Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Психологічні науки / Педагогічна та вікова психологія


Гайворонська Олена Миколаївна. Вікові та гендерні особливості уявлень студентської молоді про імідж політичного діяча : Дис... канд. наук: 19.00.07 - 2008.



Анотація до роботи:

Гайворонська О. М. Вікові та гендерні особливості уявлень студентської молоді про імідж політичного діяча. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук зі спеціальності 19.00.07 – «Педагогічна та вікова психологія». – Національна академія Державної прикордонної служби України імені Богдана Хмельницького. – Хмельницький, 2008.

У дисертації наведено теоретико-експериментальне узагальнення та нове наукове вирішення проблеми дослідження вікових та гендерних особливостей уявлень студентської молоді про імідж політичного діяча. Розвинена структурна модель іміджу політичного діяча. Встановлено, що в уявленнях студентської молоді про імідж політичного діяча існують значні вікові та гендерні відмінності, засновані на особливостях вікової динаміки та гендерної соціалізації, які безпосередньо впливають на електоральний вибір.

Розроблений та запатентований спосіб моделювання іміджу політичного діяча, застосування якого дає змогу вивчити особливості електоральних уподобань щодо іміджу політичного діяча. Запропоновано шляхи поглиблення уявлень студентської молоді про зміст, методи та технології формування іміджу політичного діяча за рахунок включення до переліку гуманітарних дисциплін ВНЗ спеціального курсу, спрямованого на формування в студентів політичних уявлень, орієнтацій і установок, навичок участі у політичному житті суспільства.

На підставі теоретичних та емпіричних результатів проведеного дослідження можна констатувати наступне:

1. У результаті аналізу та узагальнення основних підходів до розуміння сутності іміджу політичного діяча визначено, що уявлення про нього формуються на основі тих якостей політика, які не тільки реально існують, але й навмисно або ненавмисно приписуються йому оточуючими. Формування уявлень про імідж політичного діяча у свідомості потенційного виборця відбувається як за допомогою механізмів цілеспрямованого впливу на його особистість, так і стихійних, спонтанних механізмів. До першої групи можна зарахувати роз’яснення, переконання, навіювання, вплив авторитетів, груповий вплив та ін., до другої – механізми наслідування, зараження, ідентифікації, апперцепції, уяви, фантазування та ін.

Показано, що становлення особистості, як суб’єкта політики, відбувається в процесі політичної соціалізації, тобто формування політичних уявлень, орієнтацій і установок, набуття навичок участі в політичному житті суспільства, що розпочинається з раннього дитинства і триває все свідоме життя.

Ефективна система політичної соціалізації у ВНЗ має сприяти перетворенню індивіда на свідомого й активного суб’єкта політики, створювати мотивацію до активності та надавати можливість участі в політичному житті, одночасно забезпечуючи необхідними знаннями і навичками практичної діяльності, формуючи здібності до розуміння політичній дійсності та самовизначення в ній на основі адекватного ставлення до політичних реалій.

2. Розвинуто та обґрунтовано структурну модель іміджу політичного діяча, основою для якої може слугувати уявлення, як складне багатокомпонентне утворення, основними складовими якого є особливості зовнішнього вигляду політичного діяча, його статусні характеристики, а також психологічні властивості особистості: характерологічні, мотиваційні та інтелектуальні.

Розроблено комплекс методів для вивчення уявлень про імідж політичного діяча і запатентовано як «Спосіб моделювання іміджу політичного діяча» (Декларативний патент України на винахід № 26147, заявка № u 2007 03337 від 28 березня 2007 року), застосування якого дало змогу виявити, що в уявленнях студентської молоді про позитивний імідж політичного діяча найбільш важливими є такі характеристики: зовнішні функціональні особливості політичного діяча – здоров’я, манера вдягатися, хода, жести, міміка, мова; статусні характеристики – вища освіта, всебічний естетичний, фізичний, духовний розвиток, наявність сім’ї; особливості його характеру – ініціативність, відповідальність, безкорисливість, щирість, товариськість, доброта, дбайливість, наполегливість; ділові якості – послідовність у своїх діях, напористість у досягненні мети, критичність до себе, талант керівника, уміння виділяти деталі з головного, незалежність в думках, уміння брати відповідальність на себе і здатність планувати свою діяльність; пріоритет низки цінностей – активного, діяльного життя, фізичного та психічного здоров’я, мудрості, любові до Батьківщини, щасливого сімейного життя, упевненості в собі.

Ці уявлення ґрунтуються на таких вікових особливостях: достатньо великому розриві між Я-реальним і Я-ідеальним; новому етапі розвитку розумових здібностей: подальшому розвитку теоретичного мислення, абстрагування, узагальнення, уміння включати приватні проблеми до більш загальних, уміння ставити плідні загальні питання навіть на основі задач, сформульованих не кращим чином; яскраво виражені у студентському віці мотивах досягнення, афіліації, потребі уникнення невдач; бажанні активно шукати і знайти своє місце в суспільстві, «вписатися» в суспільство; суперечностях між бажанням і можливостями; орієнтованності на себе; деяких початкових елементах мудрості, яку молодь починає цінувати і прагнути її; на тому, що любов з незрілої форми, знаходячи свою узагальнену форму, стає більш загальною установкою, орієнтацією характеру, що визначає ставлення людини до світу в цілому, розвивається в гуманізм космічного масштабу, пошану до світового порядку і гармонії; кризі ідентичності, яка виявляється в одночасному віддзеркаленні і спостереженні, в процесі, що відбувається на всіх рівнях психічної діяльності, за допомогою якого індивід оцінює себе з точки зору того, як інші, на його думку, оцінюють його порівняно з собою і в рамках значущої для них типології.

3. Визначено особливості іміджу політика, що є необхідними для формування позитивного уявлення про нього у студентської молоді різного віку, а саме: вікова група 18-20 років віддає перевагу політикам своєї національності, більш поступливим, уважним і добрим, чуйним, щедрим, які одержують задоволення від керівництва оточуючими. Це пояснюється тим, що: у цій віковій групі ще не завершилися процеси порівняння та ідентифікації себе з іншими, представники цієї вікової групи не є достатньо самостійними, не виділяють себе з сім’ї і кола спілкування, для них ще характерна підвищена сензитивність щодо свого тіла, своєї зовнішності і зовнішності оточуючих. Їм не вистачає досвіду громадського життя, знань про політику як її частину, тому вибір нагадує вибір батька, «доброго дядька», «ідеального героя»; вікова група 21-23 років віддає перевагу політикам, які вміють досягати поставленої мети і нечутливих до страждань інших. Ця група змішана в своїй ідентифікації та самостійності. Вже спостерігається вибір характеристик, які свідчать про деякий суспільно-політичний досвід і знання, але вони ще явно недостатні та фрагментарні, істотно знижується увага до зовнішніх характеристик і посилюється увага до особистих, внутрішніх, власне психологічних якостей. Вікова група 24-26 років віддає перевагу етичним, енергійним політикам, які вміють виділяти головні деталі. Поєднання якостей у виборі цієї групи пояснюється тим, що з’являється філософська рефлексія, на перший план виходять розумові здібності, вольові та моральні якості, а так само прагнення до їх прогнозування. Ця група вже має достатній досвід громадського та політичного життя, що визначає чіткий і структурований вибір якостей і характеристик.

Разом з тим, однаковим в усіх трьох групах є зневажання зовнішніми ознаками, окрім міцного здоров’я та вміння гарно й стильно одягатися, партійної приналежності політичного діяча, але підкреслюється важливість усебічного розвитку особистості, чудове володіння рідною мовою виборців, вища освіта, ініціативність, відповідальність, упевненість у собі, заповзятість і наполегливість, послідовність, харизматичність, а також мотиваційні установки, пов’язані з турботою про виборців, підвищення рівня їх добробуту.

Виявлено відмінності в уявленнях про імідж політичного діяча між хлопцями та дівчатами. Гендерні відмінності у віковій групі (18-20 років) пов’язані з деякими особливостями. Оскільки ця група повністю не сепарувалася від батьківської сім’ї, значний вплив на їх вибір ще здійснюють гендерні стереотипи, які їм були «нав’язані» в ході соціалізації. Внаслідок того, що в соціалізації дівчат основним провідним мотивом є побудова сім’ї, то їх вибір несвідомо обумовлений образом бажаного сімейного партнера. Вибір хлопців обумовлений тим, що вони «вимагають» від вибираного політика тих якостей, які їм самим необхідно сформувати в собі на цьому віковому етапі, через вимоги «чоловічого варіанту» гендерної соціалізації.

У віковій групі (21-23 роки) починається більш чітка диференціація мотивів. У дівчат кар’єрне зростання в структурі цінностей посідає вище за рейтингом місце, але при цьому сімейні цінності не втрачають своєї значущості. У хлопців сімейні цінності підвищуються в рейтингу, тим і обумовлена змішаність уявлень про імідж політичного діяча в цій віковій групі.

Вибір юнаків і дівчат вікової групи 24-26 років стає більш усвідомленим і раціональним, це свідчить про накопичений життєвий досвід і знання про політичне життя, більшою мірою сформований світогляд, чітку структуру «Я».

Узагальнюючи гендерні відмінності можна констатувати, що дівчата частіше уявляють собі в цій ролі чоловіка з короткою зачіскою, доброзичливого й такого, який вправно працює з людьми. Хлопці віддають перевагу політику обачливому, холоднокровному, критичному до думки інших. Це визначається нерівномірністю соціального дорослішання представників чоловічої та жіночої статі, відмінністю гендерно-визначених життєвих завдань і соціально-засвоєних способів їх вирішення.

Розподіл електоральних переважань в уявленнях про політичного діяча, виявлений в результаті застосування факторного аналізу, дав змогу виділити узагальнену типологію: перше місце посідає «емпатійний» тип політичного діяча, друге – «рефлексивно-стриманий» тип, третє – «соціально-орієнтований» тип, четверте – «егоцентричний», на п’ятому за значущістю знаходиться тип, який умовно можна назвати «той, що самоактулізується».

4. Розроблено методичні рекомендації викладачам ВНЗ, форми та засоби
навчально-виховної діяльності, спрямованої на формування уявлень про імідж політичного діяча у студентів ВНЗ, які реалізують гармонійний та плюралістичний напрями політичної соціалізації особистості. Зокрема, запропоновано введення до переліку гуманітарних дисциплін спеціального курсу «Іміджелогія», призначеного для ознайомлення студентів з методами та технологіями формування іміджу політичних партій, лідерів, держав, в якому розглядаються актуальні проблеми ефективної масової комунікації, розкриваються основні психологічні закони управління суспільними процесами, особливості формування іміджу політичного діяча з урахуванням національних та особистісних особливостей формування уявлень у виборців.

Предметом подальших досліджень може бути вивчення можливостей використання способу моделювання іміджу політичного діяча для оптимізації іміджу політиків.

Публікації автора:

1. Гайворонська О. М. До питання про імідж та технології його формування / Гайворонська О. М. // Наука і освіта. – 2004. – № 3, трав. – Одеса, 2004. – С. 29 – 30.

2. Гайворонська О. М. Вимоги до іміджу політичного діяча юнаків та дівчат 18-20 років / Гайворонська О. М. // Наука і освіта. – 2004. № 6-7, жовт. – С. 55 – 56.

3. Гайворонська О. М. Відмінності у вираженності показників, що характеризують риси іміджу політичного діяча, що позитивно сприймається представниками студентської молоді України різного віку / Гайворонська О. М. // Наук. записки Ін-ту психології ім. Г. С. Костюка. Київ, – 2006. – Вип. 30. –
С. 307 – 319.

4. Гайворонська О. М. Модель основних компонентів іміджу політика та виявлення електоральних уподобань студентської молоді за допомогою «Способу моделювання іміджу політичного діяча» / Гайворонська О. М. // Зб. наук. пр. Нац. акад. Держ. прикордон. служби України ім. Б. Хмельницького. – Хмельницький, 2008. № 42, ч. II. – С. 183 – 186.

5. Гайворонская Е. Н. Основные типы поведения в политической деятельности лидера / Гайворонська О. М. // Наука і освіта , 2004 : матеріали VII Міжнар. наук.-практ. конф. ( Дніпропетровськ, 10-25 лют. 2004 р. ). – Д., 2004. – Т. 1 : Політологія. – С. 11 – 13.

6. Гайворонская Е. Н. Влияние социального интеллекта студентов на выраженность их политической информированности / Гайворонська О. М. // Актуальні проблеми психологічної підготовки в системі вищої освіти : матеріали міжнар. наук.- практ. конф. ( Одеса, 29 квіт. 2005 р. ) Од., 2005. –
С. 29 – 35.