У дисертації розроблено теоретичні основи і методичні рекомендації з удосконалення управління матеріальними ресурсами в організаціях дорожнього господарства. Основні висновки, отримані в результаті досліджень, полягають у тому, що: 1. Запропоновано об’єкт управління матеріальними ресурсами – процес забезпечення та споживання матеріальних ресурсів, який представлено у вигляді ієрархічної моделі з урахуванням особливостей дорожнього господарства. Визначення об’єкта управління дозволило сформувати організаційну основу побудови суб’єкта управління. 2. Розроблено систему управління матеріальними ресурсами в організаціях дорожнього господарства у вигляді проблемно-орієнтованого контуру, основними елементами якого є динамічно взаємодіючі блоки: структурно-функціональний, інформаційно-поведінковий і саморозвитку. Система має цільовий циклічний характер, дозволяє вчасно враховувати зміни в зовнішньому і внутрішньому середовищі та адекватно реагувати на них. 3. Удосконалено методичний підхід до визначення постачальників матеріальних ресурсів шляхом використання запропонованої імітаційної моделі та уточнення критерію їх вибору – мінімум сукупних витрат на створення та зберігання виробничого запасу. Це дозволяє організаціям скоротити втрати прибутку внаслідок зменшення величини упущеної вигоди, пов’язаної з раціональним установленням господарських зв’язків з постачальниками. 4. Удосконалено метод розміщення замовлень на поставку матеріальних ресурсів в організаціях дорожнього господарства, який, на відміну від існуючих, базується на поповненні виробничого запасу в кожному інтервалі часу до змінного рівня. Це дає можливість мінімізувати сукупних витрат на створення та зберігання виробничого запасу, максимально адаптувати розміщення замовлень на поставку матеріальних ресурсів до зміни їхнього споживання у виробничому процесі, усувати збої при постачанні. 5. Розроблено методичний підхід до визначення аварійного запасу матеріальних ресурсів, який базується на розрахунку можливого обсягу руйнувань автомобільних доріг і штучних споруд унаслідок перевищення розрахункового водотоку, що дозволяє обґрунтувати розмір аварійного запасу для організацій дорожнього господарства. 6. Запропоновано методичні основи оцінки функціонування системи управління матеріальними ресурсами, що базуються на визначенні: надійності системи шляхом розрахунку рівня надійності управляючої підсистеми та підсистеми, якою управляють; ризиків - на основі виявлення та розрахунку у відносних і абсолютних величинах зовнішніх і внутрішніх ризиків управляючої підсистеми та підсистеми, якою управляють; стійкості - за допомогою встановлення межі стійкості на площині її можливих станів. Це дає можливість виявити недостатньо надійні елементи системи управління, розробити та оцінити заходи щодо підвищення їх надійності, визначити максимально можливі збитки і запас стійкості функціонування системи. |