Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філософські науки / Соціальна філософія та філософія історії


Мандрагеля Володимир Андрійович. Війна в історії цивілізацій: соціально-філософський аналіз : дис... д-ра філос. наук: 09.00.03 / АПН України; Інститут вищої освіти. — К., 2006. — 444арк. : мал., табл. — Бібліогр.: арк. 391-438.



Анотація до роботи:

Мандрагеля В.А. Війна в історії цивілізацій: соціально-філософський аналіз. – Рукопис.

Дисертація на здобуття вченого ступеню доктора філософських наук зі спеціальності 09.00.10 – соціальна філософія та філософія історії. – Інститут вищої освіти АПН України. – К., 2006.

В дисертації аналізуються головні етапи становлення та розвитку воєн (збройних конфліктів), їх соціально-філософського осмислення, а також специфіка генезису та розвитку національних воєнних шкіл (британської, французької, прусської (німецької), російської, американської).

Запропонована нові підходи щодо класифікація воєн, воєнних та збройних конфліктів через критичне переосмислення, узагальнення поглядів вітчизняних філософів, військових фахівців та зарубіжних експертів.

На основі цивілізаційного підходу підкреслена регіональна відмінність держав, які мають певну специфіку воєн (збройних конфліктів) як протягом світової історії, так і на сучасному етапі розвитку людства (Європа та Північна Америка; Південна Америка; Африка; Близький Схід; Центральна Азія; Південно-Східна Азія). Акцентована увага на необхідність урахування кластерного поділу держав.

Розглянуто основні зміни у причинах та характері воєн (збройних конфліктів) через кардинальні зміни суб’єктів збройної боротьби, їх цілей, мотивів, інструментів, способів воєнних дій, наявність суттєвих соціокультурних відмінностей.

У висновках підводяться підсумки дослідження, узагальнюються результати висвітлення нової наукової проблеми – соціально-філософського аналізу війни в історії цивілізацій.

Історико-філософський аналіз війни надає підстави диференціювати його на три періоди. Перший з них (від стародавніх часів до середньовіччя) характеризується описом феноменології збройної боротьби, теологічною (морально-етичною) проблематикою, перетворенням війська на інструмент державної політики, початком формування воєнної науки.

Другий період відмічений появою масових армій та тотальних воєн. Впродовж нього відбувся перехід до загального військового обов’язку, на домінуючі позиції вийшли політологічні дослідження війни, посилилась увага до її економічної складової, з’явилися нові роди та види військ, відбулося становлення національних воєнних шкіл. В цей час оперативна індуктивна обробка воєнного досвіду, його використання при плануванні та веденні бойових дій, розвиток ініціативи командного складу виявилися більш ефективними, ніж пошук загальних законів, принципів воєнного мистецтва. Започаткована системна оцінка противника, власних сил, вивчаються діалектика зовнішньої та внутрішньої політики держав, рушійні сили формування конкретного змісту їх політики.

В цей період панує класичний (ньютонівський) тип раціональності, одномірне лінійне мислення, з пріоритетом аналізу, експерименту, військової практики, а цілі та засоби війни поступово перетворюються на тотальні в контексті ієрархічного мислення.

Після Другої світової війни на основі нової якістю балансу сил виникають війни з “непрямими” асиметричними діями. Співіснування старих і нових способів боротьби призвело до розвитку багатофункціональних збройних сил, широкого застосування різних методів їх дослідження.

Труднощі у прогнозуванні характеру майбутніх воєн, на думку автора, пов’язані з необхідністю врахування складної динаміки появи, зміцнення та занепаду позицій учасників світового процесу, розширенням спектру цілей та мотивів їх боротьби, значних змін інструментів насильницьких конфліктів на тлі зростання напруженості у міжцивілізаційному протистоянні.

Аналіз розвитку поглядів на війну (збройний конфлікт) у другій половині ХХ ст. засвідчив наявність двох взаємодоповнюючих тенденцій: розвиток, модифікація традиційних підходів та поява принципово нових концепцій (теорій). При цьому у теоріях вітчизняних та зарубіжних фахівців спостерігалося багато спільного, насамперед, схожа методологія аналізу військово-технічної сторони війни. Посилилася увага до “небойових” форм протиборства; “непрямих дій”.

Радянським теоретикам належав пріоритет у розробці військово-технічної сторони збройного насильства (теорія воєн шостого покоління та ін.). Водночас, вчені країн НАТО виступили ініціаторами у дослідженні багатьох напрямків економічної, національно-етнічної складових воєн (збройних конфліктів), розвитку та диверсифікації цивілізаційних, когнітивно-психологічних, морально-етичних теорій, здійсненні глибоких експериментальних порівняльних розробок. У дисертації проаналізовано часткові політологічні теорії на рівнях окремої держави, наддержавних об’єднань, регіонів та міжнародної системи у цілому, виділені найбільш цікаві узагальнення.

Критичне переосмислення теоретичних розробок надало можливість виявити певні тенденції. Якщо західні експерти розглядають причини воєн (збройних конфліктів) переважно на макрорівні (приміром, цивілізаційні теорії), то вчені колишнього СРСР намагаються уточнити дефініцію та класифікацію воєн (збройних конфліктів), розглядаючи їх як специфічне соціально-політичне явище.

Останнім часом більше уваги приділяється їх ірраціональній складовій. Фахівці все частіше спираються не на політику, а на відносини й протиріччя (суперечності), не на збройну боротьбу, а на насильницькі дії одного суб’єкта стосовно іншого. Зростає розуміння, що політика й збройна боротьба не можуть повністю відбити зміст взаємодії між державами, націями (народами), соціальними групами.

До здобутків українських вчених слід віднести урахування специфічної природи й проявів внутрішнього збройного конфлікту, зокрема його асиметричного характеру, невизначеності правового поля врегулювання, моральної деформації комбатантів, виявлення тенденцій трансформації внутрішніх етнічних конфліктів в їх міжнародні багатосторонні аналоги.

Разом з цим, відмічається помітне розмаїття підходів фахівців через використання різних джерел інформації, специфічність досвіду, усталені стереотипи при аналізі різних регіонів або різних історичних періодів. На це накладається значний масив літератури, що ґрунтується на емпіричних фактах, які поки що критично не переглянуто й не класифіковано.

Предметом аналізу дисертанта стали великі динамічні групи змінних (економічні, культурологічні, технологічні), системна оцінка усіх факторів, за якими війна розв’язується або запобігається впродовж історії людства.

Відмічено, що на конфлікти впливає глобалізація, яка обмежує роль та функції держав, інших суб’єктів політики. Причини та фактори, негативні наслідки цього процесу досліджено в роботі.

Висвітлено суперечність між необхідністю втручання інших країн у справи суверенної держави для зменшення можливих наслідків гуманітарної катастрофи та її права на легітимну реалізацію внутрішньої політики. Наголошується на необхідності врахування впливових груп за інтересами, можливостей провокаційних піар-кампаній тощо.

Останнім часом різко збільшилась кількість “некласичних воєн” з використанням стратегій так званих “непрямих” дій, суттєво розширилися спектр їх учасників, способи досягнення цілей, арсенал систем озброєння. Це вимагає переосмислення ролі та функцій Воєнної організації держави, удосконалення системи підготовки військових фахівців.

В дисертації проаналізовані основні недоліки національного воєнного законодавства, звернена увага на відсутність системності та послідовності в реформуванні та розвитку Воєнної організації держави. Узагальнені основні недоліки щодо процедури розробки та прийняття концептуальних документів в галузі національної безпеки та оборони.

В роботі також звернута увага на консерватизм у підготовці військових фахівців, розглянуті сучасні тенденції в системах військової освіти провідних країн світу (безперервність навчання, зміна змісту та спрямованості навчання з урахуванням нових небезпек, загроз та ризиків, організація навчальних груп, технології зворотного зв’язку тощо).

Узагальнені основні недоліки в системі національної системи військової освіти (організація навчального процесу, зміст навчання, застаріла матеріально-технічна база, недостатнє фінансування тощо).

Підкреслено органічний взаємозв’язок, що існує між загальним станом освіти в Україні та негативними явищами і тенденціями, що існують в системі військової освіти. Це стосується базової підготовки курсантів, мотивації на проведення досліджень науково-педагогічних працівників, взаємозв’язку воєнної науки і практики та ін.

Публікації автора:

Монографії

1. Мандрагеля В.А. Моральне виховання та соціально-етичні аспекти управління і менеджменту в арміях Заходу. – К.: АЗСУ, 1997. – 222 с.

2. Мандрагеля В.А. Причини та характер воєн (збройних конфліктів): філософсько-соціологічний аналіз. – К.: Інститут металофізики ім. Г.В. Курдюмова НАН України, 2003 р. – 570 с.

Статті у наукових фахових виданнях

1. Мандрагеля В.А. Війни (збройні конфлікти) ХХІ ст.: зміна базових парадигм // Людина і політика. – Вересень-жовтень 2002. – № 5 (23). – С. 84-91.

2. Мандрагеля В.А. Військова освіта у контексті трансформації характеру війн, способів насильства: сучасні тенденції // Вісник Національного технічного університету України “Київський політехнічний інститут”. Філософія. Психологія. Педагогіка: Зб. наук. праць. – Київ: ІВЦ, 2003. – № 3. – С. 31-39.

3. Мандрагеля В.А. Вплив особливостей міжнародної системи держав на війни (збройні конфлікти): світовий досвід / Військово-науковий вісник. – Львів.: ЛВІ, 2002. – Випуск 4. – С. 284-290.

4. Мандрагеля В.А. Вплив “слабкості” держав на трансформацію “операцій з підтримання миру” в сучасному світі // Людина і політика. – 2003. – № 4 (28). – С. 128-134.

5. Мандрагеля В.А. Генеза стратегії асиметричної відповіді як виклик військовій могутності держав // Людина і політика. – Березень-квітень 2002. – № 2 (20). – С. 129-138.

6. Мандрагеля В.А. Генеза та сучасні підходи лібералізму щодо воєн (збройних сил) // Перспективи. – 2002. – № 1 (17). – С. 78-83.

7. Мандрагеля В.А. Глобальні виклики ХХІ ст. та їх вплив на трансформацію цілей воєн (збройних конфліктів) // Наукові записки Харківського військового університету. Соціальна філософія. Психологія. – Харків: ХВУ, 2004. – Вип. 1 (19). – С. 97-106.

8. Мандрагеля В.А. Демографічні тенденції сучасності як загроза міжнародній стабільності // Інтелект. Особистість. Цивілізація: Тематичний збірник. Вип. 3 / Голов. ред. О.Шубін. – Донецьк: ДонДУЕТ, 2005. – С. 147-155.

9. Мандрагеля В.А. Деякі історико-філософські аспекти становлення принципів та форм сучасного тероризму // Практична філософія – 2002. – № 3. – С. 145-155.

10. Мандрагеля В.А. Зміна поглядів на характер, причини та спрямованість загроз національній безпеці: філософсько-соціологічна західна парадигма // Культура народов Причерноморья – 2003. – № 38. – С. 159-162.

11. Еволюція загрози від зброї масового ураження // Нова парадигма. – 2003. – Випуск 31. – С. 124-131.

12. Мандрагеля В.А. Некоторые аспекты интеграции военного образования в контексте мирового опыта // Персонал. – 2003. – № 1. – С. 76-77.

13. Мандрагеля В.А. “Новий тероризм” – наслідок глобалізації? / Військово-науковий вісник. – Львів.: ЛВІ, 2004. – Випуск 6. – С. 323-333.

14. Мандрагеля В.А. Причини та еволюція сучасного тероризму: спроба філософсько-соціологічного осмислення // Практична філософія – 2003. – № 4. – С. 154-159.

15. Мандрагеля В.А. Проблема визначення та класифікації тероризму: теоретичні аспекти / Військово-науковий вісник. – Львів.: ЛВІ, 2003. – Випуск 5. – С. 301-311.

16. Мандрагеля В.А. Розвиток загальних поглядів на війну (збройний конфлікт) західними теоретиками у другій половині ХХ ст. // Культура народов Причерноморья – 2002. – № 36. – С. 239-242.

17. Мандрагеля В.А. Сучасні підходи “реалізму” щодо збройних конфліктів // Схід. – 2003. – № 2 (52). – С. 95-99.

18. Мандрагеля В.А. Сучасні підходи щодо визначення змісту “інформаційної боротьби” // Наука. Релігія. Суспільство. – 2003. – № 1. – С. 101-106.

19. Мандрагеля В.А. Сучасні тенденції удосконалення військової освіти: із практики збройних конфліктів останнього десятиліття / Вісник Національного технічного університету України “Київський політехнічний інститут”. Філософія. Психологія. Педагогіка: Зб. наук. праць. – Київ: ІВЦ, 2002. – № 1. – С. 31-40.

20. Мандрагеля В.А. Тенденції боротьби з глобальним тероризмом: досвід та перспективи США // Практична філософія – 2004. – № 2. – С. 102-107.

21. Мандрагеля В.А. Трансформація причин воєн (збройних конфліктів): спроба філософсько-соціологічного аналізу // Наукові записки Харківського військового університету. Соціальна філософія, психологія. – Харків: ХВУ, 2004. – Вип. 2 (20). – С. 90-100.

22. Мандрагеля В.А. Філософія війни К.Клаузевиця: нове прочитування та переосмислення // Інтелект. Особистість. Цивілізація – 2004. – Випуск 2. – С .204-212.

23. Мандрагеля В.А. Філософсько-політологічний аналіз схильності держави до війни (збройного конфлікту): зарубіжний досвід / Людинознавчі студії: збірник наукових праць ДДПУ ім. І.Франка / За ред. Т.Біленка. – Дрогобич: НВЦ “Каменяр”, 2002. – Випуск шостий. – С. 146-155.

24. Мандрагеля В.А. Чи є організоване насильство породженням боротьби цивілізацій? / Проблеми гуманітарних наук: Наукові записки ДДПУ ім. І.Франка / Ред. кол. Т.Біленко (головний редактор), В.Мельник, В.Футала та ін. – Дрогобич: НВЦ “Каменяр”, 2002. – Випуск дев’ятий. – С. 46-57.