Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка та управління народним господарством


Бабич Леся Володимирівна. Вдосконалення економічних взаємовідносин та їх організаційних форм між підприємствами молокопродуктового підкомплексу АПК : Дис... канд. наук: 08.00.04 - 2009.



Анотація до роботи:

Бабич Л. В. Формування ринку ветеринарних послуг. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності). – Житомирський національний агроекологічний університет Міністерства аграрної політики України, м. Житомир, 2009.

У дисертаційній роботі розкрито теоретичні, методичні та практичні аспекти формування і розвитку ринку ветеринарних послуг. Узагальнено теоретичні положення щодо сутності ветеринарної послуги та її особливостей, здійснено ретроспективний аналіз, вивчено зарубіжний досвід формування і функціонування ринку ветеринарних послуг.

Здійснено комплексний аналіз сучасного стану сфери ветеринарного обслуговування у Львівській області. Виявлено чинники, які найбільшою мірою впливають на рівень замовлень ветеринарних послуг особистими селянськими господарствами і сільськогосподарськими підприємствами, визначено прогнозні значення цих чинників. Розраховано ємність цього ринку у перспективі. Виявлено чинники, які стримують розвиток приватної ветеринарної практики. На їх основі обґрунтовано способи стимулювання підприємницької діяльності у сфері ветеринарного обслуговування. Розроблено методику розрахунку сум упущеної вигоди через низький рівень якості ветеринарних послуг.

У дисертаційній роботі викладено теоретичні положення та практичні пропозиції щодо концептуальних засад реформування системи ветеринарного обслуговування на ринкових засадах, зокрема:

  1. Виявлено, що загальні ринкові перетворення у всіх секторах вітчизняної економіки, починаючи з першої половини 90-х років минулого століття зумовили становлення ринкових відносин у сфері ветеринарного обслуговування. Це спричинило виконання державними службами ветеринарної медицини невластивих для них функцій, пов’язаних з наданням послуг, недостатнім рівнем ветеринарного обслуговування. Для більшості особистих селянських господарств і невеликих сільськогосподарських підприємств часто недоступним є невідкладне ветеринарне обслуговування.

  2. Встановлено, що частка ринку ветеринарних послуг недержавних служб ветеринарної медицини у Львівській області за останні п’ять років не перевищувала 19 %. Водночас разом із зростанням ємності даного ринку посилюється його монополізація державними підприємствами ветеринарної медицини. Значення індекса Херфіндаля-Хіршмана у 2007 р. складало 0,87. У світовій практиці при такому рівні монополізації ринку здійснюються заходи державного регулювання.

  3. В результаті дослідження обґрунтовано перспективність подальшого розвитку сфери ветеринарного обслуговування на засадах багатоукладності, що дасть змогу створити умови для розвитку конкурентного середовища в сфері ветеринарного обслуговування. Так, функціонування державної ветеринарної служби, основне призначення якої полягає у здійсненні контролюючих заходів з метою задоволення потреби суспільства у ветеринарній безпеці, сприятиме дотриманню всіма суб’єктами цього ринку встановлених стандартів якості послуг. Постачальники ветеринарних послуг різних організаційно-правових форм, діяльність яких зорієнтовано на завоювання ринкової влади, прагнутимуть ефективніше, ніж конкуренти, задовольняти потреби у ветеринарному обслуговуванні виробників продукції тваринництва.

  4. Теоретично доведено, що об’єктом ветеринарних послуг є тварини, стан яких визначається багатьма чинниками і навіть після надання послуг проблематичною є оцінка їх якості. Значна кількість ветеринарних послуг є невідкладними, а також сезонними. Неможливо забезпечити повну гарантію якості даних послуг та їх стандартизацію. Урахування цих особливостей дало можливість уточними поняття “ветеринарна послуга”.

  5. Встановлено, що найсуттєвішим чинником, який впливає на інтенсивність замовлень ветеринарних послуг суб’єктами господарювання, що мають на утриманні тварин, є вартість реалізованої продукції тваринництва. Врахування даного показника при екстраполяції значень чинників характерних для ринку ветеринарних послуг, дало можливість більш точно визначити очікувану ємність ринку на найближчу перспективу.

  6. Попит на ветеринарні послуги зі сторони особистих селянських господарств у найближчі роки формуватиметься під впливом загальної тенденції скорочення кількості цих господарств, їх диференціації, збільшення площі сільськогосподарських угідь, які ними використовуватимуться. Якщо кон’юнктура ринку продуктів тваринництва суттєво не зміниться, обсяги реалізованої продукції тваринництва господарствами Львівської області у 2009 р. зростуть на 2,1 %. За умови сприятливої кон’юнктури ринку продуктів тваринництва слід очікувати більших темпів зростання товарної продукції. З урахуванням того, що обсяги товарної продукції є визначальним чинником впливу на попит на ветеринарні послуги, ємність ринку цих послуг зростатиме.

  7. Виявлено, що у 2009 р. слід очікувати зростання обсягів товарної продукції тваринництва в існуючих фермерських господарствах на 29 %. Крім того, за результатом диференціації цих господарств частина з них перетвориться у підприємства фермерського типу, що зумовить посилення темпів збільшення обсягів товарної продукції у цих суб’єктів господарювання і прискорене зростання ємності ринку ветеринарних послуг.

  1. Досить поширеною є думка про низький рівень доходності у сфері ветеринарного обслуговування. Сформована вона на основі рівня доходів, які одержують ветеринарні фахівці від надання неформальних лікарських послуг. Такі послуги надаються несистематично, без стійких сформованих зв’язків із власниками тварин та ефективних маркетингових комунікацій. Обсяг таких послуг і доходи від них не можуть бути значними. За результатами соціологічних досліджень виявлено, що основними причинами, які стримують розвиток підприємницької діяльності у сфері ветеринарних послуг, є відсутність у ветеринарних фахівців фінансових ресурсів для організації приватної практики, упереджена думка про високий рівень оподаткування та низький рівень доходності, відсутній досвід підприємницької діяльності.

  2. Встановлено, що найважливішим чинником, який здійснює вплив на вибір замовником суб’єкта, котрий може надавати ветеринарну послугу, є оперативність надання даної послуги. З метою задоволення потреб споживачів у якісному ветеринарному обслуговуванні доцільним є поєднання приватних служб ветеринарної медицини із одноосібною практикою. В результаті конкурентні переваги суб’єктів господарювання, територіально прилеглих до потенційного замовника, полягатимуть в оперативності надання послуги, а ветеринарних підприємств з відповідним обладнанням – в наданні більш складних послуг. Привабливою організаційною формою для створення недержавних служб ветеринарної медицини є обслуговуючі кооперативи. Їх переваги полягають в залученні децентралізованих джерел фінансування для організації підприємницької діяльності, позбавленні ветеринарного фахівця необхідності здійснення обліку, звітності, зменшенні ризику, зниженні тарифів на послуги, залученні до лікарської діяльності оптимальної кількості фахівців.

  3. Принципам ринкової економіки відповідають положення, згідно з якими при несумлінному виконанні умов договору (в даному випадку це несвоєчасно або неналежно надані ветеринарні послуги), відшкодовується повна сума заподіяних збитків, включаючи прямі втрати та упущену вигоду. Запропоновано методику розрахунку розмірів заподіяних збитків у випадку загибелі чи зниження продуктивності тварин або якості продукції, спричинених некваліфікованими діями лікаря ветеринарної медицини.

Публікації автора:

У наукових фахових виданнях:

  1. Одинак Л.В. Удосконалення організації ринку ветеринарних послуг / Одинак Л.В., Поперечний С.І. // Соціально – економічні дослідження в перехідний період: Інноваційний розвиток економіки: зб. наук. пр. Львівськ. ін-ту регіональних досліджень. – Львів, 2003. – Вип.6, ч.4. – С. 282–289. (Автором вивчено проблеми вдосконалення організаційної структури ринку ветеринарних послуг, рекомендовано підходи щодо формування конкурентного середовища).

  2. Поперечний С.І. Ветеринарна послуга та її якість / С.І. Поперечний, Л.В. Одинак // Вісник Нац. ун-ту “Львівська політехніка”. № 499: Логістика. – Львів: Вид-во НУ “Львівська політехніка”, 2004. – С. 207–212. (Автором досліджено теоретичні проблеми визначення суті послуги, особливостей ветеринарної послуги, запропоновано підходи до вибору критеріїв оцінки якості ветеринарної послуги).

  3. Поперечний С.І. Організація ринку ветеринарних послуг / С.І. Поперечний, Л.В. Одинак // Вісник аграрної науки Причорномор’я. – Миколаїв, 2004. – Т.1, № 2. – С. 247–251. – (Міжнарод. наук.-практ. конф. “Соціально-економічні проблеми села в пореформений період”). (Автором здійснено сегментацію ринку ветеринарних послуг, проведено порівняльний аналіз можливих організаційних форм приватних підприємницьких структур, які можуть надавати ветеринарні послуги).

  4. Поперечний С.І. Маркетингові дослідження ринку ветеринарних послуг / С.І. Поперечний, Л.В. Одинак // Вісник Нац. ун-ту “Львівська політехніка”. № 547: Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення та проблеми розвитку. – Львів: Вид-во НУ “Львівська політехніка”, 2005. – С. 196–203. (Автором досліджено проблеми становлення ринку ветеринарних послуг, активізації підприємницької діяльності у сфері ветеринарного обслуговування).

  5. Поперечний С.І. Ветеринарні послуги в системі маркетингу / С.І. Поперечний, Л.В. Одинак // Формування ринкової економіки: зб. наук. праць. Спец. вип.: Сучасні проблеми теорії і практики маркетингу. – К.: КНЕУ, 2004. – С. 363–371. (Автором вивчено поширені в літературі погляди на сутність послуги, показано особливості ветеринарних послуг).

  6. Поперечний С.І. Маркетингово-орієнтований підхід до формування ринку ветеринарних послуг / С.І. Поперечний, Л.В. Одинак // Формування ринкової економіки: зб. наук. праць. Спец. вип.: Маркетинг: теорія і практика. – К.: КНЕУ, 2007. – Т.2. – С. 616–623. (Автором досліджено рівень монополізації ринку ветеринарних послуг, вплив чинників на обсяги замовлення цих послуг виробниками продукції тваринництва).

В інших виданнях:

  1. Одинак Л.В. Удосконалення організаційних структур у сфері надання ветеринарних послуг / Л.В. Одинак // Науковий вісник Львівськ. держ. акад. ветеринарної медицини ім. С.З. Ґжицького. – Львів, 2002. – Т.4, №2, ч.3. – С. 179–182.

  2. Одинак Л.В. Ветеринарні послуги на засадах підприємництва / Л.В. Одинак // Науковий вісник Львівськ. держ. акад. ветеринарної медицини ім. С.З. Ґжицького. – Львів, 2003. – Т.5, №2, ч.2. – С. 156–159.

  3. Поперечний С.І. Становлення ринку ветеринарних послуг / Поперечний С.І., Одинак Л.В. // Науковий вісник Львівськ. нац. акад. ветеринарної медицини ім. С.З. Ґжицького. – Львів, 2004. – Т.6, №2, ч.1. – С. 181–185. (Автором здійснено групування сільськогосподарських підприємств за обсягами наданих їм ветеринарних послуг, досліджено проблеми надання невідкладних ветеринарних послуг, дана оцінка існуючої організаційної структури держаної служби ветеринарної медицини).

  4. Поперечний С.І. Формування ринку ветеринарних послуг / Поперечний С.І., Одинак Л.В. // Сільське господарство: наука і практика: тез. доп. V Симпозіуму Україна-Австрія, Київ, 9-11 вересня 2004 р. – К., 2004. – С. 231 – 232. (Автором проаналізовано сучасний стан сфери ветеринарного обслуговування, виявлено тенденції зміни ємності ринку ветеринарних послуг та обґрунтовано доцільність формування сервісних служб у сфері ветеринарного обслуговування на кооперативних засадах).

  5. Поперечний С.І. Проблеми розвитку ринку ветеринарних послуг / Поперечний С.І., Одинак Л.В. // Науковий вісник Львівськ. нац. акад. ветеринарної медицини ім. С.З. Ґжицького. – Львів, 2004. – Т.6, №4, ч.1. – С. 70 – 74. (Автором досліджено проблеми організаційної побудови ринку ветеринарних послуг, повного його насичення різноманітними видами цих послуг та підвищення їх якості шляхом формування конкурентного середовища).