Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Демографія, економіка праці, соціальна економіка і політика


779. Святенко Анатолій Андрійович. Управління охороною праці на автодорожньому транспорті: дис... канд. екон. наук: 08.09.01 / Донецький національний ун-т. - Донецьк, 2004.



Анотація до роботи:

Святенко Анатолій Андрійович “Управління охороною праці на автодорожньому транспорті”. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.09.01 – демографія, економіка праці, соціальна економіка і політика. – Донецький національний університет, Донецьк, 2002.

Дисертацію присвячено дослідженню теоретичних та практичних аспектів удосконалення управління охороною праці на автодорожньому транспорті. У роботі досліджено теоретичні засади управління охороною праці, чинники удосконалення системи “людина-автомобіль-дорога”, розроблено рекомендації щодо формування економічного механізму управління охороною праці на автодорожньому транспорті.

В дисертації досліджено взаємозв’язок людського чиннику і економічних складових в системі охорони праці, розкрито сутність комплексної системи управління охороною праці на автодорожньому транспорті, проаналізовано зарубіжний досвід управління охороною праці і можливості його використання в Україні.

Проаналізовано економічні наслідки аварійності і дорожнього травматизму, досліджено чинники удосконалення системи “людина-автомобіль-дорога”, здійснено оцінку організації безаварійної роботи на автотранспорті на економічних засадах.

На основі проведених досліджень розроблено рекомендації щодо формування економічного механізму управління охороною праці на автодорожньому транспорті, інформаційного забезпечення процесу оцінки економічної ефективності управління охороною праці на автодорожньому транспорті, пропозиції щодо удосконалення системи підготовки водіїв як центральної ланки системи “людина-автомобіль-дорога”.

В дисертації здійснено теоретичне узагальнення та вирішено науково-прикладну задачу удосконалення управління охороною праці на автодорожньому транспорті. Це знайшло відображення у вирішенні низки недостатньо опрацьованих питань аналізу теоретичних аспектів управління охороною праці, дослідженні чинників удосконалення системи “людина-автомобіль-дорога”, що дало можливість розробити рекомендації щодо формування економічного механізму управління охороною праці на автодорожньому транспорті.

В результаті проведеного дослідження зроблено наступні висновки.

  1. Уточнено основоутворюючі поняття теорії охорони праці. Зокрема, під охороною праці пропонується розуміти комплекс взаємопов’язаних заходів зі створення найбільш сприятливих умов праці, збереження здоров’я і працездатності людини в процесі праці, складне об’єктивне явище, що формується в процесі праці під впливом взаємопов’язаних чинників соціально-економічного, техніко-організаційного і природньо-естетичного характеру і впливає на ступінь задоволеності нею, ефективність і інші економічні результати виробництва, на рівень життя і всебічний розвиток людини як головної продуктивної сили суспільства.

  2. Визначено складові системи “людина – автомобіль – дорога”, яка виникає при використанні транспортних засобів, і обґрунтовано необхідність їх врахування на автодорожньому транспорті і правильної організації їх взаємодії. Доведено, що визначальною ланкою в системі “людина – автомобіль – дорога” , від дій якої залежить ефективність, безпека і надійність функціонування системи, є людина. При цьому при використанні резервів підсистем системи “людина – автомобіль – дорога” необхідно враховувати, що найбільший ступінь важливоcті мають чинники підсистеми “людина”, а найбільший ступінь керованості – чинники підсистеми “автомобіль”.

  1. Розроблено 32-чинникову модель дослідження стану охорони праці на автодорожньому транспорті, яка створює підґрунтя для розробки єдиної методики визначення збитку від дорожньо-транспортних пригод і вартості заходів щодо забезпечення безпеки дорожнього руху.

  2. Проведене автором дослідження виявило необхідність розробки комплексного підходу до управління охороною праці на автодорожньому транспорті. Комплексний підхід дозволяє координувати діяльність всіх учасників процесу управління охороною праці на автодорожньому транспорті та оцінювати ефективність всього комплексу проведених заходів. З метою формування такого підходу автором розроблено модель системи “людина-автомобіль-дорога”, в якій виявлено усі взаємозв’язки, що відбуваються між її учасниками в процесі роботи на автодорожньому транспорті. Удосконалення процесу управління охороною праці повинно охоплювати всі підсистеми і здійснюватися при тісній взаємодії і координації діяльності усіх відповідальних організацій і громадян.

  3. Доведено, що основою управління охороною праці на автодорожньому транспорті повинно стати формування економічного механізму, що спирається на створення потужної інформаційної бази, комплексну оцінку економічної ефективності проведених у системі “людина-автомобіль-дорога” заходів, визначення величини економічного збитку від ДТП, складання економічно обґрунтованих прогнозів, розробку декількох альтернативних варіантів заходів і вибір найбільш доцільних у даних конкретних фінансових і технічних умовах, постійний і систематичний облік і контроль кількісних і вартісних показників.

  4. Розвиток і удосконалення економічного механізму управління охороною праці на автодорожньому транспорті вимагає створення комплексної бази даних, яка має складатися з даних УДАІ УМВС України в Донецькій області, підприємств і організацій, облавтодору, ремонтних і обслуговуючих підприємств, страхових компаній, лікувальних установ, навчальних закладів і центрів підготовки водіїв.

  5. Обґрунтовано необхідність комплексного підходу до удосконалення системи підготовки водіїв з метою підвищення якісної складової підсистеми “людина – автомобіль – дорога” зі створенням відповідної навчальної інфраструктури і сприятливих умов для самоосвіти.

Публікації автора за темою дисертації у наукових фахових виданнях

  1. Святенко А.А. Використання досвіду зарубіжних країн при вирішенні проблем охорони праці робітників автодорожнього транспорту // Проблемы развития внешнеэкономических связей и привлечения иностранных инвестиций: региональный аспект. Збірник наукових праць. – Донецьк: ДонНУ, 2004. – С.735-739 (0,8 д.а.).

  2. Святенко А.А. Формирование экономического механизма управления охраной труда на автодорожном транспорте // Социально-экономические аспекты промышленной политики. Экономика и социология труда, менеджмент персонала: Сборник научных трудов – Т.4, Ч.II / НАН Украины. Ин-т экономики пром-ти. – Донецк, 2003. – С. 364-372 (0,5 д.а.).

  3. Святенко А.А. Факторы формирования принципов повышения мотивации труда на автодорожном транспорте // Вісник Технологічного університету Поділля. Ч.1. Т.1. – Хмельницький, 2003. – С.161-165 (0,45 д.а.).

  4. Святенко А.А. Информационное обеспечение процесса оценки экономической эффективности управления безопасностью труда на автодорожном транспорте (с учетом зарубежного опыта) // Вісник Донецького університету. Серія В. Економіка і право. №1, 2002. – С. 212-222 (0,9 д.а.).

  5. Святенко А.А. Повышение эффективности управления безопасностью труда на автодорожном транспорте // Социально-экономические аспекты промышленной политики. Социально-трудовые отношения в современных экономических условиях: Сборник научных трудов. Т.1 / НАН Украины. Ин-т экономики пром-ти. – Донецк, 2001. – С.338-347 (0,5д.а.).

Публікації в інших виданнях

  1. Святенко А.А. Комплексный подход к проблеме охраны труда на автодорожном транспорте // Праці конференцій професорсько-викладацького складу та студентів за підсумками науково-дослідницької роботи: економіка підприємства, менеджмент, маркетинг, міжнародна економіка, управління трудовими ресурсами, кількісні методи. – Донецьк, квітень 2003р. – С.173-175 (0,2 д.а.).

  2. Шульга В.Г., Святенко А.А. Роль инвестиций в управлении безопасностью труда на автодорожном транспорте // Донбасс-Инвест. Научно-производственный журнал. №5-6, 2002. – С.114-117 (0,52 /0,3д.а.).

Особистий внесок здобувача: досліджено схему взаємодії елементів системи “людина-автомобіль-дорога” в забезпеченні охорони праці на автодорожньому транспорті.

  1. Святенко А.А. Зарубежный опыт управления безопасностью труда // Проблеми формування ринкової економіки: Міжвід. наук. зб. Спец. Вип. Управління людськими ресурсами: проблеми теорії та практики. – К.: КНЕУ, 2001. – С.449-455 (0,35 д.а.).

  2. Шульга В.Г., Святенко А.А. Управление безопасностью труда на автодорожном транспорте // Праці вузівської конференції професорсько-викладацького складу за підсумками науково-дослідницької роботи: економіка, менеджмент, маркетинг, кількісні методи. – Донецьк: ДонНУ, 2001. – С.41-43 (0,2/0,1 д.а.).

Особистий внесок здобувача: розглянуто причини відмовлень в підсистемах системи “людина-автомобіль-дорога”.