Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Фінанси, грошовий обіг і кредит


399. Щекович Олена Сергіївна. Використання бюджетних коштів підприємствами агропромислового комплексу України: дис... канд. екон. наук: 08.04.01 / Національний науковий центр "Інститут аграрної економіки" УААН. - К., 2005.



Анотація до роботи:

Щекович О.С. Використання бюджетних коштів підприємствами агропромислового комплексу України. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.04.01 – фінанси, грошовий обіг і кредит – Національний науковий центр „Інститут аграрної економіки” Української академії аграрних наук, Київ, 2005.

Дисертацію присвячено питанням підвищення ефективності використання бюджетних коштів підприємствами агропромислового комплексу.

Поглиблено теоретичне обґрунтування економічного терміна „державний бюджет” як основного елемента фінансових відносин, що складаються між державою та суб’єктами господарювання.

Узагальнено зарубіжний досвід підтримки й регулювання сільськогосподарського виробництва, на основі якого запропоновано використання в Україні методів страхування ризиків і регулювання виробництва окремих видів сільськогосподарської продукції та запропоновано шляхи стабілізації фінансового стану сільськогосподарських виробників через впровадження фінансового оздоровлення сільськогосподарських підприємств, в основу якого покладено бюджетування, яке в свою чергу має здійснюватися завдяки стабільності та впорядкованості чинного законодавства.

Визначено, що власні фінансові ресурси сільськогосподарських підприємств на етапі їх реформування не є достатньою фінансовою основою їх діяльності та розвитку, що зумовлено ростом збитковості сільськогосподарських товаровиробників, ступенем зношеності основних фондів, неефективною амортизаційною та ціновою політикою.

Сформульовано необхідність державної підтримки сільськогосподарських виробників шляхом фінансування з державного бюджету загальнодержавних програм їх розвитку, а також залучення коштів місцевих бюджетів на реалізацію місцевих програм.

У дисертації наведено теоретичне узагальнення і запропоновано новий підхід до розв’язання наукової задачі, що виявляється у вдосконаленні системи бюджетної підтримки в умовах ринкової трансформації аграрної економіки, направленої на забезпечення стимулювання економічного розвитку агропромислового комплексу України.

На основі проведеного дослідження сформульовано наступні висновки й пропозиції:

  1. Недосконала політика державної підтримки агарного сектору економіки в 1991-1999 роках виявилась одним із чинників наростання кризових явищ в АПК, витрати власних джерел фінансових ресурсів, погіршення стану матеріально-технічної бази підприємств галузі, зниження доходності та збільшення рівня збитковості, платіжної кризи, банкрутства абсолютної більшості сільськогосподарських підприємств.

  2. Характерною особливістю розвитку сільського господарства в Україні є те, що на внутрішньому і зовнішньому ринках втрачена купівельна спроможність не лише населення, а й держави. Внаслідок цього сільське господарство значно зменшило обсяги закупівлі матеріально-технічних ресурсів, засобів інтенсифікації, нових сортів, гібридів і порід, що зумовило втрату прогресивних технологій і конкурентоспроможності галузі.

  3. Наукові передбачення прибутковості діяльності сільськогосподарських підприємств у найближчій перспективі має забезпечуватись за рахунок:

- державного регулювання і підтримки цін на сільськогосподарську продукцію – до 20% частки у можливому прибутку;

- державного регулювання цін на продукцію природних монополістів, що споживається у процесі сільськогосподарського виробництва, цін на агротехнічні та агросервісні послуги, послуги із зберігання продукції і агробізнесу – до 20%;

- ефективної цільової бюджетної підтримки з концентрацією ресурсів на пріоритетних напрямах відповідно до розроблених і прийнятих науково обґрунтованих програм – до 30% частки можливого прибутку;

- регульованої і зваженої кредитної політики – до 20%;

- податкового протекціонізму для галузі – до 10% .

  1. Ефективна державна підтримка агропромислової сфери повинна здійснюватися згідно із Законом „Про державну підтримку сільського господарства України”, який передбачає, пріоритетні напрями (програми) фінансування, що в майбутньому забезпечить зростання виробництва сільськогосподарської продукції, підвищення рентабельності галузі.

  2. Бюджетні позики виробникам сільськогосподарської продукції повинні надаватись Аграрним фондом України, шляхом придбання сільськогосподарської продукції на строкових умовах на організованому аграрному ринку за рахунок коштів, визначених державним бюджетом чергового року з метою забезпечення бюджетних споживачів і формування інтервенційного фонду. Підтримка виробників сільськогосподарської продукції має здійснюватися виключно на організованому аграрному ринку України.

  3. На основі Закону України „Про державну підтримку сільського господарства України” необхідно створити сприятливе економічне середовище шляхом встановлення рівних „правил гри” на ринку, для чого запровадити компенсаційний механізм на продукцію промисловості, яка споживається у сільському господарстві. При цьому важливим є встановлення двох визначальних параметрів „2П”: а)приоритетний розвиток сільського господарства; б)паритет цін на сільськогосподарську і промислову продукцію.

  4. Першочерговими заходами підвищення добробуту сільського населення мають стати підтримка з боку держави закупівельних цін на сільськогосподарську продукцію. З метою успішної реалізації продукції необхідно збільшувати рівень платоспроможності попиту населення. Рівень життя селян повинен постійно зростати за рахунок збільшення доходів та їх платоспроможності.

  1. Держава має брати участь у підтримці соціальної сфери, забезпечувати вирівнювання соціального розвитку територіальних громад у сільській місцевості шляхом надання прямих субвенцій бюджетам сіл і селищ з метою їх використання для спорудження або здійснення капітальних поліпшень об’єктів соціальної інфраструктури, розташованих на території відповідних місцевих рад.

  2. Держава повинна надавати пряму фінансову підтримку товаровиробникам, які внаслідок несприятливих погодних умов або обставин непереборної сили зазнали втрат сільськогосподарської продукції, щодо якої були встановлені мінімальні закупівельні ціни. Така підтримка повинна надаватись за рахунок коштів державного бюджету шляхом відшкодування сум страхових внесків, сплачених господарствами на користь страховиків у зв’язку із добровільним страхуванням ризиків раптової загибелі або пошкодження (псування) врожаю, при виникненні таких випадків. На нашу думку, держава не повинна нести фінансової або майнової відповідальності за збитки, отримані сільськогосподарськими підприємствами, що не застрахували ризики раптової загибелі або пошкодження (псування) врожаю.

  3. Приєднання України до Світової організації торгівлі (СОТ) повинно суттєво змінити ідеологію державного регулювання аграрного виробництва, зокрема використання бюджетних коштів АПК, яке є найбільш проблемним для економіки села, оскільки потенційні конкуренти – це держави з технологічно розвинутим сільським господарством і захищеним ринком, у тому числі з високими імпортними тарифами, значними експортними тарифами та протекціоністською внутрішньою політикою.

Публікації автора:

Статті у наукових фахових виданнях:

  1. Щекович О.С. Основні шляхи поліпшення взаємовідносин аграрного сектору з державним бюджетом // Економіка: проблеми теорії та практики. Зб. наук. пр. – Вип. 185. У 4 т. Т. 1. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2003. – С.160-165. – 0,4 д.а.

  2. Щекович О.С. Досвід зарубіжних країн з питань державної підтримки агропромислових підприємств // Економіка: проблеми теорії та практики. Зб. наук. пр. – Вип. 186. У 4 т. Т. 2. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2003. – С.459-466. – 0,4 д.а.

  3. Щекович О.С. Об’єктивна необхідність участі бюджетних коштів у системі агропромислового комплексу // Економіка АПК. – 2003. -№9. – С. 65-69. – 0,5 д.а.

Тези доповідей на науково-практичних конференціях:

  1. Щекович О.С. Ефективність використання бюджетних коштів підприємствами агропромислового комплексу // Матер. VII Міжнар. наук.-практ. конф. „Наука і освіта ’2004”. – Т. 16. Економіка АПК.– Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2004. - С. 75-76. – 0,07 д.а.

  2. Щекович О.С. Удосконалення механізму бюджетної підтримки рівня цін на сільськогосподарську продукцію // Матер. III Міжнар. наук.-практ. конф. „Динаміка наукових досліджень ’2004”.– Т. 50. Економіка АПК.- Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2004. – С. 84-86. – 0,07 д.а.