Результати дослідження узагальнено в таких положеннях: 1. Управління сучасним суспільством (складною соціальною системою, яка саморозвивається, самоуправляється і є самодостатньою) передбачає зміну концептуальної парадигми щодо сутності державного управління, переорієнтацію акцентів з визначення механізмів впливу держави на суспільство (власне управління) до з’ясування функціональних констант суспільства – суб’єкт-суб’єкт (управлінські послуги громадянам). Сучасне державне управління, по суті, трансформується в публічне врядування, що охоплює не тільки діяльність державних органів, а й структури громадянського суспільства. Відбувається поступове перетворення примусово-командних владних механізмів у звичайне (природне) самоздійснення влади громадян. Тим самим природа влади набуває іншої змістовності. 2. Владні механізми отримують домінуючу роль у сучасному управлінні суспільними процесами. Актори соціальних владних комунікацій (суб’єкт і об’єкт, а точніше суб’єкт і суб’єкт) набувають абсолютно визначеного статусу в системі влади. Основним призначенням влади стає формування і досягнення публічної мети діяльності. Разом з тим, механізм формування публічної мети передбачає узгодження приватних інтересів у єдиний публічний інтерес, а механізм реалізації публічної мети полягає у перерозподілі наявних ресурсів між соціальними групами таким чином, щоб забезпечити її реалізацію з найменшими витратами. Відтак, у діяльності системи влади враховуються інтереси якомога більшої частини населення держави, а управління державою відбувається через механізми публічного врядування. 3. Статичну структуру системи влади становлять дві підсистеми: публічна і громадянська. Вони мають певне функціональне призначення: 1) інтегрування приватних інтересів у публічний із подальшою його трансформацією у вплив (публічна підсистема); 2) артикуляція й агрегування приватних інтересів (громадянська підсистема). Публічна і громадянські складові, з одного боку, є автономними структурами, кожна з яких має власні специфічні компоненти, а з іншого – взаємозалежними елементами єдиної системи. Внутрішня організація, функціонування і їх взаємодія визначають зміст механізмів публічного врядування в державі. 4. У функціонуванні системи влади демократичного суспільства простежуються загальні тенденції, які можна сформулювати як принципи: – об’єднання нормотворчого і виконавчого компонентів відбувається через інститут глави держави; – обов’язковості сталої більшості для підтримки діяльності виконавчого компонента (забезпечення внутрішньої динаміки публічної підсистеми системи влади засобами стимулювання сумісної діяльності її складових); – домінування асоціативних компонентів громадянської підсистеми у взаємодії складових публічної і громадянської підсистем (вони мають ефективні важелі впливу на нормотворчий і виконавчий компоненти, а сфера впливу ресурсних компонентів обмежується тільки виконавчим компонентом публічної підсистеми); – компенсування між засобами прийняття нормативних рішень і формою реалізації влади (олігархомонократичний характер прийняття рішень компенсується ліберальною формою реалізації влади, і, навпаки, олігарходемократичним характер прийняття рішень компенсується авторитарною формою влади). 5. Складовими системи влади України є Президент України, Верховна Рада України, Кабінет Міністрів України, що утворюють організаційну структуру публічної підсистеми системи влади. Політичні партії і економічні утворення можна вважати відповідно складовими асоціативного і ресурсного компонентів. Джерелом суперечностей, що виникають між законодавчою і виконавчою гілками державної влади виступає розподіл повноважень урівноваження між складовими нормотворчого компонента, а не між нормотворчим і виконавчим; 6. Реальним напрямком удосконалення системи влади в Україні найближчим часом може стати перерозподіл на користь інституту глави держави владних повноважень урівноваження у межах публічної підсистеми системи влади, спрямований на стимулювання утворення стабільної більшості в парламенті, яка здатна підтримувати діяльність виконавчого компонента. |