Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Історичні науки / Книгознавство, бібліотекознавство, бібліографознавство


Грабар Наталя Григорівна. Виховна діяльність бібліотек вищих навчальних закладів у сучасних соціально-комунікаційних умовах : Дис... канд. наук: 27.00.03 - 2008.



Анотація до роботи:

Грабар Н.Г. Виховна діяльність бібліотек вищих навчальних закладів у сучасних соціально-комунікаційних умовах. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата наук з соціальних комунікацій зі спеціальності 27.00.03 – книгознавство, бібліотекознавство, бібліографознавство – Харківська державна академія культури, Харків, 2008.

Дисертацію присвячено комплексному дослідженню виховної діяльності бібліотек ВНЗ у нових соціально-комунікаційних умовах. Сформовано методологічну базу дослідження. Розвинуто уявлення про багаторівневу систему виховання особистості з урахуванням бачення бібліотечного середовища як головного елементу інформаційно-комунікаційного простору ВНЗ. Визначено функціонально-змістові, структурно-організаційні аспекти виховної діяльності бібліотек ВНЗ, які полягають у закріпленні результатів соціалізації молоді в довузівський період і скеровані на формування інформаційно-комунікаційного, освітнього середовища самонавчання та самовиховання на партнерських засадах з науково-педагогічними та студентсько-громадськими структурами. Обґрунтовано концептуальну модель виховної діяльності бібліотеки ВНЗ, яка надасть можливість оптимально поєднувати всі вимоги до підготовки творчої особистості, спеціаліста-професіонала.

Проведене дослідження дає підстави для констатації таких основних наукових висновків:

1. Реформування освітньо-виховного процесу в Україні, його вдосконалення є найважливішою актуальною соціокультурною проблемою, що значною мірою зумовлена процесами глобалізації та проблемами розвитку формування творчої компоненти особистості як необхідної якості людини, особливо фахівця, для адаптації в сучасних умовах. Значний вплив на структурно-функціональні трансформації в бібліотеках ВНЗ мають певні зміни інформаційно-комунікаційного середовища, частиною якого є і бібліотечне середовище. В нових соціально-комунікаційних умовах бібліотеки є не лише об’єктами інформатизації, а й активними учасниками цього процесу. Окрім того, вони постають системоутворюючими компонентами соціально-інформаційної інфраструктури суспільства та його підсистем, сприяючи формуванню загального культурного й інформаційно-комунікаційного середовища.

У дослідженні доведено, що визначальними елементами виховної діяльності бібліотеки у ВНЗ стають: електронні засоби зберігання, обробка, розповсюдження, використання інформації. Сформульовано положення про необхідність гармонізації освітньо-виховного середовища ВНЗ, в т.ч. і бібліотечними засобами, в умовах розширення соціально-комунікаційних функцій бібліотек.

2. Відсутність деякої фрагментарності у науковій розробці проблеми зумовлюють необхідність вивчення виховної діяльності бібліотеки у нових соціально-комунікаційних умовах. Для досягнення компетентності дослідження використано загальнонаукові підходи та методи. Системний підхід надає можливість дослідити діяльність бібліотеки ВНЗ у цілісній системі загального виховного процесу. У контексті діяльнісного підходу застосовуються методи корекції розвитку особистості, комунікативно-педагогічної допомоги студентам у вирішенні їхніх життєвих проблем, професійному самовизначенні, організації дозвіллєвих програм. Соціокультурний підхід виявив історично сформовані усталені структури, що дозволило визначити напрями і зміст трансформації бібліотек як соціально-комунікаційних організацій, які інтегрують до єдиного інформаційно-освітнього простору.

3. У сучасних соціально-комунікаційних умовах трансформація виховної діяльності бібліотек ВНЗ відбувається за: 1) рівнем організації (від конкретно трудових завдань до комплексної системи виховної діяльності); 2) характером (від масового до індивідуально-орієнтованого); 3) формою (від документних, наочно-рекомендаційних до інформаційно-когнітивних, педагогічно-технологічних); 4) технологією (від загальних соціокультурних блоків виховання до структурування завдань виховання окремого студента); 5) етапами становлення та розвитку особистостей і за рівнями навчання; 6) змістом (від класово-олігархічних ідеологій до загальнолюдських, національних, гуманістичних цінностей); 7) цілями (від формування «гвинтиків» державно-ідеологічної доктрини до сприяння розкриттю творчого потенціалу особистості).

4. Нині здійснюється функціонально-змістове наповнення напрямів виховної діяльності (гуманізація інформаційного простору, створення єдиного виховного простору ВНЗ); нових технологій роботи з читачами (дистанційна освіта, електронна пошта, веб-сайти); форм і методів роботи (особистісно орієнтованих: бесіди, діалоги, «круглі столи»); культурно-дозвіллєвих (бібліотечна режисура, авторські програми).

У процесі експериментальної перевірки роботи з’ясовано, що поєднання різноманітних форм бібліотечних заходів, методів надання інформації і роботи з читачами дозволяє традиційні напрями діяльності наповнювати новим змістом і таким чином підтримувати й удосконалювати виховну діяльність бібліотеки.

5. Нині здійснюється функціонально-змістове наповнення напрямів виховної діяльності (гуманізація інформаційного простору, створення єдиного виховного простору ВНЗ); нових технологій роботи з читачами (дистанційна освіта, електронна пошта, веб-сайти); форм і методів роботи (особистісно орієнтованих: бесіди, діалоги, «круглі столи»); культурно-дозвіллєвих (бібліотечна режисура, авторські програми).

6. Структурно-організаційна складова виховної діяльності бібліотеки реалізується через взаємодію всіх учасників виховного процесу ВНЗ. Функціонування системи виховних заходів забезпечує ректорат, вчена рада, комітет у справах сім’ї, молоді та спорту, студентські комітети, що працюють на рівнях університету, факультетів, курсів та в гуртожитках відповідно плану виховної роботи, затвердженого ректором. Співпрацюють з ними інші структурні підрозділи (гуманітарні кафедри, бібліотека, профком, музей, рада ветеранів та ін.). Завдяки налагодженню цілеспрямованих взаємозв’язків підсистем ВНЗ виховна система стає динамічною, успішніше функціонує і розвивається. На організаційному рівні запропоновано створити сектор культурно-виховної діяльності для інституалізації партнерських відносин бібліотеки з іншими структурами ВНЗ, що має бути зафіксовано у відповідних документах (Положення про бібліотеки ВНЗ, посадові інструкції).

7. Уперше визначено цілі виховної діяльності бібліотек у ВНЗ ІІІ-ІV рівнів акредитації, які зумовлені інтегрованим впливом зовнішніх та внутрішніх факторів функціонування освіти і полягають у формуванні творчої особистості, спеціаліста-професіонала. Таке ставлення збігається з цілями виховної діяльності ВНЗ, але досягаються бібліотечними засобами в процесі інформаційно-комунікаційної діяльності бібліотек. Цільовий компонент виховної діяльності бібліотеки забезпечується комплексом засобів і дій, спрямованих на розвиток інтелектуально-творчих здібностей особистості за допомогою суб’єкт-об’єктних (через посередництво різних матеріальних носіїв) і суб’єкт-суб’єктних (міжособистісне спілкування) відносин.

Завдання бібліотеки ВНЗ – допомогти адаптуванню студентів до сучасних умов освіти та суспільного життя, до використання бібліотечного середовища методом формування творчого й духовного світогляду студентської молоді з використанням переваг і можливостей інформаційно-комунікаційного простору освіти.

8. Розглянуто систему виховної діяльності ВНЗ як сукупності динамічно взаємопов’язаних компонентів (цілі, завдання, методи, засоби, форми, фактори, результати), що сприяють вихованню особистості громадянина України, формують ціннісні орієнтири, стиль життя, інформаційну компетентність.

Багаторівнева система виховної діяльності містить: 1 – цілі, завдання та структурні особливості її організації у ВНЗ; 2 – цілі, завдання, структурно-організаційне та функціонально змістове наповнення в бібліотеці ВНЗ; 3 – взаємозв’язки в системі виховної діяльності, які пов’язані з ранжуванням пріоритетів виховної діяльності (масової, групової, індивідуальної), певну спрямованість дій кожного учасника виховної діяльності; 4 – характер виховної діяльності (обов’язковий, додатковий, професійний, професійно-допоміжний, безпосередній, опосередкований тощо); 5 – форми організації виховної діяльності; 6 – ієрархію структур виховної діяльності у ВНЗ, їх відповідність рівням та завданням навчання у ВНЗ; 7 – зворотні зв’язки й управління виховною діяльністю в бібліотеці ВНЗ. Бібліотека своєю виховною діяльністю долучається до процесу формування студентської молоді.

9. Специфіка виховної діяльності спрямована на формування особистості майбутнього фахівця, визначена у відповідності до державних стандартів у вищій освіті та вимог щодо змістовної сутності у ВНЗ, де проводилося дослідження. Виховна діяльність бібліотеки спрямована на виховання і творчий розвиток студента і здійснюється специфічними засобами бібліотечної роботи. Це матиме виховні результати, якщо не обмежуватися лише бібліотечним середовищем. Лише діючи системно і комплексно усі структури ВНЗ і підрозділи бібліотеки допомагають молодій людині у формуванні світогляду, творчості, духовності й інформаційній культурі.

10. Уперше концептуалізовано виховну діяльність бібліотеки як результат інформаційно-комунікаційної взаємодії учасників навчально-виховного процесу у ВНЗ. Прогностична цінність моделі виховної діяльності бібліотеки полягає в розширенні і поглибленні бібліотечними засобами креативних та інших можливостей самореалізації майбутніх фахівців на рівні професійно значимих, особистісно і соціально бажаних результатів. Прогностичність даної моделі – виявлення ефективних засобів виховної діяльності бібліотеки ВНЗ, що відповідає очікуваним результатам соціально-комунікаційного середовища. Теоретичний аспект визначається можливістю поліпшення структурно-функціональної трансформації в умовах соціально-комунікаційних функцій бібліотек ВНЗ. Поєднання організаційно-функціональних і психолого-педагогічних концептів як об’єктів управління процесом виховання у ВНЗ, забезпечить результативність виховної діяльності – формування спеціаліста, професіонала і творчої особистості.

11. Доведено, що критерії оцінки виховної діяльності бібліотек ВНЗ залежать від її інформаційно-психологічних і когнітивних особливостей і суспільних орієнтирів виховної діяльності в суспільстві, які ще остаточно не сформульовані у громадянській свідомості України. Ці питання потребують подальшого дослідження, вирішення і підтримки на державному рівні.

Необхідне подальше вивчення концептів, які відповідають завданням реформування освіти в умовах інформатизації суспільства, вимогам самоосвіти і самовиховання особистості на основі міждисциплінарних зв’язків у сфері соціогуманітарних наук, а також складають зміст і ознаки досягнення цілей виховної діяльності як елементу комунікаційних відносин у сфері освіти.

Публікації автора:

Статті у фахових виданнях:

  1. Грабар Н. Г. Бібліотека як інформаційно-виховна структура вищого навчального закладу / Н. Г. Грабар // Вісн. Харк. держ. акад. культури. — Х. : ХДАК, 2003. — Вип. 11. — С. 132–137.

  2. Грабар Н. Г. Від духовності до інформаційної культури / Н. Г. Грабар // Вісн. Кн. палати. — 2002. — №1. — С. 26.

  3. Грабар Н. Г. Суттєві ціннісні рівні бібліотек вищих навчальних закладів: реалії та перспектива / Н. Г. Грабар // Вісн. Кн. палати. — 2006. — №8. — С. 12–15.

  4. Грабар Н. Г. Комунікаційна діяльність бібліотекарів ВНЗ
    / Н. Г. Гpабаp // Культура та інформаційне суспільство ХХІ століття : матеріали наук. конф. молодих учених, 24–25 квітня 2007 р. / Хаpк. деpж. акад. культуpи ; відп. ред. С.В. Сищенко. — Х. : ХДАК, 2007. — С. 247.

  5. Грабар Н. Г. Комунікаційні аспекти виховної діяльності бібліотеки вищого навчального закладу / Н. Г. Гpабаp // Вiсн. Хаpк. деpж. акад. культуpи : зб. наук. пp. — Х., 2007. — Вип. 20. — С. 99–108.

  6. Грабар Н. Г. Культура дозвілля студентської молоді у бібліотеках вищих навчальних закладів / Н. Г. Грабар // Вісн. Кн. палати. — 2007. — №7. — С. 16–18.

Матеріали і тези конференцій:

  1. Грабар Н. Г. Бiблiотека технiчного агpаpного університету – осередок нацiонально-гpомадського виховання студентської молодi / Н.Г. Грабар // Аграрні реформи в Україні : теорія, історія, політика, інформація : матеріали міжнар. наук.-практ. конф. 19–20 квіт. — Х., 2001. — С. 206–209.

  2. Грабар Н. Г. Місце і роль бібліотеки ВНЗ у студентському самоврядуванні як форми організації студентства / Н. Г. Грабар
    // Вісн. Харк. держ. акад. культури : зб. наук. пр. — Х. : ХДАК, 2004. — Вип. 15. — С. 213–222.

  3. Грабар Н. Г. Національне виховання в контексті бібліотеки вищого навчального закладу / Н. Г. Грабар // Укр. культура : пробл. і перспективи : матеріали наук.-практ. конф., 28 жовт. 2003 р. / Харк. держ. б-ка В.Г. Короленка . — Х., 2004 . — С. 20–29.

  4. Грабар Н.Г. Роль бібліотеки у формуванні духовної культури майбутніх фахівців / Н.Г. Грабар // Духовна культура в інформаційному суспільстві : матеріали міжнар. наук.-теор. конф. 24–25 січ. 2002 р . — Х., 2002. — С. 230–231.

  5. Грабар Н. Г. Роль бібліотеки у формуванні і розвитку самоорганізації студентства / Н. Г. Грабар // Студ. самоврядування в системі навч.-вихов. процесу аграр. вищ. навч. закл. : зб. матеріалів наук.-практ. конф. — К. : Аграрна освіта, 2005. — Вип. 2. — С. 29–32.

  6. Грабар Н. Г. «Як слово наше відзоветься» / Н. Г. Грабар
    // Г. С. Сковорода та проблеми формування особистості : матеріали наук.-практ. конф. в межах Великого проекту «Григорій Сковорода – 300» 18–19 жовт. 2007 р. — Х, 2007. — С. 332–337.

  7. Грабарь Н. Г. Театр как средство воспитания студентов
    / Н. Г. Грабарь // Інформаційно-культурна складова освіти : основні проблеми та перспективи у формуванні особистості : зб. матеріалів міжнар. наук.-практ. конф. 23–24 листоп. 2006. — Х., 2006. —
    С. 166–169.

Інші:

  1. Грабар Н. Г. Документально-комунікаційні форми роботи бібліотеки ВНЗ : практикум / Н. Г. Грабар, Л. І. Бездольна. — Х. : ХНТУСГ, 2006. — 110 с.