Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Психологічні науки / Педагогічна та вікова психологія


Герасимова Наталія Євгеніївна. Внутрішньоособистісні конфлікти в процесі соціальної адаптації студентів до умов вищих навчальних закладів. : Дис... канд. наук: 19.00.07 - 2004.



Анотація до роботи:

Герасімова Н.Є. Внутрішньоособистісні конфлікти в процесі соціальної адаптації студентів до умов вищих навчальних закладів. Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.07 педагогічна та вікова психологія. Інститут психології імені Г.С. Костюка АПН України. Київ, 2004.

Дисертація присвячена вивченню внутрішньоособистісних конфліктів в процесі соціальної адаптації студентів до умов навчання у вищих навчальних закладах (ВНЗ). У роботі виокремлено основні різновиди внутрішньоособистісних конфліктів, що дозволяє розглядати їх в якості інформативних для оцінки фазового перебігу адаптації до навчання у ВНЗ. Запропоновано комплекс психодіагностичних заходів, які диференційовано виявляють різні типи і причини зазначеного конфлікту, шляхи його розв'язання.

Наводяться дані про дезадаптаційні чинники, які зумовлюють внутрішньоособистісні конфлікти. Одним із головних зовнішніх чинників труднощів адаптації до нових умов навчання студентів у ВНЗ є стресогенні ситуації, що спричиняють стани емоційного напруження. Для подолання конфліктів внутрішнього плану студенти, зазвичай, використовують механізми психологічного захисту.

Запропоновано засоби подолання внутрішньоособистісних конфліктів у процесі соціальної адаптації студентів до умов вищих навчальних закладів у вигляді психокорекції під час проходження груп активного соціально-психологічного навчання (АСПН), що в цілому успішно впливає на формування адекватного "образу Я" у студентів, оптимізує зовнішні форми їх поведінки й реагування за складних ситуацій та активізує і прискорює процес їх соціально-психологічної адаптації до умов ВНЗ. Обґрунтовується теза про можливість використання отриманих даних у змісті програми підготовки майбутніх спеціалістів.

  1. Аналіз теоретичних та методологічних джерел, присвячених проблемі внутрішньоособистісного конфлікту виявив існування різноманітних поглядів на цей предмет, недостатню чіткість вироблених понять та термінології. В зарубіжній та вітчизняній психології зазначений феномен розглядається виходячи з теорії особистості, яка існує в тій або тій психологічній школі. Прибічники психоаналітичної концепції внутрішньоособистісного конфлікту акцентують свою увагу на його біопсихологічному трактуванні. Гуманістична психологія вважає, що в підґрунті внутрішньоособистісних конфліктів особистості лежать протиріччя однакової сили, але протилежного спрямування. Когнітивна психологія розглядає зазначений феномен через когнітивний дисонанс. Прихильники біхевіоризму пояснюють внутрішньоособистісний конфлікт як погану звичку, результат помилкового виховання. Необіхевіористи під ним розуміють фрустрацію. Інтеракціонізм зводить це явище до конфлікту ролей. Така неоднозначність поглядів вимагає більш поглибленого розкриття особливостей функціонування внутрішньоособистісних конфліктів та пошуку прийомів попередження їх негативного прояву.

  2. Спираючись на існуючі в сучасній психології уявлення про внутрішньоособистісні конфлікти, ми виявили, що їх розв'язання у студентів залежить від виду конфлікту та здійснюється шляхом зняття головної суперечності, яка міститься в його підґрунті. А саме, при конфлікті "мотиваційному" це суперечність між "хочу і хочу"; "рольовому" "треба і треба"; конфлікті "неадекватної самооцінки" "можу і можу"; "моральному" конфлікті "хочу і треба"; конфлікті "нереалізованого бажання" "хочу і можу"; "адаптаційному" конфлікті "треба і можу".

  3. З'ясовано, що показником внутрішньоособистісного конфлікту в когнітивній сфері виступає порушення оптимального рівня адаптації особистості, зниження самооцінки, внутрішня невідповідність між образами "Я реальне" і "Я ідеальне", суперечність "образу Я". В емоційній — переважання негативного фону настрою, тривожність. У поведінковій — зниження адаптивності до умов навчання у ВНЗ.

  4. Дослідження динаміки перебігу "мотиваційного", "рольового", "морального", "адаптаційного" конфлікту, конфліктів "неадекватної самооцінки" та "нереалізованого бажання" показало, що ступінь прояву окремих різновидів внутрішньоособистісних конфліктів на різних курсах впродовж навчання різний. Зокрема, "адаптаційний" конфлікт та конфлікт "неадекватної самооцінки" більш характерні для випускних курсів, а конфлікт "нереалізованого бажання" та "мотиваційний" частіше виникає на молодших курсах.

  5. Виокремлено чинники, які негативно впливають на появу внутрішньоособистісних конфліктів у студентів. З'ясовано, що найбільш негативний вплив мають: на 1 та 5-му курсах — недостатня увага адміністративного та науково-педагогічного персоналу до запитів студентів; на молодших курсах — часте залучення студентів до виконання видів робіт, не пов'язаних з навчальним процесом, та негативні чинники особистісного характеру, які заважають навчанню; на випускних курсах — невідповідність умов навчання і побуту студентів потребам їхнього всебічного розвитку.

  6. Підтверджено, що механізмами вирішення внутрішньоособистісних конфліктів студентів виступають переважно психологічні захисти: компенсація, проекція, регресія, заперечення.

  7. Встановлено, що корекційна робота зі студентами, які мають внутрішньоособистісні конфлікти, призводить до зниження рівня тривожності при конфлікті "адаптаційному" на 49 %, конфлікті "мотиваційному" на 69 %, конфлікті "нереалізованого бажання" на 27 %, "рольовому" конфлікті на 55 %, конфлікті "моральному" на 50 %, конфлікті "неадекватної самооцінки" на 38 %.

  8. Емпіричні результати свідчать, що робота студентів у процесі здійсненого в дослідженні активного соціально-психологічного навчання серйозно сприяє розв'язанню ними своїх внутрішньоособистісних конфліктів, створює передумову для зниження дезадаптивних проявів їх психіки у спілкуванні, що призводить до розширення самосвідомості, опанування навичок самоаналізу та до розуміння глибинних причин тієї чи іншої поведінки людей; розширення соціально-перцептивної компетентності шляхом опанування рефлексивних знань та ін.

Дослідження не охоплює всього кола питань, які стосуються проблеми внутрішньоособистісних конфліктів студентської молоді та їх впливу на підготовку майбутніх фахівців до професійної діяльності. Подальші дослідження, повинні спрямовуватися на отримання та розроблення адекватних діагностичних процедур виявлення внутрішньоособистісних конфліктів. У цьому зв'язку важливим є дослідження феномена стабільності отриманого ефекту на подальших етапах адаптації студентів до умов навчання у ВНЗ.

Публікації автора:

  1. Герасімова Н.Є. Внутрішній конфлікт та порушення взаємовідносин у педагогічному спілкуванні // Університетська педагогічна освіта як шлях гуманізації суспільства: Матеріали Мiжнар. наук. конф. — К., 1999. — С. 26-29.

  2. Герасімова Н.Є. Вплив внутрішнього конфлікту на розвиток професійного потенціалу особистості // Соціально-педагогічне забезпечення гуманітарної освіти спеціаліста технічного профілю: Матеріали Всеукр. наук. —практ. конф. — Черкаси, 1999. — С. 66-71.

  3. Герасімова Н.Є. Теоретичні передумови виникнення внутрішньоособистісного конфлікту // Наукове проектування інноваційних та альтернативних систем вищої освіти: Матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. — Тернопіль, 2000. — С. 197-200.

  4. Герасімова Н.Є. Соціально-психологічний аналіз внутрішньо особистісного конфлікту // Психологія: Зб. наук. пр. — К.: НПУ ім. М.П. Драгоманова. — 2000. — Вип. 11. — С. 54-60.

  5. Герасімова Н.Є. Сучасні погляди на проблему дослідження внутрішньоособистісного конфлікту // Психологія: Зб. наук. пр. — К.: НПУ ім. М.П. Драгоманова — 2001. — Вип. 13. — С. 63-69.

  6. Герасімова Н.Є. Особливості прояву внутрішньоособистісного конфлікту у студентів-психологів // Проблеми підготовки і підвищення кваліфікації практичних психологів у вищих навчальних закладах: Матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. — Тернопіль, 2002. — С. 36-38.

  7. Герасімова Н.Є. Психологічний аналіз факторів, що негативно впливають на формування особистості студентів ВНЗ // Психологія: Зб. наук. пр. — К.: НПУ ім. М.П. Драгоманова. — 2002. — Вип. 15. — С. 329-336.

  8. Герасімова Н.Є. Активізація механізмів психологічних захистів в умовах внутрішньоособистісних конфліктів студентів ВНЗ // Психологія: Зб. наук. пр. — К.: НПУ ім. М.П. Драгоманова. — 2003. — Вип. 19. — С. 186-190.

  9. Герасімова Н.Є. Порівняльна характеристика апробаційних технологій корекційної роботи при внутрішньоособистісному конфлікті студентів // Психологія у XXI столітті: перспективи розвитку: Матеріали VI Костюківських читань (28-29 січня 2003 р.). — Т. 1. — К.: Міленіум, 2003. — С. 177-181.