У дисертації наведене теоретичне обґрунтування й нове вирішення наукового завдання управління податками на мікроекономічному рівні. На основі проведених досліджень розроблено методичні підходи удосконалення податкового планування на підприємстві через визначення впливу оподаткування на результати господарської діяльності, управління оподатковуваними базами, використання кост-карти як методу податкового планування з метою ефективного функціонування підприємства. Основні наукові та практичні результати дослідження сформульовані в таких висновках: 1. Складовою частиною фінансового менеджменту є податковий менеджмент підприємства, що припускає оптимізацію економічної стратегії при заданих параметрах податкового середовища й змінності макроекономічних факторів, кон’юнктури ринку, можливостей перерозподілу та перекладання податкового навантаження тощо. Необхідність використання складників податкового менеджменту викликана високим рівнем податкового навантаження на суб’єктів господарювання й можливістю податкового управління на підприємстві з метою досягнення запланованих результатів фінансово-господарської діяльності. 2. Податкове планування являє собою процес планомірної й обґрунтованої з правової та економічної точки зору оптимізації як абсолютної величини виплат податкового характеру, так і власне податкового навантаження підприємства. 3. Для визначення впливу податків на обсяг реалізації продукції, темпи зростання прибутку (рентабельності), формування чистого фінансового результату запропоновано використовувати поняття умовно-постійного та умовно-змінного податкового складника витрат підприємства. Визначаючи приріст умовно-постійного й умовно-змінного податкового складника витрат, можна планувати темп приросту прибутку підприємства. 4. Як самостійну частину податкового планування необхідно розглядати поняття податкового костингу. Податковий костинг припускає використання таких внутрішніх ресурсів підприємства, як зміна товарного асортименту, управління виробничими витратами, перекладання податків на споживачів і постачальників тощо. Запропоновано оцінювати ефективність податкового планування, виходячи з критерію фактичної податкової ставки. У випадку, якщо фактична ставка виявиться менше номінальної, будь-які заходи податкового планування можна вважати успішними, оскільки вони приводять до зниження податкового навантаження в порівнянні з базовим періодом. Виявлені за допомогою кост-карти шкали податкового навантаження дозволяють визначати ефективність діяльності підприємства в цілому. 5. Для оцінки ефективності податкового планування може бути застосована кост-карта, відповідним чином адаптована для цілей управління податками на підприємстві. Визначення за допомогою кост-карти номінальних, реальних і фактичних податкових показників дозволяє об'єктивно оцінити ефективність як окремо взятого заходу податкового планування, так і їх комплексу. 6. Запропонована методика управління податками на основі використання кост-карти дозволяє: - оцінити податкові витрати підприємства найбільш точно з урахуванням взаємного впливу оподатковуваних баз одна на одну; - чисельно оцінити частку податків, перекладених підприємством на інших суб'єктів ринку і, відповідно, частку податків, що сплачує саме підприємство. Запропонована методика дозволяє визначити як кількісні, так і якісні характеристики такого перекладання; - оцінити можливості підприємства щодо межі припустимого збільшення податків через виділення податкової сукупності та визначення податкового навантаження і податкового тягаря; - кількісно оцінити податкове навантаження, що дозволяє здійснювати економічне управління його рівнем в інтересах підприємства; - розраховувати для конкретного підприємства величини реальних податкових ставок при різних співвідношеннях витрат та дебіторської заборгованості у виторзі, оплаченій і неоплаченій частці у виторзі; - вибудовувати таблиці значень прибутку/збитку при заданих податкових ставках. Узагалі можна визначити, що податковий фактор стає одним з основних при прийнятті управлінських рішень суб’єктами господарювання в процесі господарської діяльності та розвитку підприємства. |