Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Технічні науки / Експлуатація та ремонт засобів транспорту


Кужель Володимир Петрович. Визначення дальності видимості дорожніх об'єктів в темну пору доби при експертизі ДТП : Дис... канд. наук: 05.22.20 - 2009.



Анотація до роботи:

Кужель В.П. Визначення дальності видимості дорожніх об’єктів в темну пору доби при експертизі ДТП. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата технічних наук за спеціальністю 05.22.20 – експлуатація та ремонт засобів транспорту. – Харківський національний автомобільно-дорожній університет, Харків, 2008 р.

Дисертацію присвячено визначенню дальності видимості дорожніх об’єктів в світлі автомобільних фар з метою поліпшення експертиз ДТП, які сталися в темну пору доби в умовах неточності вихідних даних, за рахунок розробки математичної моделі на основі теорії нечітких множин.

Визначені задачі автотехнічної експертизи при аналізі механізму ДТП, що дало можливість виявити недоліки існуючої експертної методики.

В результаті теоретичних і експериментальних досліджень запропоновано удосконалену методику визначення дальності видимості об’єктів на дорозі враховуючи комплексний взаємозв’язок наступних факторів впливу: прозорість атмосфери, розташування перешкоди на дорозі відносно осі руху автомобіля, коефіцієнт засліплення, рівень завантаження автомобіля, освітленість дороги, тривалість роботи водія за кермом, контраст розрізнення об’єкта з фоном, гострота зору водія, навіть в умовах неточності початкових даних, які занесені в удосконалені протоколи ДТП.

Основні наукові та практичні результати, викладені в дисертації, полягають в наступному:

  1. Недоліки більшості існуючих принципів та методів визначення дальності видимості об’єктів на дорозі в темну пору доби при експертизі ДТП полягають у виникненні труднощів при врахуванні всіх комбінацій факторів впливу, які носять якісний та кількісний характер; необхідності проведення дорожніх експериментів на місці пригоди або за аналогічних умов в інший час визначений експертом з залученням висококваліфікованих фахівців.

  2. Використання теорії нечітких множин при побудові математичної моделі дозволило вперше комплексно врахувати кількісний та якісний характер наступних факторів впливу на дальність видимості: прозорості атмосфери за конкретних дорожніх умов, контрасту об’єкта розрізнення з фоном, розташування перешкоди на дорозі відносно осі руху автомобіля, рівня завантаження автомобіля, освітленості дороги, коефіцієнта засліплення, гостроти зору та тривалості роботи водія за кермом.

  3. Розроблена математична модель та удосконалена методика дозволяють спростити трудомісткі процедури дослідження безпечних режимів руху автомобілів в темну пору доби, зменшити час, який витрачається експертом – автотехніком для поглибленого аналізу ДТП, допиту учасників пригоди та свідків, проведення натурного слідчого експерименту на 80%.

  4. Виконані експериментальні дослідження та результати моделювання за настроєною шляхом структурної та параметричної ідентифікацій моделлю з використанням принципів лінгвістичності та ієрархічності вхідних та вихідних змінних дозволяють отримати значення похибки, яка не перевищує 10,4% і є задовільною для практичних розрахунків при визначенні дальності видимості.

  5. Проведені дослідження з визначення дальності видимості об’єкту SB в залежності від відстані між зустрічними автомобілями Sa показали, що на ділянці Sa = 200 м водії в певній мірі втрачають видимість внаслідок засліплення фарами зустрічних автомобілів, при Sa = 110 м дальність видимості зменшується на 15%, при Sa = 70 м – на 23%.

  6. Отримані експериментальні дані з вимірювання освітленості, яка створюється автомобільними фарами, дають змогу стверджувати, що освітленість інтенсивно зростає при зменшенні відстані до автомобіля з 40 до 10 м та з 70 до 20 м для ближнього, для дальнього світла фар відповідно.

  7. Результати виконаних досліджень дозволяють на основі розробленої методики визначення дальності видимості тест-об’єктів на дорозі проводити оцінку безпечних режимів руху транспортних засобів в темну пору доби, а саме визначати орієнтовні безпечні швидкості руху за даних умов спостереження з похибкою прогнозу, яка не перевищує 10,7%.

  8. Практичне використання основних результатів дисертаційної роботи дасть змогу забезпечити необхідну якість та об’єктивність проведення автотехнічних експертиз ДТП, що сталися в темну пору доби, за рахунок автоматизації процесу визначення дальності видимості дорожніх об’єктів, суттєво зменшити матеріальні затрати на проведення експертизи, скоротити час прийняття рішення про причини виникнення аварійної ситуації.

Публікації автора:

  1. Кашканов А.А. Принципи та моделі оцінки ефективності автомобільних фар / А.А. Кашканов, В.П. Кужель // Вимірювальна та обчислювальна техніка в технологічних процесах. – 2002. – № 2. – С. 139 – 143.

Автор проаналізував методи, принципи та існуючі критерії безпеки для оцінки ефективності автомобільних фар в конкретному випадку.

  1. Кашканов А.А. Вплив засліпленості водія на вибір безпечних режимів руху / А.А. Кашканов, В.П. Кужель // Вісник ВПІ. – 2003. – № 5. – С. 63–66.

Автор експериментально дослідив за розробленою схемою вплив засліпленості водія на дальність видимості об’єкту на дорозі і вибір безпечних режимів руху автомобілів в темну пору доби.

  1. Кашканов А.А. Аналіз методів і засобів діагностування автомобільних фар / А.А. Кашканов, В.П. Кужель // Вісник СНУ ім. Володимира Даля. – 2004. – №7(77) (Частина 1). – С. 25 – 29.

Автор проаналізував фактори, які сприяють підвищенню аварійності в темну пору доби, виконав пошук та аналіз моделей, методів і засобів для дослідження працездатності, діагностування автомобільних фар.

  1. Кашканов А.А. Математична модель кута повороту автомобільної поворотної фари / А.А. Кашканов, В.П. Кужель // Автомобильный транспорт. Сборник научных трудов. Выпуск 16 – Харьков: ХНАДУ. – 2005. – С 207 – 209.

Автор дослідив додаткові системи освітлення дорожньої обстановки в поворотах, розробив модель кута повороту автомобільної фари.

  1. Кашканов А.А. Структурна ідентифікація дальності видимості дорожніх об’єктів в світлі автомобільних фар / А.А. Кашканов, В.П. Кужель, О.Г. Грисюк // Вісник СНУ ім. Володимира Даля. – 2005. – №6(88). – С. 261 – 265.

Автор виконав структурну ідентифікацію дальності видимості дорожніх об’єктів в світлі автомобільних фар, проаналізував підсистеми «автомобіль - фара», «водій - середовище».

  1. Кашканов А.А. Дослідження зміни видимості дорожніх об’єктів в світлі автомобільних фар / А.А. Кашканов, В.П. Кужель // Вісник СНУ ім. Володимира Даля. – 2006. – №7(101). – С. 108 – 110.

Автор дослідив вплив освітленості дорожнього об’єкту та коефіцієнту засліпленості на зміну видимості дорожньої обстановки в світлі фар.

  1. Кашканов А.А. Аналіз ефективності автомобільних фар під час розрізнення тест-об’єктів на дорозі в темну пору доби / А.А. Кашканов, В.П. Кужель // Вісник СНУ ім. Володимира Даля. – 2007. – №6(112). – С. 138 – 141.

Автор розробив схеми та провів натурні експерименти з визначення дальності видимості тест-об’єктів на дорозі в темну пору доби, проаналізував орієнтовні безпечні швидкості руху за конкретних дорожніх умов.

  1. Кашканов А.А. Вплив ефективності світлових систем автомобілів на видимість дорожніх об’єктів та безпечні швидкості руху / А.А. Кашканов, В.П. Кужель // Вісник СНУ ім. Володимира Даля. – 2008. – №7(125) (Частина 2). – С. 209 – 213.

Автор розробив базу знань та отримав навчаючу вибірку, виконав параметричну ідентифікацію математичної моделі визначення дальності видимості дорожніх об’єктів в темну пору доби при експертизі ДТП.

  1. Кужель В.П. Оцінка дальності видимості дорожніх об’єктів у темну пору доби при експертизі ДТП за допомогою нечіткої логіки / В.П. Кужель // Вестник Харьковского национального автомобильно-дорожного университета. – 2008. – №41. – С. 91 – 95.

  2. Кашканов А.А. Эффективность автомобильных фар: анализ, задания и пути решения / А.А. Кашканов, В.П. Кужель // Автомобильный транспорт: проблемы и перспективы: Материалы V – ой междунар. науч.-техн. конф., 9 – 14 сентября 2002 г. – Севастополь: Изд-во СевНТУ, 2002. – С. 93 – 99.

Автор виконав порівняння освітленості, що створюється автомобільними фарами різних типів, проаналізував причини виникнення ДТП в темну пору доби та недоліки існуючих способів оцінки видимості дороги.

  1. Кашканов А.А. Исследование влияния расстояния между встречными автомобилями на изменение дальности видимости объекта в темное время суток / А.А. Кашканов, В.П. Кужель // Автомобильный транспорт: проблемы и перспективы: Материалы VI – ой междунар. науч.-техн. конф., 15 – 20 сентября 2003 г. – Севастополь: Изд-во СевНТУ, 2003. – С. 109 – 112.

Автор розробив математичні залежності для визначення дальності видимості дорожнього об’єкту в залежності від відстані між автомобілями для оцінки засліпленості водіїв фарами зустрічних автомобілів.

  1. Кужель В.П. Ефективність автомобільних фар та їх вплив на безпеку руху в умовах недостатньої видимості / В.П. Кужель // Тези студентських доповідей, рекомендованих до опублікування оргкомітетом XXXI науково-технічної конференції професорсько-викладацького складу, співробітників та студентів університету з участю працівників науково-дослідних організацій та інженерно-технічних працівників підприємств м. Вінниці та області : тези доп. – Вінниця, 2002. – С. 72.

  2. Кужель В.П. Оцінка ефективності автомобільних фар за критеріями безпеки / В.П. Кужель // Тези студентських доповідей, рекомендованих до опублікування оргкомітетом XXXII науково-технічної конференції професорсько-викладацького складу, співробітників та студентів університету з участю працівників науково-дослідних організацій та інженерно-технічних працівників підприємств м. Вінниці та області : тези доп. – Вінниця, 2003. – С. 179.

  3. Кужель В.П. Удосконалення методики визначення безпечної швидкості руху автомобілів в темну пору доби при експертизі ДТП / В.П. Кужель // Тези доповідей, рекомендованих до опублікування оргкомітетом інституту машинобудування та транспорту XXXVII науково-технічної конференції професорсько-викладацького складу, співробітників та студентів університету з участю працівників науково-дослідних організацій та інженерно-технічних працівників підприємств м. Вінниці та області (Секція автомобілебудування, експлуатації та транспортного менеджменту) : тези доп. – Вінниця, 2008. – С. 22 – 23.