Шестерова Людмила Єгорівна. Вплив рівня активності сенсорних функцій на удосконалення рухових здібностей школярів середніх класів : Дис... канд. наук: 24.00.02 - 2004.
Анотація до роботи:
Шестерова Л.Є. Вплив рівня активності сенсорних функцій на удосконалення рухових здібностей школярів середніх класів. – Рукопис.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата наук з фізичного виховання і спорту за спеціальністю 24.00.02 – фізична культура, фізичне виховання різних груп населення. – Харківська державна академія фізичної культури, Харків, 2004.
В дисертації викладені питання щодо впливу спеціально спрямованих вправ на рівень активності окремих функцій слухового, зорового, вестибулярного аналізаторів і ЦНС. Під впливом змін, що відбулися в стані досліджуваних сенсорних функцій, відзначено покращення рівня розвитку фізичних якостей учнів середніх класів загальноосвітньої школи. Кореляційний аналіз дозволив встановити, що найбільш значний взаємозв’язок спостерігається між показниками рівня розвитку швидкісних, швидкісно-силових здібностей, спритності та параметрами периферичного поля зору і стійкості вестибулярного аналізатора до обертальних навантажень. Основні результати досліджень впроваджені в навчально-виховний процес загальноосвітніх шкіл м. Харкова, в практику підготовки спортсменів – легкоатлетів міської ДЮСШ м. Харкова та в процес перепідготовки вчителів загальноосвітніх шкіл м. Харкова та області.
Аналіз літературних даних дає підставу укласти, що, незважаючи на наявність значної кількості робіт у визначенні впливу фізичних вправ на функціональний стан сенсорних систем і їхньої ролі у формуванні рухів, недослідженою залишається проблема взаємозв’язку функціонального стану сенсорних систем і фізичної підготовленості школярів 11-15 років.
Первісні дослідження рівня активності сенсорних функцій дозволили встановити, що у школярів як експериментальних, так і контрольних груп спостерігалися:
низькі показники тривалості чутності звуку при повітряній провідності (у хлопчиків – 3,87-4,73 с, у дівчаток – 3,85-4,40 с);
об’єм периферичного зору менш норми для безбарвних об’єктів і лише, в окремих випадках, відповідає їй по внутрішній межі;
відхилення в ходьбі після обертальних навантажень досягали значних величин і коливалися в межах у хлопчиків від 114,30 см до 75,16 см; у дівчаток – від 109,60см до 60,90 см;
час зорово-моторної реакції знаходився в межах 0,22 – 0,28 с і мало залежав від статі досліджуваних.
Результати первісних досліджень рухової підготовленості школярів 5-9 класів, які оцінювалися за бальною системою „Державних тестів і нормативів оцінки фізичної підготовленості населення України” дозволяють стверджувати, що рівень розвитку фізичних якостей, в основному, відповідає оцінці „задовільно”. Показники спритності оцінювалися на „незадовільно”, що свідчить про низький рівень розвитку сенсорних функцій.
Включення в зміст уроків фізичної культури спеціально спрямованих вправ позитивно вплинуло на показники досліджуваних функцій сенсорних систем школярів 11-15 років. Вірогідно підвищилися: тривалість чутності звуку при повітряній провідності (Р<0,001), стійкість вестибулярного аналізатора до обертальних навантажень (Р<0,001), розширилися межі поля зору (Р<0,05 - 0,001) і скоротився час зорово-моторної реакції (Р<0,001). Найбільш сприятливими періодами для впливу на вище зазначені функції сенсорних систем є: у дівчаток вік 11 років; у хлопчиків – для вестибулярного аналізатора – 11 років, для зорового аналізатора і ЦНС – 12-13 років і для слухового аналізатора 14-15 років.
Результати повторних досліджень свідчать про значне підвищення рівня фізичної підготовленості школярів експериментальних груп. Приріст результатів у тестах склав: у бігу на 60 м: у хлопчиків – від 5,8 до 7,9%, у дівчаток – від 4,8 до 7,7%; у стрибках у довжину з місця: у хлопчиків – від 4,7 до 8,6%, у дівчаток від 3,0 до 5,6%; у бігу на 1500 м: у хлопчиків – від 4,1 до 7,1%, у дівчаток – від 3,8 до 6,3%; у згинанні та розгинанні рук в упорі лежачі: у хлопчиків – від 6,3 до 25,7%, у дівчаток – від 14,8 до 22,6 %; у підніманні в сід з положення лежачи на спині за 1 хвилину: у хлопчиків – від 6,8 до 10,7%, у дівчаток – від 7,6 до 17,6%; у човниковому бігу 49м: хлопчиків – від 5,5 до 9,4%, у дівчаток – від 6,1 до 8,6%; у нахилі вперед з положення сидячи: у хлопчиків – від 14,9 до 34,2%, у дівчаток – від 21,7 до 53,4%.
Найбільше інтенсивно показники рівня розвитку фізичних якостей підвищувалися в період з 11 до 12-13 років.
Кореляційний аналіз між досліджуваними показниками сенсорних функцій і рівнем розвитку окремих фізичних якостей школярів середніх класів дозволив установити наявність досить високої залежності між проявом швидкісно-силових, швидкісних здібностей і спритності та параметрами об’єму периферичного поля зору і стійкості вестибулярного аналізатора до обертальних навантажень. Ступінь взаємозв’язку багато в чому залежить від віку і статі досліджуваних. Найбільш тісний взаємовплив показників досліджуваних сенсорних функцій і фізичної підготовленості школярів відзначався у хлопчиків у віці – 11 та 14-15 років, у дівчаток – 11 років.
Дослідженнями підтверджена ефективність застосування спеціальних вправ, що впливають на функціональний стан сенсорних систем, і їхній позитивний вплив на рівень фізичної підготовленості школярів 11-15 років. Це дозволяє рекомендувати вчителям фізичної культури і тренерам з видів спорту доповнювати зміст уроків, навчально-тренувальних і самостійних занять запропонованими нами вправами.
Публікації автора:
Шестерова Л.Е., Терентьева Н.Н. Соотношение физической подготовленности и функционального состояния анализаторов у школьников 10-15 лет //Педагогические и социально-философские аспекты физической культуры и спорта: Сборник научно-методических работ. – Харьков: ХГИФК, ХГВУФК №1, БГПУ, 1996. – С. 109-113.
Шестерова Л.Е., Терентьева Н.Н. Роль анализаторов в формировании движений у учащихся среднего школьного возраста //Современные проблемы физической культуры и спорта: Сборник научных трудов. – Белгород: из-во БГУ, 1997. – С. 299-303.
Шестерова Л.Е. Исследование взаимосвязи функционального состояния сенсорных систем и двигательной подготовленности школьников 5-х – 9-х классов //Физическое воспитание студентов творческих специальностей: Сборник научных трудов под. ред. Ермакова С.С. – Харьков: ХХПИ, 1998. - № 1 – С. 30-31.
Шестерова Л.Є. Вплив функціонального стану аналізаторів на рухову підготовленість школярів середніх класів //Слобожанський науково-спортивний вісник: Збірник наукових статей . – Харків, 1998. - Вип. 1. – С.5-7.
Шестерова Л.Е. К вопросу о взаимосвязи двигательной подготовленности и функционального состояния сенсорных систем школьников 5-х – 9-х классов //Фізична культура, спорт та здоров’я: Матеріали III Міжнародної наукової конференції студентів та аспірантів. – Харків, 2001. – С. 10.
Шестерова Л.Е., Терентьева Н.Н. Совершенствование содержания уроков физической культуры в общеобразовательной школе //Слобожанський науково-спортивний вісник: Збірник наукових статей. – Харків, 2001. – Вип. 4. – С. 20-21.
Шестерова Л.Е. К вопросу об изменении содержания урока физической культуры в общеобразовательной школе //Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. Збірник наукових праць за ред. Єрмакова С.С. – Харків: ХДАДМ (ХХПУ), 2002. - № 23. – С. 79-84.
Шестерова Л.Е. Исследование влияния функционального состояния сенсорных систем на уровень развития скоростно-силовых способностей школьников 11-15 лет // Слобожанський науково-спортивний вісник: Збірник наукових статей. – Харків, 2002. – Вип. 5. – С. 16-18.
Шестерова Л.Є. Про взаємозв’язок фізичної підготовленості і функціонального стану окремих сенсорних систем у школярів 11-15 років //Молода спортивна наука України: Збірник наукових праць в галузі фізичної культури та спорту. Вип. 7: У 3-х т. – Львів: НВФ „Українські технології”, 2003. – Т. 2. – С. 89-92.
Шестерова Л.Є. Шляхи вдосконалення змісту уроків фізичної культури в загальноосвітній школі //Теорія та методика фізичного виховання: Науково-методичний журнал. – Харків: Вид. „ОВС”, 2003. - № 2. – С. 18-20.
Шестерова Л.Є. Вплив функціонального стану слухового та вестибулярного аналізаторів на фізичну підготовленість школярів 11-15 років //Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. Збірник наукових праць за ред. Єрмакова С.С. – Харків: ХДАДМ (ХХПУ), 2003. - № 7. – С. 19-24.