Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка та управління народним господарством


Олефір Ірина Михайлівна. Управління стивідорною діяльністю в морських торговельних портах : Дис... канд. наук: 08.00.04 - 2008.



Анотація до роботи:

Олефір І.М. Управління стивідорною діяльністю у морських торговельних портах. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (економіка морського та річкового транспорту). – Інститут проблем ринку та економіко-екологічних досліджень. – Одеса, 2007.

В дисертаційному дослідженні розглядається місце і роль стивідорної діяльності морських торговельних портів у системі їх господарювання. Для цього аналізується транспортно-економічна характеристика сучасних портів, обґрунтовується на базі територіального принципу нове для України поняття „морський торговельний порт”.

Розроблені сучасні організаційно-правові форми управління, принципи організації, планування, основи обліку і контролю стивідорної діяльності.

Обґрунтовані методичні засади оцінки економічної ефективності удосконалення управління стивідорною діяльністю, проведено моделювання процесу розрахунків економічної ефективності управління цим ведучим видом підприємницької діяльності в портовій сфері та виконані необхідні розрахунки.

У дисертації наведено теоретичне узагальнення процесу розвитку стивідорної діяльності та виконана розробка основних організаційно-методичних засад управління нею в ринкових умовах, що дозволить підвищити ефективність основної виробничої діяльності морських торговельних портоів України.

Під час розв’язання цього наукового завдання отримані такі основні наукові та прикладні результати і рекомендації з наукового та практичного їх використання:

  1. В дисертаційній роботі доведено, що світова портова система, включаючи портову діяльність в Україні, зазнає радикальних змін. Це вимагає необхідність перегляду багатьох традицій, принципів, понять, які склалися у попередні періоди функціонування морських торговельних портів і продовжують використовуватися в сучасних умовах.

  2. В першу чергу необхідно дати нову транспортно-економічну характеристику морського торговельного порту. Виконане дослідження показує, що морський торговельний порт є територією з дотичною до неї акваторією, на яких здійснює діяльність велика кількість підприємств та організацій різного функціонального призначення і різних форм власності, які забезпечують переміщення товарів і пасажирів з морського на сухопутні види транспорту та у зворотньому напрямку. Ця характеристика забезпечує якісну розробку нормативно-правових документів, що пов’язані з діяльністю портового господарства України, та дозволяє визначити стратегічні напрямки розвитку портів України.

  3. Дослідження еволюції стивідорних компаній ринкового типу дозволило автору виявити появу нової організаційно-правової форми підприємства в сфері стивідорної діяльності - стивідорних компаній холдингового типу. До стивідорної діяльності в цих компаніях додається експедиторська, агентська, фрахтова діяльністі. Така диверсифікація стивідорних компаній є дуже перспективною і дозволяє підвищувати ефективність їх функціонування і розвитку.

  4. В дисертаційній роботі доведено, що стивідорна діяльність – це підприємницька діяльність з навантаження-розвантаження суден в межах трюм судна – кордон причалу, яка спрямована на отримання доходу у грошовій формі, і включає виробничо-технологічну складову (стивідорні операції) та організаційно-економічну складову (управління стивідорними операціями – планування, організація, облік, контроль і стимулювання).

  5. Аналіз процесу розвитку організаційно-правових форм організації стивідорної діяльності дозволив встановити, що до них в умовах переходу портів України до ринкових відносин слід віднести державне підприємство, муніципальне підприємство, приватне підприємство і підприємство зі змішаною власністю. Вибір конкретної форми залежить від конкретних умов економічної діяльності, які склалися у тому чи в іншому порті та підготовленості органів управління і колективів підприємств портової діяльності до змін організаційно-правової форми.

  1. В дисертації обгрунтовується положення, що серед функцій управління стивідорним холдингом на основні позицій виходять планування, організація, облік і контроль. При цьому слід надавати перевагу інтерактивному плануванню, яке передбачає, що майбутнє стивідорної компанії можна прогнозувати та якість таких прогнозів залежить від свідомих дій керівників, які приймають управлінські рішення. Саме інтерактивне планування є найкращим в ринкових умовах.

  2. В дисертаційній роботі автором доведено, що в стивідорних холдингах найбільшу увагу необхідно приділяти управлінському обліку як на рівні холдингу в цілому, так і на рівні окремих бізнес-одиниць. Саме управлінський облік є основним інформаційним підґрунтям управління стивідорною діяльністю і підвищення рівня її ефективності.

  3. Для посилення ролі функції контролю в дисертації доведена необхідність використовувати процесний контролінг, який у сукупності з управлінським обліком передбачає координацію як внутрішніх управлінських рішень між собою, так і зовнішнього і внутрішнього середовищ. Саме такий підхід забезпечить високий рівень продуктивності та ефективності стивідорної діяльності, тобто він повинен бути головним в управлінні стивідорним холдингом.

  4. В дисертації доведено, що до основних показників системної ефективності менеджменту стивідорного холдингу слід відносити рівень його узгодженості та організованості. Для розрахунку рівня узгодженості рекомендується використовувати коефіцієнт рангової кореляції Спірмена, а для оцінки рівня організованості менеджменту слід використовувати індекси, які характеризують темпи розвитку стивідорного холдингу (індекс ділової активності, індекс ринкової активності, тощо).

Для моніторингу ефективності управління стивідорним холдингом необхідно використовувати системний та операційний контролінг, в рамках якого рекомендується використовувати для прогнозування основних показників сполучення методів регресійного аналізу та експертних оцінок. Такий підхід дозволить більш точно оцінювати рівень ефективності управління стивідорною діяльністю.

  1. Теоретичні та організаційно-методичні основи управління стивідорною діяльністю, які розроблені в дисертації, дозволяють визначити шляхи подальшого дослідження основного виду підприємництва в портовій діяльності, а саме більш глибокому дослідженню повинні підлягати проблеми управлінського обліку, удосконалення процесного контролінгу та інтерактивного планування стивідорної діяльності.

Публікації автора:

Статті у наукових фахових виданнях

  1. Олефір І.М. Формирование принципов организации стивидорных операций // Розвиток методів управління та господарювання на транспорті: Зб. наук. праць. - № 18. – Одеса, 2004. - С. 84–103.

  2. Олефір І.М. Концептуальные направления развития сферы стивидорных услуг в морских торговых портах // Розвиток методів управління та господарювання на транспорті: Зб. наук. праць. - № 15. – Одеса, 2003. - С. 89–103.

  3. Олефір І.М. Формирование эффективной системы организации стивидорного обслуживания // Розвиток методів управління та господарювання на транспорті: Зб. наук. праць. - № 16. – Одеса, 2003. - С. 113–131.

  4. Чекаловець В.І., Олефір І.М., Пустовіт О.Г. Реструктуризація портового господарства України: проблеми, принципи та основні напрямки // Економіст. – №2. – 2004. – С. 42-45. Особистий внесок здобувача: формування основних напрямків реструктуризації управління перевантажувальними роботами в морських торговельних портах в період переходу до ринкових відносин;

  5. Чекаловець В.І., Олефір І.М. Транспортно-экономическая характеристика морского торгового порта // Розвиток методів управління та господарювання на транспорті: Зб. наук. праць. - № 13. – Одеса, 2002. - С. 42–53. Особистий внесок здобувача: обґрунтування нового підходу до формування поняття „морський торговельний порт”, що передбачає в першу чергу враховувати територіальний аспект.

  6. Чекаловець В.І., Олефір І.М. Влияние стратегических направлений развития морских торговых портов на их транспортно-экономическую характеристику // Экономико-правовые аспекты развития транспортных систем: Зб. наук. праць. - №5. – Одесса, 2003. – С.145-152. Особистий внесок здобувача: розробка методичних засадів транспортно-економічної характеристики морського торговельного порту в ринкових умовах;

  7. Олефір І.М. Эволюция места и роли стивидорных услуг в деятельности морских торговых портов // Розвиток методів управління та господарювання на транспорті: Зб. наук. праць. - № 25. – Одесса, 2006. – С.10-24.

Тези доповідей

  1. Олефир И.М. Развитие стивидорного бизнеса в морских торговых портах // Современные порты – проблемы и решения: Материалы первой международной научно-практической конференции. Одесса, 15-16 февраля 2007 г. – Одесса, 2007. – С. 15-17.

  2. Чекаловец В.И., Олефир И.М. Транспортно-экономическая характеристика морского торгового порта и ее нормативно-правовое оформление // Государственно-частное партнерство: новые возможности для развития портов Украины: Материалы круглого стола Ассоциации юристов Украины и Ассоциации портов Украины. Одесса, 20 апреля 2007 г. – Одесса, 2007. – С. 5-7. Особистий внесок здобувача: формулювання нової транспортно-економічної характеристики торговельного порту.

Інші видання

  1. Совершенствование управления морскими торговыми портами. Учебное пособие. Підрозділи 2.1 „Правовой статус и основные организационно-правовые форми взаимоотношений стивидорных компаний и портовых властей” і 2.2 „Основные функции и содержание работы стивидорных компаний”/Сост. Чекаловец В.И., Колодин А.Л., Меркт Е.В., Олефир И.М., Столяров Г.П. – Одесса: ОНМУ, 2002. – 142 с.: ил.

  2. Чекаловец В.И., Крыжановский С.В., Олефир И.М. Морские порты в системе морехозяйственного комплекса Украины: предложения к стратегическим направлениям развития // Транспорт. – 2006. - № 50. – С.63-68. - № 51. – С. 60-67. Особистий внесок здобувача: обґрунтування процесу трансформації системи внутрішньопортового управління.