Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Психологічні науки / Педагогічна та вікова психологія


Гущина Тетяна Юріївна. Внутрішньоособистісний конфлікт як фактор соціалізації студентської молоді. : Дис... канд. наук: 19.00.07 - 2008.



Анотація до роботи:

Гущина Т.Ю. Внутрішньоособистісний конфлікт як фактор соціалізації студентської молоді. - Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія. – ДВНЗ “Університет менеджменту освіти”. –Київ, 2008.

Дисертація присвячена вивченню внутрішньоособистісного конфлікту як фактора соціалізації студентської молоді. Запропоновано теоретичну модель внутрішньоособистісного конфлікту як засобу дослідження особливостей соціалізації студентської молоді. В роботі виокремлено структурні компоненти внутрішньоособистісного конфлікту, які дозволяють розглядати їх в якості інформативних для оцінки соціалізації студентів. Показано та обґрунтовано вплив на характер соціалізації студентів взаємодії двох факторів - вразливості системи самоставлення в ситуації внутрішньоособистісних ускладнень та мотиваційної спрямованості особистісної активності молодих людей в період студентства.

Наводяться дані про зміст та структуру “конфліктогенного поля” соціалізації студентської молоді. Експериментально виявляються психологічні особливості соціалізації студентів залежно від типу переживання внутрішньоособистісного конфлікту. Показано, що внутрішньоособистісні конфлікти виконують як негативну, дезадаптуючу функцію в процесі соціалізації студентів, так і стимулюючу до саморозвитку, мотивуючу до активної самореалізації. Експериментально обґрунтовується залежність внутрішньої моделі переживання та вирішення внутрішньоособистісного конфлікту, яка формується в самосвідомості студента, від рівня розвитку індивідуально-особистісних якостей. У соціально адаптованого студента ці моделі включають в себе орієнтацію на соціально задані пріоритети особистісного розвитку, сприяють збереженню та відновленню позитивного самоставлення. Запропонована система психологічної підтримки соціального та особистісного становлення студентів в умовах навчального процесу та педагогічної практики.

У дисертації наведено теоретичне узагальнення та нове вирішення проблеми впливу внутрішньоособистісного конфлікту на соціалізацію студентської молоді, що полягає у розгляді внутрішньоособистісного конфлікту як складного і багатофункціонального психологічного механізму трансформації індивідуального досвіду. Внутрішньоособистісний конфлікт суттєво визначає характер соціалізації студентському віці.

  1. На основі систематизації теоретичних підходів до проблеми внутрішньоособистісного конфлікту в контексті соціалізації особистості встановлено, що психологічну реальність даного феномену визначає складна взаємодія зовнішніх та внутрішніх чинників. Найбільш продуктивним підходом до системного вивчення їх взаємодії виступає ситуаційний підхід, який дозволяє включити в аналіз описові та функціональні характеристики внутрішньоособистісного конфлікту. Внутрішньоособистісний конфлікт розглядається як важливий, необхідний психологічний механізм трансформації особистості в соціальній ситуації дорослішання і представляє собою специфічну суб’єктивну форму відображення протиріч між вимогами та умовами соціально-культурної дійсності і особистісними потребами та ресурсами молодих людей.

  2. На основі теоретичного аналізу концептуальних та емпіричних напрямків дослідження соціалізації студентської молоді розроблено модель внутрішньоособистісного конфлікту як фактору соціалізації студентів. Структурними складовими моделі внутрішньоособистісного конфлікту виступають два взаємозалежні компоненти індивідуального досвіду: когнітивно-емоційний та когнітивно-мотиваційний. Зміст когнітивно-емоційного компоненту виражається смисловим наповненням та інтенсивністю конфліктних переживань, обумовлених труднощами дорослішання, системою самоставлення, когнітивно-мотиваційного – спрямованістю особистісної активності в студентському віці.

  3. Обґрунтовано теоретично і підтверджено емпірично, що критеріями оцінки впливу внутрішньоособистісного конфлікту на характер соціалізації студентів виступають два фактори у їх взаємодії: вразливість системи самоставлення при внутрішньоособистісних ускладненнях та мотиваційна спрямованість особистісної активності студентів.

  4. Виявлено змістовні та структурні особливості конфліктогенів соціалізації студентської молоді. Встановлено, що смислове ядро внутрішньоособистісної конфліктності студентів становлять конфліктні переживання, пов’язані зі сферами, що мають найбільший емоційно-відновлюваний потенціал: гармонійність внутрішнього Я, відносини з особами протилежної статі, дозвілля. Типові труднощі соціалізації студентської молоді пов’язані з внутрішньоособистісними ускладненнями у навчанні та відносинах з викладачами.

  5. Виокремлено типи соціалізації студентів залежно від впливу внутрішньоособистісних ускладнень: безконфліктна та конфліктна. Більшість студентської молоді характеризуються безконфліктною соціалізацією (53%). Конфліктна соціалізація, обумовлена внутрішньоособистісними конфліктами, які мають різноякісний вплив на особистісне і соціальне становлення студентів. Виділені внутрішньоособистісні конфлікти з мотивуючим (адаптивним) (16%), критичним (дезадаптивним) (3%) і латентним (28%) впливом на соціалізацію студентів.

  6. Визначено індивідуально-психологічні особистісні ресурси, дефіцит яких продукує переживання внутрішньоособистісного конфлікту зі значним дезадаптивним ефектом. Це блокада прагнення до власної значущості, яка виражається: в тенденції до негативного самоставлення, втрати самоповаги і аутосимпатії; переживанні внутрішньої скутості, залежності від схвалення інших, нездатності проявляти свої почуття; комунікативний дистрес, що виражається в переживанні дискомфорту в спілкуванні зі значущим оточенням (одногрупниками, викладачами, батьками), комунікативній пасивності (нездатності встановлювати довірчі стосунки, труднощах самопрезентації); блокада мотивації саморозвитку, яка виражається: у високому рівні мотивації уникання невдачі та переважаючій мотиваційній спрямованості на пошук емоційного і комунікативного комфорту в період студентської соціалізації (відпочинок в колі друзів, веселе проведення часу, відстрочення дорослого життя).

  7. Запропонована програма актуалізації позитивного потенціалу внутрішньоособистісних конфліктів студентської молоді. Виокремлено психологічні механізми, що забезпечують подолання блокуючих ефектів негативних переживань внутрішньої конфліктності, розширення особистісних можливостей щодо трансформації внутрішньоособистісного конфлікту в потенціал саморозвитку та продуктивної самореалізації. Експериментально підтверджено, що реалізація запропонованої програми підвищила здатність молодих людей до відновлення та підтримання позитивності самоставлення та сприяла загальному розвитку мотивації саморозвитку та самореалізації студентів.

Отримані дані не вичерпують усіх аспектів досліджуваної проблеми. Перспективу подальших досліджень з зазначеної проблеми складають питання визначення чинників та умов профілактики внутрішньоособистісних конфліктів студентів, зумовлених дефіцитом партнерських відносин з викладачами та однолітками, дефіцитом особистісного та професійного самовизначення, розробка програм психологічного супроводу студентів-початківців та старшокурсників.

Публікації автора:

  1. Гущина Т. Ю. Соціалізація і соціальна зрілість особистості / Т. Ю. Гущина // Вісник Національного політехнічного університету України “Київський політехнічний інститут” : Філософія. Психологія. Педагогіка : Зб. наук. праць. – К. : ІВЦ “Політехніка”, 2002 . –Т. 2 (5). – С. 95 – 100.

  2. Гущина Т.Ю. Особливості ускладнень соціалізації студентів в юнацькому віці / Т. Ю. Гущина // Вісник Національного політехнічного університету України “Київський політехнічний інститут”. Філософія. Психологія. Педагогіка: Зб. наук. праць. – К. : ІВЦ “Політехніка”, 2004 . – Т. 2 (11).–С. 107-112.

  3. Гущина Т. Ю. Сравнительная характеристика проблемных переживаний студентов разных курсов / Т. Ю. Гущина // Вісник Національного політехнічного університету України “Київський політехнічний інститут”. Філософія. Психологія. Педагогіка : Зб. наук. праць. – К. : ІВЦ “Політехніка”, 2006 . – Т. 2 (17). – С. 85-89.

  4. Гущина Т.Ю. Статусно-рольові позиції студентів як стратегії соціалізації / Т. Ю. Гущина // К. Д. Ушинський і сучасність : пріоритетні напрямки розвитку професійної освіти : матеріали міжнародної науково-практичної конференції, м. Одеса. – зб. наук. статей. – Одеса, 2004. – Т. 2.– С. 41-44.

  5. Гущина Т. Ю. Особливості перебігу соціалізації в юнацькому віці / Т. Ю. Гущина // Третя Міжнародна науково-методична конференція “Викладання психолого-педагогічних дисциплін у технічному університеті : методологія, досвід, перспективи”, 23-24 жовтня. – К., 2003. – С. 14

  6. Гущина Т. Ю. Рольові моделі студентства / Т. Ю. Гущина // Четверта наукова методична конференція “Викладання психолого-педагогічних дисциплін у технічному університеті : методологія, досвід, перспективи”, 27-28 жовтня. – К., 2005. – С. 21

  7. Гущина Т.Ю. Конфлікти соціалізації студентів вузу / Т.Ю. Гущина // “Дні науки” : IX студентська науково-практична конференція факультету соціології НТУУ “КПІ”, 18-19 квітня. – К., 2006. – С. 46-47

  8. Гущина Т. Ю. Соціалізованість особистості : соціальна норма та психологічне здоров’я / Т. Ю. Гущина // VI Міжнародний форум “На порозі нової доби : Етичні та духовні аспекти розвитку людини та суспільства”, 26-28 травня – К., 2006. – С. 16-17

  9. Гущина Т. Ю. Соціалізація студентів в новому інформаційному просторі вищої школи / Т. Ю. Гущина // ІІІ Міжнародна науково-практична конференція “Управління в освіті”, 19-20 квітня. – Львів, 2007. – С. 32

  10. Гущина Т. Ю. “Конфліктна компетентність як суттєва складова викладання психолого-педагогічних дисциплін” / Т. Ю. Гущина // П’ята Міжнародна науково-методична конференція “Викладання психолого-педагогічних дисциплін у технічному університеті: методологія, досвід, перспективи”, 25-26 жовтня. – К., 2007. – С. 23