Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філологічні науки / Германські мови


Харкевич Галина Іліодорівна. Відображення стану тривоги персонажа в англомовній художній прозі:семантико-когнітивний та наративний аспекти : Дис... канд. наук: 10.02.04 - 2007.



Анотація до роботи:

Харкевич Г.І. Відображення стану тривоги персонажа в англомовній художній прозі: семантико-когнітивний та наративний аспекти. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук
за спеціальністю 10.02.04 – германські мови. – Київський національний лінгвістичний університет, Київ, 2007.

Дисертацію присвячено розкриттю семантико-когнітивних і наративних особливостей текстового втілення стану тривоги персонажа в англомовних художніх творах. У роботі розглянуто явище емоційного стану тривоги персонажа крізь призму лінгвосеміотичного, семантико-когнітивного та наративного підходів. Запропоновано лінгвопсихологічну модель стану тривоги, що інтегрує психологічні особливості цього стану і його мовне позначення. У результаті дослідження уточнено лінгвосеміотичну типологію текстових сигналів стану тривоги персонажа, встановлено когнітивні механізми художнього втілення тривоги персонажа в англомовній художній прозі. Виявлено засоби текстового відображення дорефлективного, рефлективного, реактивного етапів розвитку стану тривоги, варіативність перетворень і наративних трансформацій цього стану персонажа. Виокремлено три різновиди тривоги як психічного стану персонажа, на специфіку яких вказують описи психофізіологічних, поведінкових, розумово-психічних виявів тривожності.

“Жодний Великий Інквізитор, – писав С.К’єркегор, – не мав напоготові таких жахливих тортур, що їх має тривога, жодний шпигун не вміє так майстерно нападати на підозрюваного в ту мить, коли він найслабший, не вміє так розставляти пастки, у які він повинен потрапити, як це вміє тривога; жодний найрозумніший суддя не розуміє, як потрібно допитувати обвинувачуваного – допитувати його так, як це робить тривога, яка ніколи не відпускає обвинувачуваного – ні в розвагах, ні в праці, ні вдень, ні вночі”.

У дисертації розглянуто два різновиди тривоги: 1) ситуативна, або екзогенна, – емоційний стан, що виникає під впливом переважно зовнішніх чинників і є відносно швидкоплинним; 2) хвороблива, або ендогенна, – як наслідок внутрішніх подразників, психічний стан, що виступає як довготривалий і такий, що може призвести до трагічної розв'язки.

Стан тривоги персонажа як особлива фізіологічна та психічна реальність відтворюється в художньому тексті за допомогою певних способів і засобів,
що засвідчують конкретні форми вияву цього стану. Застосування в дослідженні статичного й динамічного підходів до моделювання стану тривоги виявляє специфіку його мовного і текстового втілення. Статичні моделі дозволяють розкрити способи осмислення тривоги носіями англійської мови з погляду того, як вона представлена в лексиці сучасної англійської мови та в досліджуваних художніх текстах. Динамічні моделі уможливлюють побудову лінгвопсихологічної моделі стану тривоги, репрезентованої в лексичній системі англійської мови, а також сприяють реконструкції поетапного представлення стану тривоги персонажа в художньому наративі.

Відображення емоційного стану тривоги персонажа здійснюється
в художньому тексті комплексно: 1) через його позначення за допомогою лексичних одиниць, які вказують на наявність цього стану в персонажа, та/або кінем, які виражають зміни в його психічному та/або фізичному стані;
2) через описи, словесну образність та символіку, що дають поштовх до метафоричного й метонімічного осмислення стану тривоги і спрямовані на відображення тривоги як маніфестації внутрішніх і зовнішніх фізіологічних змін
в організмі персонажа, специфіки його розумової діяльності та поведінки.

Виокремлені різновиди тривожності персонажа – його тривожно-боязкий/ гальмівний/фатальний стани – характеризуються специфікою психофізіологічних, поведінкових та розумово-психічних виявів. Ці різновиди тривожності відтворюються в художньому тексті через емоційно забарвлені описи поведінки, реакцій і роздумів персонажа, відповідну образність та символіку. Тривожно-боязкий стан персонажа асоціюється з боязню, постійними ваганнями
в прийнятті рішень і роздратованістю персонажа, що виявляються в безпідставних фобіях і нервових зривах. Характерними рисами тривожно-гальмівного стану
є суперечливість у діях і реакціях персонажа (замкненість, покірність на противагу до провокативної поведінки й схильності до своєрідної гри), недооцінка ним своїх можливостей, а звідси залежність від інших людей. Основними характеристиками тривожно-фатального стану, на відміну від тривожно-боязкого і гальмівного, є нестійкість нервової системи персонажа, неконтрольованість ним своїх поведінкових дій, поява непередбачуваних асоціацій і надмірної чуттєвості, що пов’язані з усвідомленістю ним скінченності свого існування.

У плані подальших наукових студій перспективним видається емпіричне дослідження емоційних реакцій читача на особливості відображення стану тривоги персонажа в художній прозі та вивчення специфіки символіки сновидінь як ірраціональної форми художнього осмислення тривоги.

Публікації автора:

1. Харкевич Г.І. Концептуальні метафори на позначення емоцій у сучасній англомовній художній прозі // Проблеми семантики, прагматики та когнітивної лінгвістики: Зб. наук. пр. – К.: ВПЦ Київськ. ун-т, 2003. – Вип. 2. – С. 403-410.

2. Харкевич Г.І. Проблематика емоційних станів: лінгвокогнітивний та лінгвопсихологічний аспекти // Проблеми семантики слова, речення та тексту:
Зб. наук. пр. – К.: Видавничий центр КНЛУ, 2003. – Вип. 9. – С. 389-394.

3. Харкевич Г.І. Наративні форми відтворення емоційного стану тривоги персонажів у сучасній англомовній художній прозі // Філологічні науки: Зб. наук. пр. – Суми: СумДПУ ім. А.С.Макаренка, 2004. – С. 166-173.

4. Харкевич Г.І. Особливості текстового втілення довготривалого емоційного стану тривоги персонажа в сучасній англомовній художній прозі // Наука і сучасність: Зб. наук. пр. – К.: НПУ ім. М.П.Драгоманова, 2005. – Т. 52. –
С. 239-252.

5. Харкевич Г.І. Текстові сигнали емоційного стану тривоги: лінгвосеміотичний аспект (на матеріалі англомовної художньої прози) // Вісник Київського національного лінгвістичного університету. Серія Філологія. – К.: Видавничий центр КНЛУ, 2005. – Т. 8, № 1. – С. 149-158.

6. Харкевич Г.І. Прототипова модель емоційного стану тривоги: лінгвопсихологічний аспект // Матеріали Міжнародної науково-методичної конференції “Треті Каразінські читання: методика і лінгвістика – на шляху до інтеграції”. – Харків: Харківськ. нац. ун-т ім. В.Н.Каразіна, 2003. – С. 182-183.

7. Харкевич Г.І. Варіативність наративної моделі емоційного стану тривоги
в сучасній англомовній художній прозі // Матеріали II Міжвузівської конференції молодих учених “Сучасні проблеми та перспективи дослідження романських
і германських мов і літератур”. – Донецьк: Донецьк. нац. ун-т, 2004. – С. 325-327.

8. Kharkevich H. Linguistic signals of anxiety in Modern English fiction // Матеріали IX міжнародної конференції “Розвиток міжкультурного взаєморозуміння за допомогою викладання англійської мови”. – Горлівка: Видавництво ГДПІІМ, 2004. – С. 217-218.

9. Харкевич Г.І. Мовні прояви розгортання емоційного стану тривоги персонажа в сучасній англомовній художній прозі // Матеріали V Всеукраїнської наукової конференції “Каразінські читання: Людина. Мова. Комунікація”. – Харків: Харківськ. нац. ун-т ім. В.Н.Каразіна, 2005. – С. 191-192.

10. Харкевич Г.І. Наративні трансформації емоційного стану тривоги персонажа в сучасній англомовній художній прозі // Матеріали VIII Міжнародної науково-практичної конференції “Наука і освіта 2005”. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2005. – Т. 2: Риторика та стилістика. – С. 49-52.