Собяніна Галина Миколаївна. Вплив динамічних режимів поз на психосоматичні характеристики адаптаційних можливостей організму підлітків : Дис... канд. наук: 03.00.13 - 2007.
Анотація до роботи:
Собяніна Г.М. Вплив динамічних режимів поз на психосоматичні характеристики адаптаційних можливостей організму підлітків – Рукопис.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата біологічних наук за спеціальністю 03.00.13 – фізіологія людини і тварин. – Таврійський національний університет ім. В.І. Вернадського, Сімферополь, 2007.
Дисертація присвячена вивченню впливу динамічних режимів поз на психосоматичні характеристики адаптаційного потенціалу підлітків. Виявлені механізми, що забезпечують зростання адаптаційних можливостей організму підлітків, які використали зміну положення тіла при навчанні. Встановлено значне розширення резервів кислородотранспортної системи, що виявилося в посиленні інотропізму міокарду, зростанні критерію ефективності серцевого м'яза, а також у підвищенні резервів потужності, мобілізації і ефективності системи дихання. Реалізація інноваційної програми навчання забезпечила підвищення неспецифічної резистентності обстежуваних підлітків, що виявилося формуванням повноцінної реакції підвищеної активації. У ході дослідження було з'ясовано, що динамічне позиціонування детерміноване високою комунікативною, інтелектуальною і психомоторною активністю підлітків, обумовлюючи ефективну психологічну адаптацію, що є однією із передумов підвищення психосоматичного здоров'я школяра. Побудована за допомогою структурних рівнянь модель дозволила визначити на міжсистемному рівні характер формування адаптаційного потенціалу в забезпеченні фізіологічних складових психосоматичного здоров'я підлітків.
Упровадження в практику навчального процесу школярів інноваційної технології, заснованої на використанні динамічних режимів поз, дозволяє значно поліпшити психосоматичні характеристики і адаптаційні можливості організму підлітків.
Ортоградне позиціонування характеризувалося високим розташуванням загального центру мас і малою площею опорного контура, тоді як стандартне положення тіла при навчанні забезпечувалося низьким розташуванням загального центру мас і більшою площею опори. Максимальна вираженість коливання загального центру тяжіння біля середнього положення була зареєстрована у підлітків контрольної групи. Ортоградне позиціонування і стандартне положення тіла при виконанні навчальної роботи забезпечувало школярам обмежено стійке положення в просторі, при цьому коефіцієнти стійкості і в у підлітків контрольної групи достовірно перевищували результати основної групи.
Застосування динамічних режимів позиціонування було найважливішим чинником розширення функціональних резервів системи кровообігу школярів. Посилення інотропного механізму міокарда супроводжувалося зростанням ефективності серцевої діяльності, що знайшло своє відображення в зниженні індексу напруги міокарду у школярів 12 – ти роки на 9,74 % і на 5,88 % у 15- літньому віці. Тренуючий вплив динамічного режиму поз характеризувався ефектом економізації пов'язаного із зменшенням метаболічних витрат лівого шлуночку на 7,15 % і на 4,65 % у даних вікових групах. Збалансованість внутрішньосерцевої гемодинаміки і судинної циркуляції (загальний периферичний опір – серцевий індекс, r = - 0,78) сприяла формуванню ємкісного типу гемодинаміки, як найбільш оптимального для реалізації насосної функції серця.
Використання у навчальному процесі різних статичних положень значно підвищило резерви потужності (максимальна вентиляція легенів зросла на 13,5 % і 15,45%, пікова об'ємна швидкість збільшилася в середньому на 10 %) і ефективності (коефіцієнт використання кисню зріс на 8,2 % і 9,0 % відповідно) системи зовнішнього дихання школярів. Виконання дозованого фізичного навантаження супроводжувалося зниженням енергетичних витрат, пов'язаних із забезпеченням пристосовного ефекту. Динамічний режим поз сприяв зміні патерну дихання у бік збільшення частки об'ємних характеристик у реакціях вентиляторів, що позитивно позначилося на газообмінній функції, ефективність якої в середньому збільшувалася на 10 %.
Динамічний режим поз, використовуваний у навчальному процесі школярів, сприяв підвищенню рівня неспецифічної резистентності організму підлітків. Виявлені зміни співвідношення різних форм лейкоцитів у лейкограмі свідчили про розвиток сприятливого типу реакції підвищеної активації, що формується на високих рівнях реактивності.
Упровадження інноваційної технології позитивно відобразилося на психомоторній поведінці школярів (індекс психомоторної активності в середньому зріс на 8,73 %). Творчий підхід у рішенні проблем, підищене прагнення до діяльності, пов'язаної з розумовою напругою (індекс інтелектуальної активності збільшився на 11,30%) і широкий набір комунікативних програм (індекс комунікативної активності зріс на 9,86 %) сприяв підвищенню загальної активності школярів, позитивно відображаючись на адаптаційних можливостях організму, що росте.
Розроблена математична модель дозволила визначити на міжсистемному рівні характер формування адаптаційного потенціалу організму підлітків в умовах використання різних статичних положень. Виявлено, що психосоматичне здоров'я школярів підвищується із зростанням потужності роботи при тестуванні навантаження, збільшенні швидкості елімінації СО2 з організму, зростанні індексу загальної адаптивності і зменшенні коефіцієнта стійкості тіла.
Дія інноваційної технології сприяла зниженню рівня ентропії. Стійкість системи вимірювалася на рівні одиниці (V=1), що обумовлювало стабільність структури після відхилення, викликаного збурливим чинником.
Публікації автора:
Собянина Г.Н., Буков Ю.А. Использование методов математического моделирования в оценке психосоматического здоровья школьников // Ученые записки Таврического национального университета им. В.И.Вернадского.- 2006.- Т.19(58)., №3. - С.76-82 (особистий внесок полягає в проведенні частини експериментальних досліджень, обробці матеріалів).
Буков Ю.А., Собянина Г.Н. Ортоградное позиционирование как тренирующий фактор адаптационных возможностей организма подростков. // Таврический медико-биологический весник. - 2007. - Т.10, №1.- С.136-139 (особистий внесок полягає в проведенні частини експериментальних досліджень, обробці матеріалів).
Собянина Г.Н. Информационно-энтропийный критерий в оценке психосоматического здоровья школьников, обучающихся по инновационной технологии // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту: наукова монографія за редакцією проф.Єрмакова С.С.- Харків: ХДАДМ(XXПI), 2007.- № 3.- С.129-131.
Буков Ю.А., Собянина Г.Н. Исследование гемодинамической эффективности при ортостатическом положении, используемом в учебном процессе детей старшего школьного возраста // Сучасні досягнення спортивної медицини, лікувальної фізкультури та валеології: Матеріали XI Міжнародної науково-практичної конференції (9-10 червня 2005р.).-Одеса: Одес.держ.мед.ун-т, 2005.- С.48-49 (особистий внесок полягає в проведенні частини експериментальних досліджень, обробці матеріалів).
Буков Ю.А., Собянина Г.Н. Физиологическая оценка эффективности использования ортостатической позы в учебном процессе школьников // Физическая реабилитация в обеспечении качества жизни населения: Материалы научно-практической конференции с международным участием (13-14 октября 2005 г.). – Севастополь: «РИБЭСТ», 2005.- С.19-20 (особистий внесок полягає в проведенні частини експериментальних досліджень, обробці матеріалів).
Собянина Г.Н. Влияние ортоградного положения тела на адаптационные возможности организма подростков старшего школьного возраста // Здоров`я і освіта: проблеми та перспективи: Матеріали IV Всеукраїнської науково-практичної конференції за ред. Рибковського А.Г.- Донецьк: ДонНУ, 2006.- С.123-124.
Буков Ю.О., Собяніна Г.М. Респіраторна система та можливості підвищення працездатності школярів з використанням інноваційних технологій // Роль фізичної культури як вагомого фактора покращення стану здоров`я населення і модіфікації стилю життя: Матеріали I Міжнародної науково-практичної конференції, м.Івано-Франківськ, 11-14 травня 2006р.-Івано-Франківськ, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, 2006.- С.12-13 (особистий внесок полягає в проведенні частини експериментальних досліджень, обробці матеріалів).
Собянина Г.Н. Влияние ортоградного положения тела на функциональное состояние системы внешнего дыхания подростков старшего школьного возраста // Спортивна медицина, лікувальна фізкультура та валеологія – 2006 // XII Міжнародна науково-практична конференція. Одеса, 5-6 вересня 2006.- Одеса:Одес.дер.мед.ун-т., 2006 - С.223-224.
Собяніна Г.М., Буков Ю.О. Свідоцтво про реєстрацію авторського права на комп`ютерну програму визначення статичного положення тіла № 14251 від 28.09.2005.