В результаті проведених досліджень, що базуються на широкому використанні різнопланових методів аналізу ринкових явищ і процесів, сформульовано наступні висновки теоретичного і практичного характеру та внесені пропозиції: 1. У ринкових умовах дія закону співвідношення попиту та пропозиції, аналізу та оцінки еластичності можуть з успіхом використовуватися при формуванні цінової політики, вивченні купівельного попиту населення та формуванні товарної пропозиції підприємств, вивченні кон'юнктури ринку. Відповідно коефіцієнт еластичності є одним із основних елементів маркетингового комплексу, практичним інструментом маркетингової діяльності підприємств для управління попитом та пропозицією. 2. У результаті проведеного дослідження було узагальнено систему показників, факторів і методів оцінки еластичності попиту та пропозиції на товарному ринку. Виявлено й оцінено вплив найбільш важливих соціально-економічних факторів на зміну попиту та пропозиції. Проаналізовано методику застосування коефіцієнтів еластичності щодо аналізу купівельного попиту населення та товарної пропозиції підприємств, а також інших ринкових процесів і явищ. 3. Виявлено тенденції розвитку підприємств споживчої кооперації Західного регіону України. Визначено, що вона є складовою частиною господарського комплексу і бере участь у всіх стадіях відтворення кінцевого продукту. Ефективна діяльність споживчої кооперації у сфері торгівлі, заготівель, громадського харчування, виробничої діяльності значно впливає на ступінь економічних і соціальних перетворень в регіоні. Про це свідчить зростання обсягу роздрібного товарообігу підприємств споживчої кооперації Тернопільської області на 136,8% в 2003 р. у порівнянні з 1998 р., в тому числі в торгівлі – 135.5%, в громадському харчуванні – 141.9%, власне виробництво – 138.7%. При обгрунтуванні напрямків подальшого вдосконалення планування показників її діяльності було враховано тенденції розвитку, структуру і динаміку попиту та пропозиції. 4. Встановлено специфічні особливості оцінки динаміки споживчого попиту населення і товарної пропозиції підприємств споживчої кооперації на основі розрахунків коефіцієнтів еластичності попиту та пропозиції за грошовими доходами домогосподарств, індексом споживчих цін і кон'юнктурою споживчого ринку, що має практичне значення для формування і функціонування регіонального споживчого ринку з врахуванням виробництва та реалізації продукції, характеру споживання, чисельності населення і рівня цін на продовольчі ресурси. За даними розрахунками обґрунтувано вихідні положення та основні напрями ефективної маркетингової діяльності підприємств споживчої кооперації. 5. Проведена класифікація продовольчих товарів за ступенем необхідності (необхідні предмети споживання, другорядні та предмети розкоші) на основі оцінки коефіцієнта еластичності споживання від доходу з метою планування обсягів збуту продукції і розміру товарних запасів. Проведений аналіз еластичності попиту від доходу, згідно із даною класифікацією, дозволяє визначити динаміку споживання різних видів товарів. 6. Проведено аналіз розрахунків коефіцієнтів еластичності попиту від доходу і їх залежність від якості товару. Рекомендовано виявлення недоброякісних товарів у випадку від’ємної еластичності попиту за доходом. Товари високої якості відрізняються позитивною величиною коефіцієнта еластичності. 7. Проведено аналіз структури витрат населення Західного регіону України за децильними (десятипроцентними) групами. В результаті даного аналізу одержані коефіцієнти еластичності споживання продуктів харчування, за якими можна оперативно враховувати зміни рівня споживчого попиту населення при формуванні товарної пропозиції підприємств споживчої кооперації. 8. Запропоновано підходи щодо використання оцінки цінової еластичності попиту при формуванні цінової політики підприємств. Під впливом ринкових умов ціни стають більш гнучкими, чутливо реагують на зміну різноманітних факторів. Можливість вибору товару з певним співвідношенням ціни та якості, відповідно до певного рівня доходів і потреб споживачів, визначає необхідність використання показників цінової еластичності для оцінки й відображення в ціні якості товару. Методика аналізу перехресної еластичності на основі співставлення динаміки індивідуальних цін і динаміки цін на сукупність товарів дозволить виявити різношвидкісність зростання цін у різних групах товарів. 9. Визначено, що для вирішення проблем розвитку споживчої кооперації, розробки програм маркетингової діяльності, для ефективного забезпечення потреб споживачів в умовах ринкової економіки необхідна наявність власної інфраструктури, яка включає: роздрібну торгівельну мережу, оптові торгівельні підприємства, заготівельні і переробні підприємства, підприємства громадського харчування, транспорт. 10. Економічні взаємовідносини підприємств споживчої кооперації Західного регіону України, які проявляються у процесі виробництва, реалізації, заготівлі та переробки сільськогосподарської продукції для забезпечення населення товарами народного споживання, сприяють цим задоволенню купівельного попиту населення і виступають мотиваційним механізмом, що стимулює розвиток сільськогосподарських підприємств, забезпечує соціально-економічну стабільність регіону. 11. Проведено розрахунок потенціалів товарної пропозиції та ємності споживчого ринку на основі розрахунків коефіцієнтів еластичності попиту та пропозиції з метою оцінки привабливості ринку і конкурентних позицій підприємств, що є вихідною передумовою вибору маркетингових стратегій на ринку споживчих товарів. 12. Основні результати дослідження рекомендовані для практичного застосування при формуванні маркетингової стратегії підприємств споживчої кооперації Тернопільської області та використовуються у навчальному процесі Тернопільського інституту соціальних та інформаційних технологій. |