Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка та управління народним господарством


Прус Людмила Романівна. Управління конкурентоспроможністю вищих навчальних закладів на засадах бенчмаркінгу. : Дис... канд. наук: 08.00.04 - 2008.



Анотація до роботи:

ПрусЛ.Р. Управління конкурентоспроможністю вищих навчальних закладів на засадах бенчмаркінгу. - Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 - економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності). - Тернопільський національний економічний університет, Тернопіль, 2008.

У дисертації вироблено концепцію управління конкурентоспроможністю вищих навчальних закладів на засадах бенчмаркінгу. Визначено категорію конкурентоспроможності вищого навчального закладу, вироблено засади формування конкурентних переваг та методологію застосування бенчмаркінгу у вищих навчальних закладах.

Проаналізовано чинники конкурентного середовища, ідентифіковано стратегії конкуренції та проведено бенчмаркінговий аналіз конкуренто-спроможності вищих навчальних закладів.

Запропоновано концепцію управління конкурентоспроможністю вищих навчальних закладів на засадах бенчмаркінгу, визначено організаційний, інформаційний, соціально-психологічний, фінансовий та аналітичний модулі організаційно-економічного забезпечення імплементації бенчмаркінгу в управління вищими навчальними закладами. Вироблено рекомендації щодо оцінювання результативності реалізації бенчмаркінгу.

У дисертації здійснено теоретичне узагальнення і нове вирішення наукової задачі, що полягає у виробленні концептуальних основ управління конкуренто-спроможністю ВНЗ на засадах бенчмаркінгу. Узагальнення та систематизація результатів дослідження дозволили сформулювати такі висновки:

1. Узагальнення і систематизація теоретико-методологічних основ управління конкурентоспроможністю ВНЗ, а також аналіз практики їх функціонування дозволили встановити, що ВНЗ конкурують між собою, пропонуючи для споживання освітні продукти як інноваційні системи знань, вмінь та навичок користування ними, сформовані через надання освітніх і супровідних послуг, забезпечених необхідними ресурсами.

2. Розвиток конкурентних відносин на ринку освітніх продуктів обумовлює доцільність трактування конкурентоспроможності ВНЗ як здатності створювати конкурентні переваги для задоволення існуючих та формування нових потреб клієнтів на визначеному ринку у певний період часу. При цьому забезпечується суспільна спрямованість діяльності та власний стійкий розвиток. Таке тлумачення дозволило виокремити додаткову класифікаційну ознаку «вид ринку» як системоутворюючу, відповідно до якої виділено конкурентоспроможність ВНЗ на ринках освітніх продуктів, робочої сили, міжнародних освітніх продуктів, інтелектуальної власності, інформації, інжинірингових та консалтингових послуг.

3. Розгляд сучасних підходів до управління ВНЗ дозволив обґрунтувати доцільність імплементації бенчмаркінгу в управління їх конкуренто-спроможністю для забезпечення формування, підтримки і розвитку конкурентних переваг. Систематизація існуючих і виділення додаткових ознак (рівень господарювання та вид процесу) дозволило довести його універсальність внаслідок можливості застосування на мікро-, мезо- та макрорівнях та виокремити бенчмаркінг основних і допоміжних процесів, а також процесів розвитку, системне використання яких обумовлено цілями управління конкурентоспроможністю ВНЗ.

4. Аналіз конкурентного середовища ВНЗ дозволив виявити тенденції його розвитку, які полягають у: розширенні сфери ринкових відносин у вищій освіті та її комерціалізації; загостренні конкуренції на основі нецінових методів, зокрема за рахунок компетенцій; диверсифікації і посиленні клієнтоорієнтованості діяльності ВНЗ; конвергенції ринку освітніх продуктів з суміжними ринками; посиленні інтеграції вищої освіти України у міжнародний освітній простір. Окреслені тенденції додатково актуалізують і підтверджують доцільність впровадження бенчмаркінгу у ВНЗ.

5. Результати, отримані в процесі дослідження існуючих варіантів стратегії конкуренції ВНЗ, дозволили сформувати типологію ВНЗ на ринку освітніх продуктів за часткою ринку та асортиментом освітніх продуктів з визначенням альтернативних траєкторій конкурентної поведінки: лідери (які можуть створювати сателітів), послідовники (які можуть формувати структурно відокремлені підрозділи - філії, навчально-консультаційні центри тощо) та нішери (які найчастіше використовують методи цінової конкуренції) і за динамікою частки ринку виокремити наступальний чи оборонний характер стратегічної поведінки закладів.

6. Використання основних підходів конкурентного аналізу в методології бенчмаркінгу засвідчило високу інтенсивність конкуренції в сегменті економічного напряму підготовки на регіональному ринку освітніх продуктів і дозволило обґрунтувати прерогативу державних ВНЗ при використанні у якості еталонів бенчмаркування. Приватні заклади переважно є реципієнтами успішного досвіду, однак вони також можуть розглядатися як еталони при бенчмаркуванні.

7. Узагальнення підходів до управління конкурентоспроможністю і використання елементів бенчмаркінгу в конкурентному аналізі та розробці стратегій конкуренції ВНЗ дозволило сформувати концепцію, яка передбачає виокремлення етапів процесу управління конкурентоспроможністю на засадах бенчмаркінгу (розробка і коригування місії; діагностика; проектування бенчмаркінгу; планування; реалізація; контроль) з новим змістовим наповненням і з використанням наскрізного бенчмаркінгу на стратегічному, тактичному і операційному рівнях управління. Реалізація концепції дозволить забезпечити цілеспрямований системний вплив на формування, підтримку і розвиток конкурентних переваг ВНЗ.

8. Необхідність усунення фрагментарності бенчмаркінгу в управлінні конкурентоспроможністю ВНЗ та реалізація системного підходу до забезпечення бенчмаркування дозволили ідентифікувати необхідні складові бенчмаркінгу та їх зміст на основі генералізації причинно-наслідкових зв’язків між ними та побудувати модель організаційно-економічного забезпечення імплементації бенчмаркінгу в управління ВНЗ. Вона репрезентує логічну мультиатрибутивну схему взаємопов’язаних інформаційного, організаційного, соціально-психологічного, фінансового та аналітичного модулів, які забезпечують управління конкурентоспроможністю ВНЗ на засадах бенчмаркінгу.

9. Запропоновано комплексний підхід до збалансованого оцінювання ринкової, соціальної і фінансово-економічної результативності бенчмаркінгу, основою якого є універсальна система показників Х. К. Рамперсада. Він інтегрує методологію збалансованої системи показників, яку доповнено елементом «суспільство», з концепціями тотального менеджменту якості, управління компетенціями та управління результативністю і дозволяє узгоджувати цілі управління конкурентоспроможністю ВНЗ.

Публікації автора:

Публікації у наукових фахових виданнях:

  1. Прус Л. Р. Аналіз макрооточення вищих навчальних закладів III-IV рівнів акредитації / Л. Р. Прус // Актуальні проблеми економіки. - 2007. - № 2 (68). - С. 82-92.

  2. Прус Л. Бенчмаркінг як інструмент управління конкуренто-спроможністю / Людмила Прус // Схід. - 2005. - № 4 (70). - С. 33-37.

  3. Прус Л. Р. Використання системи збалансованих показників у керуванні конкурентоспроможністю вищого навчального закладу / Л. Р. Прус // Регіональна бізнес-економіка. - 2006. - № 9. - С. 56-64.

  4. Прус Л. Р. Дослідження ринкового середовища прямого впливу вищих навчальних закладів України в контексті євроінтеграції в освітній простір / Л. Р. Прус // Вісник Львівської комерційної академії. Сер. Економічна. - 2005. - Вип. 18, Ч. 2. - С. 63-67.

  5. Прус Л. Р. Збалансована оцінка ефективності бенчмаркінгу у вищих навчальних закладах / Л. Р. Прус // Вісник Донецького держ. ун-ту економіки і торгівлі. - 2006. - № 4 (32). - С. 170-176.

  6. Прус Л. Р. Інформаційне забезпечення бенчмаркінгу у вищих навчальних закладах / Л. Р. Прус // Зб. наук. праць Черкаського держ. технол. ун-ту. Сер. Економічні науки. - 2005. - Вип. 14. - С. 278-280.

  7. Прус Л. Р. Конкурентні переваги вищого навчального закладу / Л. Р. Прус // Вісник Хмельницького нац. ун-ту. - 2005. - № 4. - Ч. 2, Т. 1 (70). - С. 214-217.

  8. Прус Л. Р. Кооперація як сучасний варіант конкурентної поведінки вищих навчальних закладів / Л. Р. Прус // Вісник Донецького держ. ун-ту економіки і торгівлі. - 2007. - № 3 (35). - С. 105-111.

  9. Прус Л. Р. Менеджмент знань у вищій школі як основа бенчмаркінгу / Л. Р. Прус // Вісник Хмельницького нац. ун-ту. - 2005. - № 4.- Ч. 2, Т. 3 (72). - С. 195-198.

  10. Прус Л. Р. Сущность и планирование реинжиниринга / Л. Р. Прус // Вісник Технол. ун-ту Поділля. - 2002. - № 5. - Ч. 2, Т. 3. - С. 59-64.

  11. Прус Л. Теоретичні засади управління конкурентоспроможністю вищих навчальних закладів / Людмила Прус // Вісник Тернопільського держ. екон. ун-ту. - 2006. - № 2. - С. 114-123.

Авторське свідоцтво:

  1. А. с. 17078 Україна. Методика проведення бенчмаркінгу у вищих навчальних закладах / Л. Р. Прус. - № 17151; заявл. 28.04.06; опубл. 15.11.06 // Авторське право і суміжні права. - 2006. - № 10.

Публікації в інших наукових виданнях:

  1. Прус Л. Впровадження стратегічного і операційного бенчмаркінгу в процес управління вищими навчальними закладами / Людмила Прус // Зб. тез третьої Міжн. наук.-практ. конф. молодих вчених [«Економічний і соціальний розвиток України в XXI столітті: національна ідентичність та тенденції глобалізації»], (Тернопіль, 23-24 лютого 2006р.), Ч. 1. / Тернопільський держ. екон. ун-т. - Тернопіль : Економічна думка, 2006. - С. 344-346.

  2. Прус Л. Вступ України до СОТ: виклики для вищої освіти / Людмила Прус // Тези доповідей III Міжн. наук.-практ. конф. [«Управління в освіті»], (Львів, 19-20 квітня 2007р.) / М-во освіти і науки України, Інститут іннов. техн. і змісту освіти [та ін.]. - Львів : Видавництво ДЦ МОНУ, 2007. - С. 70.

  3. Прус Л. Застосування бенчмаркінгу у сфері вищої освіти / Людмила Прус // Матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. [«Проблеми розвитку економіки і підприємництва в Україні в контексті міжнародних інтеграційних процесів»], (Тернопіль, 26-27 травня 2005р.) / М-во освіти і науки України, Інститут економіки і підприємництва [та ін.].- Тернопіль : Видавець Стародубець, 2005. - С. 93-95.

  4. Прус Л. Застосування процесно-орієнтованого управління у вищих навчальних закладах / Людмила Прус // Наукові записки Ніжинського держ. ун-ту ім. М. Гоголя. Психолого-педагогічні науки. - 2005. - № 4. - С. 30-32.

  5. Прус Л. Р. Зміна природи конкуренції на ринку освітніх послуг України / Л. Р. Прус // Науковий вісник Закарпатського держ. ун-ту. Сер. Економічні науки. - 2005. - Вип. 5. - С. 204-211.

  6. Прус Л. Р. Конкурентні стратегії вищих навчальних закладів / Л. Р. Прус // Конкуренція. Вісник Антимонопольного Комітету України. - 2006. - № 4 (23). - С. 26-30.

  7. Прус Л. Р. Концепція управління конкурентоспроможністю вищих навчальних закладів на засадах бенчмаркінгу / Л. Р. Прус // Економіка, підприємництво та менеджмент. - 2007. - Вип. 8. - С. 63-73.

  8. Прус Л. Оцінка ефективності бенчмаркінгу у вищих навчальних закладах / Людмила Прус // Матеріали Міжн. наук.-практ. конф. студентів, аспірантів та молодих вчених, присвяченої 15-й річниці незалежності України [Шевченківська весна] : у 3 ч. - Вип. 4, Ч. 2 : Актуальні проблеми економічного розвитку в глобальному середовищі. - К. : Логос, 2006. - С. 172-174.