Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Загальна педагогіка, історія педагогіки і освіти


Цибанюк Олександра Олександрівна. Управління системою фізичного виховання школярів на Буковині (друга половина ХІХ - початок ХХ століття). : Дис... канд. наук: 13.00.01 - 2008.



Анотація до роботи:

Цибанюк О.О. Управління системою фізичного виховання школярів на Буковині (друга половина ХІХ – початок ХХ століття). – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.01 – загальна педагогіка та історія педагогіки. – Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника. – Івано-Франківськ, 2008.

У дисертації розглянуто організаційно-педагогічні засади порушеної проблеми, охарактеризовано впровадження фізичного виховання школярів в систему освіти регіону як особливого організаційного процесу. Визначені основні компоненти: об'єкт, адресат і суб'єкт впровадження.

Організаційна структура управління системою фізичного виховання школярів регіону означеного періоду мала лінійний багаторівневий характер. Управління системою фізичного виховання за тодішніх умов здійснювалось на базі взаємодії двох чинників: державного та громадського.

Крім того, введені нові історико-педагогічні факти, а саме: проект створення в краї центрального відомства з фізичного виховання шкільної молоді в краї та філії Олімпійського комітету, а також організацію Буковинської спілки вчителів гімнастики.

Механізм управління фізичним вихованням розглянуто як практичні дії, засоби та стимули, за допомогою яких органи управління впливали на процеси розвитку системи фізичного виховання школярів Буковини. Елементами даного механізму є цілі, принципи, форми, методи і функції управління.

Окреслено перспективи творчого запозичення ефективних управлінських рішень досліджуваної доби в реалії фізичного виховання сучасних школярів України.

1. Фізичне виховання на Буковині впродовж ІІ половини ХІХ – перших десятиріч ХХ століття вирізняється складними процесами становлення й розвитку, що актуалізує його дослідження як соціально-педагогічного явища. Усі компоненти системи фізичного виховання школярів регіону (навчальні заклади, позашкільні установи, громадські культурно-освітні і спортивні товариства, сім'я) представлено як структурний компонент у системі освіти суспільства, отож їх підпорядковано до загальних принципів управління. Для його аналізу послуговувалися усталеним у сучасній науковій термінології терміном „управління” з притаманними йому компонентами й характеристиками.

Управління фізичним вихованням розглядаємо як складник науки управління, витоки якої слід шукати в античному світі. Особливо значущим визнаємо обов'язковість взаємозв'язку між вихованням як суспільним явищем і управлінням. На території СРСР наука управління фізичною культурою започатковується у 30-х роках ХХ століття. Її теоретичні й методичні основи проаналізовано в працях І. Нікіфорова, В. Польшанського, М. Бунчука та ін. В Україні кінця ХХ – початку ХХІ управління фізичною культурою і спортом розглядали О. Жданова, Т. Круцевич, М. Олійник. Організацію і технологію управління фізичною культурою та спортом у системі районного територіально-адміністративного утворення розглядали О. Горобенко, В. Куделко.

Визначаємо, що попри дослідження різних аспектів управлінської діяльності, системний аналіз управління фізичною культурою і спортом здійснено недостатньо; усе ще не розв'язані завдання організаційно-управлінської діяльності, не вивчено й творчі напрацювання з проблеми дослідження в історичній минувшині.

2. Простежено трансформацію соціальної практики фізичного виховання в особливий організаційний процес – впровадження гімнастики в зміст освіти школярів Буковини досліджуваного періоду. Увиразнено такі особливості цього процесу: по-перше, об'єктом впровадження є фізичне виховання як новий навчальний предмет; по-друге, впровадження започатковувало становлення системи фізичного виховання школярів краю; по-третє – хронологічно дослідження охоплює період, коли Буковина перебувала в складі Австро-Угорської (Австрійської) імперії.

Отже, адресатом впровадження фізичного виховання як нового предмету визначено систему освіти Буковини досліджуваного періоду, а суб'єктами – Міністерство віросповідань та освіти, Міністерство оборони, Крайову шкільну раду, повітові шкільні ради, місцеві шкільні ради, навчальні заклади.

Визначено та охарактеризовано чотири хронологічні етапи впровадження фізичного виховання як навчального предмета у зміст освіти краю і обґрунтовано механізм його впровадження як управлінського процесу: аналіз стану системи освіти школярів – адресата впровадження інновації; характеристика європейських тенденцій організації фізичного виховання школярів; нормативно-законодавче забезпечення; систематичний контроль за системою фізичного виховання школярів Буковини.

Систему освіти представлено за сформований адресат упровадження фізичного виховання і проаналізовано його стан та організацію в європейських країнах. Доведено, що виокремлені нами тенденції в реалізації фізичного виховання дітей та молоді в європейських країнах впливали на його впровадження у зміст освіти школярів краю, що розглянуто крізь призму освітніх законодавчих актів Австро-Угорської імперії та герцогства Буковина ІІ половини ХІХ – початку ХХ століття. Охарактеризовано особливості фізичного виховання молоді в контексті соціальних і освітніх очікувань його кожного „замовника”: соціум з первинними капіталістичними відносинами; армія; система освіти; родина. Загалом система освіти Буковини, і фізичне виховання зокрема, забезпечували підготовку цілих поколінь буковинців як вірнопідданих громадян монархії, здатних працювати на її процвітання й оборону.

3. Організаційній структурі управління системою фізичного виховання школярів регіону означеного періоду властивий лінійний характер, відсутність спеціалізованих підрозділів, які б напрацьовували конкретні управлінські рішення. З уведенням до посадового розпорядку Крайової шкільної ради посади інспектора гімнастики організаційна структура набуває ознак функціональної, проте елементарної. Управління системою фізичного виховання за тодішніх умов здійснюється державою та громадськими організаціями. Зміст їхньої діяльності за притаманними їм цілями і напрямами аналогічний. Водночас громадські органи ураховували місцеві особливості, національні традиції тощо. Визначено причини гальмування ухвали та реалізації рішень, а саме: тривалість передачі та одержання інформації.

Враховуючи період дослідження, виокремлено основні функції управління фізичним вихованням школярів регіону: організацію, планування, мотивацію, контроль та ін. До специфічних нами віднесено пропаганду здорового способу життя; підготовку кадрів; зведення спортивних споруд; проведення масових заходів; медичний контроль.

4. У сучасних умовах підлягають творчому використанню низка управлінських рішень досліджуваного періоду задля досягнення ефективності системи фізичного виховання школярів:

утілення індивідуалізації та диференціації змісту й обсягу навантаження з урахуванням особистісних потреб і можливостей учнів, їхнього віку і статі; наступність між усіма ланками освіти та ін.;

домінування альтернатив „зростання” і „поєднання” як етапів планування фізичного виховання школярів в умовах функціонування різних типів сучасних освітніх закладів;

посилення впливу громадських органів управління на систему фізичного виховання сучасної молоді;

організація систематичної пропаганди здорового способу життя за допомогою сучасних засобів масової інформації: Інтернет, телебачення, рекламні носії: біг-борди, флаєри, листівки, кліпи, рекламні заставки та ін.

Здійснене дослідження не вичерпує актуальності інших аспектів порушеної проблеми. Доцільним для подальшого вивчення розглядаємо підготовку вчителів і тренерів у регіоні за досліджуваного періоду; діяльність спортивних товариств Буковини періоду Австро-Угорщини та королівської Румунії.

Публікації автора:

І. Статті у фахових виданнях

1. Цибанюк О. Вплив ідей прогресивних зарубіжних учених на управління фізичним вихованням у Буковинському регіоні другої половини ХІХ – початку ХХ століть / Олександра Цибанюк // Джерела. – Науково-методичний вісник. – Івано-Франківськ, 2007. – №1-2 (49-50). – С. 9-16.

2. Цибанюк О. Закон про будинок культури як основний регламентуючий закон організації фізичного виховання населення Буковини (1919-1921) / Цибанюк О. // Матеріали І Міжнародної науково-практичної конференції [„Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту”], (11-14 травня 2006 р.). – Івано-Франківськ, 2006. – С. 193-196.

3. Цибанюк О. Проблеми фізичного виховання у творчій спадщині українських педагогів (друга половина ХІХ – початок ХХ ст.) / Цибанюк О., Музика В. // зб. наук. пр. Волин. нац. у-ту ім. Лесі Українки у 3 т. [Фізичне виховання і спорт і культура здоров'я у сучасному суспільстві] / Уклад А.В. Цьось, С.П. Козібродський / М-во освіти і науки України, Укр. акад. наук [та ін.]. – Луцьк РВВ „Вежа”, 2008. –Т.1. – 272 с. – С. 128-131.

4. Цибанюк О. Програмно-методичне забезпечення викладання фізичної культури в закладах середньої освіти Буковини (на прикладі програми для професійних ліцеїв та гімназій для дівчат) / Цибанюк О. // Вісник Чернігівського державного педагогічного університету ім. Т.Г. Шевченка. – Вип. 35. – Серія: Педагогічні науки. – Чернігів: ЧДПУ, 2006. – С. 178-181.

5. Цибанюк О. Теорія і практика фізичного виховання школярів у руслі західноєвропейської педагогічної думки (кінець ХІХ – початок ХХ ст.) / Олександра Цибанюк // Вісник Прикарпатського університету. – Івано-Франківськ, 2007. – Випуск ХІІІ –ХІV.–С. 94-98.

6. Цибанюк О. Управління фізичним вихованням в закладах освіти Буковини в руслі педагогічної думки на українських землях Російської імперії / Олександра Цибанюк // Вісник Прикарпатського університету. – Івано-Франківськ, 2007. – Випуск ХІІІ –ХІV. – С. 99-108.

ІІ. Публікації в інших виданнях

1. Цибанюк О. Гендерний аспект фізичного виховання школярів Буковини (кінець ХІХ – початок ХХ сторіччя) / Олександра Цибанюк // Молода спортивна наука України: (зб. наук. праць з галузі фізичної культури та спорту) – Львів: НВФ „ Українські технології”, 2007. – Вип. 11. – Т. 4 – С. 298-299.

2. Цибанюк О. Зміст фахової підготовки вчителя фізичної культури в працях К.Д. Ушинського / О.О. Цибанюк // Буковинський науковий спортивний вісник. – 2007 – Випуск 3. – С. 203-207.

3. Цибанюк О. Правове забезпечення управління системи фізичного виховання школярів (Буковина ІІ пол. ХІХ – І пол. ХХ ст.) / Цибанюк О.О. // Науковий вісник „85 років освітнього шляху. Сторінки історії Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії”. – Хмельницький, 2006. – С. 191-193.

4. Цибанюк О. Управління системою фізичного виховання школярів: історіографія проблеми / Цибанюк Олександра : матерали Міжнародної науково-практичної конференції [„Підготовка соціальних педагогів та соціальних працівників в Україні в контексті Болонського процесу”], (Чернівці, 13-14 грудня 2007 р.) / М-во освіти і науки України, Акад. пед. наук України, Чернів. нац. ун-т ім. Ю. Федьковича. – Чернівці: Рута, 2007. – 383 с. – С. 362-367.