Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка та управління народним господарством


Островська Галина Йосипівна. Управління вартістю вертикально-інтегрованих підприємств нафтогазової промисловості : Дис... канд. наук: 08.00.04 - 2008.



Анотація до роботи:

Островська Г.Й. Управління вартістю вертикально-інтегрованих підприємств нафтогазової промисловості. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (за видами діяльності). – Тернопільський національний економічний університет, Тернопіль, 2007.

У дисертації розглянуто низку теоретичних, методологічних та прикладних проблем щодо управління вартістю вертикально-інтегрованих підприємств нафтогазової промисловості.

Сформовано комплексну систему управління вартістю вертикально-інтегрованих підприємств нафтогазової промисловості, що поєднує позитивні риси двох інноваційних управлінських технологій: управління вартістю і управління за допомогою збалансованої системи оціночних показників та визначено етапи її впровадження.

Запропоновано стратегічну карту п’яти центрів створення вартості на підприємствах нафтогазової промисловості (фінанси; споживачі; бізнес-процеси; постачальники; персонал).

На захист виносяться результати проведених у дисертації критичного аналізу та узагальнень сучасних концепцій, теорій, методологій і методик управління вартістю, що стали аналітичною базою для нового вирішення важливого й актуального завдання щодо вироблення системи управління вартістю вертикально-інтегрованих нафтогазових підприємств і дали змогу сформулювати низку висновків методологічного, методичного та науково-практичного спрямування:

  1. Вартість упродовж останнього століття залишалася однією з найбільш дискусійних категорій економічної теорії. Причинами цього були різні погляди вчених-економістів, чиї ідеї формували світогляд поколінь, держав і континентів. Еволюція поглядів відбувалася від розуміння вартості як суб’єктивної корисності блага до необхідних витрат на виробництво, через теорії трудової вартості, трьох факторів виробництва та витрат, попиту і пропозиції, граничної корисності, неокласичного синтезу тощо.

  2. Становлення нових методологічних підходів до управління вартістю відбулося через запровадження двох інноваційних технологій – управління вартістю (Value Based Management) та управління на основі збалансованої системи показників (Balanced Scorecard), за допомогою яких категорію «вартість» було зараховано до бізнесу, поставивши стратегічним завданням зростання вартості підприємства у довгостроковій перспективі, що водночас задовольняє інтереси всіх зацікавлених сторін – власників, менеджерів, персонал, клієнтів, постачальників, державу.

  3. З метою категорійного забезпечення дослідження запропоновано визначення категорії «вартість підприємства» як вираженого у грошових одиницях визнаного еквівалента на конкретний момент часу – ймовірнісної величини, що визначається розрахунковим шляхом на основі прогнозованих подій через оцінювання факторів цінності, значущості підприємства для національних та зарубіжних зацікавлених осіб і суспільства загалом; уточнено класифікацію видів вартості за суб’єктами оцінювання та джерелами отриманого доходу, визначено основні принципи оцінювання вартості, виявлено фактори її формування і руйнування, що дозволить сформувати концептуальні підходи до формування системи управління вартістю підприємства.

  4. Оцінювання вартості вертикально-інтегрованих підприємств нафтогазової промисловості, які об’єднують бізнес-процеси від розвідування родовищ до реалізації переробленої сировини, здійснювалося на прикладі НАК «Нафтогаз України» та складових, що займає значний обсяг ринку нафти і газу та є монополістом їхнього транспортування. Використання як традиційних та і нових методик визначення вартості НАК «Нафтогаз України» та її складових ВАТ «Укрнафта» і ДК «Укртрансгаз» показало, що сума вартості складових перевищує вартість Компанії, оскільки її потужний управлінський центр не створює вартості.

  5. Досягнення стратегічної ефективності, що передбачає зростання вартості підприємства загалом і, зокрема, за рахунок покращення якості продукції, репутації, приросту нових знань та компетенцій, неможливо забезпечити у традиційних системах контролю і звітності, побудованих на фінансових показниках, що не дають змоги відстежити названі процеси. Побудова системи управління вартістю вертикально інтегрованих нафтогазових підприємств має охоплювати такі моделі, які можна вписати у систему стратегічних пріоритетів (фінанси, споживачі, бізнес-процеси, постачальники, персонал).

  6. Запропонована в роботі інтегрована система управління вартістю (VBM і BSC) містить п’ять складових: 1) стратегічне планування інвестиційної вартості (бізнес-модель як якісний фундамент вартості та підбір провідних факторів вартості з визначенням розрахункового алгоритму і способу побудови фінансової моделі); 2) створення системи показників оцінювання оперативної діяльності; 3) моніторинг ключових факторів вартості; 4) мотивація персоналу в контексті «вартісного бачення»; 5) зміна комунікацій із зацікавленими сторонами в контексті створення вартості. Ця система дає змогу сфокусуватися на стратегії створення довгострокової (стійкої) вартості. Визначено етапи запровадження цієї системи і побудовано стратегічну карту майбутніх дій.

  7. У системі управління вартістю запропоновано вдосконалені модифіковані моделі Ольсона, які можна застосовувати для акціонерної форми власності. У цьому разі за допомогою однієї з моделей пропонується відстежувати зв’язок вартості з розподілом прибутку (на реінвестиції та виплату дивідендів), другу модель необхідно використовувати при періодичній частковій реструктуризації підприємства, що особливо характерно для нафтогазової промисловості. За допомогою першої моделі показано шляхи її застосування у практиці управління ВАТ «Укрнафта», акції якої котируються на вітчизняному фондовому ринку. Моделі не мають недоліків EVA, яка потребує внесення значної кількості поправок до балансових показників, їх легко використовувати в процесі управління.

  1. У роботі запропоновано нову методику, яка дає змогу оцінити не лише сьогоднішню вартість, а й перспективи її зростання. Ця методика охоплює три способи оцінювання вартості підприємств: на основі колишньої динаміки зростання доходів, використання інформації фондових аналітиків, застосування фундаментальних показників. У дисертації на прикладі ВАТ «Укрнафта» показано можливість використання цих методик для практичного управління вартістю вітчизняних нафтогазових підприємств.

Публікації автора:

Статті у наукових фахових виданнях

  1. Островська Г.Й. Запровадження системи вартісно орієнтованого управління вертикально-інтегрованих підприємств //Галицький економічний вісник. – Тернопіль, 2007. – № 2. – С. 38–51.

  2. Островська Г.Й. Методика оцінки перспектив зростання вартості корпорації // Галицький економічний вісник. – Тернопіль, 2006. – № 2. – С. 78–84.

  3. Сохацька О.М., Островська Г.Й. Нові концептуальні засади управління корпораціями // Вісник Львівської комерційної академії. – Львів, 2005. – № 18. – С. 83–88. (Особистий внесок автора: запропоновано основні етапи впровадження системи управління вартістю на підприємстві).

  4. Островська Г.Й. Управління фінансовою стійкістю підприємств в контексті збільшення вартості підприємства // Галицький економічний вісник. – Тернопіль, 2005. – № 1. – С. 119–126.

  5. Островська Г.Й. Критичний огляд методик аналізу фінансового стану підприємства // Вісник ТАНГ.– Тернопіль, 2003. – №7. – С. 256–260.

  6. Островська Г.Й. Прийняття управлінських рішень на основі даних аналізу фінансового стану підприємства // Вісник ТАНГ.– Тернопіль, 2002. – № 3. –
    С. 208–211.

  7. Островська Г.Й. Сучасний стан та шляхи вдосконалення інформаційного забезпечення оперативного аналізу фінансової діяльності підприємства // Регіональні аспекти розвитку і розміщення продуктивних сил України: Зб. Наук. праць. – Тернопіль, 2002. – №6. – С. 66–70.

  8. Островська Г.Й. Контролінг як сучасна концепція управління фінансовим станом підприємства // Вісник ТАНГ. – Тернопіль, 2002. – № 7. – С. 55–58.

  9. Островська Г.Й. Механізм формування прибутку підприємства в процесі фінансової діяльності // Регіональні аспекти розвитку і розміщення продуктивних сил України: Зб. Наук. праць. – Тернопіль, 2001. – № 5. –
    С. 251–256.

Статті в інших виданнях

  1. Островська Г.Й. Роль та місце фінансових інженерів в управлінні фінансовою діяльністю / Соціально-економічні дослідження в перехідний період. Мале та середнє банківництво в умовах становлення ринкової системи в Україні: Зб. наук. праць НАН України. Інститут регіональних досліджень. – Львів, 2005. – С. 368–373.

  2. Островська Г.Й. Концепція ЕVA і оцінка ефективності менеджменту компанії / Проблеми розвитку економіки і підприємництва в Україні в контексті міжнародних інтеграційних процесів: Тези доп. всеукр. наук.-практ. конф. – Тернопіль, 2005. – С. 86–88.

  3. Островська Г.Й. Аналіз інструментарію фінансової діагностики / Розвиток корпоративного управління в глобальному середовищі: Тези доп. наук.-практ. конф. – Тернопіль, 2004. – С. 266-269.

  4. Островська Г.Й. Управління фінансовою стійкістю підприємства / Розвиток підприємницької діяльності в Україні: історія та сьогодення: Зб. матер. ІІ міжнар. наук. конф. – Тернопіль, 2004. – С. 183–185.

  5. Островська Г.Й. Фінансові інновації в системі управління організацією / Сучасні проблеми управління: Зб. матер. ІІ між нар. наук.-практ. конф. – К., 2003. – С. 108–110.

  6. Островська Г.Й. Фінансовий контроль в системі управління фінансами підприємств / Розвиток ринкової економіки на Поділлі: здобутки, проблеми, перспективи: Зб. матер. Всеукр. наук.-практ. конф. – Хмельницький, 2003. – С. 116-120.

  7. Островська Г.Й. Оцінка прибутковості підприємства / Банківська система України: проблеми становлення та перспективи розвитку: Зб. тез доп. міжнар. наук.-практ. конф. – Тернопіль, 1998. – С. 46-47.

  8. Островська Г.Й. Організація оперативного аналізу фінансової діяльності підприємства // Вісник Тернопільської академії народного господарства.–Тернопіль, 1998. – № 5. – С. 85–89.

  9. Островська Г.Й. Аналіз і удосконалення управління діяльністю фірми // Вісник Тернопільської академії народного господарства.– Тернопіль, 1997. – № 2. – С. 76-82.

  10. Островська Г.Й. Основні концепції сучасного фінансового менеджменту // Проблеми економіки України. Зб. наук. праць.– Тернопіль, 1996. – № 5. –
    С. 22-23.

  11. Островська Г.Й. Дохід і ризик // Тези доповідей Міжнародної науково-практичної конференції, присвяченої 25-річчю кафедри економічного аналізу і 30-річчю інституту обліку і аудиту. – Тернопіль, 1996. – № 5. – С. 69–72.

  12. Островська Г.Й. Методика аналізу прибутку підприємства // Проблеми економіки України: Зб. наук. праць.– Тернопіль, 1995. – № 3. – С. 43–45.

  13. Островская Г.И. Анализ денежного потока на предприятии: Науч. записки / Под ред. С.И. Шкарабана. – Тернополь, 1995. – С. 42-47.

  14. Островська Г.Й. Деякі проблеми аналізу фінансових результатів в умовах діяльності закордонних фірм: Наук. записки / За ред. С.І. Шкарабана. – Тернопіль, 1993. – С. 62-66.

  15. Островська Г.Й. Фактори росту прибутку в умовах ринку // Проблеми економіки України: Зб. наук. праць.– Тернопіль, 1992.– № 1. – С. 88–90.