Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка, організація і управління підприємствами


Андрєєва Лариса Олександрівна. Вдосконалення стратегічного планування діяльності підприємства: методичні та практичні аспекти (на прикладі м'ясопереробних підприємств Запорізької області) : дис... канд. екон. наук: 08.06.01 / Київський національний економічний ун-т ім. Вадима Гетьмана. — К., 2006. — 180арк. : рис., табл. — Бібліогр.: арк. 166-175.



Анотація до роботи:

Андрєєва Л. О. Вдосконалення стратегічного планування діяльності підприємства: методичні та практичні аспекти (на прикладі м’ясопереробних підприємств Запорізької області). – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.06.01 – “Економіка, організація і управління підприємствами”. – Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана , Київ, 2006.

У дисертації обґрунтовано комплексне вирішення проблеми удосконалення методичного забезпечення стратегічного планування діяльності підприємства та розроблено практичні рекомендації його здійснення.

Узагальнено теоретичні засади стратегічного планування діяльності підприємства. На цій основі визначено сутнісно-змістовне наповнення та місце стратегічного планування у “стратегічному наборі” підприємства. Узагальнено базові положення щодо обґрунтування процесу стратегічного планування діяльності підприємства. Проаналізовано діяльність вітчизняних м’ясопереробних підприємств, стан і перспективи використання стратегічного планування. Виявлено та узагальнено характерні тенденції такого процесу. Сформульовано основні передумови для здійснення стратегічного планування діяльності переробних підприємств м’ясної підгалузі харчової промисловості. Удосконалено методичне забезпечення та розроблено практичні рекомендації стратегічного планування діяльності м’ясопереробних підприємств.

У дисертації наведено теоретичне узагальнення і запропоновано вирішення наукового завдання щодо удосконалення методичного забезпечення та практичної реалізації стратегічного планування діяльності підприємства відповідно до сучасних умов їх функціонування в ринковому просторі. Основні результати теоретичного, методичного і науково-практичного спрямування є такими:

1. Дослідження історичних та економічних умов виникнення та розвитку стратегічного планування діяльності підприємства дозволяють окреслити проблему стратегічного планування в сучасних умовах, яка пов’язана з необхідністю чіткого визначення найбільш доцільних методів, принципів, способів дій щодо стратегічного планування діяльності підприємства. Для обґрунтування дійсно нової стратегії необхідно вийти за межі простої формалізації, створити нові перспективи та набори їх комбінацій.

2. Узагальнення підходів до визначення сутнісних характеристик процесу розробки та реалізації стратегії діяльності підприємства дозволяє запропонувати більш чітке визначення стратегічного планування як функції управління, яка передбачає розробку стратегії підприємства з метою забезпечення ефективності його діяльності шляхом постійного урахування змін зовнішнього середовища. При цьому стратегічний план є основним інструментом прийняття управлінських рішень, який передбачає реалізацію напряму дій, способів та основних засобів з приводу розподілу ресурсів підприємства для виконання прийнятої стратегії.

3. На відміну від загальноприйнятого порядку розробки стратегії, доведено доцільність звертання більшої уваги на слабкі сторони своєї діяльності (з точки зору вимог ринку), що є принциповою різницею між стратегічним плануванням і попереднім досвідом планування. Ліквідація слабких сторін діяльності підприємства повинна здійснюватися на підставі визначення ступеня їх впливу на результати діяльності шляхом проведення маркетингових досліджень. Економічний розвиток галузі, в якій функціонує підприємство, повинен бути визначальним чинником для вибору стратегічної альтернативи, тому що саме стан економічних чинників, які формуються в галузевому середовищі функціонування підприємств, мають найбільший вплив при розробці стратегії діяльності підприємства. Поряд з цим, процес реалізації стратегії повинен відбуватися через узгодження дій всього управлінського апарату підприємства щодо організаційно-управлінських змін з метою досягнення позитивних результатів діяльності у довготривалій перспективі.

4. За результатами аналітичної оцінки діяльності та ідентифікації сучасного стану планової діяльності м’ясопереробних підприємств встановлено, що основною підставою для визначення можливостей застосування стратегічного планування діяльності підприємства в сучасних умовах є комплексне дослідження ринкового середовища, тому що саме в ньому виникають чинники, які мають безпосередній вплив на формування умов функціонування підприємств. У зв’язку з цим запропоновано методику діагностування основних взаємозалежних етапів комплексного дослідження ринку.

5. Оцінка діяльності м’ясопереробних підприємств з точки зору визначення передумов стратегічного планування показала їх наявність. При цьому першочерговим завданням стратегічного планування діяльності м’ясопереробних підприємств повинен бути перегляд їх взаємовідносин з підприємствами-постачальниками сировини, що дасть змогу уникнути основного недоліку їх функціонування (несвоєчасного забезпечення якісною сировиною у потрібній кількості на взаємовигідних умовах), а також взаємовідносин з торговельними підприємствами, які займаються реалізацією виготовленої ними продукції та набувають значення регулятивного фактора ефективності діяльності м’ясопереробного підприємства.

6. Обґрунтовано необхідність оцінки ризику на підставі визначення припущень і ступеню їх імовірності. Наведено результати застосування цього методу на прикладі одного з великих м’ясопереробних підприємств Запорізької області. Запропоновано методику обґрунтування прогнозних параметрів системи “собівартість – ціна” та оцінки ступеня економічного ризику, який виникає в результаті коливань цих показників, на підставі математичного методу, що враховує тенденції попереднього періоду, та методу експертних оцінок, який передбачає аналітичну обробку інформації спеціалістами галузі.

7. Запропоновано здійснювати стратегічне планування діяльності на підставі довгострокових договірних відносин (як гаранту їх взаємозацікавленості у кінцевих результатах) між м’ясопереробними підприємствами та їх контрагентами. Розроблений на цій основі стратегічний план діяльності підприємства забезпечить надійну адаптацію до мінливих чинників навколишнього середовища на тривалу перспективу. Обґрунтування стратегічного плану діяльності м’ясопереробного підприємства пропонується на підставі порівняльного аналізу управлінських і трансакційних витрат в діяльності кожного з контрагентів.

8. Формування альтернативних варіантів стратегічного плану діяльності підприємства пропонується здійснювати на підставі розрахунку рівня використання його ринкового потенціалу. Аналіз отриманих результатів дає змогу визначити слабкі та сильні сторони внутрішньої діяльності кожного з підприємств. Оцінка існуючого рівня використання ринкового потенціалу повинна бути однією з головних підстав для розробки стратегії діяльності підприємства.

9. На першому етапі стадії реалізації стратегії необхідно визначити систему планів, яка відповідає характеру діяльності підприємства. На другому – удосконалити структуру управління підприємства, однією з складових якої повинен стати відділ стратегічного розвитку, головною метою якого має бути підвищення ефективності менеджменту шляхом регулювання дій управлінського персоналу окремих підрозділів і підприємства в цілому. На третьому – розробити збалансовану систему індикаторів діяльності підприємства, яка спроможна вирішити завдання стратегічного і тактичного управління підприємством та охоплювати, крім загальновідомої фінансової сфери, яка є підставою для розробки стратегічного бюджету підприємства, ще такі: споживачі, внутрішні процеси та інтегрований інтелект підприємства.

Публікації автора:

Монографія:

1. Андрєєва Л. О. До питання організації маркетингової діяльності в підприємствах АПК // Ринкова трансформація економіки АПК: кол. монографія у чотирьох частинах. / За ред. П.Т. Саблука, В. Я. Амбросова, Г.Є. Мазнєва – Ч. 4. Стабілізація доходів сільських товаровиробників. – К.: ІАЕ, 2002. – 484 с. – С. 197-199 (0,2 д. а.).

Публікації в наукових фахових виданнях:

2. Андреева Л. А. Стратегическое планирование и прогнозирование эффективного развития региональных АПК // Науковий вісник Національного аграрного університету. – Вип. 51. – К., 2002. – 286 с. – С. 168-170 (0,2 д. а.).

3. Андрєєва Л. О. Нова парадигма щодо процесу стратегічного планування діяльності підприємства // Збірник наукових праць. Вісник ХНАУ. Серія “Економіка АПК і природокористування” – 2004. – № 9. – С. 100-104 (0,3 д. а.).

4. Андрєєва Л. О. Методичні вказівки стосовно здійснення процесу стратегічного планування діяльності альянсу // Держава та регіони. Серія: Економіка та підприємництво. – 2005. – № 1. – С. 5-9 (0,8 д. а.).

5. Андрєєва Л. О. Оцінка конкурентоспроможності продукції як одна з підстав розробки стратегічного плану діяльності підприємства // Культура народов Причерноморья. Научный журнал. – 2005. – № 59. – С. 6-8 (0,33 д. а.).

  1. Андрєєва Л. О. Обґрунтування вибору найкращого варіанта стратегічного плану діяльності на підставі оцінки рівня використання ринкового потенціалу підприємства // Збірник наукових праць. Вісник ХНАУ. Серія “Економіка АПК і природокористування” – 2006. – № 2. – С. 3-8 (0,33 д. а.).

Публікації в інших наукових виданнях:

7. Андреева Л. А. Необходимость и значение стратегического планирования в деятельности предприятия // Збірник наукових праць ЛНАУ. Матеріали міжнародної науково-практичної конференції – в 3-х томах / За ред. В.Г. Ткаченко.– Луганськ: Вид-во “Елтон-2”, 2002. – Серія: Економічні науки. № 14 (26).– 477 с. – С. 384-387 (0,3 д. а.).

8. Андрєєва Л. О. Оцінка впливу чинників зовнішнього середовища на процес розробки стратегії діяльності підприємства // Вісник ХНТУСГ: Економічні науки. Ринкова трансформація економіки АПК. Випуск 31. – Х.: ХНТУСГ, 2004 р. – 335 с. – С. 87-91 (0,4 д. а.).