 жовтня 2004; Ред. кол. В.М. Огаренко та ін. – Запоріжжя: ГУ "ЗІДМУ", 2004. – Т. 1. – С. 80-81.

13. Посвятенко Т.І. Теоретичні аспекти конкурентного середовища // Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції "Наука та інновації – ’2005". – Т. 12. Економічні науки. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2005. – С. 45.

14. Посвятенко Т.І. Управління конкурентоспроможністю виробництва // Дні науки: Зб. тез доп.: В 3 т. / Гуманітарний університет "ЗІДМУ", 27-28 жовтня 2005; Ред. кол. В.М. Огаренко та ін. – Запоріжжя: ГУ "ЗІДМУ", 2005. – Т. 1. – С. 73-74.