У дисертації наведено теоретичне узагальнення і запропоновано вирішення наукового завдання щодо удосконалення методичного забезпечення та практичної реалізації стратегічного планування діяльності підприємства відповідно до сучасних умов їх функціонування в ринковому просторі. Основні результати теоретичного, методичного і науково-практичного спрямування є такими: 1. Дослідження історичних та економічних умов виникнення та розвитку стратегічного планування діяльності підприємства дозволяють окреслити проблему стратегічного планування в сучасних умовах, яка пов’язана з необхідністю чіткого визначення найбільш доцільних методів, принципів, способів дій щодо стратегічного планування діяльності підприємства. Для обґрунтування дійсно нової стратегії необхідно вийти за межі простої формалізації, створити нові перспективи та набори їх комбінацій. 2. Узагальнення підходів до визначення сутнісних характеристик процесу розробки та реалізації стратегії діяльності підприємства дозволяє запропонувати більш чітке визначення стратегічного планування як функції управління, яка передбачає розробку стратегії підприємства з метою забезпечення ефективності його діяльності шляхом постійного урахування змін зовнішнього середовища. При цьому стратегічний план є основним інструментом прийняття управлінських рішень, який передбачає реалізацію напряму дій, способів та основних засобів з приводу розподілу ресурсів підприємства для виконання прийнятої стратегії. 3. На відміну від загальноприйнятого порядку розробки стратегії, доведено доцільність звертання більшої уваги на слабкі сторони своєї діяльності (з точки зору вимог ринку), що є принциповою різницею між стратегічним плануванням і попереднім досвідом планування. Ліквідація слабких сторін діяльності підприємства повинна здійснюватися на підставі визначення ступеня їх впливу на результати діяльності шляхом проведення маркетингових досліджень. Економічний розвиток галузі, в якій функціонує підприємство, повинен бути визначальним чинником для вибору стратегічної альтернативи, тому що саме стан економічних чинників, які формуються в галузевому середовищі функціонування підприємств, мають найбільший вплив при розробці стратегії діяльності підприємства. Поряд з цим, процес реалізації стратегії повинен відбуватися через узгодження дій всього управлінського апарату підприємства щодо організаційно-управлінських змін з метою досягнення позитивних результатів діяльності у довготривалій перспективі. 4. За результатами аналітичної оцінки діяльності та ідентифікації сучасного стану планової діяльності м’ясопереробних підприємств встановлено, що основною підставою для визначення можливостей застосування стратегічного планування діяльності підприємства в сучасних умовах є комплексне дослідження ринкового середовища, тому що саме в ньому виникають чинники, які мають безпосередній вплив на формування умов функціонування підприємств. У зв’язку з цим запропоновано методику діагностування основних взаємозалежних етапів комплексного дослідження ринку. 5. Оцінка діяльності м’ясопереробних підприємств з точки зору визначення передумов стратегічного планування показала їх наявність. При цьому першочерговим завданням стратегічного планування діяльності м’ясопереробних підприємств повинен бути перегляд їх взаємовідносин з підприємствами-постачальниками сировини, що дасть змогу уникнути основного недоліку їх функціонування (несвоєчасного забезпечення якісною сировиною у потрібній кількості на взаємовигідних умовах), а також взаємовідносин з торговельними підприємствами, які займаються реалізацією виготовленої ними продукції та набувають значення регулятивного фактора ефективності діяльності м’ясопереробного підприємства. 6. Обґрунтовано необхідність оцінки ризику на підставі визначення припущень і ступеню їх імовірності. Наведено результати застосування цього методу на прикладі одного з великих м’ясопереробних підприємств Запорізької області. Запропоновано методику обґрунтування прогнозних параметрів системи “собівартість – ціна” та оцінки ступеня економічного ризику, який виникає в результаті коливань цих показників, на підставі математичного методу, що враховує тенденції попереднього періоду, та методу експертних оцінок, який передбачає аналітичну обробку інформації спеціалістами галузі. 7. Запропоновано здійснювати стратегічне планування діяльності на підставі довгострокових договірних відносин (як гаранту їх взаємозацікавленості у кінцевих результатах) між м’ясопереробними підприємствами та їх контрагентами. Розроблений на цій основі стратегічний план діяльності підприємства забезпечить надійну адаптацію до мінливих чинників навколишнього середовища на тривалу перспективу. Обґрунтування стратегічного плану діяльності м’ясопереробного підприємства пропонується на підставі порівняльного аналізу управлінських і трансакційних витрат в діяльності кожного з контрагентів. 8. Формування альтернативних варіантів стратегічного плану діяльності підприємства пропонується здійснювати на підставі розрахунку рівня використання його ринкового потенціалу. Аналіз отриманих результатів дає змогу визначити слабкі та сильні сторони внутрішньої діяльності кожного з підприємств. Оцінка існуючого рівня використання ринкового потенціалу повинна бути однією з головних підстав для розробки стратегії діяльності підприємства. 9. На першому етапі стадії реалізації стратегії необхідно визначити систему планів, яка відповідає характеру діяльності підприємства. На другому – удосконалити структуру управління підприємства, однією з складових якої повинен стати відділ стратегічного розвитку, головною метою якого має бути підвищення ефективності менеджменту шляхом регулювання дій управлінського персоналу окремих підрозділів і підприємства в цілому. На третьому – розробити збалансовану систему індикаторів діяльності підприємства, яка спроможна вирішити завдання стратегічного і тактичного управління підприємством та охоплювати, крім загальновідомої фінансової сфери, яка є підставою для розробки стратегічного бюджету підприємства, ще такі: споживачі, внутрішні процеси та інтегрований інтелект підприємства. |