У дисертаційній роботі здійснено теоретичне узагальнення та нове вирішення однієї з актуальних науково-прикладних проблем сучасного розвитку підприємств - розробки нових теоретико-методичних та розв’язання прикладних аспектів формування та функціонування організаційно – економічного механізму логістичних систем в управлінні матеріальними та інформаційними потоками підприємств. Результати проведеного дослідження дозволили автору зробити такі висновки: 1. Логістика є наукою раціонального мислення та практичною діяльністю у сфері дослідження, проектування, розробки, виготовлення, постачання та збуту необхідного, конкретного товару чи послуги від початкового моменту до кінцевого, із мінімальними затратами матеріальних, інформаційних, фінансових, технологічних, трудових ресурсів та часового проміжку на мікро -, макро -, мезо-, мега- чи мета рівнях при обов’язковому контролі усіх операцій. 2. Триаспектна модель використання та функціонування логістичних систем підприємства повинна включати: ресурсозабезпеченність – інтеграцію – стратегію. Перший етап – це процес управління рухом матеріальних об’єктів та відповідними інформаційними потоками, починаючи від закупівлі матеріально-технічних ресурсів; другий – елементи внутрішньофірмових систем планування, закупівель, виробництва, зберігання, транспортування, розподілу і контролю функціонують як єдиний чітко налагоджений механізм; третій – пов’язує в єдине ціле споживачів та виробників. 3. Моніторинг використання логістичних систем на підприємствах України проведений експертним шляхом засвідчив відсутність впровадження їх у виробничу діяльність підприємств. Організації та управлінню матеріальними потоками належить провідна роль у виробничій діяльності підприємств, у своєчасній поставці продукції з метою підвищення ефективності виробництва. Одночасно логістична концепція перед-бачає використання інформаційних систем управління на базі комп’ютерних техноло-гій. В їх межах вирішуються усі питання, що пов’язані з використанням виробничих ресурсів у часі та просторі. Інформаційне забезпечення матеріальних потоків є досить складним і вимагає відповідних умов стандартизації та уніфікації, а також необхід-ності використання сучасних комп’ютерних технологій як засобу передачі інформації. 4. Комплексний аналіз використання логістичних систем на підприємствах України ТзОВ НВП “Геліос” (м. Львів), ВАТ “Любомльський механічний завод” (м. Любомль, Волинська область), ВАТ “Рівненський завод тракторних агрегатів” (м. Рівне), ХК “АвтоКраз” (м. Кременчук, Полтавська область), ВАТ “Херсонські комбайни” (м. Херсон), ВАТ ТРЗ “Оріон”, СП “Ватра – Шредер” та корпорація “Ватра” дозволив виявити внутрішні можливості щодо запровадження логістичного підходу у практичній діяльності підприємств, економічно обґрунтувати й дати оцінку доцільності та ефективності заходів щодо його використання. В рамках впливу цих факторів запропоноване проектування методики логістичного моделювання матеріальних та інформаційних потоків. 5. Середовище функціонування вітчизняних підприємств характеризується високим ступенем конкуренції, що стимулює їх працювати у напрямку пошуку нових видів продукції, ринків збуту та зниження витрат, у тому числі логістичних. Однак, на жодному підприємстві не використовуються відомі у міжнародній практиці господа-рювання системи управління постачанням підрозділів підприємства – “MRP”, “just-in-time” і “Kanban”. У вітчизняних умовах складність використання цих систем поясню-ється нестабільністю зовнішнього середовища функціонування підприємств, а їх вико-ристання вимагає стабільності стосунків з постачальниками, посилення їх надійності, забезпечення постачання якісних матеріально-технічних ресурсів тощо. Тому необхід-ні додаткові дослідження та вивчення можливості використання сучасних систем “живлення” виробничих підрозділів підприємств матеріально-технічними ресурсами. 6. Об’єктивну оцінку для досягнення високих результатів за рахунок детального планування використання часу можна забезпечити використавши процедури побудови схеми діяльності персоналу з орієнтацією на результат, яка є важливим інструментом здійснення управління по результатах. Суть такої схеми полягає у результаті (досягненні кінцевої мети), і тому вона може бути названа картиною результату. На основі даної схеми сформульовано модель управління влас-ною діяльністю із врахуванням часу, яка є основою ефективної роботи підприємства. 7. Створення на підприємствах інформаційної бази даних є надзвичайно доцільним. Розробка спеціальних бізнес-планів - програм інформаційного забезпечення виробництва інфомаційною продукцією веде до ефективного використання науково-технічної інформації, яке може бути досягнуте при комплексному плануванні сумісних робіт. Інформаційно-виробнича програма формує інформаційну фінансово-економічну програму через Фонд розвитку виробництва і направлена на його удосконалення. У цьому контексті варто застосовувати Internet-технології, які надаватимуть всю необхідну конструкторську та технологічну документацію. Ключовим моментом є забезпечення нових виробів фірмовими комплектуючими виробами по цінах фірм-виробників. Internet забезпечує прямі договірні зв’язки з фірмами і гарантує прямі поставки на склад заводу. 8. Удосконалення вантажо-розвантажуваних робіт доцільно здійснювати за новим механізмом прийняття управлінських рішень на основі застосування програмного продукту STADIA. За допомогою статистичних даних автотранспортного відділу ТзОВ “Ватра-Світлоприлад” побудовано економіко-математичні моделі та виробничу функцію Кобба-Дугласа і проведено її аналіз. Встановлено, що транспортний відділ працює неефективно. Тому такі економіко-математичні моделі дають відповідь на питання щодо покращення використання транспортних засобів на досліджуваних підприємствах. У результаті проведеного аналізу зроблені наступні узагальнення: алгоритм розрахунку коефіцієнта завантаженості автотранспортного відділу та побудовані економетричні моделі динаміки даного коефіцієнту виду К – оптимума засвідчують тенденцію до поступового спаду даного коефіцієнту. Тому, використання такого коефіцієнту є доцільним, так як забезпечує оптимізацію транспортних потоків. об’єктивну оцінку ефективності використання автотранспортних засобів показує проведений аналіз на основі побудованих графіків динаміки перевезень “матеріа- ли” і “послуги”. Економетричні залежності цієї динаміки показують “зворотню, спадну тенденцію”, за часовим трендом, коли відбувається недоотримання комплектуючих на певний період часу. застосування задачі оптимізації поточних запасів при випадковому попиті дасть можливість підприємству працювати безперебійно, без втрат робочого часу, оскільки буде визначена необхідна кількість агрегатів для автомобілів. |