Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка та управління народним господарством


Шубін Олександр Олександрович. Управління системою бізнес-взаємодії металургійних підприємств : Дис... канд. наук: 08.00.04 - 2008.



Анотація до роботи:

Шубін О.О. Управління системою бізнес-взаємодії металургійних підприємств. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – Економіка та управління підприємствами (переробна промисловість).– Інститут економіки промисловості НАН України, Донецьк, 2008.

У дисертаційній роботі викладено теоретичні узагальнення сучасних напрямів менеджменту та маркетингу, на основі яких визначено характер, переваги та відмінності основних форм співпраці в умовах трансформаційних змін. Доведено появу сучасних форм організації співпраці промислових підприємств на основі процесів бізнес-взаємодії, основними з яких є: бізнес-взаємодія в процесі виробництва, бізнес-взаємодія в процесі збуту та бізнес-взаємодія як забезпечення перших двох. Ураховуючи галузеву специфіку та масштаби діяльності металургійних підприємств, доведено пріоритетність першої групи процесів.

Збутова орієнтація системи бізнес-взаємодії підприємств обумовила розробку підходів до ранжування основних груп клієнтів з метою більш тісної взаємодії з ними (VIP, Lux, Medium або Light-клієнтів). Запропоновано методичні рекомендації до оцінки послуг металургійних підприємств на основі SERVQUAL-методу.

Визначено концептуальні підходи до підвищення ефективності системи бізнес-взаємодії, а саме: формування мережевої системи бізнес-взаємодії промислових підприємств, ядром якої є розвинена структура маркетингу; використання потенційних резервів інформаційної складової – технології, забезпечення, продукти; багатокритеріальна система оцінки ефективності системи бізнес-взаємодії металургійних підприємств, яка характеризує рівень взаємодії із персоналом, постачальниками, споживачами, клієнтами, контактними аудиторіями.

У дисертаційній роботі викладено теоретичні узагальнення і розроблено практичні рекомендації з оптимізації системи бізнес-взаємодії металургійних підприємств у сучасних умовах.

Проведене дослідження дозволило зробити нові висновки, підтвердити деякі існуючі положення, які стосуються організації бізнес-взаємодії промислових підприємств, значущості та визначення впливу основних факторів зовнішнього середовища на процеси бізнес-взаємодії, визначити передумови та відмінності створення ефективної системи бізнес-взаємодії.

Згідно із поставленою метою та конкретними задачами основні результати роботи зводяться до такого:

1. Визначено, що відмінністю сучасного етапу розвитку економічної системи є прагнення до формування ефективної бізнес-взаємодії. Це зумовлює появу відповідних теоретичних та практичних напрямів у менеджменті, які, доповнюючи та розвиваючи один одного, визначають і поглиблюють характер цієї співпраці, переваги та відмінності кожної із форм. На основі узагальнення визначено, що найбільш поширеними є такі форми: співдружність, співробітництво, кооперація, партнерство, співконкуренція, конкуренція та конфлікт. Вибір конкретного виду взаємодії обумовлюється бажаним економічним ефектом та рівнем поглиблення інтеграційних зв’язків.

2. Узагальнення існуючих теоретичних підходів та специфіки функціонування системи бізнес-взаємодії металургійних підприємств дозволило визначити основні фактори маркетингового середовища, що впливають на результативність їх функціонування: постачальники, конкуренти, споживачі, контактні аудиторії, персонал підприємства. Наявність означених сил обумовлює багаторівневість системи управління бізнес-взаємодією, а саме: рівень взаємодії персоналу підприємства у процесі функціонування; рівень взаємодії із постачальниками; рівень взаємодії зі споживачами; рівень взаємодії із контактними аудиторіями; рівень взаємодії із конкурентами.

3. Доведено необхідність систематичного моніторингу зовнішнього середовища, яке впливає на результативність функціонування промислових підприємств, головною метою якого є визначення загальних тенденцій у галузі, мінімізація небажаних втрат для оптимізації процесів бізнес-взаємодії та зміцнення конкурентних позицій.

4. Визначено сучасні форми організації співпраці на основі процесів бізнес-взаємодії, основними з яких є: бізнес-взаємодія в процесі виробництва, бізнес-взаємодія в процесі збуту та бізнес-взаємодія як забезпечення перших двох. Ураховуючи галузеву специфіку та масштаби діяльності металургійних підприємств, доведено пріоритетність першої групи процесів. Процеси бізнес-взаємодії можна оптимізувати на основі їх ранжування за критерієм прибутковості та часового інтервалу. Це сприятиме оптимізації ресурсного потенціалу та підвищить ефективність системи бізнес-взаємодії промислових підприємств.

5. Зважаючи на збутову орієнтацію системи бізнес-взаємодії підприємств, пропонується провести відбір пріоритетних клієнтів з метою більш тісної взаємодії з ними. Поряд із розподілом за обсягом продажів пропонується ще низка критеріїв, відповідно до яких клієнт належить до групи VIP, Lux, Medium або Light-клієнтів. Доведено, що підвищення уваги до пріоритетних клієнтів сприяє покращенню основних показників діяльності промислових підприємств, задоволенню їх споживачів, підвищенню рівня довіри та лояльності до постачальника. Розроблено методичні рекомендації щодо оцінки послуг металургійних підприємств на основі SERVQUAL-методу.

6. Фрагментарність та розбалансованість системи бізнес-взаємодії вітчизняних металургійних підприємств обумовили необхідність оптимізації організаційних процесів, які насамперед пов’язані із побудовою мережевої системи, ядром якої є розвинена структура маркетингу. Система складається із двох постійних мереж (внутрішньої та вертикальної) і за необхідністю додатково може використовуватися тимчасова мережа бізнес-взаємодії.

7. Доведено, що одним із резервів оптимізації діяльності системи бізнес-взаємодії промислових підприємств є інформаційна складова (технології, забезпечення, продукти). За умови динамічних змін зовнішнього середовища за допомогою Інтернет-сайту, електронних каналів зв’язку на основі своєчасного виявлення змін у потребах споживачів можна визначити перспективні напрями розвитку та розробити відповідні стратегії.

8. Обґрунтовано, що оцінка ефективності системи бізнес-взаємодії повинна бути комплексною. Це обумовило визначення таких напрямів аналізу рівня взаємодії із: персоналом, постачальниками, споживачами, клієнтами, контактними аудиторіями. З урахуванням специфіки функціонування металургійних підприємств та прагнення до посилення взаємодії в межах системи запропоновано уточнюючі показники та коефіцієнти.

Публікації автора:

Статті у наукових фахових виданнях

  1. Шубин А.А. Проблемы развития стратегии экспортных возможностей (на примере металлургических предприятий Украины) // Прометей: Регіон. зб. наук. праць з економіки. – Донецьк: ДЕГІ, 2005. – Вип. 2 (17). – С. 170-173.

  2. Шубін О.О. Реформування системи індикативних цін виробників металургійної продукції в Україні // Экономические инновации: Сб. науч. работ. – Вып. 24. Инвестиционные и инновационные факторы экономического развития. – Одесса: ИПРЭЭИ НАН Украины, 2006. – С. 235-239.

  1. Шубин А.А. Процессный подход к управлению как основа формирования системы бизнес-взаимодействия // Вісник економічної науки України. – 2006. – № 1 (9). – С. 171-174.

  2. Шубин А.А. Формирование методики исследования бизнес-процессов на промышленных предприятиях // Вісник Донбаської державної машинобудівної академії: Зб. наук. праць. – Краматорськ: ДДМА, 2006. – № 3 (5). – С. 296-299.

  3. Шубин А.А. Механизм функционирования предприятия с точки зрения теории взаимодействия // Вісник Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля. – 2007. – № 1 (107). – С. 523-531.

Матеріали наукових конференцій

6. Шубін О.О. Особливості системи збуту на комбінаті ВАТ «Запоріжсталь» // Зб. наук. праць за матер. конф. «Соціально-економічні проблеми регіонального розвитку» 15 листопада 2005 р. – Павлоград: ЗПІЕУ, 2005. – Ч. 2. – С. 329-334.

7. Шубин А.А. Перспективы развития мирового рынка металлопродукции // Материалы ІІ междунар. науч.-практ. конф. «Образование и наука без границ – 2005». – Прага: Наука и студия, 2005. – Т. 5. – С. 58-61.

8. Шубін О.О. Етимологічний аналіз і співвідношення понять «бізнес-процеси» і «бізнес-взаємодія» // Матеріали Всеукраїнської наук.-практ. конф. «Держава та ринок: стратегія внутрішнього розвитку промислових регіонів» 9 – 11 червня 2006 р. – Маріуполь: Вид-во ПДТУ, 2006. – С. 339-341.

9. Шубин А.А. Исследование состояния ведущих предприятий металлургической промышленности // Тез. докл. ІІ Всеукраинской науч.-практ. конф. «Актуальные проблемы социально-экономического развития регионов» 28 березня 2006 р. – Симферополь: Крымучпедгиз, 2006. – С. 181-183.

10. Шубін О.О. Оптимізація системи управління металургійним підприємством: критерії і етапи // Зб. тез регіон. міжвуз. наук.-практ. конф. «Актуальні проблеми теорії і практики менеджменту в умовах трансформації економіки» 13 – 14 квітня 2006 р. – Рівне: НУВГП, 2006. – С. 146-148.